Huis, Tuin en Keuken
mousa
26-09-2008 om 21:51
Collectanten
voorheen gaf ik altijd geld aan collectanten aan de deur. Als iemand de moeite neemt om 'savonds de deuren langs te gaan dan beloon ik dat meteen. Maar, na een collectant vandaag vraag ik me af, hoevaak komen ze eigenlijk aan de deur en hoeveel geef je eigenlijk?
branca2
26-09-2008 om 21:55
Hoi mousa
ik help met het organiseren en tellen van de collecte van de nierstichting en ik denk dat het heel verschillend is we hadden briefjes 5 en 10 euro in de bus we hadden redelijk veel 2 euro's en opvallend veel 50 cent munten dit jaar.1 euro stukken waren er weinig.Ik weet ook dat er per jaar een bepaalde periode is dat er gecollecteerd wordt volgens mij is dat september/ oktober.
reina
26-09-2008 om 22:11
Wanneer?
ER is een rooster door het hele jaar heen waarin staat welke organisatie wanneer mag collecteren, zodat er geen 2 collectes tegelijk zijn. Mijn man collecteert voor de hartstichting en voor het KWF, de eerste is altijd ergens in april, de laatste in september en zo heeft elke organisatie zijn vaste tijd.
Kaaskopje
27-09-2008 om 02:07
Net wat ik in huis heb
Ik heb niet vaak veel muntgeld in huis, dus als zo'n collectant langskomt is het soms echt zeuren met wat ik geven kan.
Ik heb donateurs gezocht voor een goed doel en wat mij vaak verbaasde was dat mensen zichzelf donateur noemden als ze een muntje in een collectebus doen en daarom niet maandelijks of per kwartaal e.d. willen steunen. "Nee hoor, we dóen al zoveel!"
Ik zie de muntjes die ik bij de deur weggeef helemaal los van de steun die ik geef via een maandelijkse automatische incasso
angel3
27-09-2008 om 11:49
Ligt aan doel
ik geef altijd iets aan collectant, 2 euro ofzo. Maar aan KWF meestal 20 euro ofzo aan collectant. Ik hou niet van overboekingen. Dat doe ik alleen aan Proefdiervrij en bij rampen.
Knutselkei
27-09-2008 om 12:02
Iederen die bij mij collecteerd
krijgt een 50 cent munt. Ik vind het maar zo; als iemand de moeite neemt om langs de deuren te gaan krijgen ze een munt ongeacht wat het doel is.(Als ze bij elke deur 50 cent dan hebbben ze een mooie opbrengst.)Ik doneer wel jaarlijks een groot bedrag aan de hartstichting maar dat is giraal)
Kaaskopje
27-09-2008 om 12:34
Ja pelle
In die zin heb je ook gelijk. Maar gevoelsmatig vind ik mezelf geen donateur als ik een euro in een bus gedaan heb. Dus okee, laat ik ervan maken dat ík iemand met een euro geen donateur vind, maar dat het letterlijk gezien wel zo is.
egberdien
27-09-2008 om 13:22
Ja hoor,
ik geef ook altijd, meestal 50 cent en/of een paar kleinere muntjes. Ik loop ook met de collectebus (anjerfonds) en de meeste mensen geven wel of willen wel even.
De landelijke collecteweken worden gepland (nooit meer dan 1 per week), als je voor de plaatselijke verening of zo een collecte wilt lopen, of iets verkopen, moet je dat aanvragen. In principe krijg je dan een "vrije" week toegewezen. Als acties langer duren (zoals de donateuractie van onze muziekverenging, die duurt 3 weken) is er meestal wel overlap met een collecte. Wij hebben de afspraak dat we meteen stoppen met de doateursactie als er mensen aan het collecteren zin.
tonny
27-09-2008 om 13:41
Er is een vast rooster
voor alle 'grote' collectes. Tussendoor zijn er soms plaatselijke acties van scholen/verenigingen. En charlatans, helaas.
Wat ik geef, hangt af van wat er in mijn portemonnee zit en van mijn stemming. Erg misschien, maar da's de waarheid.
tonny
juno
27-09-2008 om 14:33
Geleur
Ik gaf nooit aan collectanten want ik vind het ronduit onbeschoft dat geleur aan de deur!
mousa
27-09-2008 om 16:33
Goed geregeld
dus dat er een heel schema is voor collectanten! Ik denk dat ik ook geef wat ik in huis heb en waarschijnlijk hooguit 2,50. Ga nu maar afwachten of er inderdaad elke week iemand komt of om de week...
reina
27-09-2008 om 16:33
Juno
Je hebt gelijk, wat een onzin, mensen die voor een ander bij jou iets komen vragen, daar moet je nooit iets aan geven, hoor, hou het liever zelf.
Jolijt
27-09-2008 om 19:33
Gestopt met geven aan de deur
Hier een paar keer collectanten gehad zonder vergunningen, uit naam van iets bekends met een kleine verbastering.
Ik geef niets meer aan de deur, maar geef jaarlijks een (veel groter bedrag dan alles bij elkaar aan de deur) per giro. Op die manier heb ik iets meer het idee dan het daar komt waar het wezen moet.
Verder vind ik het erg vervelend dat gebel (hier minstens een keer per week) van collectanten, kaartverkopers, sponsorloopbedelaars, kinderzegels, kunstaanbieders, sportschooldominees, restaurantvolpraters, jehova's etc tussen 18.00 en 20.00.
Of je bent aan het koken/eten, of je staat tot je ellebogen in de shampoo, je leest voor of ze slapen (sliepen...) net.
tonny
28-09-2008 om 00:41
Zucht - o.t;
deze discussie blijft maar terugkomen... ik dacht dat de komkommertijd voorbij was...
Juno: in Canada staan de huizen toch veel te ver van elkaar voor een eerzame collectant?
tonny
Kaaskopje
28-09-2008 om 01:54
Haha tonny
Collecteren op het Canadese platteland lijkt me ook niet erg lucratief. Bij 1 boerderij langsgaan is al heel wat, bij twee een topprestatie.
Poezie
28-09-2008 om 11:25
Irritant
Ik vind het ook irritant hoor. Lig je net even lekker languit op de bank, gaat de bel. Bovendien weet je ook niet altijd waar het precies voor bedoeld is en of je geld wel goed wordt besteed. Ik geef iedere maand aan een paar goede doelen (wordt automatisch van mijn rekening afgeschreven) en dan vind ik het wel goed. Ellendig is dan wel weer dat je een keer in de zoveel tijd een brief krijgt met een verzoek om extra donatie.
Gr. Poezie.
Meyke
28-09-2008 om 11:26
Wenskaartenverkoop
Ik geef aan elke collectant van een "bekend" doel. Maar tegenwoordig krijgen we steeds vaker zo"n wenskaartenverkoper. Ik wil die kaarten helemaal niet en wil ook niet verplicht worden een bepaald bedrag te geven. Daarnaast zijn de jongens/meiden zo in het verkopen geschoold en jong dat ik me afvraag of ze het voor niks doen of dat ik ook voor hen betaal???? Daar doe ik dus niet aan mee.
Kaaskopje
28-09-2008 om 13:05
Meyke
Ja, je betaalt ook de verkopers, anders zouden ze er nooit mensen voor kunnen krijgen. Een deel gaat naar het goede doel en een deel naar de verkoper. Mijn dochter heeft het een blauwe maandag gedaan. Ik weet ook niet goed wat ik ervan moet vinden. Een goed doel die zich aan wettelijke regels houdt mag een kwart van zijn inkomsten gebruiken voor werving e.d.. Als een goed doel dit doet krijgt het het CBF keurmerk. Ik vraag me af of dat bij die kaarten wel zo nauwkeurig wordt nageleefd. Als je weet waar het vanuit gaat zou je eens kunnen kijken op de betreffende website of dat keurmerk te vinden is.
Kaaskopje
28-09-2008 om 13:10
Poezie
Luilak
Ik kan me vergissen hoor, maar als je de hartstichting, de nierstichting, het kankerfonds e.d. aan de deur krijgt weet je toch wat er met je geld gedaan wordt? Als er een onbekend fonds langskomt zou ik ook twijfelen. De verzoeken om meer kun je gewoon negeren. Er wordt zo vaak positief op gereageerd dat het toch de moeite voor fondsen is om hier mee door te gaan. Ik zit overigens bijna een jaar bij twee goede doelen en ik heb nog geen verzoek om meer gekregen.
juno
28-09-2008 om 15:00
Reina
Reina ik vind het onbeschoft dat ze aan de deur komen. (hier bestaat dat niet eens) Ik geef, en heel wat meer dan een euro aan een deurleurder en waarschijnlijk heel wat meer dan wat jij in je hele leven hebt gegeven. Maar ik bepaal zelf aan wat ik geef.
Juno
28-09-2008 om 15:03
Tonny
Het ligt eraan waar. In suburbs is het net als in nederland, huis naast huis, maar collecteren dat doen ze er niet. Is volgens mij een typisch hollandse gewoonte.
reina
28-09-2008 om 18:15
Juno
Is goed, hoor meid, vind jij het maar onbeschoft. Maar goed dat ze niet bij jou aan de deur komen, want ik heb het vermoeden dat je hen erg onbeschoft zou behandelen, of ben je alleen maar zo op het anonieme internet?
Meyke
28-09-2008 om 19:40
Kaaskopje
Hmm, ik heb eigenlijk niet eens meer het verhaal afgeluisterd van de week. Stichting droomwens, zou die het kunnen zijn? Ik vind een kwart van de opbrengst eigenlijk best veel, die kaarten kosten vaak 5 euro of zoiets.
-Wendy-
28-09-2008 om 21:55
Juist goed
Ik vind het juist prima dat er gecollecteerd wordt. Het is heel laagdrempelig, waardoor je ook iets krijgt van mensen die normaal, om wat voor reden dan ook, niet de moeite nemen om iets over te maken. Is het nou echt zo erg om een paar minuten gestoord te worden voor een goed doel? Ik geef iig altijd, het bedrag is afhankelijk van het doel, ergens tussen de 0,50 en 2,00, daarnaast zijn er doelen die ik structureel steun.
Wendy
Kaaskopje
28-09-2008 om 23:02
Precies wendy
Ik begrijp oprecht de bezwaren niet. Alleen al het feit dat mensen hun tijd opofferen om een paar uur langs de deuren te gaan is voor mij genoeg om vriendelijk te blijven en kleingeld te zoeken (in deze tijd waarin je overal kunt pinnen niet altijd een simpele opgave).
Wat Pelle noemt, de kritiek op de ongevraagde papieren die op je mat vallen, daar ben ik het wel mee eens. Een klein briefje jaarlijks met de vraag of je misschien wil verhogen vind ik nog tot daaraan toe, maar daar moet het bij blijven.
reina
29-09-2008 om 10:11
Wendy
Vind ik ook. Ik mis die euro absoluut niet,maar al die euro's bij elkaar zorgen toch voor bijv nieuw onderzoeksgeld (waar we met z'n allen van profiteren).
Temet
29-09-2008 om 10:36
Juist goed 2
Ik heb ook niets tegen collectes - die hier in Amsterdam Oost overigens nooit huis aan huis gebeuren, er staan wel eens mensen op straat met een bus te rammelen.
Ik geef de voorkeur aan de anonieme collectebus boven de traceerbare acceptgiro/overboeking, die inderdaad - zie Pelle - nog jaren vervelende vervolgpost oplevert. Zelfs een eenmalige bijdrage heeft dat effect al, daar hoef je niet eens donateur voor te worden.
Die post irriteert mij enorm. Heus, als ik ze wil steunen weet ik ze echt wel te vinden. Alleen een collectebus wil nog wel eens spontane vrijgevigheid opwekken
Groeten,
Temet
Ya
29-09-2008 om 11:06
Hier
Ik geef eigenlijk altijd wel wat aan de deur aan de in ieder geval bekende doelen. Verder ook nog per giro.
Hier komt steeds een man, volgens mij eens in de 3 maanden, voor gehandicapten. of zich een goed doel.
De eerste keer kwam ie om half elf s'avonds toen ik alleen was. Hij bleef drie meter van de deur staan en zo in het donker dat ik zijn gezicht niet zag. Ik was dus alleen en zei dat ik nu geen kaarten van hem wilde kopen en dat ik het al vrij laat vond. Toen werd ie boos dat het vrijdagavond was en heel erg mopperend stampte ie weg. Ik vond het helemaal niet leuk. Drie maanden later stond ie er weer, een stuk eerder, dus ik dacht nou ik koop kaarten a 5 euro van hem. Toen viel mij ook op dat hij zelf gehandicapt is. Wellicht dat dat zijn gedrag verklaart. Weer drie maanden later ongeveer staat ie er weer. Dus ik zeg, dat ik deze keer even over sla. Word ie weer heel boos.
Wat zouden jullie doen? Ik vind dat ie erg vaak komt, en dat ie vrij aggressief is. Aangezien mijn man nogal eens in het buitenland is, vind ik het toch wel eng.
Gr. Ya
Knutselkei
29-09-2008 om 11:42
Post
die post vind ik ook erg irritant. We doneren aan de hartstichting en ik krijg denk ik wel 3 a 4 keer per jaar een envelop met een paar bloemzaadjes, kaartjes of EN het verzoek om meer te doneren. Ik vind dat raar. Komt een moment dat ik dan stop met doneren.
rutiel
29-09-2008 om 12:40
Franse francs
In de collectebus van mijn man zaten dit jaar veel franse francs en ander onbruikbare munten. Hebben andere collectanten daar nou ook last van??
Ik vind het zo eigenaardig: zeg dan gewoon aan de deur dat je niets wil geven!!
n@nny
reina
29-09-2008 om 12:53
Post
Ja, dat vin dik ook irritant, als je iet shebt overgemaakt krijg je bij heel veel doelen voortaan post ( of een nieuwe overschrijvingskaart met de vraag voor een extra gift). Die post verdwijnt gelijk in de oud-papierla, dus zonde van het geld en slecht voor het milieu! Sommige organisaties, zoals Artsen zonder grenzen en Amnesty vragen of je geïnteresseerd bent in hun info per post, dat is prima.