Huis, Tuin en Keuken
pientje
04-10-2008 om 15:38
Nieuw mobieltje na 1 dag kapot
Wat zouden jullie doen cq wat vinden jullie hiervan? Zoon heeft mobieltje voor verjaardag gekregen (70 euro, prepaid, met camera, schuifmodel). Na een dag deze mee naar school te hebben gehad vertoont het venster lekplekken en is apparaat onbruikbaar. Zoon verklaart dat hij echt niet gevallen is, heeft hem de hele tijd in zijn zak gehouden. Mee terug naar winkel, deze stuurt hem naar fabriek. De fabriek stelt na onderzoek vast dat er sprake is van stoot/val schade en dus niet repareert, valt niet onder de garantie. Is dat nou normaal? Hoe doen al die andere kinderen dat? Als mijn rustige voorzichtige zoon dit al na 1 dag heeft....Wie heeft hier ervaring mee? En vraag 2 is natuurlijk: waar bergen jullie pubers zon mobiel nou op om dit te voorkomen? Tas? broekzak? jaszak? Kluisje? Pientje
Jolanda123
04-10-2008 om 15:55
Binnen de garantie, het bedrijf moet bewijzen dat er niet correc
Over de wettelijke garantie :
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.
Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.
Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Van een mobieltje mag je verwachten dat je die in je jas of broekzak hebt, in iedergeval dat je die ergens op je lijf draagt. Als er gewoon mee omgegaan is, wat je zoon zegt, dan mag je er op kunnen vertrouwen dat het mobieltje daar tegen kan.
Je zou deze brief kunnen sturen :
Afzender
Naam
Adres
Postcode en woonplaats
Aan
Naam
Adres
Postcode en plaats
Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijk product binnen de garantieperiode
Woonplaats, datum
Geachte heer/mevrouw,
Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].
U verleende garantie op de aankoop. Het [product] heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].
Ik verzoek u vriendelijk de genoemde gebreken te herstellen, of het [product] te vervangen. Gezien de verleende garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn verbonden aan herstel of vervanging.
Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]
Jolanda
pientje
04-10-2008 om 16:23
Snel!
Jee jolanda, wat fijn zo snelle reactie. Waar ik echter problemen zie, de fabriek beweert het apparaat te hebben onderzocht en stootschade te hebben vastgesteld. Dat valt buiten de garantie (staat in de voorwaarden).
sus-anne
04-10-2008 om 18:19
Bewijs
het probleem is: de fabrikant zegt te kunnen bewijzen dat het toestel is gevallen ,en dat dit niet onder de garantie valt,dus de vraag is nu; hoe kan jij bewijzen dat het toestel niet gevallen is?
ik denk dat het moeilijk wordt je gelijk te halen.
Sancy
04-10-2008 om 18:32
Sus-anne
als klopt wat Jolanda123 schrijft, is er een omgekeerde bewijslast. Dat houdt dan in dat pientjezoon niet hoeft te bewijzen dat het toestel niet gevallen is, maar dat de fabrikant/verkoper moet bewijzen dat het wél gevallen is.
Ik betwijfel eigenlijk of het binnen het consumentenrecht opgaat, maar ik heb er niet mee te maken gehad.
Jolanda123
04-10-2008 om 19:35
Omgekeerde bewijslast
Dit gaat ook om die omgekeerde bewijslast.
DE fabriek stelt dat hij gevallen is.
Nou prima, laat ze maar bewijzen dat je zoon dat mobieltje heeft laten vallen
Je zoon hoeft namelijk niet te bewijzen dat hij niet gevallen is.
Maar goed, investeer een 1/2 uur in het lezen van de site die ik genoemd heb, investeer 1/2 uur in het schrijven van die brief, en een paar euro in het aantekenen van die brief.
Nee, heb je, en ja kun je krijgen.
En echt waar... de nieuwe consumenten wetgeving is ech zo slecht nog niet.
Jolanda