Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Minet

Minet

05-10-2008 om 18:56

Leaseauto van de baas, hoe werkt dat?

Wie kan mij vertellen hoe het nou toch in elkaar zit als je een leaseauto van de werkgever krijgt. Ik lees vanalles over bijtelling enzo, maar snap het nog steeds niet.
Wie wil de moeite nemen mij eens uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat?
Groetjes, Minet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emmonis

emmonis

05-10-2008 om 20:28

Minet

Het begint met de vraag of je privé kilometers gaat rijden. Indien je er meer dan 500 km per jaar privé rijdt, dan geldt de bijtelling.

vb auto met een waarde van. € 20.000,=. Per jaar wordt er 25% van de waarde, dus van € 20.000,= bij je inkomen opgeteld = € 5.000,=. Krijg je het salaris per maand dan wordt er iedere maand over 1/12e deel van die € 5.000,= is € 416,67 belasting berekend. Het netto bedrag is afhankelijk van de hoogt van je salaris. Hoe hoger het salaris, hoe meer belasting je moet betalen.

pff, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Anders roep je maar. Ik ben niet zo'n kei in schriftelijk uitleggen.

Oh, als je een zuinige auto kiest heb je maar een bijtelling van 14%. Vanaf volgend jaar geldt er voor sommige auto's een bijtelling van 20% ipv 25%.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-10-2008 om 20:59

Nog iets simpeler

Emmonis heeft wel gelijk, maar als je het principe niet snapt weet ik niet of het je zo duidelijk is

Als je een leaseauto krijgt, betaalt de baas de kosten van die auto. Als je ook privé met die auto mag rijden, heb je dus een extra voordeeltje op je inkomen. En daar moet je belasting over betalen. Dat is de bijtelling: er wordt een bedrag bovenop je inkomen geteld, en dus moet je ook wat meer belasting betalen.

Als je niet privé met die auto rijdt, heb je er ook geen voordeel van, dus dan krijg je geen bijtelling. Dan moet je wel aan kunnen tonen dat je die auto alleen voor het werk gebruikt en niet voor privézaken. Dat gaat met een kilometeradministratie.

De bedragen van die bijtelling heeft Emmonis al uitgelegd.

Groet, Ellen

Minet

Minet

06-10-2008 om 08:46

Oke, even kijken of ik het nu snap (nog niet helemaal dus)

De vraag over privekilometers ga ik beantwoorden met ja, dus bijtelling.
Ik wil een auto kopen van € 30000, 25% hiervan is € 7500 dat bij mijn inkomen wordt opgeteld.
Maandelijks is dat € 625 waarover ik 52% belasting moet betalen. Ik betaal dus € 325 belasting, en hou dus netto € 300 over? Of is dat een fictief bedrag?
Groetjes, Minet

Ardnax

Ardnax

06-10-2008 om 08:57

Fictief bedrag

Die € 300 heb je namelijk al; die auto...

Er gaat dus € 325 extra van je bruto salaris af. Je krijgt netto minder per maand, maar daar voor in de plaats heb je een auto voor de deur staan.

Grtz.
Ardnax

Minet

Minet

06-10-2008 om 10:17

Minus reiskosten

Oke, het kwartje gaat vallen!
Ik ga dus in mijn geval 300 euro per maand netto minder krijgen, en daarnaast ga ik er vanuit dat ik mijn huidige reiskostenvergoeding woon-werkverkeer ook ga kwijtraken. Of is dat niet per definitie zo?
Als dat wel zo is dan gaat deze auto mij dus 520 euro per maand netto kosten.
Daar tegenover staat dat ik dan geen belasting/verzekering/APK/grote beurt/reparaties meer betaal, zie ik dat goed?
Groetjes, Minet

amk

amk

06-10-2008 om 10:23

Vergeet ook de afschrijving niet

dat is het grootste bedrag in de kosten van een auto, maar wordt meestal vergeten.
Een lease maatschappij vergeet dat niet, want die moet om de zoveeltijd zijn wagenpark vervangen.
Je rijdt dus ook een relatief nieuwe auto.

Bij een flink aantal leasecontracten is ook het benzine verbruik in NL inclusief, sommigen zelfs alle benzine kosten.

groet,
Angela

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-10-2008 om 10:44

Als je een lease-auto rijdt, krijg je geen reiskostenvergoeding meer. Je hebt immers al een auto gekregen.
En die bijtelling is inderdaad een fictief bedrag. Het is niet zo dat je náást die auto óók nog eens extra salaris krijgt. Die auto _is_ het extra salaris.

Hoe kom je nou aan die 520 dan? Je had het eerder over 325. Dat is de belasting die je moet betalen. Of zit je nu die reiskostenvergoeding die je niet meer krijgt bij je kosten op te tellen? Dat klopt niet.

En de kosten van die auto betaal je inderdaad niet. Je hoeft hem niet te kopen, te onderhouden en te verzekeren.

Het helpt als je naar het achterliggende principe blijft kijken.
Jouw baas geeft jou een auto. Dus krijg je niet langer een reiskostenvergoeding, want je hebt een auto gekregen. Je krijgt er nog een tankpasje bij ook meestal, dus de benzine die je voor de baas gebruikt is gratis, en als je geluk hebt heb je ook nog gratis benzine voor privégebruik.
Dus je krijgt niet daarnaast ook nog geld. Integendeel: dat je een auto van de baas krijgt telt als extra inkomen. Dat is de bijtelling, en daar betaal je die extra belasting over. Volgens je eigen berekening is dat 325 euro per maand.

Als je eerst reiskostenvergoeding kreeg, kun je uitrekenen wat voordeliger is. Daarvoor moet je uitrekenen hoeveel reiskosten je eerst echt maakte en hoeveel vergoeding je daarvoor kreeg.
Stel je maakte eerst 500 euro eigen reiskosten (vergeet niet dat je ook dan afschrijving, verzekering, beurten, benzine etc moet rekenen) en je kreeg 200 euro vergoeding. Dan had je dus 300 euro kosten per maand.
Straks heb je een lease-auto die je 325 euro per maand kost, en je krijgt geen vergoeding meer. Dan heb je dus 325 euro per maand aan kosten, maar je kunt je eigen auto wegdoen. Daar heb je dus geen kosten meer aan.

Groet, Ellen

Minet

Minet

06-10-2008 om 10:50

Bedankt!

Over die benzinepasjes had ik echt nooit eerder gehoord! Dat maakt het plaatje natuurlijk nogal anders.
Oke, ik ben eruit! Dank voor jullie uitleg!
Googlen leverde mij nog niet een kwart van deze informatie op.
Groetjes, Minet

Jaymza

Jaymza

06-10-2008 om 13:05

Eigen bijdrage

Bij een aantal bedrijven moet je ook aan je baas een eigen bijdrage voor het gebruik betalen. Dat bedrag mag je dan weer wel van je fiscale bijtelling aftrekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.