Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

27-12-2010 om 11:05

215 euro voor fietsbeurt?

Man laat zijn fiets nakijken. Rekening is 215 euros?????
Had net zo goed een nieuwe kunnen kopen!!!!!!!!!!!!!!!!! arrrrrrhhhh moest het even kwijt.................

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En daarom

kopen we alleen goede tweedehandsfietsen, die qua onderdelen goed bij te houden zijn (door opknapfietsen te kopen en die onderdelen te gebruiken). Wel even zelf de handen uit de mouwen steken, dat wel. Uurloon en nieuwe fietsonderdelen zijn gewoon duur. Daar kan de fietsenmaker niks aan doen.
Sneu geld, dat wel...

reina

reina

27-12-2010 om 12:28

Afspreken dat ze even bellen als het boven een bepaald bedrag komt, dan betaal je als je het te duur vindt worden alleen de kosten van het nakijken zelf.

Beetje raar

Je kunt toch niet zomaar worden verrast door zo'n hoge rekening?

Ik denk dan dat je man de fiets heeft weggebracht met een aantal klachten die moesten worden verholpen? Een 'gewone fietsbeurt' kost je geen 215 euro.
En daarnaast krijg je toch ook een indicatie van de kosten?

Dit klinkt meer als 'fiets brengen, repareer 'm maar en we zien wel wat het kost'.

Vic

Vic

27-12-2010 om 14:01

Niet accoord gaan

Bij de garage spreek je toch ook altijd af dat ze moeten bellen als de kosten boven een bepaald bedrag komen? Mijn garage doet dat gelukkig al uit zichzelf. Ook de fietsenmaker trouwens. Toen ik een tijd geleden met een kinderfietsje aankwam, zei de fietsenmaker uit zichzelf dat ik me die kosten zou moeten besparen. Kind was bijna van de fiets af gegroeid, en het gerammel van de fiets (kapotte lager) was verder niet gevaarlijk. Met een onafgesproken factuur van 215 euro zou ik niet accoord gaan.

Chippie

Chippie

27-12-2010 om 14:05

Vic

Je weet natuurlijk niet wat er aan de fiets mankeerde (blijkbaar mankeerde er wel wat aan) en wat de man van Maria heeft gezegd. Als hij heeft gezegd dat ze dat en dat moeten repareren of de fiets helemaal weer tiptop moeten maken, tja...

Een gewone fietsonderhoudsbeurt kost hier 35 tot 65 euro.

Ken het gevoel

Rem maakte een raar geluid... 80 euro...

Ik had toen geen inkomen.

Hmm...

Ik ben met mijn neus in de boter gevallen want mijn man doet alles zelf, echt álles, sindsdien.

Het blijft een vraag hoor. Ons arbeidsloon ligt hoog in NL, daardoor worden veel dingen niet meer gerepareerd. Ik zou graag een oplossing verzinnen, maar ik weet er geen.

Vic

Vic

27-12-2010 om 14:35

Chippie

Ja, ik ga er vanuit dat die fietsenmaker voor dat geld wel wat heeft gedaan. Maar, even uitgaande van mijn eigen situatie, ik vind een bedrag van 215 euro voor fietsreparatie buitenproportioneel. Voor die 215 euro had ze mijn fiets mogen kopen

Biene M.

Biene M.

27-12-2010 om 15:07

Idioot

Wat een idiote actie van die fietsenmaker! In elk geval is dit het laatste geld dat hij van jullie krijgt, of heeft hij een monopoliepositie in je woonplaats?

Iets dergelijks is mij ook weleens overkomen hoor, nadat ik jarenlang mijn fiets naar een fantastische man had gebracht en dacht dat zijn fatsoenlijke werkwijze normaal was. Na een verhuizing mijn fiets voor het eerst met een lekke band naar een andere fietsenmaker gebracht en daar ook een buitensporig bedrag moeten afrekenen. Dan kun je jezelf wel voor je kop slaan...

dc

dc

27-12-2010 om 15:19

Niet lang geleden

Had ik ook zo'n rekening. Alleen koste mijn fiets nieuw zo rond de 1000 euro, en moest het hele versnellingsprobleem vervangen worden. De fietsenmaker belde me vantevoren netjes op om te vragen wat te doen hoor!

Wat heeft je man precies afgesproken?

Maria

Maria

27-12-2010 om 17:06

Specificatie

39,90 zadel (duur maar ja....zelf gevraagd)
37,50 casette deore (geen flauw idee wat dat is)
17,50 shim kett blad 32T FC MC20
26,30 ketting HG53
9,90 2 remblokken hydraulic
1,75 2 binnenkabel
26,95 1 buitenband 28x1,5x8x1.3/8
40,00 nazien fiets
1,25 3 batterij alkaline

Man is veel te zwaar (>130 kg, weet niet precies want hij weigert te zeggen)en dat is natuurlijk ook slecht voor een fiets want hij is eigenlijk wel netjes op z'n spullen.
Mijn fiets is 16 jaar oud en die gaat pas naar de fietsenmaker als er wat mee is(en ik heb een andere goedkoper maar die vindt man niet vriendelijk!?!?!)

Vera*

Vera*

27-12-2010 om 17:59

Mwah

Ik vind de rekening met deze specificatie wel meevallen. Als de cassette (=tandwieltjes achterwiel) versleten zijn heb je ook een nieuwe ketting nodig, dit in verband met het verkeerd/anders afgesleten zijn van de ketting. Een kettingblad zit bij de crank (daar zit de trapper aan) en omdat door de cassette op het achterwiel zorgt dat de ketting eigenlijk nooit recht naar achteren gaat, slijten de tanden daarvan ook (waardoor je o.a. de kans hebt dat de ketting er aan de voorkant gemakkelijker afloopt (geen tanden maar puntjes waar de ketting in 'grijpt'). Goede remblokken/remmen heb je gewoon nodig. Binnenkabels zijn voor de remmen of voor het versnellingen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-12-2010 om 19:26

Valt wel mee

Ik vind het ook wel erg meevallen hoor! Ik ben het dan ook niet met bijvoorbeeld Biene eens die dit 'idioot' noemt. Een fiets heeft zo nu en dan (groot) onderhoud nodig; voor de auto vindt iedereen dat toch ook heel normaal? Ik hoor tenminste nooit iemand roepen bij een reparatie van 750 euro dat hij voor dat bedrag ook een nieuwe auto kan kopen.
Een voor 200 euro koop je echt geen goede nieuwe fiets hoor!
Maar laat dit een les voor een volgende keer zijn: informeer vooraf naar de kosten. Of ga anders zelf de onderdelen kopen en aan de slag.

Fianna

Fianna

27-12-2010 om 20:24

Duur

Ik vind het niet meevallen hoor. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik krijg de indruk dat de prijzen die de fietsenmaker heeft gerekend voor de onderdelen veel te hoog zijn!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-12-2010 om 20:36

Fianna

"Ik heb er niet veel verstand van, maar ik krijg de indruk dat de prijzen die de fietsenmaker heeft gerekend voor de onderdelen veel te hoog zijn!"
Gelukkig schrijf je er zelf al bij dat je er niet veel verstand van hebt... Echt, dit zijn heel normale prijzen. Oh ja, je kunt zeker een goedkopere buitenband kopen. Voor 15 euro kun je er ook wel een vinden. Maar die is echt van mindere kwaliteit. En als ik lees dat de man van Maria een flink gewicht heeft, dan kun je dus niet het goedkoopste van het goedkoopste kiezen.
Groet, IJsvogeltje (dochter van fietsenfabrikant)

Chippie

Chippie

27-12-2010 om 20:44

Niet duur dus

Ja, de totaalprijs valt tegen maar er is dus van alles vervangen. En die prijzen die vallen wel mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2010 om 21:45

Wij hebben een uitdrukking hiervoor

Het is niet duur, maar veel geld.
Ik zou me rot schrikken. Je man is (veel) te zwaar en dat vergt wat van de fiets. Als jullie het wel kunnen betalen zou ik deze 'schade' voor lief nemen, omdat je man dan wel weer een poosje verzekerd is van een veilige fiets. Ik ben ook te zwaar, zo'n 25 kg en ik als ik boodschappen heb gedaan ben ik toch wel eens bang dat mijn fiets door zijn asjes zakt. Lijkt me vervelend Als je weet dat alles in orde is zit je toch geruster op je zadel.
Ik heb altijd goedkope opoefietsen. Als ze hun dienst bewezen hebben koop ik weer een nieuwe. Dat is goedkoper dan zo'n opknapbeurt.

Biene M.

Biene M.

28-12-2010 om 06:58

Relatief

Het hangt natuurlijk vooral ook van de waarde van je fiets af. Als ik dit bedrag aan de waarde van de fietsen in ons huishouden (10 jaar oud, nieuw gekocht voor 1000 gulden, 4 jaar oud, nieuw gekocht voor ruim € 400 en onbekend hoe oud, tweedehands gekocht voor € 125) dan is het een idioot bedrag. Net of je je auto een beurt laat geven en ijskoud € 7500 mag afrekenen. Ik vind het niet fatsoenlijk van de fietsenmaker om zonder overleg zoveel te doen, het doet er niet toe of hij Maria afzet of niet. Mij zou hij als klant kwijt zijn na zo'n actie.

Die cassette deore

Oudste's fiets had ook de tandwielen van de ketting en dat ding waar de ketting op loopt versleten (bij haar van de vele kilometers niet van het gewicht). Na vele keren eraf vallen van de ketting bij de fietsenmaker laten nakijken (kost niks) om een inschatting te maken. Volgens fietsenmaker was haar fiets 'afgeschreven' (6 jaar oude fiets van rond de 600 euro van fietsenmaker en goed merk). De banden+ het metaal waren volgens fietsenmaker het enige waardevolle nog eraan. Repareren zou rond de 200 euro liggen. Advies van fietsenmaker: Een nieuwe kopen of een 2de handse. Wat wij dus ook gedaan hebben.
Ik denk dat Maria's man gewoon beter had moeten communiceren met fietsenmaker of dat Maria mee had moeten gaan daarvoor. En dat het dan wel duidelijk was geworden of die fiets het nog waard was of niet.
groeten albana

Onderdelen

...ja, dan is het een ander verhaal!

Je moet een fiets onderhouden en naarmate je meer km maakt (of meer kg weegt) kost dat meer.

In plaats van dat iedere keer als een tegenvaller te zien moet je daar gewoon voor reserveren. Dat zou je bij een auto ook doen, of bij een CV-ketel. Na 10 jaar is een expansievat bijvoorbeeld op.

Om je een idee te geven: wij maken allebei zeker 100 km in de week, is dus over 5000 km per jaar op de fiets. Dat gaat niet zonder slijtage. Per 2 jaar ongeveer komen er nieuwe banden op, en dan nog eens een nieuwe remkabel of wat onderdelen voor het licht...

Als je moet onze kwaliteit fietsen wilt fietsen (gewoon degelijke stadsfiets met veel draagvermogen) dan moet je dus 50 euro per jaar reserveren. Minimaal excl arbeidsloon.

mar

mar

28-12-2010 om 10:27

Valt wel mee

De prijzen die genoemd worden zijn redelijk normaal. Wij zijn meestal duurder uit, maar hebben ook net even een slag betere onderdelen op de fiets zitten.
Normaliter laten wij elk jaar een onderhoudsbeurt doen. Meestal levert dat een nieuwe buitenband op, remblokken en een nieuwe ketting en twee nieuwe tandwielen uit de cassette. Onze fietsenmaker "sloopt" de cassettes, zodat je telkens een tandwiel kan vervangen en niet een hele cassette.
Zo af en toe vallen we in de prijzen en loopt de onderhoudsbeurt op tot zo'n 200 - 300 euro. Laatste keer moesten er nieuwe velgen op. De velg slijt namelijk door het remmen en uiteindelijk zak je door je wielen.
Wij hebben redelijke prijzige trekkingfietsen en dat rechtvaardigt ook het bedrag voor zo'n onderhoudsbeurt. Als het een fiets van 600 euro zou zijn, dan zou ik denk ik incalculeren dat ik om de paar jaar een nieuwe/andere koop.

Jeetje

ik zou daar ook helemaal niet blij van worden, man wat een bedrag. En indd dat moeten ze van te voren melden zodat je nog kan afhaken, dat is ook direct de laatste keer dat je bij die zaak langs gaat.

Chippie

Chippie

28-12-2010 om 21:38

Manda ea

In de openingspost staat dat manlief zijn fiets heeft laten nakijken met een pittig prijskaartje. Maar manlief heeft de fiets niet laten nakijken, hij heeft allerlei onderdelen laten vervangen oa zadel en band. Daarnaast waren er blijkbaar tandwielen en kettingproblemen; dat kan na intensief gebruik. Kortom, er is heel veel gedaan aan die fiets. Wij zijn niet bij het gesprek met de fietsenmaker en de man van Maria geweest. Ik krijg echter het gevoel dat de fietsenmaker nu de boe-man is, terwijl ik er van uit ga dat de man van Maria zelf opdracht heeft gegeven voor de verschillende dingen. Klagen achteraf over de prijs heeft weinig zin. Dat had de man van Maria vooraf moeten bedenken.

Maria

Maria

28-12-2010 om 22:28

Fietsenmaker had prijsopgave gemaakt

Na lang navragen blijkt dat man wel degelijk een prijsopgave had gekregen en ja het was wel een dure fiets maar doordat man zo zwaar is slijt hij toch veel sneller... helaas. En ik ben natuurlijk vooral boos op mijn man en niet op de fietsenmaker. Die man deed alleen wat hem gevraagd werd.

Aapje uit de mouw

Kijk, daar komt toch het aapje uit de mouw

Ach, zie het zo: de fiets is nu weer gemaakt. Kost een beetje maar dan heb je wat. Goede leer voor de volgende keer en manlief kan weer vooruit (fietsen). Niet te lang boos blijven, schiet ook niet op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.