Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

03-01-2013 om 09:56

Tweede auto


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

04-01-2013 om 07:38

Regent

waarom pijl je eigenlijk de meningen als je al vooringenomen bent?
Het regent vaak, maar niet altijd als je onderweg bent. Ik ben 4 uur per dag onderweg op de fiets en het is echt heel vaak droog en fijn fietsweer. Daarbij heb ik een handige regenbroek die ik zo uit en aantrek (klittenband). Excuses kan je altijd wel bedenken, natuurlijk is het niet altijd fijn.
Voor je werk kan ik me voorstellen dat een auto prettiger is. Anders niet. Idd ook weg lichaamsbeweging wat JansjeRommy zegt.
En het is kortetermijndenken, of korte termijn bevrediging. Je voelt je kennelijk totaal niet verantwoordelijk voor de extra stank en vieze lucht die je straks extra produceert. Dat is voor je kinderen en die erna komen niet zo fijn als iedereen zo makkelijk over tweede en derde autootjes denkt. Van mij mogen ze daar flinke belasting op heffen Maw, doe wat je goeddunkt, maar denk wel na over de ritjes die je maakt.

Conference

Conference

04-01-2013 om 08:21

Duurder dan je denkt

Natuurlijk is het heerlijk om de luxe te hebben om je droog van hot naar her te verplaatsen met een gezellig muziekje op de achtergrond, maar ik vind dat je daar dus ook flink voor betaald. Ik zal blij zijn als mijn (tweede) auto eindelijk de deur uit kan. Je verkijkt je snel op wat je auto werkelijk kost, denk aan winterbanden, onvoorziene reparaties, de benzine die steeds duurder wordt, een lidmaatschap bij de anwb. Verder moet dat ding ook bij tijd en wijle worden gewassen en gepoetst, laat hij je 's morgens rustig staan als de accu kapot is en je wel haast hebt en denk eens aan het ruiten krabben in de winter. Zo'n fiets is echt zo gek nog niet.

Vic

Vic

04-01-2013 om 08:40

Jeetjemina

Die vrouw wil gewoon een auto! Erg begrijpelijk want het lijkt mij ook niets om door weer en wind te moeten, elke dag. Als je dan nog een keuze zou hebben... En dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Als je een klein autootje neemt (Peugeot 107) ben je per maand voor minder dan 50 euro klaar qua verzekering (all risk bij 75% no-claim) en wegenbelasting. Daarbij komen dan nog de benzinekosten, afschrijving en onderhoud, maar bij matig gebruik schat ik dat je dan niet boven de 300 euro uit komt.
Trouwens, het is een voordeliger optie als je man in de kleine auto rijdt en jij (met de kinderen) de gezinsauto neemt.

prink

prink

04-01-2013 om 08:52

Je ziet het aan de tailleomvang

In mijn kennissenkring scheelt een tweede auto zo'n 5 tot 10 kilo die je in de plus komt.

Daarnaast inderdaad verdwijnt ongemerkt de waterdichte kleding uit de garderobe, en ook de goede winterjas. Je krijgt dan van die autokinderen die na de wedstrijd snel weer in de auto verdwijnen. Ouders die bibberend en klagend de 20 onoverdekte meters naar school of kantoor lopen omdat ze gewoon niet meer gekleed zijn op het weer.

merel

merel

04-01-2013 om 09:27

Welnee

Wat een vooroordelen. Ik heb hier een auto tot mijn beschikking "dus" nu heb ik geen waterdichte kleding meer in mijn garderobe?" en ben ik ook 5 tot 10 kilo aangekomen enz. enz. Wat een onzin. Ik gebruik nog steeds heel vaak de fiets, gelukkig is het namelijk ook heel veel droog in nederland. Maar voor verre afstanden ben ik blij dat ik een auto heb (het halen van een kerstboom bijvoorbeeld) of met harde regen veel boodschappen moeten halen bij een supermarkt een dorp verderop. Dan ben ik blij dat ik de mogelijkheid heb om de auto te gebruiken.

Merel

Heel goed van je, maar ik denk dat het proces dat JansjeRommy beschrijft in de praktijk de standaard is. Je begint met het vaste voornemen de auto alleen bij heel slecht weer te gebruiken, en voor je het weet gaat alle woon-werkverkeer per auto, behalve in de eerste mooie week in april.

En Tessa fietst kennelijk zo'n 16-20 km per werkdag, minimaal. Plus nog wat dingen daaromheen. Je kan nagaan dat als die lichaamsbeweging wegvalt, je spiermassa af- en je gewicht toeneemt, tenzij je dat op de een of andere manier compenseert (en de geboekte tijdwinst weer verspeelt in de sportschool ofzo).

En dan de kosten, ik zeur er nog maar eens over. Eerder kwam er een bedrag van 200 per maand langs. Vic heeft het al over tegen de 300 per maand. Dat is dus meer dan een maand werken per jaar. En voor woon-werkverkeer op de fiets is een aftrekpost, voor autovervoer niet (Tessa, hoe zit het met reiskostenvergoedingen?). Reken dan even de kosten van een e-bike uit. 2000 ofzo (natte vinger) in aanschaf, maar dat kan je over jaren uitsmeren. Kom, we doen gek, en rekenen er 5 jaar voor, da's 400 per jaar. Af en toe een nieuwe accu: 300 euro. Per 3 jaar, niet per maand. Af en toe een reparatie en een onderhoudsbeurt - dat heb je denk ik met 100 per jaar wel bekeken. In totaal 600 per jaar, en dan heb ik volgens mij tamelijk ruim gerekend. Stroomkosten zijn verwaarloosbaar. Een zesde van het bedrag dat Vic voorrekend, en dan zijn de parkeerkosten niet in de berekening betrokken (evenmin als het aldus uitgespaarde sportschoolabonnement ). Het goede gevoel over je milieusparende gedrag krijg je er gratis bij.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

04-01-2013 om 10:27

Tja

20 kilometer per dag fietsen, door weer en wind, zou ik echt verschrikkelijk vinden. Ik zie het mijn dochter doen, en ben blij dat ik die tijd gehad heb. Ik heb fietsen nooit fijn gevonden, kou ook niet, en doe hier in het dorp bijna alles lopend. Mijn auto gebruik ik voor het grootste gedeelte voor mijn werk (ca. 800+ km werk/200 privé p mnd), en dat kost inderdaad geld (ik krijg 30 euro reiskostenvergoeding, te verwaarlozen dus). Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik moet de dames wel gelijk geven dat ik i.d.d. niet in het bezit ben van een regenjas of outdoorwinterjas/ANWB-parka.

Vic

Vic

04-01-2013 om 10:35

Niet volledig

Even voor de volledigheid Ik krijg die 30 euro reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer (ca. 800 km per maand). Dienstreizen kan ik declareren tegen ca. 30 cent per kilometer, en dan mag ik de onbelaste vergoeding salderen met het woon-werk deel (waarvoor 4,5 cent per km wordt betaald).

Rafelkap

Rafelkap

04-01-2013 om 10:58

Peil

Ik bedoel natuurlijk peil (het is net nieuwjaar geweest en ik denk nog in pijlen)
Ik denk dat het niet te voorkomen is dat mensen vaker tweede autootjes aanschaffen en steeds meer ritten daarmee doen als de benzine nog te betalen is. Ik ben ook liever lui dan moe, ik kan me wel voorstellen dat het wel lekker warm en droog is. En als je op het platteland woont en ver van voorzieningen is een auto ook heel handig. Wij hebben er 1, voor het werk van mijn man, voor vakanties en ver familiebezoek. Wij hebben een gehandicapt kind en met het openbaar vervoer reizen is dan niet handig, dan komen we nergens. En naar het ziekenhuis met kind gaan we ook met de auto, ook al is dat theoretisch gezien ook te doen op de fiets. Verder alles met de fiets, ik schreef 4 uur per dag, maar het is iets meer dan 2 uur alleen al het halen en brengen van de kinderen. Ik ken mensen die naar het winkelcentrum hier praktisch om de hoek met de auto gaan. Makkelijk, hoeven ze niet te sjouwen, zo zijn er steeds meer excuses om voor het kortetermijngemak te kiezen. Maar de wereld tolt niet zomaar door als iedereen dit doet. Ik woon in de stad en het stinkt!
En als je gezond bent zijn heel veel autoritjes gewoon niet nodig.

Vic

Vic

04-01-2013 om 11:03

Rafelkap (o.t.)

Volgens mij hebben wij in het verleden al eens geconcludeerd dat jouw en mijn werkpatroon en vervoer wel overeen kwamen, toen ik de kinderen nog op 2 locaties had (school/kdv). Inmiddels is het wat overzichtelijker, maar qua logistiek zou het nog steeds uitdagend zijn als ik geen auto had. Kind naar school, fietsen naar station (met veel spullen), 's middags kind van bso halen (is inmiddels 7, te zwaar voor achterop, maar zelf fietsen van school naar bso kan niet). Kortom, ik heb nog steeds een goed excuus

prink

prink

04-01-2013 om 11:36

Dat aankomen in gewicht

..was natuurlijk gechargeerd. En die jas ook. Het gaat om een trend. Gemiddeld hoef je minder op de lijn te letten als je fietst. Gemiddeld hebben mensen betere buitenkleding als ze niet voor alles de auto pakken.

Fietsen is heel gezond. En niet 20 km per dag willen fietsen.. hmm... ik denk maar zo, straks ben ik nog blij dat ik 20 km kán fietsen. Je gezondheid is je belangrijkste bezit.

Verder zie je in dit soort draadjes altijd de tegenstelling stad-land terug. Op het platteland ben je compleet opgesloten zonder auto. In de stad zijn er veel situaties waarin een auto alleen maar een last is.

Oh en wat de kosten betreft:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/rijden/kosten/autokosten-2008-benzine-klasse2.pdf

Asa Torell

Asa Torell

04-01-2013 om 12:15

Ja duur

Zeg dat wel!
Hier ook net het financieel overzicht van 2012 gemaakt en we hebben aan de 12 jaar oude auto ongeveer 5500 euro uitgegeven. En dat is dan nog het bedrag zonder het sparen voor een nieuwe, wel met veel reparaties. Voor een nieuwere auto kun je de waardevermindering ipv. die reparatiekosten rekenen. Onze auto is wel wat groter maar het verschil tussen kleine en grote auto's is goed terug te vinden in die pdf die prink geeft. Het blijft duur.

Rafelkap

Rafelkap

04-01-2013 om 12:17

Vic

Heb jij zo'n enorm kind? Die van mij kan voorlopig nog makkelijk achterop, oudste ook 7, bijna 8, wel klein van stuk, jongste is 6 en praktisch even groot Maar ik heb dan ook een hele mooie bakfiets van mijn suikertante waar ik elke dag nog van in mijn nopjes ben.

In het algemeen gezien: ik gun mijn en andersmans kinderen straks ook het gemak van een auto. Als er geen brandstof meer is, dan worden auto's onbetaalbaar. En dan hebben wij nu alleen aan onszelf gedacht met de ritjes die niet nodig zijn.

Vic

Vic

04-01-2013 om 12:21

Rafelkap (o.t.)

Ze wordt deze maand 8 en is vrij gemiddeld van formaat, ca. 28 kilo denk ik, maar dan nog durf ik het niet aan met mijn (gebrek aan) fietskwaliteiten. Zo'n mooie bakfiets zet je natuurlijk ook niet bij het station, lijkt me.

Rafelkap

Rafelkap

04-01-2013 om 12:41

Vic (o.t.)

Die van mij van bijna 8 is ca. 5 kilo lichter schat ik. De jongste is ook aardig gemiddeld, ik kan ze nog allebei voorop. Ik ben idd zuinig op de fiets, maar ik zou em bij het station sowieso in de stalling doen, ook als ik op mijn 'normale' fiets ben.

Ach je kan het toch proberen

waarschijnlijk rij je dan vaker dan je nu denkt. Als je een relatief goedkope auto koopt dan is het ook niet zo erg als hij het begeeft denk ik. Mijn buurvrouw rijdt in een hele oude peugeot 305 (205 ??) en dat ding blijft het doen, alleen jaarlijks een apk, af en toe nieuwe banden, beetje olie. Qua verzekering alleen de wa en wat wegenbelasting.
Gewoon doen.

Hier staat er altijd een auto voor de deur (benzine zuiper) en zodra de poen er is wil ik een zelfde soort auto maar dan veel zuiniger

toetoet

toetoet

04-01-2013 om 17:06

Toevallig

Heb ik er binnenkort 1 te koop, interesse? Zeer degelijk en zonder computergestuurde ellende..

Heerlijk

In mijn huishouden zijn er zelfs drie auto's: twee voor (vrijwel) dagelijks gebruik en een oldtimer voor hobby: rally's rijden.
Toch wordt er nog veelvuldig door het hele gezin gefietst en ik loop ook nog hard voor de extra beweging.
Natuurlijk kost een auto geld, maar het geeft ook enorm veel vrijheid en luxe! Heerlijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tessa

Tessa

04-01-2013 om 20:48

Vergoeding

krijg ik wel dus dat is niet zo'n probleem.
Slecht voor het milieu, ja dat is waar.....maar ik laat het er niet om sorry, ik heb het niet over een grote suv ofzo maar een piepklein autootje naast de redelijk kleine die we hebben.

Ik ga morgen het kostenschema bekijken.

Ik heb nog een voordeel bedacht:in de zomer zweet ik me altijd te pletter op de fiets, echt dat ik een kleddernatte rug en oksels heb, dat is dan ook over!
En je haar blijft goed zitten!
Ik zie het eigenlijk gewoon helemaal zitten!

Tihama

Tihama

04-01-2013 om 22:11

Rekensom

Als je stopt met 100 km per week fietsen en je verandert je eetpatroon niet, dan ben je na 1 jaar ruim 10 kg zwaarder. En voor je het weet moet je dan ' s avonds ook weer met de auto naar de sportschool om die kg's er weer af te krijgen. Of je moet een hometrainer op je slaapkamer zetten en hem ook nog gaan gebruiken

Ik heb bij mezelf trouwens iets geks gemerkt: toen ik elke dag de auto ter beschikking had, pakte ik zelden de fiets mee. Nu ik doordeweeks geen auto heb ( heeft man overdag mee naar zijn werk), stap ik ook jn het weekend veel meer op de fiets. Het fietsen voelt veel vanzelfsprekender dan vroeger.

Die 200 euro sloeg op een tweedehands auto, die ik voor 5000 euro gekocht had, WA- verzekerd met 75% noclaim. Benzineverbruik 1 op 10. Ik heb er weinig onderhoud aan gehad. Ik heb hem na 5 jaar verkocht voor 1000 euro. Toen heb ik uitgerekend wat de auto me gekost had. Dat was die 200 euro. Ik heb wel eens gedacht: als ik alleen de echt zinvolle ritten nou eens per taxi had gedaan, was ik dan niet goedkoper uitgeweest?

Tihama

Adama

Adama

05-01-2013 om 01:18

Regenrok i.p.v. regenbroek

Ik vind het aan- en uittrekken van een regenbroek ook zo'n gedoe. Daarom heb ik nu een regenrok: een geweldige uitvinding. Het is een soort regen-wikkelrok, met heel veel extra "stof", en een rits, zodat deze goed dicht gaat, tot op de enkels (onhandig met traplopen). Je wikkelt de regenrok om je heen en hoeft dus nergens in of uit te stappen. Je sluit de regenrok bovenaan met klittenband en rits de rits voor dicht en klaar. De rok is wijd genoeg om goed te kunnen fietsen.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zo lui en optimistisch (uit het raam kijken en dan denken "het regen niet / niet zo hard" of "het is vast zo afgelopen") ben dat ik vaak voor korte ritjes (10 min.) toch alleen een lange regenjas aantrek en mijn benen nat laat regenen. Ik kleed me er dan wel op, ook als er misschien een bui verwacht wordt in de loop van de dag, door een rok en dikke panties/maillot aan te trekken die veel sneller droogt dan een broek. Want de halve dag met natte broekspijpen rondlopen vind ik vreselijk, brrr, klef en koud, kan je ziek van worden.

Verder heb ik goretex leren laarzen met hak (El Naturalista) en ook een soort "regenslobkousen" om de schoenen te beschermen.

Het onhandigst vind ik het natregenen van mijn bril (slecht zicht). Een hoed met een grote rand helpt dan.

Cicade

Cicade

05-01-2013 om 10:32

Over rainlegs

Nogal o.t., maar mag ik toch even vragen naar ervaringen met rainlegs? Ik doe alles op de fiets maar heb geen goede regenkleding meer voor de benen. Zijn de rainlegs een goede vervanging voor de regenbroek? Of zijn bij 'echte' regen de rainlegs niet toereikend?

Regen

Ook ik ga 80% van de tijd op de fiets. Auto bij huis 80% van de tijd. Die laat ik gewoon staan. Wij zijn fervente gebruikers van buienradar
Voor regenbuien gebruiken wij wegwerpponcho's die we altijd bij ons hebben. Regenpak heb ik ook (goede) maar meestal vergeet ik die/geen plek in fietstas etc. Handdoekje wel bij me en goede winterjas.
De keren dat het écht regent zijn op 1 hand te tellen en doen zich dan altijd voor op de terugweg en dan heb ik niet altijd zin om te wachten tot de bui overwaait. Ook ik moet heen en weer. Tussen 3 locaties, maar ik kan meestal wel schipperen qua tijd. Als ik zie dat er een bui aan komt ga is dus wat eerder weg, later kan meestal niet of ik verplaats mijn pauze naar de andere locatie (fietstijd+pauzetijd is vaak gecombineerd).
Alleen op dagen dat het de hele dag door miezert trek ik mijn regenpak aan of ga ik met de auto. En dat zijn écht maar weinig dagen in het jaar. Misschien 10 van al mijn werkdagen.
Ik fiets gewoon omdat het 'lekker' is en voor de gezondheid en ook wel een beetje omdat het qua tijd niets uitmaakt. De hele tijd dat heen en weer gerij en weer parkeerplek zoeken enzo...dat kost ook veel tijd. Met de fiets kan ik ook binnendoor (over fietspaden) en even gauw een boodschapje tussendoor doen, met auto kost dat ook meer tijd en dan schiet mijn pauze er bij in.
De auto gebruik ik wel voor grotere boodschappen of voor vervoer kinderen naar verder weg dan fietsafstand.
Man gaat ook op de fiets eigenlijk altijd, ook door regen.
groeten albana

tonny

tonny

05-01-2013 om 14:22

Ingebouwde lichaamsbeweging

'Als je stopt met 100 km per week fietsen en je verandert je eetpatroon niet, dan ben je na 1 jaar ruim 10 kg zwaarder.'

Pfoe, dat moeten we niet hebben! Ik bezoek driemaal per week mijn moeder, die in een dorp elders in een verzorgingshuis woont. Vrijwel altijd met de fiets, want per auto moet je 'om'; ik ga met een voetgangers/fietsveer de rivier over. Dat is geen 100 km per week, maar ik denk wel dat ik op de weegschaal ga zien als mijn moeder er op een dag niet meer is en de fietstochtjes achterwege blijven.

Ingebouwde lichaamsbeweging is erg praktisch, je hoeft niks speciaals te doen om op gewicht te blijven, maar als je je dagelijks leefpatroon verandert, merk je dat.

Ik zie het aan ook mijn zoon die eerst op zolder bivakkeerde (twee trappen) en naar de bus liep. Nu woont hij vrijwel gelijkvloers, flatje, auto voor de deur. Dat levert onbedoelde kilo's op.

Tihama

Tihama

05-01-2013 om 14:32

Midas dekkers

Heeft een geweldig boek geschreven: Lichamelijke Oefening. Hij veegt daar de vloer aan met het idee van sporten. Zijn stelling is veel simpeler: eerst hebben we er alles aan gedaan om ons leven te automatiseren, daarna gaan we fanatiek sporten om ons lichaam te onderhouden.
Hoezo de wereld op zijn kop?

Dat kan dus veel simpeler. Ik krijg van familieleden nog wel eens de vraag wanneer ik weer ga sporten. Zij hebben allemaal meerdere auto's op de oprit en gaan 3 keer in de week hardlopen. Maar ik fiets al, dat is dus wel het simpele antwoord: alle beweging die ik inbouw in mijn normale leven, hoef ik niet op andere manieren ingewikkeld te gaan regelen.

Ik heb overigens geen enkel bezwaar tegen dit soort keuzen. Ik heb bijv een pesthekel aan afwassen, dus ik vind een vaatwasser een eerste levensbehoefte. Om mijn schuldgevoel af te kopen zijn er eerst zonnepanelen op het dak gekomen voor ik de vaatwassers aanschafte. Beetje voor mezelf, beetje voor het milieu. Daarentegen heb ik geen enkel probleem met het ophangen van de was. Dus ik vind een droger overbodig.

Op exact dezelfde manier vind ik het kiezen voor een auto, ondanks dat er prima gefietst kan worden, heel begrijpelijk.

Tihama

bibi63

bibi63

05-01-2013 om 14:56

Inderdaad

je hoeft niet te 'sporten' om voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Zoveel mogelijk de fiets pakken of lopen is al heel wat lichaamsbeweging. Verder merk ik bijv. (vind het zelf wel frappant), als ik buiten (in de tuin) het konijnenhok heb schoongemaakt, dat ik me daarna een heel stuk fitter voel....
Gr. Bibi

Sporten

Een minuut of 30 lichaamsbeweging per dag is voldoende, maar het is ook goed om een paar keer per week je hart echt aan het werk te zetten. Dat doe je met normaal tempo fietsen niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Primavera

Primavera

05-01-2013 om 19:49

Auto als verantwoorde luxe

Eigenlijk ben ik het wel eens met Tihama. Een tweede auto is natuurlijk gewoon luxe, maar hoeft daarom niet meteen als onverantwoord te worden afgeschilderd. We kiezen allemaal wel voor bepaalde luxes. De één voor een tweede auto, de ander voor een droger of afwasmachine, nog iemand anders maakt graag verre reizen of gaat op wintersport, sommigen willen ruimer wonen, anderen hebben de thermostaat hoger dan 18°C staan en dan heb ik het nog niet over hoe vaak ze douchen en handdoekenwassen gehad
Het is een beetje makkelijk om je eigen gekozen luxes alleen als 'noodzakelijk' te bestempelen en degene waar jijzelf zonder kan als onverantwoorde onheilbrengende lelijkmakende milieuverwoester. Een beetje nuance, graag.
Ik vind het verder heel lief van Rafelkap dat ze fossiele brandstof voor haar (klein)kinderen wil besparen, maar ik kan het niet nalaten om te denken of ik het nu zo zou waarderen als mijn grootmoeder om die reden vroeger kou zou hebben geleden om voor mij steenkool te sparen.
En Bromvlieg natuurlijk kan iemand als het moet wel zonder (tweede) auto. Je past je levensstijl natuurlijk aan de mogelijkheden die je hebt aan. Alleen heb ik wel eens ondervonden hoe lastig het voor ons gezin is om maar één auto te kunnen gebruiken, bijv. de tijd toen mijn man zijn schouder had gebroken. We maakten toen heel wat meer kilometers met één auto ipv van twee, omdat ik hem steeds ergens moest brengen dan zelf weer terug moest om mijn eigen dingen te doen.
Ook bespaart een auto gewoon enorm veel tijd. Als ik nou als voorbeeld eens kijk naar wat voor een ritjes ik allemaal maak op een vrij doorsneemiddag zoals gisteren. Oudste dochter had om drie uur een afspraak met vriendinnen om in het centrum te gaan schaatsen. Dus om half twee hier weg, zodat we gelijk ook haar busabbonament voor dit jaar konden regelen. Terwijl ik de auto parkeer en geld (60 cent) in de parkeermeter stop, ga zij alvast met jongste in de rij staan. Vervolgens kan zij naar de ijsbaan, terwijl ik het busabbonament betaal. Op de terugweg naar huis kom ik langs de supermarkt en haal samen met jonste dochter de boodschappen. Daarna rijden we in één keer door naar de kerk, waar zij oefent voor het kersttoneelstukje wat ze zondags op zullen voeren. Ondertussen rijd ik door naar de apotheek om de bestelde medicijnen die aangekomen zijn af te halen. Daarna gelijk door naar huis om ze in de ijskast te stoppen (mogen niet langer dan een half uur buiten de koeling) en de boodschappen uit te laden. Ik heb nog net de tijd om een was in de machine te stoppen zodat oudste zoon zaterdag schone sportkleding op zijn toernooi heeft en dan moet ik al weer terug om jongste op te halen. Jongste naar een vriendje gebracht om vervolgens naar een korte werkafspraak daar in de buurt te gaan. Jongste weer opgehaald, terug naar huis, honden uitlaten en vervolgens de beide jongens ingeladen om ze naar hun zwemtraining te brengen. Jongens bij het zwembad gedropt om door te rijden naar de ijsbaan waar oudste opgehaald moet worden. Vervolgens weer terug naar het zwembad om één van de jongens naar zijn andere sport te brengen, terwijl de ander doorzwemt. Gelukkig haalt man die later op met de andere auto en dus kan ik naar huis om te koken. Op weg naar huis blijkt er een gewonde kat op de weg te liggen, dus kat voorzichtig ingeladen en naar de dierenarts gebracht en dan eindelijk naar huis.
Op de kat na, is dit echt een vrij gewone middag voor ons en als ik alleen een fiets en openbaar vervoer ter beschikking zou hebben zou ik echt nog geen kwart van het programma afkrijgen.
Ja en natuurlijk is het pure luxe dat mijn kinderen kunnen kiezen voor beweging waarbij ze vrijwillig nat worden in een verwarmd bad, waar ze met de auto heen worden gebracht, ipv onvrijwillig koud nat te worden geregend terwijl ze als beweging ergens heen moeten fietsen. Maar dat vinden ze nou eenmaal een leukere manier om te bewegen en ik ben blij dat we dankzij de auto hen die keus kunnen geven.
P.S. de poes (het is een lapjeskat) maakt het goed, alleen hebben we nog niet gevonden wie haar baasje is.

judiths mama

judiths mama

05-01-2013 om 20:50

En je man?

Weet niet of het al genoemd is, maar nadat mijn man jarenlang met de auto van huis naar werk reisde, gaat hij sinds een jaar met het ov. Fietst een stuk naar het station (ook nog ergens goed voor) en de auto staat gewoon thuis!
Maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk, weet niet wat voor baan/reistijd je man heeft?
Ik zeg nu al tegen man dat de volgende auto een kleinere wordt, we hebben deze (grote) gewoon niet echt nodig.

Rainlegs

Nu duidelijk is dat Tessa gewoon een auto gaat kopen zal ik mijn lofzang op de electrische fiets staken en even ingaan op de vraag van Cicade.

Rainlegs, dat zijn toch die dingen die je met een elastiek om je bovenbenen doet? Zelf heb ik ze niet. Een collega van mij wel. Die komt op een racefiets en zweert bij Rainlegs, met het argument dat dat het enige is dat voor hem klein genoeg is om feitelijk altijd bij zich te hebben. Ik geloof dat hij wel een regenbroek heeft, maar omdat die niet standaard in zijn tas zit heeft hij daar in de praktijk minder aan want hij heeft hem dan natuurlijk altijd nèt niet bij zich.

Ik daarentegen heb fietstassen en daar zit standaard mijn regenpak in. Inclusief overschoenen (de lof van die dingen heb ik op dit forum al meermalen gezongen). Ik zit ook langer op de fiets dan mijn collega (want hij woont dichterbij het werk èn hij fietst veel harder) en ik wil gewoon droog aankomen. Ik stel me zo voor dat bij een niet te lange afstand en bij niet te harde regen die rainlegs prima werken, en inderdaad nemen ze heel wat minder ruimte in dan een regenbroek. Maar zelf zweer ik dus bij een gewone regenbroek, dan blijft gewoon alles droog.

Poncho's vind ik ondingen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.