Off-topic discussies
Damajo@
27-04-2010 om 20:21
Zembla over de onzin van wilders
Zeer informatief, al die feiten op een rijtje..
Voor wie deze uitzending gemist heeft:
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24614&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=29f775320e#
Damajo
Tinus_p
27-04-2010 om 20:52
Femke halsema over de onzin van zembla
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1373360.ece/Halsema_Zembla_over_Wilders_tendentieus
meer kritiek op
http://weblogs.nrc.nl/media/2010/04/27/zapkliklees-zembla-gooit-olie-op-smeulend-vuur/
Damajo@
27-04-2010 om 22:11
En nog een andere reactie
Jammer dat Femke dat twitterde,ik was een zwevende kiezer maar nu zweef ik toch weer terug naar de SP.
Hier is nog een reactie op de uitzending van Zembla, wat goed verwoord wat ik ervan vind:
http://sargasso.nl/archief/2010/04/27/zembla-doorbrak-taboe-met-wilders-docu/.
Overigens vond ik de vergelijking tussen Fitna en de Nazi-propaganda treffend.
Damajo
Tinus_p
28-04-2010 om 09:49
Contraproductief
Damajo:
"Overigens vond ik de vergelijking tussen Fitna en de Nazi-propaganda treffend."
En contraproductief, maar dat roep ik al vaker. Ik denk dat Femke Halsema heel goed in de gaten had, dat die vergelijking maken geen zin heeft, omdat het alleen maar polariseert; het draagt niet bij aan wederzijds begrip tussen linkse en rechtse kiezers en het vergroot de wederzijdse uitsluiting. Zowel serieuze (volkskrant, trouw) als meer schreeuwerige media (telegraaf, geenstijl) hadden dan ook kritiek. Met name de analyse van geenstijl.nl vond ik, in die zin, heel helder (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/04/even_voorstellen_de_deskundolo.html): Samengevat: 'Een groep PvdA-ers vertelt dat Wilders slecht is.'
Ik roep al jaren, dat het uitsluiten van Wilders en de Wilders-kiezers volslagen contraproductief is. Natuurlijk is Wilders een rechtse schreeuwlelijk, duhuh. Maar hij is populair omdat bestuurders in het algemeen, en de PvdA-ers onder hen in het bijzonder, een serie alledaagse, vaak banale problemen niet (kunnen/willen) oplossen. Los die problemen op, en Wilders verdwijnt. Moet ik de link naar het artikel van jacques Monasch ('de elite hefet niets geleerd van Fortuin') er nog eens ingooien??
Jujube
28-04-2010 om 22:22
Volledig
Ik ben het volledig met Femke Halsema eens! Wat een slecht in elkaar geflanste uitzending van Zembla. Het leek wel een Peter R. de Vries uitzending!
Groet,
Jujube
Pluk53
29-04-2010 om 10:38
Ok, maar wat is dan wel "productief"
Als we het er allemaal mee eens zijn, dat GW/PVV nu niet bepaald "the greatest gift after sliced bread" is, hoe moet hij dan wel aangepakt worden. Oplossen van de door hem gesignaleerde problemen zal helaas nog even op zich laten wachten. Dus we weten: je moet niet polariseren, je moet de discussie niet door hem laten "framen", je mag hem niet persoonlijk aanvallen. Maar hoe moet het dan wel, concreet. Wie heeft een leuk lijstje van feiten argumenten om PVV-stemmers tegemoet te treden? Ik heb als belangrijkste: PVV is ondemocratisch (= geen partij, je kunt er geen lid van worden, GW is een dictator die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen). GW is hypocriet, is getrouwd met een buitenlandse en weigert aan te geven of zij twee paspoorten heeft.
Wie heeft er nog een paar.
Temet
29-04-2010 om 11:32
Pluk - schotje voor de boeg
Een ideetje: zijn cijfers deugen niet (zie bijvoorbeeld de tientallen miljoenen of hoeveel was het moslims die de EU uit moesten - de enige manier om ze er in te krijgen was om eerst Turkije als lid toe te laten), en hij wil dingen die praktisch onuitvoerbaar zijn.
Zie het hoofddoekjesverbod. Nog even geheel los van de onverenigbaarheid van e.e.a. met mensenrechtenbepalingen - die zijn hem toch een zorg - maar hoe onderscheid je een moslimhoofddoekje van een 'kaal-hoofd-van-de-chemo'-hoofddoekje en een 'oude-dame-beschermt-watergolf' hoofddoekje?
En er zijn moslima's die een soort petjes dragen (in Indonesië zie je dat nogal eens). Mogen die ook niet? Hoe onderscheidt je de hoofddoekpetjes van andere petjes?
En hoe zit het met orthodox-Joodse vrouwen die pruiken dragen? Mag dat wel omdat ze Joods zijn? Ook al is de theorie daarachter, naar ik aanneem, even sexistisch/onderdrukkend als die achter de hoofddoekjes?
Kortom, meneer Wilders, hoe gaat dat eruit zien? Dat weet de man helemaal niet, want hij wil alleen maar wat roepen.
Dat laatste maakt het overigens ook erg lastig om hem te bestrijden, want hij gaat niet werkelijk in debat (Paul en Witteman proberen geloof ik al tijden hem binnen te krijgen, Nova meen ik idem) en loopt alleen maar de zielige verschoppeling uit te hangen. Wat dat betreft is het net een jongetje van drie dat een volwassen gesprek onmogelijk maakt door op de raarste momenten 'poep!'te roepen. Discussiëren met zo iemand is onmogelijk.
Wilders speelt gewoon niet volgens de regels, eigenlijk, dat maakt het ook lastig om hem volgens diezelfde regels aan te pakken.
Toch krijg ik de indruk dat hij zijn hoogtepunt gehad heeft. Wat dat betreft lijkt me dat die Zembla-uitzending, die ik overigens niet heb gezien, een beetje mosterd na de maaltijd is.
Groeten,
Temet
Tinus_p
29-04-2010 om 11:34
Geen alternatief
Pluk:
"Ik heb als belangrijkste: PVV is ondemocratisch (= geen partij, je kunt er geen lid van worden, GW is een dictator die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen). GW is hypocriet, is getrouwd met een buitenlandse en weigert aan te geven of zij twee paspoorten heeft."
Werken ook niet of maar beperkt. vergete niet dat fortuin zlef ook ruim boven de Balkenende norm zat (waar kon hij anders dat Palazzo di Pietro van betalen), maar dat dat niet op hem afstraalde. Het bestrijden van GW is in zoverre zinloos, dat hijzelf vanzelf wel een keer onderuit gaat (eerste barstjes zijn al zichtbaar, 3 mensen van kieslijst afgevoerd), maar dat hij dan gewoon opgevolgd wordt door de volgende. Net zoals hij Verdonk opvolgde en zij weer Fortuin. Er zit dus niets anders op, je schrijft: "Oplossen van de door hem gesignaleerde problemen zal helaas nog even op zich laten wachten." maar er is geen alternatief voor het oplossen.
Pluk53
29-04-2010 om 12:29
Doel bijstellen
ok, mee eens. er is geen alternatief voor het "niet aanpakken van de problemen". En ook mee eens, er zal altijd een groep zwevende (ontevreden) kiezers zijn. en de ene keer is de Pim de gelukkige, dan de SP, en dan weer een tijdje Blonde Greet/Geert.
Bijgesteld doel: argumenten/feiten om duidelijk je afkeer van GW/PVV te laten blijken, zonder dat dit de PVV-aanhanger verhardt in zijn/haar standpunt.
Kaaskopje
29-04-2010 om 13:18
Israël
Geert is zo pro-Israël dat we daarom allemaal anti moslim moeten worden. Met alleen een obsessie kun je niet regeren. De hele PVV luchtbel spat vanzelf een keer uit elkaar. (hoop ik dan maar...)
Manda Rijn
29-04-2010 om 16:37
Ja dat denk ik ook kaaskopje
maar het voordeel van pvv is dat ze lekker zo voorspelbaar en daardoor hanteerbaar zijn.
Damajo@
29-04-2010 om 22:46
Verander de wereld..
Ik heb in mijn directe omgeving 6 mensen ervan overtuigd dat ze toch echt beter niet op de PVV kunnen stemmen. Als iedereen dat doet moeten we toch een eind kunnen komen.
Damajo
Starry Night
30-04-2010 om 13:12
Simplificatie
"Maar hij is populair omdat bestuurders in het algemeen, en de PvdA-ers onder hen in het bijzonder, een serie alledaagse, vaak banale problemen niet (kunnen/willen) oplossen. Los die problemen op, en Wilders verdwijnt."
Hij is populair omdat hij iedereen weet wijs te maken dat het hier om een serie alledaagse, banale problemen gaat en te suggereren dat hij die wel eventjes zal oplossen als we hem de kans maar geven. Het werkelijke probleem is echter dat die problemen helemaal niet zo makkelijk zijn op te lossen, volgens mij.
Tinus_p
30-04-2010 om 16:27
Starry
Starry:
"Hij is populair omdat hij iedereen weet wijs te maken dat het hier om een serie alledaagse, banale problemen gaat en te suggereren dat hij die wel eventjes zal oplossen als we hem de kans maar geven. Het werkelijke probleem is echter dat die problemen helemaal niet zo makkelijk zijn op te lossen, volgens mij."
Nouja, in die opmerking zit al besloten dat er iig een probleem is, hoe banaal verder ook -die erkenning is al een wapen tegen Wilders. Los daarvan, het feit dat een banaal probleem lastig op te lossen is, betekent niet dat je dus moet ophouden met proberen.
Sancy
30-04-2010 om 19:09
Tinus (licht o.t.)
Heb je "Waarom is de burger boos?" van Maarten van Rossem al gelezen?
Wie had gedacht dat het beschamende einde van de LPF definitief een einde zou maken aan het bozige Nederlandse populisme, kwam bedrogen uit. Zowel Rita Verdonk als Geert Wilders heeft gedemonstreerd dat het populistische kiezerspotentieel bepaald niet kleiner is geworden. Voor de objectieve waarnemer blijft dat een verbazingwekkende zaak, gezien de baarlijke nonsens die de populistische voorlieden meestal uitkramen. Rita Verdonk is ondertussen gestruikeld over haar eigen organisatorische onvermogen. Wilders heeft het stokje overgenomen en excelleert vooral in handig geformuleerde borreltafelpolitiek. De enorme attractie van deze politieke kermisgasten is dus verrassend stabiel. Hoofdoorzaak lijkt toch wel de bangmakerij voor de niet-bestaande islamisering van Nederland, en de rest van Europa. Er is echter meer aan de hand. De populistische partijen zijn brede protestpartijen. Een aanzienlijk deel van het electoraat ziet de overheid, het politieke systeem en de maatschappelijke elite kennelijk als de vijand. D e vraag is hoe dat komt. Zijn grote kracht ligt in het populariseren van wetenschap en omdat hij dit al vele, vele jaren met een tomeloze energie, vol verve, met humor en met zichtbare overtuiging en vreugde doet. Als geen ander kan Maarten van Rossem ingewikkelde historische gebeurtenissen beschrijven en uitleggen.
http://www.internetboekhandel.nl/titels/Maarten-van-Rossem-Waarom-is-de-burger-boos%3F/686/9789046807057.htm
Sancy
30-04-2010 om 19:14
Bekentenis
Ik heb het boek van Van Rossem niet gelezen, ik zag het vandaag in de boekhandel zien liggen. Heb even op de laatste pagina gespiekt om zijn conclusie door te nemen. Geschreven in typische Van Rossem-stijl.
Damajo@
01-05-2010 om 19:35
Biene
Bijvoorbeeld door de rekenfouten van Wilders bekend te maken en mensen aan te raden het gehele verkiezingsprogramma door te lezen.
Meestal zijn het mensen die een proteststem willen uitbrengen. Waartegen ze protesteren weten ze zelf vaak niet eens precies en wat de consequenties kunnen zijn van hun proteststem, daarover hebben ze al helemaal niet nagedacht.
Damajo
Biene M.
01-05-2010 om 21:45
Och damajo@
Helaas, met die rekenfouten ben ik nog nergens gekomen bij de potentiële PVV-stemmers. Het zijn zulke apolitieke mensen en eigenlijk interesseert het ze ook geen biet. Het enige wat telt is dat er iemand opkomt voor "hun belangen", ook al zal hij dat in de praktijk overduidelijk nooit waarmaken. Nou ja, ik ben in elk geval blij dat jij wat mensen wijzer hebt kunnen maken.
Damajo@
02-05-2010 om 00:25
Biene
Wat het ook goed deed is dat verhaal van die mevrouw die infiltreerde bij de PVV. Over die "partij-topmannen" die zo denigrerend over de achterban spraken.
Damajo