Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Minet

Minet

18-12-2010 om 16:23

Waarde nieuw schilderij bepalen

Onlangs heeft een kennis van ons een prachtig schilderij gemaakt in het kader van haar opleiding.Ze heeft al meer schilderijen in verschillende genres gemaakt, en heeft onlangs een expositie gehouden waarbij ze erg lovende reakties in haar gastenboek heeft gekregen.
Een van haar schilderijen sprak ons meteen aan, het past echt perfect in onze woonkamer. Het is een linnen doek, 140x70 cm, beschilderd met een spatel (zo heette het dacht ik) in verschillende kleuren, waarmee ze flink wat uren druk is geweest, naast haar werk en studie.
Ze heeft nooit eerder een schilderij verkocht, en wil dit nu wel aan ons verkopen. Ze heeft lang nagedacht, en kwam met een prijs waar wij onze vraagtekens bij hebben.
Wie heeft ervaring met het bepalen van de prijs van iets dergelijks? Ik heb op internet verschillende manieren van berekenen gevonden, ik wil graag goed onderbouwd met haar in gesprek over de prijs.
Wie kan ons helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bestaat niet

Er is geen andere som voor het bepalen van de prijs die de kunstenaar rekent, anders dan dat bedrag waarvoor de kunstenaar het kwijt wil.
Wat zij vraagt kost het.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

18-12-2010 om 17:39

Precies

Het kost wat het kost.
De maker bepaalt de prijs, graag of niet.Kunst is emotie, het is niet hetzelfde als je huis laten schilderen.

Tja

ik snap de twee eerdere reacties, maar ik vind het voor een beginnend kunstenaar wel wat anders liggen. Die moet nog naam maken en ook nog leren omdat om te zetten in een waarde dat een kunstwerk waard is.

Ik begrijp dat dit het eerste schilderij is dat ze gaat verkopen. Mij lijkt een arbeidsloon voor de gemaakte uren en de materiaalkosten wel reeel.

groetjes van Purk

Ook al is dit het eerste schilderij dat zij gaat verkopen

dat betekent niet dat het een koopje moet zijn, een soort vergoeding van de materialen en zo.

Aan de vraagprijs zie je in hoeverre de maker enthousiast is over zijn/haar creatie. Het gaat niet om uurloon en dat soort zaken. Maar om kwaliteit!

fladder

fladder

18-12-2010 om 20:39

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik schilder graag en krijg wel eens de vraag of ik ook in opdracht iets wil maken, maar ik heb geen idee wat ik ervoor moet vragen...

Goed onderbouwd

De waarde van het schilderij is niet het materiaal en de tijd. Zoals Mirjam al terecht zegt, het is gewoon de marktwaarde, dus in dit geval wat de maker vraagt.

Je bent niet verplicht te kopen, maar als je het koopt, dan koop je een kunstwerk, geen ornament.

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de kriebels zoals je erover praat. Het past precies in je woonkamer... lijkt me meer iets om te zeggen over een ornament dan over een kunstwerk. Een versiering, daar kan je een vaste prijs voor eisen. Een kunstwerk daarentegen is zoveel waard als wat mensen ervoor willen betalen.

Wil je niet zoveel betalen als de maker wil hebben? Prima. Maar als je een leuke versiering tegen een vaste prijs wilt, koop dan een ingelijste poster bij de IKEA en ga niet achter kunst aan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-12-2010 om 21:44

Factor

Er is een formule voor de prijsbepaling nl lengte + breedte van het doek x de factor van de kunstenaar. Een hele bekende kunstenaar kan factor 25 hebben, een beginneling misschien factor 3.
Als jouw vriendin zeer goed van de kunstacademie is gekomen komt het doek op 140 + 70 x 3 = 630.
Natuurlijk is kunst ook emotie en als je het echt wil hebben ben je bereid om er wat meer voor te betalen. Het is een verschil of je het doek puur hebben om het hebben wil of ook een reële prijs er voor wil betalen met het oog op waarde of verzekering.

Rosa

Minet

Minet

18-12-2010 om 23:13

Reakties

Dank voor deze reakties vast.
Ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. We hadden een (naar onze maatstaven) flink budget uitgetrokken om iets aan de muur te hangen wat we echt heel erg mooi vinden, toevallig vonden we het bij deze kennis.
Ikea en de Xenos vallen in een nogal andere prijscategorie, niet dat het ons om het bedrag gaat, maar we willen iets unieks.
Ik ben niet uitgegaan van een uurtarief, simpelweg omdat het kunstenaarsvak niet haar inkomen is, maar een hobby/studieopdracht. Ik heb ook de formule gevonden waarover Rosa schrijft, ik had haar een factor 4 of 5 toebedacht. Met die factor kom ik, zonder dat ik dat wist, op het bedrag uit wat wij voor ogen hebben.
We hoeven geen vriendenprijs, maar willen wel graag een reeële prijs betalen. En blijkbaar is emotie niet in geld uit te drukken, en is het schilderij voor haar om die reden veel meer waard dan voor ons.
En wat xanneke zegt is misschien wel waar, het is lastig om zoiets van vrienden/bekenden te kopen.

Kwast

Kwast

19-12-2010 om 00:03

Precies

Ik schilder zelf ook weleens iets. En soms vinden mensen die het zien mooi en heel soms willen ze het dan kopen. Maar ik zou echt niet weten wat ik ervoor zou willen hebben. Het zou voor mij altijd te weinig zijn (want dan ben ik mijn schilderij en de zeggenschap erover voorgoed kwijt, misschien gooien ze het weg na verloop van tijd, of zagen ze er eens stuk vanaf, of veranderen ze er iets aan, of gaan ze er zelf op kliederen! Dat zou ik echt heel erg rot vinden.) en voor de ander zou het snel te veel zijn.
Ik los het op door mijn schilderijen in bruikleen te geven. Ze mogen het ophangen, maar als ze het zat zijn, wil ik ze weer terug.

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2010 om 07:52

Vriendenprijs

Tja, je kunt stellen het is een beginner, maar ze komt net van de kunstacademie...dan is het toch meer dan iemand die er bij hobby't. Dan wil ze er haar vak van maken, en doeken verkopen voor een vriendenprijs is dan geen goede start.

Galleriehouders

Rosa, het sommetje dat je gevonden hebt is een aardig sommetje voor galleriehouders of kunstbeursen waar werk verkocht wordt. Sommetjes worden ook wel gebruikt om de inventaris te begroten voor de belasting (vermogen van de firma) of de verzekering.
Maar dat heeft helemaal niks te maken met de prijs van het werk dat de kunstenaar bepaalt.
Afstand doen van het werk vraagt een offer. De kunstenaar drukt dat offer in geld uit. Het komt van verkoop als je iemand treft die het voor dat geld aan de muur wil hangen. Komt er niemand, dan is er geen man overboord, want het werk is er dan nog.
Het belang van dat werk in de totale collectie van de kunstenaar is van belang voor inspiratie, tentoonstellingen en het vestigen van de naam.
Als het weg is kan het die functie in die context niet meer vervullen.
Groet,
Miriam Lavell

Geen marktwaarde

Rodebeuk:"De waarde van het schilderij is niet het materiaal en de tijd. Zoals Mirjam al terecht zegt, het is gewoon de marktwaarde, dus in dit geval wat de maker vraagt. "
Nou nee. Marktwaarde is alleen interessant voor galleriehouders en beleggers in kunst.
Voor dat ene schilderij boven je bankstel bestaat geen 'markt'. Als het goed is past er maar eentje. Dat is die.
Speelt dat niet zo, dan ga je naar IKEA en kies je op kleur. Daar betaal je productiekosten + een marge.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

19-12-2010 om 11:17

Gewoon onderhandelen

Als je de prijs te hoog vindt, doe dan gewoon een tegenbod. Je bent niet verplicht haar prijs te accepteren, net zomin als zij verplicht is om jouw prijs te accepteren. Als je er met onderhandelen iet uitkomt, dan koop je het niet. Of wel. Maar klakkeloos een prijs accepteren die je te hoog vindt omdat het kunst is lijkt me onzin

Leuk artikel hierover:
http://ezinearticles.com/?How-Art-Collectors-Can-Negotiate-Like-Pros&id=1620202

Met daarin:
6. Always haggle with the price and be creative (they bartered cat sitting for Christo in exchange for artwork.)

Ik heb het vermoeden dat er in de echte kunstwereld heel wat afonderhandeld wordt, en dat deze kunstenares als ze doorbreekt daar wel achter komt.

Nog een link:
Chapter 22: Negotiate the Buy
Art prices are often flexible. Learn basic negotiating etiquette and appropriate ways to proceed when you want to pay less than a work of art's asking price.

Uit:

The Art of Buying Art, 2nd Edition. Collecting Art Like the Pros

Janna3

Janna3

19-12-2010 om 12:42

Leuk boek over dit onderwerp

Olav Velthuis heeft "Talking Prices" geschreven, een sociologische benadering over de totstandkoming van verkoopprijzen binnen de hedendaagse kunst. Geen makkelijk boek, maar wel een aanrader voor iedereen die er wat meer over wil weten.
Wat je dilemma betreft, wat mij betreft is de kunstenaar de bepaler voor de vraagprijs van een werk. En dat is in de ogen van de koper soms natte vingerwerk. Misschien helpt het om eens een ronde te doen langs wat galerieën, zo krijg je een idee van prijzen. Maar dan nog blijft het subjectief. In het uiterste geval zou je een taxatie kunnen aanvragen bij een onafhankelijk deskundige, maar ook daar zit weer een prijskaartje aan.

Taxatie helpt niet

"In het uiterste geval zou je een taxatie kunnen aanvragen bij een onafhankelijk deskundige, maar ook daar zit weer een prijskaartje aan. "
Dat gaat niet werken. De kunstenaar vraagt niet de marktprijs maar dat wat de waarde van het werk binnen de eigen collectie betekent en wat een vergoeding kan zijn voor het verlies van het werk.
Zeker bij jonge kunstenaars is elk werk belangrijk om de carriere mee uit te bouwen. Het werk zelf is je sollicitatiemapje. Dat werk niet meer hebben is een reëel verlies van inspiratie en kansen. Voor de kunstenaar. Niet voor de markt.
Groet,
Miriam Lavell

Janna3

Janna3

19-12-2010 om 15:07

Mirjam

Klopt dat een taxatie niet bindend is en misschien gaat het niet werken.
Maar het kan wel een opening bieden tot verdere onderhandelingen. Ofwel, de kunstenaar ziet dat er een enorm gat zit tussen wat de markt denkt dat hij/zij waard is en zijn/haar eigen ideeën. Ofwel de koper merkt dat zijn/haar gewenste vraagprijs wel zeer aan de lage kant is.
Dat wil niet zeggen dat daar dan meteen een deal uit moet komen, maar het kan wel wat meer duidelijkheid bieden en basis vormen voor een uiteindelijke prijs.

Opleiding

Kunnen die mensen van haar opleiding haar dan niet adviseren over een reële vraagprijs? Zou eigenlijk onderdeel van dergelijke opleiding moeten zijn!

Minet

Minet

20-12-2010 om 09:13

Reakties

Nadat ik hier alle reakties heb gelezen heb ik de conclusie getrokken dat ik haar ga vertellen welk bedrag wij zelf in gedachten hadden. Ik ga niet onderhandelen, want daarmee zal ik haar wellicht beledigen, en dat is iets wat ik persé niet wil.
Ik ga haar ook voorstellen het schilderij bij ons te laten hangen in bruikleen, zodat ze erover kan beschikken als ze het nodig heeft, bv. bij evt. volgende exposities.
Bedankt voor alle input!

Minet

Minet

23-12-2010 om 16:04

Vervolg

Vandaag heb ik met haar gesproken over haar prijs en ons bod. Over vele manieren van een prijsbepalen, over haar toekomstplannen met haar collectie, over het verhaal achter bepaalde stukken etc. etc.
Conclusie: ze wil het niet verkopen voor ons bod, wij willen het niet kopen voor haar prijs, zij wil het graag bij ons laten hangen totdat ze het tzt eens nodig heeft, en we gaan samen onderzoeken wat het kost om een echt goede reproductie te laten maken van dit schilderij, in een heel kleine (bv. 5) oplage.
Zolang het hier hangt zorgen wij dat het voor een goede prijs meeverzekerd is met onze inboedel.

Iedereen gaat tevreden de Kerstdagen vieren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.