Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

belle

belle

17-01-2010 om 13:00

Perikelen ryanair

Vorig jaar (sept) heb ik een vlucht naar Rome geboekt. Donderdag heen, zondag terug. Vertrek is binnenkort.

Nu krijg ik van Ryanair een mail met daarin de mededeling dat de heenvlucht 2,5 uur later vertrekt. En ik zie op hun site dat de vluchtschema per 2010 veranderd is, vlucht donderdags is standaard later maar terugkeer op zondag, dan bieden ze ineens 2 vluchten aan ipv 1. Degene die ik nu heb is vertrek 12.00 uur zondag, maar die andere is veel gunstiger, die vertrekt pas om half 6!

Ik heb op de heenweg geen andere keus dan hun actie te accepteren, maar het gaat ten koste van een hele avond Rome, en daar baal ik van. Nu kan ik zelf wel de vlucht van zondag wijzigen in een latere, maar dat kost me een flinke duit extra omdat er allerlei wijzigingskosten worden berekend.

Wat is mijn recht? Ik wil ze nl. volgende week bellen hierover (kan alleen van ma t/m vrij) en ze voorstellen dat ze uit coulance voor het latere vertrek van donderdag mijn vlucht op zondag omboeken naar een latere, zonder extra kosten. Of in ieder geval niet de volle mep. Zodoende is het verlies van de avond op donderdag mooi gecompenseerd.

Iemand hier ervaring mee en nuttige tips? Ik kan nl. pas mijn geld terugvragen wanneer de vlucht meer dan 3 uur verschilt met de oorspronkelijke vertrektijd. Dat ligt er in dit geval net onder. Anders zou ik die optie nl. direct hebben gekozen om vervolgens een ticket te boeken via Easyjet, die er ook op vliegt en andere tijden heeft.

Ik voel me een beetje genaaid door hun nieuwe vluchtschema, daar wordt ik nu kort voor vertrek mee geconfronteerd en het gaat ten koste van een aantal dingen die ik nu niet kan doen in Rome. Dat vluchtschema was mij niet bekend ten tijde van het boeken.

Ciao, Belle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

17-01-2010 om 14:22

Nee heb je....

ja kun je krijgen, maar ik ben bang dat het je niet gaat lukken zoals jij het wilt.
De wijziging in het vluchtschema valt binnen de grenzen in de algemene voorwaarden, het is naar mijn idee en gevalletje pech. Jammer van die 2,5 uurtjes, waarin je wel iets had kunnen doen, maar zoals jij zegt: een aantal dingen hierdoor mislopen, lijkt me wat overdreven.

Belle

Belle

17-01-2010 om 15:09

Re:

Ik ga in ieder geval even bellen volgende week en er een gooi naar doen. Je weet tenslotte maar nooit.

Over dingen mislopen: het scheelt nogal wat of je er vanuit gaat dat je rond 19 uur in hartje Rome staat of 21.30 uur. Dan kun je echt weinig meer doen. En had ik dit van tevoren geweten, dan had ik een direct bij een andere maatschappij geboekt die op een betere tijd vliegt. Ik wordt nu voor een voldwongen feit gezet en daar baal ik van.

Ik ben benieuwd of anderen hier weleens mee te maken hebben gehad, het is niet leuk dat beperkt te worden in je tijd terwijl je lang van tevoren boekt om zeker te zijn dat alles goed geregeld is.

Vandaar dat ik dat argument ook wil gebruiken, zij hebben de dienstregeling gewijzigd nadat ik geboekt heb.

Duim maar vast voor me, wie weet helpt het

Primavera

Primavera

17-01-2010 om 15:44

Nieuwsgierig

Hallo Belle,
Met Ryanair kan ik je niet helpen. Mijn visie is dat het tenminste zo spotgoedkoop is dat je daar beter een vlucht kan laten schieten en een nieuwe boeken dan iets te veranderen. Ik heb juist hele slechte ervaringen met Transavia, die je nagenoeg hetzelfde of eigenlijk slechter behandeld voor een 10 keer zo dure prijs.
Ik ben alleen verschrikkelijk nieuwsgierig wat je om 19.00 uur in Rome wilde doen en niet meer om 21.30 kan, aangezien het juist een stad is waar heel veel dingen tot 's avonds zeer laat open blijven.
Groeten Primavera

Belle

Belle

17-01-2010 om 16:00

Villa borghese bijvoorbeeld

Daar kun je om 19 uur nog in. Of de Engelenburgt. Begin van de avond kun je nog dingen ondernemen. Als je om half 10 komt, dan zijn dit soort dingen gesloten. Of is tijd te kort om nog een uur ergens doorheen te wandelen (buiten de dingen die natuurlijk gewoon zonder entree te zien zijn).

Het is met name ook dat je er kort bent, en er alles uit wilt halen. Ryanair beperkt me nu door minder tijd effectief in Rome te hebben.

Minet

Minet

17-01-2010 om 17:22

Belle

Het voordeel van vliegen met Ryanair is dat je maar zeer zelden echt vertraging hebt op je vlucht, dit in tegenstelling tot Transavia of andere goedkope maatschappijen. Dan denk je lekker vroeg daar te zijn en zit je dus uren te balen omdat je toch nog laat aankomt. Nu weet je dat je wat later bent, en kun je je daar op instellen als wijzigen niet lukt.
Kost de wijziging nog steeds 25 euro p.p? Voor zo weinig geld kun je toch makkelijk omboeken op de zondag?

belle

belle

17-01-2010 om 19:11

Re minet

Hoi Minet,

Wijzigen kost op dit moment ca. 50 euro pp. Dat zit 'm in de wijzigingskosten maar ook dat ze de tarieven veranderd hebben.
Het tarief voor de vroege terugvlucht is een stuk goedkoper geworden en die latere een stuk duurder. Dus we zullen ook nog iets moeten bijbetalen voor het prijsverschil in de vlucht.

Tuurlijk kunnen we dat er voor neertellen, maar voor die 100 euro met zijn twee, daar eten we 2 dagen van inclusief de overheerlijke koffie. We weten ondertussen de adresjes wel te vinden Dus hollands als we zijn, dat willen we eigenlijk niet, dan wordt de vlucht gewoonweg te duur voor even een tripje tussendoor.

Ach weet je, ik ben gewoon even teleurgesteld in de gang van zaken. Ik wil gewoon alles eruit halen en heb megaveel zin om te gaan. Ik kom best over die teleurstelling heen Maar je hebt gelijk, Ryanair vliegt mooi op tijd, daar is ook wat voor te zeggen.

Maar toch ga ik het gokje wagen, wie niet waagt....

Toch vertraging

Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. 'Zo maar' de tijden van de vluchten veranderen; ook al betaal je in vergelijking met andere maatschappijen veel minder.
Ik zou er zeker een belletje aan wagen. Moet wel zeggen; wij hadden in de kerstvakantie een vlucht geboekt bij Ryanair. Meer betaald omdat we midden op de dag wilden vliegen zodat we nog wat aan onze dag hadden op de plaats van bestemming. Vijf minuten voor boarden verscheen er op de borden ineens een mededeling dat de vlucht minimaal drie uur vertraging had met een plusminus tijd erbij. We vlogen vanaf Weeze en waren al door de douane. Uiteindelijk mochten we weer terug de 'hal' in voor een broodje maar dan is Weeze wel een heel klein vliegveld; vooral voor ons mannetje van vier.
Nu komt het inderdaad niet zo veel voor bij Ryanair, maar we baalden flink ook vanwege het feit dat we dus meer betaalden vanwege die vlucht op het meest gunstige deel van de dag.
Ben heel benieuwd wat hun policy is in deze. Laat je het nog even weten?

Ooit omgeboekt maar toen belden ze

Ik ben ooit omgeboekt door ryan-air...maar toen werd ik keurig gebeld (op mijn vakantieadres nog wel!) en werd me uitgelegd waarom en mocht ik kiezen..een uur laten of een uur eerder (ging om engeland). Dus een belletje eraan wagen zeker! Ze waren toen zeer coulant en overlaaden me met excuses voor het ongemak.
Ht proberen waard dus!
groeten albana

belle

belle

18-01-2010 om 17:08

Gelukt!

Ik heb gebeld, kreeg een dame van reserveringen aan de lijn en haar uitgelegd wat er gebeurd wat en dat we inmiddels hadden gezien dat het hele vluchtschema per 2010 is gewijzigd. Dat we graag op de terugweg de latere vlucht willen, zonder extra kosten.

En ze boekte het onmiddellijk om! Just like that En zonder kosten.

Dat verdient een pluim qua klantvriendelijkheid! Ik ben mijn gemekker van eerder bij deze direct vergeten!

Ik ben tevreden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.