Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

m ik

m ik

23-12-2010 om 14:37

Problemen na verkeerd doorgeven schadevrijejaren auto

Wie kan ons advies geven?
We hebben een paar dagen geleden een aanrijding gehad en ivm de schade de verzekering ingeschakeld.
een aantal jaar geleden zijn we overgestapt van de ene verzekering naar de andere verzekering. Nu blijkt dat de opgebouwde schadevrije jaren verkeerd zijn doorgegeven (4 ipv 11). Héél vervelend !
Mijn man heeft telefonisch overleg gehad met de "oude"verzekering, maar die verwijzen naar de raylossementsverklaring (schrijf je dat zo?) Die hebben we echter óf nooit gehad óf is spoorloos verdwenen.
Ze zeggen nu niets te kunnen doen, terwijl ze het telefonisch zo tevoorschijn kon toveren op haar computer.
Wat kunnen wij doen? Staan wij in ons recht om zo'n nieuwe verklaring te "eisen" of het op een andere manier op papier te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Royementsverklaring

M ik, ik vond deze tekst op internet:

Een grote stap in de verzekeringsbranche is gezet: Verzekeraars hoeven vanaf heden geen papieren royementsverklaring meer te versturen als een verzekerde van autoverzekeraar wisselt. Vanaf nu worden alle gegevens opgeslagen in het digitale systeem Roy-data.

Het nieuwe digitale systeem is de centrale plek waar verzekeraars de royementsgegevens van hun klanten opslaan en opvragen. Dankzij Roy-data bent u niet meer belast met het verstrekken van de bonus/malusgegevens als u een andere autoverzekering of motorverzering gaat afsluiten. De verzekeraar vraagt zelf bij iedere nieuw te sluiten verzekering de gegevens op via Roy-data.

Tot voor kort moesten verzekeraars de royementsverklaring in papieren vorm verstrekken aan de verzekerde, die de verklaring op zijn beurt moest doorsturen naar een nieuwe verzekeraar. Omdat dat te omslachtig was en nogal eens tot verwarring leidde, nam het Verbond van Verzekeraars vorig jaar het initiatief een electronische databank op te zetten. Iedere verzekeraar moet aan deze databank royementsgegevens verstrekken, waarna een nieuwe verzekeraar gegevens kan opvragen. Sinds 3 september 2007 worden de royementsgegevens uitsluitend nog via Roy-data uitgewisseld."

Het lijkt me dat je nieuwe verzekeraar zonder problemen in dat Roy-datasysteem moet kunnen zien wat jullie huidige schadevrije jaren zijn, maar hoe het precies zit weet ik ook niet. Succes ermee in ieder geval.

Chris

m ik

m ik

23-12-2010 om 17:45

Net te laat :-s

We zijn begin 2007 overgestapt, dus helaas hebben we niets aan het Roy-data systeem.
Wel bedankt voor de tip, want heb er wel even naar gegoogled !

Hier ook

Hier ook

23-12-2010 om 18:52

Nieuwe verzekeraar

Mij lijkt het de verantwoordelijkheid van de nieuwe verzekeraar. Dan had die maar op moeten letten bij het overnemen van de schadevrije jaren. Zij hebben dat op basis gedaan van de royementsverklaring die jij toen kreeg van je oude verzekeraar. En die je hebt doorgestuurd naar de nieuwe, zo moest dat toen. Logisch dus dat jij die verklaring niet meer hebt. De nieuwe verzekeraar heeft dus zitten slapen denk ik?

Bij mij is het ook gebeurd..ze hebben bij mij "trede" en "aantal schadevrije jaren" verwisseld. De nieuwe verzekeraar dus he. Ik heb het meteen gemerkt maar niks gezegd, het was in mijn voordeel (oei). Al jaren geleden inmiddels maar er heeft geen haan meer naar gekraaid. Merkwaardig dat ze er nu nog achterkomen bij jou!

Roy data

Roy Data bestaat pas sinds iets meer dan 2 jaar. Daarvoor waren de verklaringen nog op papier en dat was in 2007 dus het geval.Jouw oude maatschappij had jou die op moet sturen en jij had die bij de nieuwe maatschappij in moeten leveren toen je daar een polis afsloot. Je moet altijd het origineel inleveren en zo'n schriftelijke royementsverklaring was maximaal 1 jaar geldig.
Overigens had je het zelf ook kunnen zien op de papieren van je verzekering. daat nmoet het op staan en daar krijg je elk jaar een nieuw overzicht van. Het verschil in kortingspercentage tussen 4 en 11 schade vrije jaren is ook best veel dus ook raar dat je dat zelf niet gemerkt hebt

m ik

m ik

23-12-2010 om 19:48

Reactie

We zijn inderdaad zelf niet oplettend genoeg geweest (zoals Groentje suggereert). Stom inderdaad, maar ja, het is gebeurd.
Die mevrouw wil er inderdaad niets aan doen, omdat we die royementsverklaring niet meer hebben. Onze fout, ons probleem.
We weten dus ook niet of het wel goed op de royementsverklaring heeft gestaan en dat dan evt. de nieuwe verzekering een fout heeft gemaakt. Maar dat gaan we uitzoeken !

m ik

m ik

23-12-2010 om 21:55

Heu?

Begrijp je reactie niet helemaal Pelle?
Ik zeg toch niet dat ik de nieuwe verzekeraar de schuld geef? We gaan alleen even uitzoeken of die royementsverklaring daar is aangekomen en wat daar dan op heeft gestaan, zodat dat ons hopelijk weer een stapje verder helpt !
Maar misschien begrijp ik je verkeerd hoor !

Meestal

Bij de meeste grote maatschappijen is het zo dat je in elk geval moet tekenen bij het afsluiten van je verzekering.Uitzondering als je dit via internet doet. Jij geeft bij het afsluiten aan wat je denk aan svj te hebben en jouw nieuwe maatschappij moet jou dan 6 weken de tijd geven om dat aan te tonen. Toen ging dat nog op papier en tegenwoordig dus digitaal .
Als jij niets instuurt moeten zij jou in elk geval op de hoogte brengen van het feit dat ze nog niets hebben ontvangen en dan moeten zij ook aankondigen dat ze die jaren en dus ook de premie aan gaan passen.
Als dit zo zou zijn moeten ze dat in elk geval wel in jouw "historie"terug kunnen vinden. Bij vrijwel alle maatschappijen wordt de inkomende en uitgaande correspondentie opgeslagen bij de gegevens van de polishouder . Dus er moet iets terug te zien zijn.
Is dat dus niet het geval dan zul je waarschijnlijk toen niets aangegeven hebben en op 0 zijn begonnen en dan ben je dus inderdaad kwijt. Doodzonde maar dat is dan niet anders .
Misschien kun je je hiervan iets herinneren ? 2007 is tenslotte ook al 3 jaar terug dus ik kan me best voorstellen dat je dat niet meer vers in het geheugen ligt.

m ik

m ik

24-12-2010 om 07:31

Pelle

"het lijkt me duidelijk dat ..." niet helemaal dus voor mij bleek Maar nu wel
Maar, zoals ik al schreef : misschien begrijp ik je wel verkeerd, bleek dus inderdaad zo te zijn !

m ik

m ik

24-12-2010 om 07:36

Groentje

Bedankt voor je heldere uitleg !
Helaas weet ik echt niet meer hoe het toen, in 2007, is gegaan. Ik houd me eerlijk gezegd ook niet zo bezig met de "auto-zaken", meer mijn man. Maar die weet het ook niet meer. Lekker handig zo samen !
Hij gaat in ieder geval vandaag weer opnieuw bellen en we hebben onze rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken of die nog wat kunnen betekenen. Je weet maar nooit

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.