Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stoplicht

Stoplicht

07-01-2011 om 10:11

Bezwaar tegen verkeersboete

Echt balen! Heb voor het eerst in de 26 jaar dat ik mijn rijbewijs heb een verkeersboete gekregen. Pech en kan gebeuren natuurlijk, maar ik merk dat het me toch niet lekker zit en ik niet zonder meer wil betalen...
Wat was het geval? Kerstavond, 24 december, spekgladde wegen. Een situatie die om aangepast rijden vraagt: constante snelheid, geen abrupte stuurbewegingen of hard remmen. Ik nader met aangepaste snelheid (ongeveer 35 km) het stoplicht en jawel: oranje. Vlak achter mij een auto, evenals schuin achter mij op de andere rijbaan. In een seconde moet je dan een beslissing nemen. Als ik abrupt zou remmen, nam ik het (zeer waarschijnlijke) risico dat mijn auto zou gaan slippen en ik de inzittenden van mijn eigen en de twee andere auto's in gevaar zou brengen. Op de kruisende wegen stond geen verkeer te wachten. Ik ben dus doorgereden, met een boete als gevolg...
Mijn vraag aan jullie is simpel: heeft het zin om extreme weersomstandigheden aan te voeren als bezwaar tegen de opgelegde boete? Of moet ik me erbij neerleggen en de boete gewoon betalen? Ik vind het zo oneerlijk, omdat ik echt het idee heb in deze situatie de juiste beslissing te hebben genomen!!
Dank voor jullie meedenken, Stoplicht

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

07-01-2011 om 10:26

Proberen

Ik heb twee keer een dergelijke boete gehad. Een keer is mijn bezwaar toegewezen en eenmaal afgewezen. Ik zou dus gewoon een poging wagen.

Zou ook een poging wagen

Maar oneerlijk vind ik 't niet, eerder dikke pech.

Gr. Poezie.

Puck

Puck

07-01-2011 om 10:53

Zou het ook proberen

Wij hebben eerste kerstdag iets soortgelijks meegemaakt. Remmen voor het oranje stoplicht, maar het was zo spekglad dat wij met de abs (en we reden maar 20 ofzo) zelfs op volle toeren gewoon door het rode stoplicht schoven. Was echt niets aan te doen. Geen idee of er binnenkort dus ook een bon op de mat ligt. In dat geval betaal ik gewoon, en ga dan daarna in beroep.

Hanne.

Hanne.

07-01-2011 om 11:34

Vergelijkbare situatie

Wij hebben een vergelijkbare situatie gehad.

Vlak voor het stoplicht, andere auto rijd hard en zit kort achter ons. Stoplicht gaat op oranje, en om niet te botsen remmen we wat minder hard dan je normaal zou doen. Stonden uiteindelijk vlak na de streep stil (kan op dat punt, voor de baan er naast staat de streep precies op dat punt)

Bezwaar aangetekend dat we een ongeluk probeerden te verkomen en geen gevaarlijke situatie hebben veroorzaakt.

Reactie was: u geeft door dat u door rood bent gereden, dus het bezwaar wordt ongegrond verklaard.

Opmerkelijk is dat vlak daarna de stopstreep een autolengte verschoven is. Een maand later hadden we dus wel netje voor de streep stil gestaan....

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2011 om 11:43

Niet vergelijkbaar hanna

Het verschil is, dat er bij startbericht sprake is van gladheid, en dat kan objectief (obv datum en tijd) bewezen worden.

ilsepilse

ilsepilse

07-01-2011 om 12:22

Doen

heb het ooit es zo ver gekregen dat ik zelfs naar de rechtbank moest, maar ik werd hem wel kwijtgescholden !!
trouwens ik ben met die gladheid ook 2x door het oranje licht gereden omdat ik anders dacht van bam die achter me zit zo in mijn gat ...

Vader

Vader

07-01-2011 om 12:53

Coulance

Zeker doen, zo'n bezwaar maken. Maak een nette brief, precies zoals je eerste posting. Let erop dat je voldoet aan alle eisen (wat moet er allemaal in de brief staan) en doe een beroep op hun coulance in deze.
Overigens: schroom niet om erbij te zetten dat je nog nooit een bekeuring hebt gehad en dat de omstandigheden je nu een bekeuring opleveren. Je bent niet slordig, onbesuisd geweest. Alleen voorzichtig.

Wij hebben eens parkeervergunningen verwisseld waardoor we fout parkeerden. Ook met succes beroep op coulance gedaan.

Geen coulance

Ik zou zeggen, doe geen beroep op coulance. Althans, niet alleen. Een beroep op coulance doen betekent, vind ik, dat je eigenlijk zegt "ik zat fout, maar wees alstublieft coulant"".

Ik zou zeggen "ik vind dat ik niet fout zat, het was spekglad op de weg, ik kon er niets aan doen. Maar voor het geval u toch van mening bent dat ik fout zat doe ik een beroep op uw coulance'Zoiets althans.

De juristen op dit forum herkennen hier onmiddellijk de primair-subsidiairconstructie

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

07-01-2011 om 14:26

Jups

ik zie het Temet

Vader

Vader

07-01-2011 om 17:40

Temet

Weer wat geleerd! Thx.

Stoplicht

Stoplicht

08-01-2011 om 09:39

Ik ga ervoor en vraagjes (o.a. temet)

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga het toch proberen. Heb al wat informatie uitgezocht over de weersituatie op die dag. Helaas kost een toegespitst KNMI-rapport ongeveer evenveel als de boete, dus dat valt af. Maar verder is er voldoende algemene informatie te vinden.
Nog een paar vraagjes: Temet, jij adviseert om in de brief te zeggen dat ik niet fout was. Nu kan ik een aardig wetenschappelijk betoog houden, maar juridisch ben ik niet zo onderlegd. Ik was toch gewoon fout?? Ik ben immers door rood gereden. Hoe houd ik dan een overtuigend pleidooi? Ik kan alleen bedenken dat de situatie mij noodzaakte tot deze beslissing...
Verder nog een vraag aan de mensen die al eens bezwaar hebben gemaakt. Hebben jullie dit per aangetekende post gedaan of hoeft dat niet? Ontvang je automatisch een ontvangstbevestiging van je bezwaarschrift?
Alvast bedankt! Stoplicht

Stoplicht

Stoplicht, ik ben een onbenul als het om verkeersregels gaat. Maar als ik het verhaal goed onthouden had durfde je niet vol te remmen omdat het spekglad was. Ik zou betogen dat je niets te verwijten valt omdat je gezien de enorme gladheid (en zoals Tinus al zegt: het zal bekend zijn dat er die dag overal grote problemen waren) niet kon remmen omdat het risico op slippen en daarmee een ongeval groot was.

Een soort beroep op noodtoestand dus. En dan kan je verder zeggen 'nou ja, en als u toch vindt dat het fout was dan denk ik dat wat ik hierboven beschreven heb toch in elk geval zulke bijzondere omstandigheden oplevert dat er reden is voor coulance'

Het onderscheid is natuurlijk een beetje scherpslijperij, want het resultaat is waar het om gaat, namelijk dat je niet hoeft te betalen.

En ja, ik zou het aangetekend versturen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.