Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2011 om 12:51

Aanvankelijk proces-verbaal uit belgie

zojuist kwam binnen, een anvankelijk proces verbaal, waarin wij op 4-8-11 op de terug weg van onze vakantie een snelheidsovertreding hebben begaan, je mocht er 90, en onze gecorigeerde snelheid was 103 km/pu

Er zit een vragen lijst bij, of we dat wel waren enz enz.
ook iets over een rechtbank, en in welke taal we ons willen uitdrukken als we voor het gerecht verschijnen...
nou daar heb ik natuurlijk helemaal geen zin in.
Ik wil best een gewone boete betalen, waarom sturen ze niet gewoon een acceptgiro?

wat nu??

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 13:29

Geen acceptgiro

Ik heb enkele jaren geleden exact zo'n papiertje gehad vanwege dezelfde overtreding (mea maxima culpa). Ook een boel blah op dat papiertje en geen acceptgiro. Wel een rekeningnummer ergens op dat papiertje, half verscholen tussen de blah. Heb het bedrag overgemaakt en nooit meer wat van gehoord, dit was in 2009, als ik me niet vergis.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2011 om 16:39

Geen bedrag

er staat ook geen bedrag op, maar het is meer een soort van brief of wij het er mee eens zijn dat ze ons een bekeuring gaan geven... en in welke taal ik voor het gerecht wil verschijnen.
Ik heb even nagezocht de bekeuring zal ongeveer 65 euro zijn, waarom zou je voor zo'n bedrag voor het gerecht moeten verschijn?? dat is toch onzin??
Ik wil gewoon betalen en dan klaar!
wat een gemekker van die belgen

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 17:03

Vreemd...

Inderdaad, zoiets heb ik destijds ook betaald, dat klopt wel. En ik heb zonder morren betaald want ik wist dat ik te hard had gereden (FLITS!).
Maar wat vreemd allemaal dat dat bij jou anders is! Staat er geen telefoonnummer op waar je heen kan bellen? Of zitten de rechters daar om werk verlegen, dat elke overtreding voor moet komen? Zal me een giller worden als ze iedereen, inclsief de buitenlanders (van heinde en ver) gaan oproepen bij een relatief kleine overtreding...!

Beertje37

Beertje37

22-11-2011 om 17:39

Onduidelijke situatie

Wij hebben het formulier ooit teruggestuurd. We hadden ingevuld dat we onschuldig waren, aangezien het een onduidelijke situatie was. (ring Brussel). Daarna nooit meer wat gehoord

beertje

mari39

mari39

22-11-2011 om 19:14

Klopt

Polly, zo doen ze dat in Belgie. Mariman komt voor het werk heel vaak in Belgie, en heeft helaas ook regelmatig een bekeuring. (Vaak op de zelfde weg, hoezo hardleers?). Gewoon invullen, terugsturen en na een tijd (duurt soms langer, soms korter)krijg je vanzelf een acceptgiro. Die kun je dan betalen. Erg omslachtig, maar ja, in Belgie gaan meer dingen anders dan in NL.
Ik weet niet wat er gebeurt als je niets terugstuurt.

Belgje

Belgje

22-11-2011 om 21:07

Polly

De kans dat je voor zo'n kleine snelheidsovertreding voor de rechtbank moet verschijnen is wel heel erg klein hoor. Het is gewoon een informatiebrief, zodat ze weten wie er reed. Hier in België moeten ze de achterkant van de wagen flitsen, want daar zit het originele kenteken bij Belgische auto's. De wet op de privacy verbiedt hier ook dat de inzittenden kenbaar geflitst worden. Dus daarom die brief zodat ze de bekeuring naar de persoon kunnen sturen die op het moment van de overtreding reed. De bekeuring gaat hier dus niet rechtstreeks naar de eigenaar van de auto..
Als je niks terugstuurt, denk ik dat ze ervan uitgaan dat je als eigenaar van de auto de overtreding bekent, en krijg je vanzelf een acceptgiro.

Puck

Puck

22-11-2011 om 21:18

Grappig die verschillen tussen landen

Waar het in België anders gaat dan in Nederland gaat het in Duitsland ook weer anders. In Belgie mag je volgens Belgje geen inzittenden herkenbaar in beeld brengen, in Duitsland krijgt de eigenaar van de auto een foto toegestuurd van de bestuurder met de vraag of jij dat bent, en zo niet, wie het dan wel is.

neteret mut

neteret mut

22-11-2011 om 22:06

Kenteken

hoort bij de bestuurder en die neemt het mee naar de volgende auto. is ook anders dan in NL war het kenteken bij de auto hoort.

Katrien

Katrien

22-11-2011 om 23:34

Belgje

Ooit, zo'n 12-13 jaar geleden, kreeg ik thuis ook het befaamde formulier toegestuurd. Op het ogenblik van mijn zgn overtreding zat ik echter 100 km verder opleiding te volgen.

Na veel heen en weer geschrijf naar het Parket, kwam uiteindelijk de wijkagent langs om mij de foto's te laten zien. En daar waren toch echt ook foto's bij met herkenbare gezichten want ik moest kijken of ik de bestuurder herkende die met mijn wagen reed.

Uiteindelijk was het mijn wagen niet, want ze hadden zich vergist in nummerplaat, maar de bestuurder was dus wel herkenbaar.

Misschien is dat sindsdien veranderd?

Katrien

Belgje

Belgje

23-11-2011 om 16:29

Katrien

Ik geloof dat het een jaar of 7-8 geleden veranderd is. Er heeft toen een man een rechtszaak aangespannen tegen de overheid omdat er bij een bekeuring een foto was mee gestuurd. Zijn vrouw had de enveloppe opengemaakt en was er zo achtergekomen dat meneer een minnares had, zij zat nl. op de passagierszetel... Man heeft gelijk gekregen van de rechtbank dat het een inbreuk was op zijn privacy, maar het kwaad was natuurlijk al geschied

Puck

Puck

23-11-2011 om 17:19

Bestuurder versus bijrijder

In Duitsland wordt de bijrijder wel buiten beeld gehouden op de foto, dat dan weer wel.

mirreke

mirreke

25-11-2011 om 08:43

Ja, duitsland

idd een heel herkenbare foto, heel apart. Laatst kreeg mijn partner een boete plus zo'n formulier met foto thuisgestuurd. Maar hij was het niet, totaal iemand anders, op een plek waar hij nog nooit geweest was. Dat kon ik toen gewoon telefonisch oplossen, heel vreemd. (leek mij oplichting oid, maar hier werd me verzekerd dat dit hier zo gaat).
Ook heel raar, want hoezo komt dan zijn kenteken bij deze foto terecht. Volgens de persoon aan de telefoon waren kenteken en foto per ongeluk met elkaar gematched, maar hij was helemaal niet daar, dus hoe komen ze aan zijn kenteken??? Vreemd hoor.

100%mama

100%mama

25-11-2011 om 14:49

Ik zou

er dus wel een reactie aan geven....uit ervaring helaas...wij kwamen terug op de trouwdag van onze aanstaande koning (daarom weet ik het nog zo goed, hihi) en jawel in Belgie in de nacht....Flitsssssss! Maanden later kregen wij eenzelfde brief als die jij nu omschrijft. Omdat de boete terecht was en wij dachten dan niets te doen omdat wij akkoord gingen met de boete hebben wij niet gereageert....tot meneer onze wijkagent 6 maanden na dato bij ons aan de deur stond met het verzoek of manlief mee naar het bureau wilde komen. Daar is hem via de Belgische politie de bekeuring incl verhoging afgegeven.....moet er heel eerlijk bij zeggen dat de wijkagent het een noemer vreselijk overdreven vond (zo bizar hoog was de boete nu ook weer niet) maar zo kan het dus blijkbaar ook gaan....

Puck

Puck

25-11-2011 om 14:50

Of mirreke

er kan ook iemand rondrijden met valse kentekenplaten die overeenkomen met jouw kenteken. Is onze buren overkomen. In nederland geflitst op de snelweg met aanhanger omdat ze te snel reden. Laat nu de auto van de buren niet eens een trekhaak hebben...

mirreke

mirreke

25-11-2011 om 16:14

Idd puck

Dat zou ook nog kunnen. Toen wij nog in Nld woonden zijn de kentekenplaten van mijn partner ook gestolen.
Nou kun je ze in Dld er niet erg snel afkrijgen, en je mag ze ook niet zomaar laten maken, maar kentekens kunnen ook erg op elkaar lijken natuurlijk...

Gerritje

Gerritje

13-05-2014 om 18:55

hoe is dit afgelopen

Hoe is dit afgelopen vraag ik me af? Ik heb vandaag ook zo'n brief ontvangen namelijk. Graag uw reactie.

Puck

Puck

19-05-2014 om 14:05

Een jaar (???) na Polly hebben wij dit ook gehad

Wij hebben iets soortgelijks gehad. Op de terugweg hebben we op de rondweg Antwerpen te hard gereden met onze caravan. Je mocht toen nog maar 80 en wij reden iets van 87 ofzo. Je krijgt dan deze standaardinformatiebrief en daarbij kon je ook aangeven of je het ermee eens was ofzo. Precies weet ik het niet meer. Ik heb toen een verhaal neergeschreven dat het druk was, spits, dat we tussen de vrachtauto's in de stroom meereden en dus het verkeer ernstig zouden belemmeren als we langzamer zouden rijden.
Opgestuurd en nooit meer wat van gehoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.