Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Karina

Karina

01-04-2012 om 08:04

Plan maken ivm functioneren

Beste allemaal,

Mijn baas vindt dat ik niet goed functioneer. Ik ben het niet met hem eens, in de huidige bedrijfsomstandigheden, weinig personeel, kan ik niet al mijn taken meer voor 100% uitvoeren.

Ik heb nu de opdracht een plan te schrijven hoe ik het in vervolg ga aanpakken om beter te functioneren.

Maar hoe maak ik een goed plan? Ik wil hem duidelijk maken dat het werk dat voorheen met 10 man werd gedaan nu niet met twee man gedaan kan worden. Hij heeft hierin ook een verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd ben ik best bereid mijn steentje bij te dragen en goede afspraken op papier te zetten.

Kortom hoe maak ik een plan waarbij ik mezelf niet naar beneden haal, maar waar wel duidelijke afspraken in komen te staan, voor beide partijen en waar ik hem niet mee in het harnas jaag?

Iemand tips??

Karina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

01-04-2012 om 10:03

Overzicht in tijd maken

Maak een indeling van je taken, liefst in groepjes die logisch bij elkaar horen.
Schat voor elk groepje (of als dat kan voor elke taak) in hoeveel tijd het per week kost om de taak goed genoeg te doen.
Als je inderdaad te veel taken hebt, moet je qua benodigde uren hoger uitkomen dan de uren die je werkt.

Met deze lijst ga je naar je leidinggevende en vraagt hem te kiezen wat hij wel of niet gedaan wil hebben.

Al je taken voor 100%

Het is natuurlijk wel prettig als een werknemer zijn taken voor 100% uitvoert. Dus vooral benoemen wat je wel gaat lukken voor 100%. Wat hoort bij jou takenpakket, waar ben je voor aangenomen en hoeveel tijd heb je daarvoor?
Taken die niet in je pakket horen, die er in de loop van de tijd zijn bijgekomen en je toch moet doen gaan waarschijnlijk ten koste van je gehele functioneren.
Vooral positief benaderen. Je werkgever vindt dat je niet goed functioneert en zelf geef je aan niet voor 100% te functioneren. Eigenlijk zijn jullie het al eens toch?

Eveline

Eveline

01-04-2012 om 22:44

Combi

Allereerst: alle begrip voor jouw situatie. Niet fijn.

Ik zou een combi maken van voorgaande adviezen. Dus inderdaad lijst met taken en tijd die het kost. Vervolgens aangeven van welke taken jij denkt dat het meest noodzakelijk zijn en/of het beste door jou gedaan kunnen worden. Maar vervolgens dus aangeven dat jij die keuze zou maken maar graag met je baas overlegt of hij dingen anders wil. Hij is de baas, en als hij andere keuzes maakt (mits wel uit te voeren door jou: niet bijv. voor de trein springen), kan je die wel uitvoeren. Maar het moet in hoeveelheid en aard werkzaamheden wel reëel zijn.
Advies: als zijn beoordeling dat hij niet tevreden was, op papier staat, zorg dan dat jouw reaktie: misschien niet 100% maar dat ligt daar en daar aan (waar jij niets aan kan doen) OOK op papier (e-mail aan hem) staat!
NB Mocht hij een keuze maken van taken die je wel uit kunt voeren, maar waarvan je denkt dat het een slechte keuze is of wat je niet leuk vindt, dan kan je daar natuurlijk over praten. Maar als hij niet verandert van gedachten, dan moet je misschien gaan omkijken naar een andere baan.
Succes.

Eveline

Eveline

03-04-2012 om 12:28

En... misschien niet alles op 100%?

Nog even in aanvulling op mijn bericht en in reactie op jouw posting en die van wil40:

De vraag is: je baas vindt dat je niet 100% functioneert, maar hoe doe je dat wel?

Duidelijk is dat je niet ALLE taken (van 10 man) met zijn tweeën kan doen en dan ook nog voor 100% kwaliteit.

Dus: OF je doen MINDER taken OF je doet je taken MINDER GOED! (een combi is ook mogelijk)

Maak een plan waar jij je lekker bij voelt (en waarvan je denkt dat je baas dat ook goed vindt), maar laat hem de keuze (of beter: geef hem alternatieven, die wel op minder en/of minder goed uitkomen.

Natuurlijk doe je het liefst alle taken die je doet op de 100% (echt goed werk leveren), maar het kan zijn dat je baas liever heeft dat je meer dingen doet maar dan maar wat sneller, minder grondig, bij ons noemen we dat "quick and dirty". Misschien vind je dat minder fijn, maar misschien is je baas (of zoals bij mij: mijn "interne klanten") daar beter mee geholpen dan als je al je werk perfect doet.

Ik denk wel dat je al je werk tenminste op niveau van een zesje moet doen, anders kan je er vast zelf niet meer achter staan. Maar als je baas blij wordt van veel werk op niveau 6-je, terwijl jij liever veel minder taken doet op niveau 9 of 10, dan moet je misschien gaan kijken naar een andere baan, waar jij het werk kunt doen op een manier die jij prettig vindt... (maar natuurlijk eerst in gesprek met je baas of je wellicht op een 7 of 8 uit kan komen, waar je dan misschien net wel mee kunt leven...).

Ben beniewd of je hier wat mee kunt en of enig idee hebt, wat je baas wilt. Misschien kun je dat ook even polsen voor je je plan gaat schrijven, zodat je een beetje de goede kant uit gaat?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.