Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Piccione

Piccione

04-07-2012 om 20:26

Leidinggevende spoort niet!

Ik had al een tijdje het idee dat ze aan het zoeken was naar fouten van mij. Helaas heb ik vorige week mijn eerste fout gemaakt, waar zij helaas achter kwam. Dat ging om iets waar zij haar handtekening op moest zetten, en waarbij ik op het moment van maken blijkbaar een blinde vlek voor heb gehad. Ze smeet de spullen op mijn bureau en stampte kwaad weg. Ik heb toen mijn fouten herstelt. Gisteren kwam ze bij mijn bureau omdat ze dacht dat ik weer twee fouten had gemaakt. Die heb ik ter plekke kunnen weerleggen. Ook zei ze dat ik een bepaald iets moest checken, alvorens daar wat mee te doen. Dat was mij en mijn naaste collega´s nooit verteld, dus vroeg ik haar dat te communiceren naar iedereen toe. Daar ging ze niet op in. Omdat ik het heel belangrijk vond dat dit alsnog gecommuniceerd werd en zij niet had gereageerd, heb ik een mail gestuurd naar de directie en mijn naaste collega`s met de vraag wie ons dat zou willen uitleggen. Vandaag riep ze me bij zich en zei dat ze zich irriteerde aan mijn houding. Waarop ik haar vroeg wat ze bedoelde. Ze doelde op o.a. die mail, en vroeg mij wie ik daarmee in discrediet wilde stellen. Ik had de mail heel zakelijk gesteld, en had niet het idee dat er iemand mee in discediet zou worden gebracht daarmee. Ik heb haar dat ook gezegd, waarop ze zei dat als ik foutloos werkte ik misschien het recht had om zoiets te doen. Daarop noemde ze de fout die ik hierboven al noemde. Ik heb bij deze werkgever een jaarcontract en vrees toch wel erg voor mijn baan. (Alhoewel mijn collega´s ook dit soort issues met haar hebben) Ik heb zelfs al gekeken naar vacatures, maar ik zou het wel heel jammer vinden. ]Tussen mijn naaste collega´s en mij gaat het namelijk heel goed, alleen loopt deze vrouw heel erg de boel te verzieken. Wat moet ik nou doen, herkent iemand dit? Ik vind het heel naar om erachter te komen dat de baan waar ik het tot nog toe wel naar mijn zin had (ik ben nog niet eerder haar `slachtoffer` geweest) te moeten opgeven of te worden ontslagen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
evenzo

evenzo

05-07-2012 om 06:49

Vervelend zeg

Ik heb ook een keer zo'n leidinggevende gehad. Op een gegeven moment heb ik een gesprek met hem gehad en hem verteld dat ik het gevoel zo langzamerhand kreeg dat hij op zoek was naar mijn fouten en dat ik het vervelend vond dat niet werd gezien wat ik wel allemaal goed deed.

Zijn antwoord was toen: 'Maar hoe kan ik je ooit een compliment geven als je niets, maar dan ook werkelijk niets goed doet.' En dit terwijl ik bij andere werkgevers echt altijd naar volle tevredenheid heb gewerkt.

Op dat moment had ik al besloten dat ik weg wilde gaan. Maar aan het eind van het gesprek leek hij wel te beseffen dat iedereen zo af en toe een schouderklopje verdient. Achteraf heb ik er spijt van dat ik niet eerder voor mezelf was opgekomen. Misschien moet je een gesprek met haar aanvragen en je gevoelens met haar delen. Namelijk dat je het ontzettend naar je zin hebt in je baan maar dat je bang bent dat door je fouten je jaarcontract niet zal worden verlengd. Vraag haar dan of je gevoel juist is.

Probeer niet defensief te worden, maar toon je bereidheid nauwkeuriger te werken. Misschien klopt je gevoel niet en is ze helemaal niet van plan om je contract niet te verlengen. In elk geval weet ze dan hoe ze op je overkomt en dat je wel goede intenties hebt.

Succes!

Overgenomen

Piccione, je hebt het van haar overgenomen:
"Ook zei ze dat ik een bepaald iets moest checken, alvorens daar wat mee te doen. Dat was mij en mijn naaste collega´s nooit verteld, dus vroeg ik haar dat te communiceren naar iedereen toe. Daar ging ze niet op in. Omdat ik het heel belangrijk vond dat dit alsnog gecommuniceerd werd en zij niet had gereageerd, heb ik een mail gestuurd naar de directie en mijn naaste collega`s met de vraag wie ons dat zou willen uitleggen."
Op de eerste plaats door haar te vragen om het naar iedereen toe te communiceren; daarmee heb je jouw visie (het is ons nooit uitgelegd) in feite aan haar opgedrongen, evenals een oplossing daarvoor, nog voordat zij zich zou hebben kunnen realiseren dat het probleem is zoals jij schetst en dat dit een goede oplossing zou zijn.
Vervolgens heb je jouw visie en oplossing publiekelijk gecommuniceerd naar collega's en directie (ook naar haar?). Daarmee heb je een potentieel conflict tot een echt conflict gemaakt en over de leidinggevende heen gespeeld. Ook weer om jouw visie op het probleem in feite 'door te drammen'.
Het conflict is nu door jouw bijdrage aan het escaleren.

Wat was er mis met: 'sorry, dat wist ik niet'. En dan vervolgens wachten of het probleem zich herhaalt bij andere collega's, of dat de leidinggevende zelf had kunnen bedenken dat het niet goed gecommuniceerd was?
Ook al vermoed je dat er onderhuids iets heel anders speelt, namelijk een persoonlijk iets tussen jou en de leidinggevende?

Tsjor

Volgende stap

Piccione, een logische volgende stap van je leidinggevende kan zijn dat zij haar visie verspreidt, namelijk de visie dat jij fouten maakt. Aangezien zij wellicht niet weet aan wie jij jouw visie hebt laten weten (de adressanten van de email) zal ze dat wijdverbreid kunnen doen. Mocht de onderhavige situatie niet geheel voldoen (lees: wellicht heeft ze inderdaad nagelaten om iedereen op de hoogte te brengen van een bepaalde werkwijze) dan zal ze dat verbloemen door andere voorbeelden van jouw fouten aan te halen. Op deze wijze zal ze haar visie kunnen gaan presenteren.

Een andere mogelijke route is dat ze niet publiekelijk erop ingaat, maar ondertussen wel gaat bespreken dat jij niet goed functioneert en wellicht gaat doen wat in het draadje hierboven geadviseerd wordt: dossier aanleggen. Daarmee wordt je dan geconfronteerd op de dag at het dossier voldoende is om je te ontslaan of om je kontrakt niet te verlengen na een jaar.

Eigenlijk heb je dit zelf over je afgeroepen. Wat had ze anders moeten doen? Vrij breed (collega's en directie) gaan erkennen dat zij fouten heeft gemaakt en dat jij het allemaal beter ziet?

Tsjor

Oplossing

Voor zover er nog iets te redden is is de enige oplossing dat jij haar om een gesprek vraagt (zij heeft dat al gedaan, zonder het door haar gewenste resultaat) en dat je rustig aangeeft dat er wellicht twee problemen zijn:
- communicatie over een bepaalde werkwijze, waarbij je je verexcuseert dat je te snel gehandeld hebt door de email te versturen);
- een persoonlijk iets, waarvan je hoopt dat het jullie beider functioneren niet in de weg zal gaan staan. Vraag naar jouw aandeel, wat kun je beter doen en spreek een volgend gesprek af om te kijken hoe het nu gaat. Zo laat je haar weer leidinggevende zijn.

Tsjor

koentje

koentje

05-07-2012 om 09:21

Volledig eens

met Tsjor. wAARMEE NIET GEZEGD DAT JIJ ALLES VERKEERD DOET MAAR WEL DAT ER BLIJKBAAR EEN WISSELWERKING IS ONTSTAAN WAARBIJ JIJ OOK NIET ECHT MET OPEN VIZIER COMMUNICEERT MET LEIDINGGEVENDE. Sorry voor de hoofdletters.......

Guinevere

Guinevere

05-07-2012 om 10:27

Passeer nooit je leidinggevende

Als ik het goed begrijp heb je nu je leidinggevende gepasseerd en direct aan de directie gemaild, met een CC aan je collega's. Dat is natuurlijk een recept voor het uit de hand lopen van de situatie. Passeer nooit je leidinggevende, tenzij je een arbeidsconflict wilt!
Mocht er iets door haar niet aan jullie verteld zijn, en je komt er achteraf achter: zeg dat je die regel nog niet wist maar alsnog gaat toepassen, en of het in orde is als jij dat meedeelt aan de collega's zodat iedereen dezelfde werkwijze hanteert. Dat is wat heel anders dan haar te vragen dit te "communiceren" omdat nog niemand op de hoogte is.
Het is je baas, misschien is het een licht ontvlambare controlfreak, maar je zult toch op een positieve manier daarmee moeten leren omgaan. Ik krijg de indruk dat je nu niet voor het overlegmodel hebt gekozen, maar voor een methode waarin jij je steeds verdedigt en zij dus de aanvaller is. Dat gaat nooit werken. Vraag of zij in een gesprek met jou wil aangeven hoe jullie sámen naar de einddoelen kunnen toewerken. En excuseer je voor het feit dat je haar hebt gepasseerd (zonder mitsen en maren).
Mijn leidinggevende zit mij soms ook op de huid, maar hé, het is ook maar een mens, en ik wil best van haar leren. Ze heeft een behoorlijke vakkennis, daar waardeer ik haar voor en dat laat ik ook blijken.

Gedrag

Je doet nu zelf wat je leidinggevende jou verwijt. Je betrapt haar op een foutje of inconsistentie. De eerste stap in het omgaan met lastige medewerkers of leidinggevenden is niet in dit soort projecties trappen. Wat je ook kunt doen is voorzichtig nagaan hoe andere collega's omgaan met dit soort gedrag en je daaraan conformeren. En verder hangt het van de persoon af hoe je daarmee omgaat. Bij sommige mensen zeg je gewoon: sorry, excuses, dat was niet de bedoeling, ik zal er voortaan rekening mee houden. Er zijn ook mensen die zo'n sorry aannemen als het bekennen van een fout en dan doe je dat niet. Dan bedank je vriendelijk voor de correctie en belooft het in acht te nemen. Met name als iemand zo dramatisch doet als papieren op tafel zou ik het zelf klein maken en concreet. Het heeft vaak meer met iemand zelf te maken dan met jou hoewel het op dat moment op jou gericht is. Hoe meer je dan je kop opsteekt hoe meer het op jouzelf gericht wordt. Het definitieve antwoord is hier niet te geven hoewel je al veel suggesties hebt gehad. Zelf zou ik toch proberen in te schatten hoe groot de kans is dat leidinggevende zelf weggaat of weggepromoveerd wordt en hoe groot de kans is dat ik dit zelf ga volhouden. Een persoonlijke inschatting dus. Met een jaarcontract lijkt het me handiger om toch maar met spoed te gaan solliciteren. Afwachten kan trouwens ook en dan solliciteren als je contract niet verlengd wordt.
Hier ook een leidinggevende die verwijst naar belangrijke afspraken die nooit terug te vinden zijn. Gewoon een maneuvre om zaken naar haar hand te zetten. Je kunt dan ook kiezen om iemand juist te bevestigen in wat er wel goed gaat in plaats van dit soort foutjes voor de voeten te gooien. Soms helpt dat en neemt het demonstratieve gedrag dan af. Het is geen wiskunde.

Piccione

Piccione

05-07-2012 om 13:16

Andere bewoordingen

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik ga daar zeker wat mee doen!
In de mail heb ik wel andere bewoordingen gebruikt als die ik hier heb gezet. Ik had namelijk aangegeven dat ik graag uitleg wilde over de werkwijze en heb gezegd dat de anderen ook van niets wisten en of het handig was om de anderen dat ook te laten weten. Misschien had ik inderdaad beter helemaal mijn mond dicht kunnen houden, dat had me in ieder geval de tirade bespaart.Maar ja, nogmaals bedankt voor jullie tips in ieder geval.

Ja ja dat zal allemaal wel

maar het is gewoon een vervelend, niet te harden persoonlijkheid, dat je dat even niet vergeet. En heeft het nog een partner thuis ? Dat is dan ook wel bewonderingswaardig cq zielig.

ach ik heb een collega die ook regelmatig niet te harden is, kwetsende dingen zegt tegen studenten en mij, zichzelf oppoetst in bijzijn van anderen en ten koste van iemand anders (BAH !). Inmiddels ben ik er aan gewend en krijg hem netjes in zijn hok door een grap te maken, heerlijk de sfeer is er duidelijk door verbeterd.

Piccione

Piccione

06-07-2012 om 09:32

Waar het misgaat

Allereerst dankje Manda, de tip van een grap maken zal ik ook zeker onthouden.
Waar het volgens mij misgaat is, dat de informatie die nodig is om foutloos te kunnen werken niet wordt verstrekt. Vanaf het begin al ben ik niet begeleidt. Als ik dan vroeg aan mijn naaste collega's hoe het nou zat, werd er in vaagheden gesproken. De leidinggevende gaf gewoon geen antwoord, of verwees naar mijn naaste collega's. Op die manier kun je het denk ik nooit foutloos doen. Mijn leidinggevende kwam op het moment dat ze dacht dat ik twee fouten had gemaakt (die ik ter plekke weerlegd heb) op hoge poten binnen. Daarnaast vroeg ik haar toen ook naar informatie over wat anders, die ik niet kreeg. Wat had ik dan moeten doen? Ik had die informatie nodig om (foutloos) door te kunnen werken. Was dat fout? Ik vind niet dat ik haar heb gepasseerd met deze vraag dan maar aan de directie en naaste medewerkers neer te leggen. Ik had het namelijk eerst aan haar gevraagd. Wat ook meespeelt is dat deze leidinggevende eerst zelf directeur is geweest, maat dat ze van haar functie is afgezet. Nu heet ze nog wel leidinggevende, maar eigenlijk doet ze hetzelfde werk als mijn naaste collega's en mij. Ik heb besloten dat ik mijn mond wel dichthoudt, en alle tirades maar over me heen ga laten komen. Ondertussen ga ik wel op zoek naar een andere baan, want dit ga ik niet heel lang volhouden, dat monddood gemaakt worden. (We leven tenslotte in 2012 ipv 1912) Toch blijf ik erbij dat met name Tsjor haar inbreng erg waardevol voor mij is. Dat geeft weer hoe de gedachtengang van een leidinggevende kan zijn.
BTW om nog antwoord op je vraag te geven (En heeft het nog een partner thuis ?): nee, geen partner, maar wel een dochter van 17. Het arme schaap....

Vastleggen

Uit jouw verhaal ontstaat de indruk dat ze je geen informatie geeft, om je dan vervolgens af te kunnen branden als je fouten maakt doordat je onvoldoende informatie hebt.

Wat je zou kunnen doen, als ze bepaalde informatie onvoldoende geeft, is t.z.t. een mailtje sturen "goh, Marietje, vrijdag vroeg ik jou hoe dit en dat moest, je zei me toen dat ik dat aan Brenda moest vragen maar nu merk ik dat die het me toch onvoldoende duidelijk heeft kunnen maken, zou jij me alsjeblieft even kunnen mailen hoe het zit?" etc. Zo leg jij mooi vast dat jij onvoldoende wordt aangestuurd.

Sterkte ermee

Temet

Pro-actief blijven

Geef wel duidelijk aan dat jij graag je werk goed wilt doen, maar dat om je werk goed te kunnen doen het nodig is voor jou vragen te kunnen stellen omdat je nieuw bent. Zeg dat je snapt dat ze het druk heeft, maar vraag of het mogelijk is dat jullie afspraken maken voor tijden waarop jij je vragen kunt stellen. Als ze je doorverwijst naar je collega's, zeg je dat die vage antwoorden geven en geen tijd lijken te hebben. Vraag of het mogelijk is dat zij een van je collega's vraagt je meer te begeleiden.

Getver, klinkt als een vervelende situatie. Succes met solliciteren! Weet haar leidinggevende trouwens wel dat dit speelt? Het is inderdaad een lastige situatie: aan de ene kant wil je haar niet passeren, maar aan de andere kant wil je je werk goed doen en als je daarbij geen goede begeleiding bij krijgt in het begin, is dat moeilijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2012 om 18:00

Wat temet zegt

Zo zou het moeten. Het probleem ligt bij haar en daar moet jij het dus ook neerleggen. Dus vragen aan haar en daarna per mail nog een keertje bevestigen. En als ze je doorstuurt naar je collega's en die geven je geen afdoende antwoord terug naar de baas en om meer duidelijkheid vragen. Dit alles natuurlijk netjes, zakelijk en beleefd.

Maar ik zit wel met 2 dingen. Ten eerste: als ze dit echt doelbewust doet dan kun je vastleggen wat je wil, maar met een jaarcontract trek je toch altijd aan het kortste eind. En ten tweede: is het nou echt zo leuk daar? Uit je verhaal maak ik dat niet op. Niets ligt echt vast, je leidinggevende helpt je niet en je directe collega's dooen ook niet veel voor je. Het zou mijn werkplek niet zijn denk ik.
Dus toch maar gaan solliciteren?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.