Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

donderkopje

donderkopje

18-07-2012 om 19:29

Van zzp in dienst: wat scheelt dat?

Ha!
Werkgever wil me in dienst nemen ipv als zzp- er in te huren.
Loonaanbod is aanzienlijk lager dan freelance prijs terwijl periode gelijk is.
Wat is de marge of percentage die/dat tussen freelance en dienstverband ligt? Er is vast een rekensommetje hiervoor. Iemand????
Berekeningen van netto naar bruto heb ik, maar wat is werkgever bv aan kosten aan me kwijt bij dienstverband bv.
Ik hoop dat iemand even kan reageren!
Dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

18-07-2012 om 21:46

Indicatie

Gemiddeld moet je ongeveer rekenen op 1,3 x bruto salaris om de werkgeverskosten te berekenen.
Hier zitten echter nog geen opleidingskosten bij en andere persoonsgebonden kosten.
Daarna komen er nog werkplekkosten bij, dat verschil is er alleen als jij als werknemer een werkplek krijgt maar als externe buiten de locatie van werkgever werkt.
Ik weet niet hoe het zit met ziektekosten. Die worden bij iemand in loondienst verrekend met salaris. Een zpp-er betaalt die zelf. Dit is volgens mij een behoorlijk bedrag.

Het is gebruikelijk dat het uurloon van een zzp-er hoger ligt (ook na allerlei herberekingen) dan van iemand in loondienst. Degene in loondienst krijgt ook meer rechten dan een zzp-er. Je zult zelf moeten kijken wat aantrekkelijk genoeg is. Een gelijke opbrengst voor jou per uur is niet reëel.

Andere kosten

Het verschil van netto naar bruto weet je zelf al. Dan gaat het dus nog om andere voordelen om in loondienst te gaan, begrijp ik het goed?
Voordelen werknemer/kosten werkgever: reiskosten, vakantie/snipperdagen,pensioen, wa verzekering, zelfs mijn koffie is gratis. Allemaal zaken die je als ZZP èr zelf moet bekostigen.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 10:08

Veel

donderkopje:
"Wat is de marge of percentage die/dat tussen freelance en dienstverband ligt? Er is vast een rekensommetje hiervoor."
Nee, daar is geen vast rekensommetje voor; maar als je werkgever bijvoorbeeld ook alle niet-declarabele uren en activiteiten (ziek, administratie, nascholing) nu wel betaalt (direct of indirect), en je pensioen+arbeidsongeschiktheid, en je ICT, dan kom je soms uit op een factor 2 verschil.
Ter vergelijking: Mijn vorige werkgever hanteerde voor uithuur ongeveer een factor 3; maar daar zat ook werkplekvergoeding in -en kantoorruimte is duur.

donderkopje

donderkopje

20-07-2012 om 17:03

Dank voor de reakties. Het is me wat duidelijker.
Dat je niet exact hetzelfde kan verdienen in dienst als freelance snap ik, alleen het verschil is nu wel heul groot. Kan nu wat beter inschatten of dit allemaal overhead en werkgeverskosten is/zijn die op mn salaris drukken, of dat ik ook een klein beetje gen**id wordt in de onderhandelingen

anders

anders

20-07-2012 om 22:46

Mijn uurtarief

Mijn uurtarief is iets van 120 euro per uur. En ik verdien iets van 30 euro bruto per uur. De rest zijn indirecte uren (administratie, interne overleggen, bijscholingen, ziekte, vakantieverlof, andersoortig verlof, etc etc.) en indirecte kosten (huur werkruimte, inrichting kantoor, internet, telefoon, transport, opleiding, pensioen, arbeidsongeschiktheidstoestand en nog hee veel dingen meer...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.