Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Continurooster: liever niet!

Hallo,
Op de basisschool van ons willen ze een continurooster gaan invoeren. daar ben ik niet blij mee, want ik vind het belangrijk voor ons meisje dat ze tussen de middag thuis eet, met een vriendje speelt, even wat anders doet en dat we samen even kletsen over de ochtend. Ze heeft dat echt nodig, onze zoon kon het ook altijd goed gebruiken.
Nu moeten ze dan, als het doorgaat, ineens verplicht op school eten en krijgen ze een veel kortere pauze. Zij ziet het niet zitten en ik ook niet. Helemaal niet voor de hele kleintjes.
Hebben jullie ervaring hiermee? Morgen is er een info-avond en kunnen we laten horen wat we er van vinden. Kennen jullie nog goede argumenten?

Hartelijk dank.


amk

amk

07-10-2013 om 10:28

tja

aan mij zul je niet veel hebben, want ik ben er een groot voorstander van. Het biedt namelijk ook veel meer rust en regelmaat.
De pauze is wel korter, maar ze hebben door het niet meer heen en weer moeten reizen wel veel meer tijd om rustig te eten.

Het is vooral een kwestie van er aan gewend zijn. Het overblijven is iets typisch nederlands. Zijn onze kinderen dan zo anders dan de andere europeesche kinderen?

Bij ons op school zijn er nog maar 1 of 2 kinderen per klas die echt thuis eten. Er is wel een redelijk grote groep die bij de bso warm gaan eten (waaronder die van mij), en dat vind ik wel heel erg fijn want dat scheelt mij weer bij het avond eten want dan eet ze veel beter.

krin

krin

07-10-2013 om 10:45

Terugredeneren

Elke overstap roept het 'je weet wat je hebt maar niet wat je krijgt'-syndroom op. Omdat je je niet goed kunt voorstellen dat je kind een continurooster heeft, komen de argumenten waarom de middagpauze thuis goed is, als eerste bij je op.
Denk even andersom: gaan kinderen op een kdv tussen de middag naar huis? Nee. Is dat vreselijk onrustig of vermoeiend voor ze? Nee, want de rust is ingebouwd in de dag, in het systeem.
Gaan kinderen op het sbo tussen de middag naar huis? Nee. Hebben ze daar vreselijke nadelen van? Waarschijnlijk niet. Het is duidelijk: een dag school is een dag school en daarna ga je naar huis. De rust is ingebouwd in het systeem.
Gaan kinderen in zo'n beetje alle buitenlanden om ons heen naar huis tussen de middag? Nee. Sterker nog, ze krijgen in veel gevallen (goed) eten, van school. Lijdt elk basisschoolkind in Engeland, Frankrijk, Duitsland aan chronische onrust en oververmoeidheid? Niet dat ik weet.
Mijn kind weet niet beter dan dat hij 's middags op school eet. Dat deed hij van begin af aan. Ja, hij was moe als vierjarig humpeltje. Dus was er de mogelijkheid, als dat nodig was, om hem voor het eten op school op te halen en een middagje thuis te houden (in de praktijk bleek dat zelden nodig, want - je voelt hem aankomen: de rust was ingebouwd in het systeem).
Tegenargumenten, tenslotte. Of beter gezegd: argumenten voor continu.
-Kortere dagen. Als ze thuiskomen, blijven ze thuis, en hebben ze meer tijd voor spelen, afspraakjes, clubs, of hangen bij mama/papa
-Minder onderbreking in de dag. Is beter voor de concentratie, handiger voor het schoolschema, en duidelijker voor het kind.
-Minder overgangen. Zoon ging een tijdlang met grote tegenzin naar school. Als ik hem twee keer dag had moeten ompraten dat hij toch echt moest, waren we daar geen van beiden gelukkiger van geworden.
-Geen gedoe met strippenkaarten en ander geregel als je eens overblijf nodig hebt (en veel ouders hebben elke week overblijf nodig.)
-Minder kans op pesten en andere narigheid tijdens de overblijf (die jij zo te lezen niet nodig hebt, maar goed.) Overblijfouders zijn niet allemaal even geschikt voor hun taak - de goeden niet te na gesproken. In vijf kwartier kunnen dingen gebeuren die een flinke schaduw over de middag kunnen werpen. Als er wordt geluncht en gespeeld onder toezicht van de leerkracht of een andere professionele kracht, die beter is ingevoerd in de dynamiek van de groep en meer vakkennis en ervaring heeft, is daar a) minder kans op, en b) is de overdracht makkelijker.
Je zat wellicht meer te wachten op argumenten tégen, maar die heb ik niet, of nauwelijks. Ik heb dan ook geen ervaring met thuis middagpauzes. Ik vermoed dat noch ik, noch kind er blij mee zou zijn - meer halen en brengen, meer onrust (schiet op, kom mee, je moet nog eten, eet je boterham nou op, nee, je mag niet achter de computer, waar zijn je schoenen? Nee, je mag ook geen tv kijken! Er is geen tijd meer om te lego'en, we moeten weg.)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2013 om 10:58

Ik zou het prima vinden

Als de school van mijn zoon dit zou invoeren zou ik heel blij zijn. En met mij veel anderen. Tussen de middag is heel kort vind ik. Tis naar huis fietsen, boterham eten, voor de tv hangen, schoenen zoeken en weer weg.
Het lijkt mij ook heerlijk hoor. Een kortere lesdag en 's middags meer tijd om te spelen.

Maar misschien hebben jullie een hele lange pauze tussendoor. Want met een vriendje eten kan hier tussen de middag echt niet. De pauze hier is van 12 tot 1. Dus 10 over 12 thuis en kwart voor 1 weer terug.

bertje1

bertje1

07-10-2013 om 11:20

is heerlijk, continu!

mits ze het eten goed hebben geregeld (dus niet al buitenspelend eten) dan is het super. bij ons al jaaaaren, ben altijd blij geweest dat ik niet van hot naar her hoefde te rennen.
die thee, komt 's middags wel..

vlinder72

vlinder72

07-10-2013 om 11:27

Een nadeel

Ik weet maar een nadeel. Bij ons in de stad zijn wij de enige school met een continurooster. Daar houden sprortverenigingen, kinderfeestjes, muzieklessen geen rekening mee. Dus regelmatig begint iets op woensdag tussen 13.00 en 14.00 uur en dat kan bij ons dus niet.

Verder is de BSO nu duurder want kinderen gaan een uur langer.

Limi

Limi

07-10-2013 om 11:50

hoe lang

Hoe lang is de pauze in een continurooster en hoe lang heb je nu?

Wij hebben hier maar een uur, en zouden maximaal 25 minuten thuis hebben. Op de eerste dagen van de oudste, toen ik ook nog met een kinderwagen door de sneeuw moest, had ik 5 minuten. Of hij het toen nodig had gehad om thuis te eten was toen eigenlijk niet meer relevant :-p Dat werd héél snel: hij went er maar aan om op school te eten.

Mijn jongste is net begonnen en blijft vanaf de eerste dag over. Hij is nog niet op zijn gemak op school en mede daarom blijft hij over. Ik zou hem anders niet meer terugkrijgen. Thuis zou hij meteen gaan spelen, dan zou ik de hele tijd moeten zeuren dat hij moest eten, tandenpoetsen, schoenen weer aan, hup uit het spel. Op school moeten ze allemaal aan een tafeltje zitten en alleen maar eten, lekker op hun eigen tempo, daarna een half uurtje naar buiten (of tv kijken als het regent).

Maar wie weet, als ik naast school woonde en de kinderen 1,5 uur vrij hadden, zou ik ze waarschijnlijk ook ophalen. Dan kun je nog eens wat.

Jillian

Jillian

07-10-2013 om 12:38

ervaring

Mijn kinderen zaten eerst op een school met een middagpauze. Ik werkte in die tijd vanuit huis dus haalde de kinderen op want voor de overblijf moest je betalen. Ik vond het voor geen van de partijen echt succesvol. De middagpauze was vrij kort dus voor meer dan ophalen, eten, handen wassen, tandenpoetsen was er geen tijd. Misschien even 10 minuten spelen als alles meezat. Weinig rust dus. Voor mezelf ook trouwens niet want ik moest de hele ochtend op de klok kijken.
Toen de kinderen daarna naar een school gingen met continue rooster vond ik dit een stuk rustiger. 's middags wat eerder vrij en maar een enkel haal en breng moment op de dag.
De kinderen vonden het ook fijner. Normaal moest ik ze tussen de middag altijd aansporen om door te eten en om te stoppen met spelen want ze moesten weer naar school. Dus best een gehaaste sfeer. Dat is nu helemaal niet meer zo. Ze eten rustig op school, spelen daar nog even en gaan dan weer verder met de dag.
Mijn nichtjes/neefjes gaan naar een school met overblijf maar hun middagpauze is meer dan 1,5 uur. Ze wonen een paar minuten lopen van de school. Zij hebben alle tijd om rustig te eten en ook nog thuis te spelen. Daarnaast hoeft mijn zus niet te halen/brengen want ze kunnen al vanaf groep 1 zelf lopen (geen oversteek en vlakbij). In dat geval werkt naar huis gaan tussen de middag wel goed (mits je natuurlijk een ouder hebt die thuis is)

Snap het!

Ik snap je beweegredenen. Ik ben blij dat mijn kinderen in de onderbouw naar huis konden om te eten. Sterker nog: het werd een feestje voor de opa's en omas! Op maandag naar de ene opa en oma en op donderdag naar de andere opa en oma. Even rust, even niets. Mijn oudste kind had dat echt nodig.
De andere twee minder. Nu hebben de jongste twee ook continurooster en ze vinden het geweldig. Lekker veel tijd om met klasgenootjes buiten te spelen en samen te eten. Bovendien wordt het door de leerkrachten geregeld en zijn we verzekerd van een goede pedagogische aanpak. Het hoort bij de klas en is waardevol voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Extra leertijd dus! En ook dat kunnen mijn jongens wel gebruiken.
Dus zie vooral de voordelen er van in.... Ook voor jezelf!

nog eentje

Nog eentje in het koor. Ook hier al van begin af aan continurooster. Ik zie inderdaad maar éen nadeel: activiteiten buiten school zijn er niet op afgestemd, een probleem dat hier met name op de woensdagen speelt omdat mijn kinderen 5 gelijke dagen hebben (van 8.45 tot 14.00 uur). Verder zie ik alleen maar voordelen, waarvan de belangrijkste is dat de schooldag korter duurt. Je hebt nog wat aan je middag. Ook handig als je eens een weekendje weg wilt en op vrijdagmiddag wilt vertrekken: kinderen om 2 uur in de auto schuiven en je bent op je bestemming voor de avondspits losbarst.
Voordeel voor kleinere kinderen: ze hoeven maar wakker en alert te blijven tot 14.00 uur en kunnen daarna desgewenst indutten.

Groeten,

Temet

Charis

Charis

07-10-2013 om 14:46

Ook

Mijn kinderen blijven alletwee vanaf het prilste begin over. Ze weten niet beter en ik vind het prima, scheelt mij weer twee breng- en haalmomenten op een dag. De meeste kinderen in hun klas blijven over.

Een continurooster dat eerder afloopt dan nu (15.00 uur) vind ik om puur egocentrische redenen niet handig, want dan komt er een uur opvang bij met alle logistieke en financiële opvangproblemen die daar bij horen. In onderwijskundig of pedagogisch opzicht heb ik er geen moeite mee. Als ik leerkracht was zou ik zelf wel balen van die korte pauze die ik dan ook nog bij de kinderen in de klas zou moeten doorbrengen.

Inanna

Inanna

07-10-2013 om 15:16

hier ook

Toen oudste naar school ging hadden ze geen continurooster, hij was uit om 12.15 en om 13.30 begonnen ze weer. Te lang om alleen te eten, te kort om iets te gaan doen. Hij had 's middags ook vaak geen zin meer om naar school te gaan, want hij was al naar school geweest.
De kinderen die overbleven waren in die tijd eerst aan het eten bij de overblijfouders en gingen daarna met hen naar buiten. Die ouders bedoelden het vast prima, maar hadden de kinderen van deze school totaal niet onder controle. Elke dag waren de leerkrachten na de middagpauze zeker 15 tot 30 minuten bezig met het blussen van brandjes die bij het overblijven waren ontstaan.
Toen zoon naar groep 5 ging is het continurooster ingevoerd, op verzoek van de ouders, de leerkrachten hoefden niet zo nodig. Dochter heeft vanaf groep 1 continurooster gehad. Ze eten in de klas, met de eigen leerkracht, de kleuters hebben hier 20 minuten voor, vanaf groep 3 is dat 15 minuten en daarvoor of daarna gaan ze buiten spelen met pleinwachten. Die pleinwachten zijn niet veel beter dan de vroegere overblijfouders, maar ze zijn nu maar 20 minuten onder hun hoede en niet meer een uur en een kwartier, dus zaken hebben minder tijd om te escaleren. Evengoed is er tijdens de pauze van groep 6-7-8 een leerkracht aanwezig omdat het anders niet goed gaat.
Ze gaan hier ma, di, do en vr van 8.30 tot 14.30 en op wo van 8.30 tot 12.35, dus we hebben nog wel de vrije woensdagmiddag, waar ik persoonlijk wel blij mee ben.

Ideaal

Hier is het sinds dit schooljaar ook ingevoerd en het heeft heel wat rust op school opgeleverd en de onderwijstijd wordt veel beter benut. Mijn kind ging al 4 dagen per week naar de overblij dus ik ben nu minder held kwijt, heb na school meer tijd met mijn kind en voor haar is het gezelliger om met iedereen te eten ipv alleen met de andere overblijfkinderen. Enige nadeel nu is dat ze maar een kwartier hebben om te eten en dan naar buiten gaan. Eigenlijk voor mijn kind ook weer niet echt een probleem maar voor de trage eters wel.
Heb zelf dat thuis moeten eten voor de rust nooit zo begrepen. Heen en weer gesleep met kinderen, gedoe met afspraakjes, drukte in de gangen met ophalen/brengen/ouders die tegen de juf gaan aankletsen. Nee, juist met een continurooster is er meer rust en structuur voor de kinderen.

Fransien

Fransien

07-10-2013 om 17:02

Tegengeluid

Hier een paar kinderen die een aantal keren per week overblijven en een aantal keren thuis kunnen eten. Ze zijn heel blij als ze even lekker thuis kunnen eten en even tussendoor hun verhaal kwijt kunnen.
Tussen de middag komen de kinderen naar buiten en is er weinig kans om tegen de juf aan te kletsen (alleen de kleuterjuffen komen nog mee naar buiten en als er iets is wat zij willen bespreken houden ze het kind even bij zich)
Wij hebben een uur tussen de middag en dat wordt vnl besteed aan eten, met een beetje spelen en vooral flink heen en weer fietsen. De kinderen vinden het fijn om even uit school te zijn, lekker nog even met hun eigen speelgoed te spelen, even ter plekke te bepalen of je nog een boterham wilt of toch liever niet, en zelf te bepalen of ze willen spelen of hangen, en waar en waarmee.
Dat ze weer terug moeten, tsja, dat hoort erbij, op school gaat de bel ook dat de pauze afgelopen is.

dc

dc

07-10-2013 om 18:50

hier gewoon

Ik woon in engeland, en mijn kinderen zijn vanaf 4 uur gewoon de hele dag op school gebleven. Geen enkel probleem. Ze voeren hier voor de kleintjes wel na de lunchpauze een rustmoment in van een half uur. Ze beginnen om 08.25 en zijn om 15.35 uit.

Dalarna

Dalarna

07-10-2013 om 18:56

Nodig?

Een kind heeft het niet nodig, een kind is er aan gewend! Op onze school is er geen continurooster maar blijven wel heel erg veel kinderen over. Vanaf groep 7 eten ze vaker (alleen) thuis. De overblijf is een uur waarvan ze het ene halve uur buitenspelen onder leiding van TSO ouders en mensen van de BSO en het andere halve uur eten ze met de leerkracht.

Continurooster hoeft niet perse van mij maar het argument dat je kind het nodig heeft slaat (in mijn ogen) nergens op want elke verandering is voor een kind lastig maar als je bedenkt hoeveel kinderen er procentueel zijn gaan overblijven de afgelopen 30 jaar denk ik dat het wel heel erg meevalt. Waarom ga je zelf niet werken in die tijd?

Prakje

Prakje

07-10-2013 om 19:28

Super, wil niks anders meer

Hier ervaring met beiden. En naar huis gaan klinkt gezellig en leuk, maar is veel vermoeiender dan op school blijven. Een kind moet schakelen naar huis, en daarna weer schakelen naar school.

Hier sinds januari een continurooster en de HELE school is er blij mee. Alle ouders, kinderen én leerkrachten.

De dag is nu van 8:30-14:30, pauze van 12:00-12:30/45 eerst even eten, dan spelen. De jonge kinderen hebben wat langer pauze.

Bij thuiskomst eerst even lekker wat drinken en chillen en daarna nog de hele middag spelen!

Onze jongste (zorgenkind, autisme) is juist heel blij met het rooster. Er wordt nu in de klas gegeten met de leerkracht aan de eigen tafel. Daarna naar buiten en wie wil mag het laatste kwartier naar binnen om even te lezen of op de computer een (educatief) spelletje te doen.

Het hele idee dat een kind het nodig heeft is ingegeven door onze maatschappij. Kinderen hebben rust-en duidelijkheid nodig. Dat geeft een continurooster ook. En nu hoeft je dochter maar één keer te schakelen. Heerlijk!

De leerkrachten merken dat de middag nu ook effectieve leertijd is, waar het voorheen enorm sjorren was om iedereen weer 'in de leerstand' te krijgen. Ook daar alleen maar voordelen

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-10-2013 om 20:43

Hangt er van af, beetje lang geworden.

Ooit zat ik in de MR en daar kwam het naar voren en ik heb toen van alles uitgezocht. Dat is alweer een jaar of wat geleden, exact weet ik het niet meer maar voor de echte diehards wil ik eventueel in de diepe geschiedenis van mijn computer duiken.
Ik ben enorm tegen een continurooster tot een uur of 14.00. Dit heeft te maken met het bioritme van kinderen. Tussen 12.00 en 14.00 is geen hele effectieve leertijd, die uren kunnen beter gebruikt worden voor ontspanning, sport, creatieve vakken oid. Aan het eind van de middag (inderdaad als ze naar huis gaan), heb je rendement van het leren.
Een ander zeer groot bezwaar wat ik hier nooit hoor is de opvang. Wil je als ouder zelf om wat voor reden dan ook je kind opvangen dan kan je geen hele dagen werken. Waar vind je een baan dat je om 13.00 uur naar huis kan? En als je die baan vindt, betekent het ook dat je maximaal 20 uur (alleen de ochtenden) kan werken. Ik weet nu al dat de meeste mannen dit niet gaan doen en de vrouwen hier voor opdraaien. Kinderopvang van 14.00 tot 17.00 heeft bovendien een ander prijskaartje dan van 15.30 tot 17.00.
Dan de sport. De meeste sportclubs draaien op vrijwilligers. Vrijwilligers die een baan hebben en 's middags niet beschikbaar zijn. Of wil je dat voor jouw continurooster de vrijwilliger een stukje baan inlevert?
Een ander groot bezwaar vind ik de ruimte op school. Als je voor een continurooster kiest, moet er voldoende ruimte zijn om álle kinderen tegelijkertijd onderdak te bieden. Tegelijkertijd, want het is ook wel eens erg slecht weer. Ik vind dat er dan plek moet zijn om rustig te zitten, om te kunnen sporten, te knutselen, te hangen, te spelen.
Ik ben een groot voorstander van een continurooster tot een uur of 17.00. Dan geen verkapte opvang, maar een echt continurooster: 's ochtends les, goed eten op school, een lange pauze met mogelijkheid tot het doen van allerlei activiteiten onder professionele begeleiding en rustmomenten voor de kinderen die het nodig hebben en dan van 14.00 tot 17.00 nog even flink werken. Nou, hou het Hollands en maak er desnoods 16.00 van, maar je krijgt het idee.
Meer ruimte, meer professionals en vooral meer geld om dit te kunnen verwezenlijken. Ik vind dat je bij een dergelijke ingreep moet kijken voor wie je het doet: meer rust voor het kind of eigenlijk wel makkelijk voor de ouders?

Rosa

Ik vind dat meer rust voor de kinderen! En misschien is dit een idee voor de super school? Komen eindelijk ook de sociaal emotionele en lichamelijke kant veel beter aan bod!

dc

dc

07-10-2013 om 21:39

nog iets in engeland

Hier zijn elke dag wel een aantal naschoolse activiteiten. De kinderen krijgen na school 10 minuutjes voor een snack en gaan dan een activiteit doen, zodat de ouders de kinderen pas om 16.30 hoeven op te halen, en de kleine broertjes of zusjes niet meegezeuld hoeven te worden naar allerlei activiteiten. Het klinkt lang, maar mijn kinderen vinden het heerlijk (ze doen 2 dagen een naschoolse activiteit, gitaarles en koor).

Tango

Tango

07-10-2013 om 22:52

Ik weet niet beter

Kinderen hier zitten (of zaten want dochter is inmiddels naar voortgezet onderwijs) op Montessori-onderwijs dus vanaf het begin altijd continurooster gehad. Zij wisten dus ook niet beter. Ik weet wel dat dochter 1 of 2 keer heeft gevraagd of ze ook eens thuis mocht eten maar verder vond ze het altijd prima. Hetzelfde geldt voor zoon, die vindt het ook nog heerlijk om in de middagpauze op school te voetballen met zijn vriendjes dus zou niet eens naar huis willen.
Als werkende moeder vond ik het ook altijd ideaal. Er hoefde geen overblijf geregeld te worden. Wel waren de kinderen altijd als eerste bij de BSO maar dat is dan ook nog wel even lekker rustig.
Hier geen continurooster met alle dagen tot 14.00 u. trouwens. Op woensdagmiddag gewoon vrij (12.30 u. uit) en de andere dagen tot 14.45 u. Klas 1 t/m 4 is dan ook op vrijdagmiddag nog vrij.
Dat haasten tussen de middag lijkt mij dus juist weer niets. Inderdaad heel onrustig.
De overblijf is hier ook goed geregeld. Eerst eten de kinderen in de klas met de juf/meester. Daarna gaan ze naar buiten en zijn er overblijfmoeders die toezicht houden.

Ik zou gek worden

Ik zou gek geworden zijn denk ik als ik ze elke dag tussen de middag had moeten ophalen!
Mijn kinderen hebben altijd op school gegeten, de dag is een eenheid voor ze, veel rustiger.

Toen ik nog juf was bij de kleuters had ik het graag gehad zo'n continuerooster. De overblijfkinderen waren 's middags veel gemakkelijker te hanteren dan de thuiseetkinderen. Die hadden toch altijd al gauw weer een half uur nodig om terug te schakelen naar 'schoolstand'.

Lotto

Lotto

08-10-2013 om 09:47

Ik als overbliijfmoeder

Ik zou echt heel supergraag een continurooster willen.
Zou wel een "probleem" zijn met naschoolse opvang, maar dat passen we wel een mouw aan.
Ik zie als overblijf hulp zoveel misstanden op de overblijf.
Hier gelden strengere regels als tijdens de andere pauzes. Op zich zijn de regels gelijk, alleen worden ze op de overblijf wel nageleefd. Erg onduidelijk.
Hier is het schoolplein ook zonder hek erom, wat gedoe geeft met kinderen die niet overblijven maar wel na een half uur weer op school komen.

Als je kind niet nablijft zal dat geen punt zijn.
Maar dan is mijn ervaring dat een uur pauze met op en neer lopen erg veel onrust veroorzaakt, tenminste bij mijn kinderen. Ik heb een treuzelkind, wat pas 10 minuten na de bel buiten is, drie kwartier over 2 boterhammen doet en dan nog het op en neer lopen erbij.
Zij is het eerste jaar dus vaak helemaal gestrest aan de middag begonnen. Dus heb ik haar vaker laten overblijven; dan redde ze het net wel.
Nu zit ze in groep 7 en is het nog vaak krap.

Ik heb ook een vriendin die basisschooljuf is en haar school was overgestapt op een continu rooster. Er was erg veel tegenstand vanuit haar team. Maar haar is het super meegevallen. Op haar school is er wel nog steeds een professionele overblijfkracht die na het eten de kinderen buiten (of binnen) opvangt. En er zijn ook nog hulpouders.
Wat opvalt is de algemene rust op school. Het is voor de kinderen veel duidelijker wat er verwacht wordt. Een uur is voor overblijven voor veel kinderen juist weer te lang (gaan zich vervelen, en dus klieren). En wat haar het meest opviel is dat ze na de pauze meteen aan het werk kon, want iedereen is op tijd binnen, en er zijn geen ouders die nog even iets willen zeggen.
Zij wil nooit meer terug.

En ik ben ook van mening dat de tussen-de-middag de grootste oorzaak is van dat vrouwen niet verder komen dan kleine deeltijdbaantjes. Het is hier echt not done om je kinderen vaker dan zo'n 2 keer per week te laten overblijven. Ik woon weliswaar in een (bijna) dorp, maar ik was echt verrast over de felheid van sommige mede moeders hierin.

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 10:05

minder kans op vervelend gedoe

Het lijkt mij voor de leraren wel erg pittig, maar voor de kinderen wel prettiger, een continurooster. Ik weet ook niet beter en ben erg blij om niet nog meer heen en weer te fietsen. Anders ben ik de hele dag aan het fietsen namelijk.
Ik geloof ook dat er minder kans op pesten en vervelend gedoe is (bij de kinderen die dan overblijven) met een continurooster, eerder waren er overblijfmensen die de kinderen toch minder goed kenden en met minder know-how dan de juf.

Wie begeleidt?

Er zitten zeker voordelen aan een continurooster. Maar ik en eigenlijk wel benieuwd hoe de opvang dan geregeld is? De eigen leerkracht is voor ouders en kinderen natuurlijk het makkelijkst (en kost niks...) maar lijkt me voor leerkrachten zelf wel bezwaarlijk. Je vraagt hen immers om hun pauze dan op te offeren. Dat vind ik toch een taakverzwaring die je niet zomaar kunt opleggen. Hoe is dat op jullie school geregeld?

Puinhoop

Puinhoop

08-10-2013 om 18:19 Topicstarter

Bedroevend

Het blijft mijn mening dat de basisschool er primair is voor de ontwikkeling van het kind, en niet als een kinderopvang gebruikt mag worden; daarom vind ik het verbazend dat zoveel moeders voorstander zijn. Hier om me heen hoor ik voornamelijk instemming met zo'n rooster, want dat is veel makkelijker voor de ouders. Maar het is natuurlijk niet voor het gemak van de ouders, dat we deze optie overwegen, maar voor het welzijn van de kinderen. Ik vind dat de wens van -werkende- ouders vaak voorrang krijgt boven de behoeften van kinderen en dat vind ik een nare ontwikkeling. Ik vind het verschrikkelijk dat ze opgroeien in een materialistische wereld zoals deze.
Mijn kinderen hebben de rust nodig tussen de middag. En onze school is naast de deur, ze hebben een uur en een kwartier, dus niks geen gehaast. De meeste kinderen wonen binnen deze wijk, dus dat argument van brengen en halen is hier ook geen probleem. Dat is het nooit geweest. Kinderen moeten aanduwen om ze weer op school te krijgen, ik heb het nooit meegemaakt, ze gingen altijd met plezier weer naar school.
Verder mis ik de hele ambitie om door het glazen plafond te breken, werken doe je voor je brood, voor je gezin. Niet voor je status, vind ik. De enige ambitie die ik heb ik een goede moeder te zijn.

Jullie hebben allemaal actief bijgedragen waarvoor mijn dank, maar we verschillen wel ontzettend van mening.
Ik vrees dat het er toch wel doorgedrukt word. Hier is er geen taboe op overblijven, de meeste kinderen blijven over tussen de middag, zeer tegen hun zin overigens, maarja, mama wil ook wat tenslotte. Voor die kinderen word het waarschijnlijk prettiger eten tussen de middag met alleen hun eigen klas.
Vooral jammer vind ik het, dat mijn kinderen nu ook slachtoffer wordne van die eeuwige drang naar meer status en geld.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2013 om 18:43

Peenvogel

Ik snap je reactie, maar ik sta er toch anders in.

Ik mis die ambitie ook en ik heb dus helemaal geen opvang voor m'n kinderen nodig. We wonen op iets meer dan vijf minuten lopen van school, dus dat is ook geen probleem. En toch ben ik erg blij met ons continu-rooster.

Ik ben nogal een chaoot, en m'n kinderen ook. Snel afgeleid. Als de kinderen om half drie uit zijn, zijn we zelden voor drie uur thuis. Want het duurt een tijd voor de kinderen naar buiten komen, er moet iets geshowd worden, er wordt nog even gekletst, onderweg worden en bloempjes geplukt...
Ook om thuis iedereen aan tafel en aan het eten te krijgen kost tijd, want er zijn steeds andere dingen die leuker of belangrijker zijn. Voor de kinderen, voor mij. En dan iedereen weer aansporen om weer schoenen aan trekken, jas aan te trekken, op pad te gaan en dan te proberen om weer op tijd op school te zijn. Ik vind dat 's ochtends al een hele opgave, ik ben blij dat dat maar een keer hoeft. Voor de kinderen geeft het in de ochtend ook stress, dus ik vind ik het voor hun ook prettig. Bovendien zijn ze nu vroeger klaar op school, het scheelt een uur, en die tijd vind ik ook heel fijn.

Maar ik besef ook dat het hier altijd zo geweest is, als we geen continurooster hadden gehad had ik er waarschijnlijk anders in gestaan. Ook omdat het handig is om de dingen waar je verplicht mee te maken hebt als positief te zien. Dus dan was het prettiger voor mezelf geweest om vooral de nadruk de voordelen van het thuis lunchen te zien,

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 18:52

peenvogel

Ik snap je mening, maar niet iedereen heeft een school naast de deur. Met die hoge huizenprijzen moeten er meestal wel twee inkomens zijn, niet iedereen kan zich permitteren om te stoppen met werken.
Voor de jongere kinderen is die rust en regelmaat wel veel belangrijker, de oudere kinderen is vaak een ander verhaal.

Voor mijzelf zou het -met twee kinderen op verschillende scholen- niet haalbaar zijn ze tussen de middag thuis te hebben, dat heeft verder niets te maken met materialisme. Het is voor mij elke ochtend al een flinke opgave om mijn jongste op school te krijgen.
Ik vind het wel een voordeel dat de kinderen uit school wat langer kunnen spelen. Het lijkt me eerder voor de leraren belastend, best een pittige werkdag met minder pauze.

De huidige indeling

Is ook gebaseerd op het werk van ouders, het was alleen ander werk: op het land. Pa kwam tussen de middag thuis om warm te eten en ging toen weer aan het werk. Kinderen moesten wel warm mee eten en ook Met een lange zomervakantie om te helpen op het land.

De lange tijd tussen de middag komt vand e afstanden, mijn moeder moest 5 kilometer lopen naar de basisschool, ook tussen de middag, gewoon als kleuter met je broers en zussen mee, want pa en moe hadden geen tijd.

Ik vind het dus niet raar dat er gekeken wordt naar een andere indeling. Daarbij is het voor de meeste kinderen echt rustiger, minder gehaast en gestress

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 20:01

Grappig

Ik heb nooit opvang nodig gehad tussen de middag maar ik heb vier maanden mijn toen vierjarige oudste op een andere school gehad met een uur pauze. Jongste was 2,5 en ik werd gillend gek!

Na de zomervakantie ging oudste naar een nieuwe school en vanaf dag 1 bleef hij over. Heerlijk heerlijk heerlijk!

Nogmaals: hier geen glazen plafond hoor en ik werk pas sinds jongste in groep 7 zit hele dagen. Gelukkig was hij gewend aan de overblijf. Hoe erg moet het zijn als jouw kinderen naar de brugklas gaan! Wat een verschrikking! Niet even op de bank rusten bij mama tussen de middag....

krin

krin

08-10-2013 om 21:25

Peenvogel

Ik vind het prima wat jij vindt, maar schuif alsjeblieft de voorstanders van continu niet op de grote hoop van materialistische statusgeilers. Je hebt echt te veel argumenten gekregen die niets te maken hebben met 'moeder moet zo nodig werken' om dat te kunnen beweren. En hoezo moet trouwens alleen 'moeder' zo nodig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.