Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies en Cito

Hallo allemaal,

ik heb een dochter in groep 7. Ze haalt al jaren de volgende scores op de Cito's: DMT, Rekenen, Spelling en Begrijpend lezen een A en voor woordenschat een B. Wat is dan het schooladvies?
Op deze school namelijk geen eindcito maar ze baseren hun schooladvies op het leerlingvolgsysteem die ze al jaren bijhouden.
Het is een meisje wat mee doet met levelwerk en ze heeft een goede werkhouding lees ik altijd in het rapport.
Welke Cito-letter hoort bij welk advies?


Fransien

Fransien

17-10-2013 om 14:18

vuistregel

De meest gehanteerde vuistregel is:
A = VWO
B = Havo
C = vmbo-tl
D = vmbo-kb/bb/lwoo
E = praktijkonderwijs

Als jouw dochter allemaal A's haalt met alleen een B op woordenschat, een goede werkhouding heeft, meedoet met levelwerk als verdieping/verrijking, dan kan dat volgens mij niet anders dan een VWO-advies worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-10-2013 om 14:39

VWo

Dat zal wel VWO zijn. Ik heb begrepen dat vooral begrijpend lezen heel belangrijk wordt gevonden en daar scoort je dochter goed op.
Misschien dat het nog wat uitmaakt of het een lage of hoge A is. Doen ze ook geen entreetoets? Ik dacht dat die een beetje bij het LVS hoorde.

Dendy

amy2

amy2

17-10-2013 om 15:03 Topicstarter

verplichte eindtoets?

Dank voor de reakties.
Nee, geen entreetoets dit jaar maar alleen een drempelonderzoek in groep 8. Wat natuurlijk wel speelt is de verplichte eindtoets volgend schooljaar maar ik weet niet of de regering hier al uit is. Weet iemand of er vanaf volgend schooljaar een verplichte eindtoets is?

citotoets verplicht

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-citotoets-of-een-andere-eindtoets-verplicht.html
Het wetsvoorstel is nog in behandeling en moet nog door de 1e en 2e kamer. Ik verwacht dat het dan niet eerder dan in het schooljaar 2014-2015 ingevoerd zal worden. Mits het natuurlijk verplicht wordt. Dat is nog niet zeker.

Dalarna

Dalarna

17-10-2013 om 15:50

Amy

School MOET een objectieve test aanleveren, alleen een advies of de cito's van 6-8 is volgens mij niet voldoende.

In het voorjaar 2015 komt inderdaad de verplichte toets: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-citotoets-of-een-andere-eindtoets-verplicht.html maar goed, als het kabinet valt komt er wellicht weer iets anders?

Dalarna

Dalarna

17-10-2013 om 15:50

Fransien

Met jouw berekening zou 10% naar praktijkonderwijs gaan en maar 15% naar vmboB/K en dat klopt niet.

Is dit echt een vraag?

Met alle respect Amy2 maar wat denk je zelf? Je stelt een vraag en vult 'm zelf al in.

Ik bedoel dit niet negatief hoor, maar je zal toch niet aan VMBO/Havo gedacht hebben.

amy2

amy2

17-10-2013 om 18:08 Topicstarter

@Gonniegans

@Gonniegans; ik dacht zelf eerlijk gezegd aan de Havo. Vooral vanwege die B voor woordenschat. Ik denk namelijk dat Vwo leerlingen op alles een A moeten hebben maar wellicht heb ik het mis hoor.

nee joh

Rekenen en begrijpend lezen zijn het belangrijkst, woordenschat en spelling tellen minder zwaar. Daarnaast wordt een goede werkhouding erg belangrijk gevonden. Je mag best een B hebben om een VWO advies te krijgen.

Evanlyn

Evanlyn

17-10-2013 om 22:29

Doen ze ook geen NIO?

Lijkt me vreemd.

Anoniem

Anoniem

18-10-2013 om 09:18

Eindtoets

Drempeltoets en Drempelonderzoek tellen hier ook als onafhankelijke eindtoets. Haal die twee altijd door elkaar, maar ook hier hebben ze een van die twee gedaan en die was eigenlijk vergelijkbaar met NIO, maar dan van een andere uitgever. Een soort intelligentietest, maar dan klassikaal en met normering op jaargroep ipv op leeftijd (zoals met een echte iq-test). Uit die toets kwam ook een advies dat de school zou kunnen gebruiken.

Hier in de regio kijken de scholen overigens naar de laatste 3 jaar in het leerlingvolgsysteem, dus groep 6, 7 en 8. Je kunt nu dus wel iets denken, maar ik zou zeker ook de havo of havo/vwo nog niet uitsluiten.

Tot slot letten ze hier in de regio op de I t/m V scores ipv op de A t/m E. Voor VWO moet je in principe op alles I scoren de laatste 3 jaar, met heel af en toe een II. Zijn ze ook best strikt. Oudste is versneld in de bovenbouw, scoorde na de versnelling niet meteen I, maar III en kreeg vervolgens geen vwo-advies meer.

amy2

amy2

18-10-2013 om 11:59 Topicstarter

Wellicht toch Havo

Ik heb altijd begrepen dat je voor alles een A moet hebben voor VWO advies. Aangezien mijn dochter voor haar woordenschat altijd een B heeft denk ik dat ze niet zo zeker is van Vwo advies. Ze behaalt op de rest echter altijd een A+ en heeft ook levelwerk. Dus vaak krijgt ze de stof in compacte vorm waardoor ze aan haar levelwerk kan werken. Ze krijgt nu dit jaar spaans als extra vak.
Op deze school baseren ze dus het advies op het drempelonderzoek in groep 8 en de resultaten van de Cito's in groep 6, 7 en 8. Deze zijn altijd hetzelfde: op alles een A+ en op woordenschat een B.

Vera*

Vera*

18-10-2013 om 12:23

soort brugklas afhankelijk van advies

Als je denkt dat je kind een vwo-er is maar het krijgt een havo-advies dan zou ik hem of haar inschrijven bij een school met een havo/vwo brugklas zodat er een jaar is om te laten zien wat het waard is. Met een stevig vwo advies zou ik mijn kind graag in een vwo brugklas hebben omdat daar de kans op afstromen kleiner is (gewoon gemiddeld een zes en dan ben je over)
Mijn dochter heeft vorig jaar een havo brugklas gehad en zit nu op het vwo. In het begin was ze bezorgd over het tempo en het niveau van de toetsen.

Druif

Druif

18-10-2013 om 13:25

mwah

Nou, hier wordt met hier of daar een B, een kind toch op het vwo toegelaten hoor.

De werkhouding moet goed zijn, en het begrijpend lezen/rekenen. Daar kijken ze vooral naar.

Als ik het zo lees, dan zou jou dochter hier echt een vwo-advies krijgen.

Tsja

Tsja

20-10-2013 om 21:12

Zelfde

Mijn dochter heeft gedurende de basisschool tijd ook altijd a's gescoord en vaak een b op woordenschat. Ik vond dat altijd vreemd omdat ze erg veel leest en haar woordenschat naar mijn idee meer dan prima was. Maar oke, vaak een b.

Uiteindelijk scoorde ze op de proefcito 99percentiel en een score van 550 op de cito: ruime vwo score.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-10-2013 om 10:01

onderscheid advies en toelatingseis

Amy,
Het is van belang om een aantal dingen te onderscheiden. Allereerst heb je het advies van de leerkracht, als tweede het je het zogenoemde 'objectieve advies' (dat zal bij jullie die drempeltoets zijn) en als derde heb je de toelatingseis van de middelbare school.

Eerst dat advies van de leerkracht. Dat advies wordt gebaseerd op de eerdere resultaten, maar er zit ook zeker een subjectieve inschatting bij. Sommige leerkrachten vinden alleen kinderen die consequent A's scoren 'VWO-leerlingen', anderen kijken daar weer anders naar. En dan zijn er ook nog gemeenten waar de afspraak is dat er geen dubbele adviezen gegeven mogen worden. Dus dan moet de leerkracht voor jouw kind gaan kiezen tussen een havo of een VWO advies.

Dat 'objectieve' advies is het tweede advies. Daar gaat het gewoonweg om de exacte score op die eindtoets. En die moet ze nog maken, dus dat blijft speculeren.

En daarnaast heb je te maken met de toelatingseisen die de middelbare school hanteert. En die verschillen per school.

Katniss

Katniss

21-10-2013 om 10:16

Wat ik me afvraag

Ik heb ook een kind dat altijd A's haalt, behalve voor woordenschat. Voor het overige hobbelt ze lekker mee met de klas, haalt prima cijfers (8+), maar heeft niet structureel pluswerk. Zou dat onbreken van het pluswerk (kan ze wel, maar ze is te traag, te snel afgeleid) een aanleiding kunnen zijn voor een lager dan vwo-advies?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-10-2013 om 10:39

Katniss

Katniss, dat leerkrachtadvies is subjectief. Je komt er maar op een manier achter: vragen aan de betreffende leerkracht. We kunnen hier wel roepen dat het niet zal meespelen (of zal mogen meespelen), maar daar heb je niet zo veel aan, want wij geven dat advies niet. Als de leerkracht 'vindt' dat een kind geen VWO-kind is, dan kun jij (of wij) op je kop gaan staan, maar dan krijg je dat advies gewoon niet.

Maar het hoeft geen probleem te zijn. Tenzij je een school/brugklas hebt uitgekozen waarvoor een VWO-advies van de leerkracht vereist is.

Bakje

Bakje

21-10-2013 om 10:59

Schoolkeuze

Kies een school, waar ze niet te moeilijk doen met het wisselen tussen de niveau's. Bij onze zoon in VWO3, zitten drie leerlingen in de klas, die op de HAVO begonnen zijn. Dat is redelijk gemiddeld hier. Als je kind het dan 'kan', heeft het nog alle kans om door te stromen.

En het kan wel zin hebben om bezwaar aan te tekenen bij de leerkracht van de basisschool, als het advies niet klopt met jou beleving. Ik ken een aantal kinderen die dan toch het hogere (achteraf gebleken juiste) advies kregen. Onze zoon is er eentje van. Kreeg eerst Havo advies, dit werd door de basisschool veranderd in Havo/vwo. En nu dus 3 vwo. Hij moet nog zien dat hij het haalt (wij verkopen geen huiden voor de beren geschoten zijn), maar het is wel duidelijk dat hij het zou moeten kunnen.

Hombre

Hombre

23-10-2013 om 09:03

Hmmm, woordenschat...

Wat is het met die woordenschat? Mijn zoontje is behoorlijk 'talig' (rotwoord) en scoorde bij zijn laatste cito alles a+, maar die woordenschattest daar scoorde hij het (relatief) laagst op. Vreemd, want als het omgekeerd was geweest had het mij helemaal niets verbaasd. Als ik dat combineer met jullie ervaringen vraag ik me af hoe goed die woordenschattest wel is.

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 09:19

Inderdaad, wat is er met die woordenschat

Mijn zoon met ernstige dyslexie heeft echt een zeer slechte entreetoets gemaakt (het gemiddelde nog een eind onder de 10) maar haalde 44% op de woordenschat? Alles blijft nog ver onder de waarden die je met zijn IQ zou verwachten maar ik vermoed ook dat er iets vreemds aan de hand is met die woordenschat! Ik zou wel eens wat woordenschattesten willen zien.

Katniss

Katniss

23-10-2013 om 10:58

Hier in de klas

Bij jongste in de klas (groep 5) scoren alle kinderen lager op woordenschat dan op de andere cito's. De afgelopen twee jaar is daar hard aan gewerkt, krijgen de kinderen steeds lijstjes mee om te leren, maar het levert vooralsnog weinig op. Dochter had de laatste keer een B, en ik verbaas me ook wel eens over woorden die ze niet kent, maar ik denk ook dat in die toetsen gewoon heel rare woorden staan. Oudste had wel altijd A's, maar die scoorde ook foutloos op het begrijpend lezen (wat dus pas echt héél vreemde toetsen zijn, waar ik ook heel hard moet nadenken over het juiste antwoord).

pooh bear

pooh bear

23-10-2013 om 12:13

Hier precies andersom

Dochter is vorig jaar uitgebreid getest daarmee scoorde ze met woordenschat vwo plus en met begrijpend lezen vwo.
Helaas scoorde ze op de rest een stuk lager en doet ze nu TL.
Waar ze sommige vakken nog best moeilijk vind maar bij Nederlands klaagt ze dat het veel te makkelijk is.

hier ook

een vwo er die echt slecht scoorde op alle woordenschattesten op de basisschool.
Maar er zullen toch genoeg kinderen zijn het wel goed doen. Want 25 procent van alle kinderen zou toch A moeten scoren! ZO is het bij zit nou eenmaal verdeeld. Ik hoor hier ook echter alleen maar mindere scores.
Ik ben het trouwens helemaal eens met eerdere postings hier mbt begrijpend lezen! Jee, wat een idiote toetsen zijn dat. Ik snap soms niets van de vragen, terwijl ik toch universitair geschoold ben en heel veel lees. Mijn kinderen moesten echt trucjes leren om de cito begrijpend lezen goed te kunnen maken. Terwijl ze ook zonder dat trucje prima wisten waar het over ging.
Ik hecht nauwelijks voorspellende waarde aan de begrijpend lezen toetsen. Bij mijn VWO kinderen sloegen de uitslagen nergens op en ze doen het prima op het VWO.

En Amy2,

Wat is het advies geworden?

Cito uitslag M7

Hallo allemaal,

ik heb een dochter in groep 7. Ze haalt al jaren de volgende scores op de Cito's:
DMT Groep 4 t/m 7 A+
Rekenen Groep 4 t/m 7 A
Spelling. Groep 4 t/m 7 A+
Begrijpend lezen Groep 6 ( en 7 C
Woordenschat. Groep 4 t/m 7 C

Het is een meisje wat mee doet met levelwerk en ze heeft een goede werkhouding lees ik altijd in het rapport.
Ze maakt extra projecten en is al 2 jaar geselecteerd voor "Rainbow discoveries" projecten.

Wat voor advies zouden we ongeveer kunnen verwachten?

Jay

Jay

19-02-2016 om 07:27

Vader37

Ik zou zeggen (puur op cito's) havo of havo/vwo vanwege de B en C op begrijpend lezen.
Als ze in groep 8 een A daarvoor zou kunnen halen, dan misschien vwo advies.

Welke schooladvies

Ik heb een dochter en ze heeft voor rekenen II, Begrijpend lezen III,
woordenschat I
Welke advies krijgt mijn dochter

lisbeth

lisbeth

22-06-2016 om 18:21

Advies

Bij ons zou dit een tl advies zijn, misschien een tl-havo maar niet hoger dan dat

Truus

Truus

23-06-2016 om 19:04

Hier

Ik leg onze casus ook even voor. Voorlopig advies (groep 7) is net binnen.
DMT I+
Spelling II
Rekenen hoge III
Woordenschat IV
Begrijpend lezen V (bij de tweede poging want eerst zat het er onder)
Lekker wisselvallig dus. Wat denken jullie dat het geworden is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.