Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 19:24

OV Chipkaart in de trein


amk

amk

15-07-2014 om 12:26

Charis

je kunt opladen bij de NS op het station, maar in veel supermarkten staan van die kleine gele automaten daar kun je ze ook opladen.
Ov kaart er links onder in en de aanwijzingen op het scherm volgen.

Dan heb je saldo waarmee je kunt reizen bij bus, tram etc.

Voor je met de trein kunt reizen moet je je ov kaart daarvoor activeren. Zodat de ns weet of je 1e of 2e klas reist.
Dat kan thuis of bij de NS automaat, en is 1-malig. Hoe je dat precies doet vind je hier: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/opladen--activeren/index.html onderaan de site.

Je komt met je opgeladen kaart bij het station, haalt je kaartje langs zo'n paal of opent het poortje er mee. stapt in de trein maakt je reis en checkt uit. Let op, als je overstapt van de ene vervoerder naar de andere moet je omchecken, uit bij ns in bij de ander. Dan worden de kosten van je kaart afgeschreven.

Je hoeft dan dus niet meer langs de kaart automaat.

Reis je met de bus of tram dan moet je bij elke overstap uit en inchecken. Zodra je een bus of tram uitstapt check je dus uit.
(Daarom zie ook het probleem niet zo van dat omchecken zoals anderen dat wel zien)

Charis

Charis

15-07-2014 om 14:50

Dank

Dank je wel amk voor de uitleg. Ik kan de kaart dus op verschillende plekken opladen en meteen gebruiken voor bus/tram zolang het minimum instaptarief van 4 euro erop staat. Voor de trein moet ik hem eenmalig activeren en er minimaal 20 euro opzetten.

Maar wat als mijn reis per trein meer is dan 20 euro? Ik stap bijv. op in Maastricht en reis naar Groningen. Moet ik dan van te voren uitzoeken hoeveel dat kost en dat bedrag op mijn kaart laden? Of kan ik gewoon gaan reizen, en kom ik in de min op die kaart als ik dat niet doe?

Charis

Volgens mij dat laatste. En dat betekent dat je dan voor de terugreis weer extra moet opladen, namelijk het tekort aanvullen tot 0 en dan weer 20 euro extra (maar dan staat-ie weer in de min als je terug bent).

Want het poortje weet, als jij incheckt, ook niet dat je saldo ontoereikend is voor de eindbestemming.

Maar zo werkt het hier bij het GVB ook: je kan wel met een heel laag saldo inchecken, maar dan heb je een negatief saldo bij uitchecken en moet je eerst weer opladen voor je weer op tram of bus kan.

Groeten,

Temet

"Rimpelloze" overgang treinkaartje

http://nos.nl/artikel/675160-rimpelloze-overgang-treinkaartje.html
"De NS is tevreden over de overgang naar het nieuwe treinkaartje. Een week geleden werd definitief afscheid genomen van het papieren treinkaartje. Passagiers kunnen nu alleen nog met een OV-chipkaart reizen. Volgens de NS zijn er weinig problemen geweest."

Losgezongen die NS want tegelijkertijd staat in het bericht, gisteren ook al in de krant: "De Consumentenbond opende vorige week een speciaal meldpunt voor klachten over het nieuwe kaartje. Na één dag lagen er 700 klachten. Inmiddels staat de teller op 1500. De bond wijst erop dat er ook andere belangenclubs zijn en dat het werkelijke aantal klachten veel hoger kan liggen."

700-1500 klachten minimaal zou ik toch geen 'rimpelloze' overgang noemen, maar het zal een kwestie van 'definitie' zijn.

amk

amk

15-07-2014 om 15:59

charis

jekrijgt idd een negatief saldo, en je kunt pas weer inchecken als er voldoende saldo op je pas staat.

amk

amk

15-07-2014 om 16:01

Anne

in verhpuding tot het aantal transacties dat er gedaan wordt per dag is dit nihil idd. Ik denk dat ze met minimaal het dubbele rekening gehouden hebben.

AMK

In verhouding tot het aantal reizigers dat de moeite neemt om uberhaupt te klagen is het nogal wat denk ik zelf.
De meeste laten het hele gedoe toch gelaten over zich heen komen. Je kunt wel aan de gang blijven.

ja, wat dacht je dan

De NS heeft jarenlang lopen zeuren of ze nou eens echt met hun nieuwe speeltje mochten spelen en of nou eindelijk dat papieren kaartje afgeschaft kon worden, nou hebben ze tenslotte dan hun zin gekregen, denk je dan dat ze zelf gaan zeggen dat er forse problemen zijn geweest? Nee natuurlijk.

Natuurlijk werd dit een groot succes. Al was het systeem platgegaan, of waren op meerdere plaatsen opstootjes uitgebroken, dan nog zou de NS een manier hebben gevonden om het te bagatelliseren.

De consument ondertussen weet wel waar hij zijn klachten het beste kwijt kan. Niet bij de NS, die er geen belang bij heeft ze te melden, wel bij organisaties die er belang bij hebben ze voor het voetlicht te brengen.

Groeten,

Temet

De klachten

http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/Meldpunt-treinkaartje-overspoeld-met-klachten/

Dure aanschafkosten en startkosten met name voor gezinnen.

Aantasting privacy

"het ingewikkelde gebruik van meereiskorting of keuzedagen, problemen met reizen buiten het vaste traject en de omslachtige manier om geld van de chipkaart terug te storten"

Tja, wat moet je ermee. Die trein dendert toch wel door.

precies

En dat is dan ook een belangrijke reden voor al het chagrijn, bij mij en vele anderen. Deze kaart is een oplossing voor problemen van de vervoerder, niet voor problemen van de consument, de consument heeft hier niet om gevraagd maar moet toch door de hoepel springen. We kunnen er helemaal niks tegen doen, want wie met de trein wil reizen moet wel. En daar worden we niet blij van, en al helemaal niet als dan ook nog wordt gedaan alsof we er wel blij mee zouden moeten zijn.

Groeten,

Temet

Charis

Charis

17-07-2014 om 15:47

Bus

Wij reizen zelden met de trein, dus daarvoor wil ik nog wel een los wegwerpchipkaartje overwegen, ondanks de toeslag van 1 euro. Railrunner blijft gewoon 2,50 kosten begrijp ik dus dat is wel te overzien.

Maar goed, je hebt ook nog de bus, waarvoor zo'n chipkaart wel handig kan zijn. Maar bij mijn lokale vervoerder is het goedkoper om bijv. een los 'winkelkaartje' in de bus te kopen (2 volwassenen en 2 kinderen voor in totaal 5 euro voor een retourreis) dan op saldo te reizen. Dat is toch vreemd? Waarom is op saldo reizen niet standaard de goedkoopste optie?

lennest

lennest

18-07-2014 om 22:45

Ns en Arriva

Twee weken geleden in Groningen: eerst uit checken bij NS en daarna inchecken bij Arriva, dankzij een oplettende medereiziger, wist ik veel dat dit moest. Toevallig was mijn kaart er wel geschikt voor, soms is dat ook niet het geval en kun je niet eens met een andere vervoeder reizen. Op zich vind ik de Ov. Chip wel handig, minder fijn is idd voor elk gezinslid een eigen kaart met jawel die 20 euro.

Stenna

Stenna

19-07-2014 om 00:04

voorbeeldje

ok, even een voorbeeldje van een combi woon-werkverkeer en werkbezoek, zoals ik veel doe.
Tot nog toe deed ik dit:
- e-ticket van huis naar Utrecht CS kopen, 2e klas en zonder korting (want dit stuk ik voor 9 uur). Dit is het woon-werk stuk (dat ik op dagen zonder werkbezoek met de auto doe, dus daarom geen trajectkaart).
- e-ticket van Utrecht CS naar Den Haag kopen, 1e klas en met korting. Dit is het werkbezoek en declareerde ik daarna (met de print van het e-ticket).

Nu:
- inchecken op dorpsstation, geen korting, 2e klas
- naar boven rennen op Utrecht CS, naar uitgang station/toegang HC, snel uitchecken
- terug naar station rennen, naar automaat en ovkaart tijdelijk omzetten naar 1e klas
- weer terug naar de paaltjes aan de uitgang rennen, inchecken, nu 1e klas en met korting
- weer naar perron rennen en sprintje naar de trein naar Den Haag
- op terugweg weer het heen en weer ren verhaal op Utrecht CS om tussendoor chipkaart weer van 1e naar 2e klas terug te zetten
- thuis inloggen, account doorzoeken, werkdeel van treinreis printen, declareren.

Ok, ik zou de hele reis 2e klas kunnen laten. Maar dat heeft zo z'n nadelen op traject Utrecht-Den Haag in de spits. Na bovenstaande schets vond mijn baas dat ik voortaan maar de auto moet pakken voor werkbezoeken (hij vind mijn tijd kostbaar).

Barvaux

Barvaux

19-07-2014 om 12:46

Stenna

Ik zou een tweede ovchip nemen voor eerste klas.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2014 om 12:57

Charis

Ik weet het niet zeker, niet nagezocht, maar volgens mij zijn die 'winkelkaartjes' zoals jij het noemt gesubsidieerd door de gemeente. Bij ons is een dalurenkaartje 1 euro, maar dan wel voor 1 busrit. Je mag er niet mee overstappen, dan moet je er weer een kopen. In zo'n geval is chippen goedkoper. Ook op een streekbus is deze voordeelkaart niet verkrijgbaar en ook dan kun je beter chippen.

Laatst waren we bij Apeldoorn en daar konden we voor 1,50 een dalkaartje kopen. Andere plaats en busmaatschappij, andere prijs dus blijkbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2014 om 13:01

Stenna

Een nieuwsgierige vraag: waarom mag jij eerste klas reizen voor je werk? Moet je tijdens de reis ook werken?

Stenna

Stenna

19-07-2014 om 13:18

Kaaskopje

Formeel hoort het bij het functieniveau. Soort van privilege. Maar in praktijk vooral omdat je dan inderdaad onderweg kunt werken (en dat is inderdaad echt een verschil en ook echt handig).

Katniss

Katniss

19-07-2014 om 13:33

Kaaskopje

Bij ons (rijksoverheid) mag je dienstreizen ook eerste klas reizen. Dat is een heel gebruikelijk fenomeen. Woon-werk en vervoer naar cursussen is tweede klas.

amk

amk

19-07-2014 om 18:18

kaaskopje

Bij mijn bedrijf hetzelfde, zeker als de reis ter vervanging van een vliegreis is. 1e klas ice naar zuid Duitsland is heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2014 om 03:23

In plaats van het vliegtuig

Ik kan me goed voorstellen dat je voor een lange reis eerste klas mag reizen. Ik zou het normaal vinden als elk niveau, hoog of lager, op die comfortabele manier naar Duitsland zou mogen afreizen. Voor woon-/werkverkeer zie ik niet dat er onderscheid tussen hoger en lager personeel gemaakt moet worden en hoger personeel dus priviléges krijgt. Niet dat ik zou weigeren overigens hoor Zo hypocriet ben ik dan misschien wel weer. Maar als ik kijk naar hoe het op mijn werk gaat, dan moet 'gewoon' personeel elke dag om en om met de trein een tijdelijk uitgerangeerde collega vervangen en bijstaan. Ze mogen de reistijd wel als werktijd wegboeken, maar ze moeten gewoon tweede klas voor een reis van een uur. Ik zou het dan toch een beetje raar vinden als een directielid twee deuren verderop in zou mogen stappen, bij eerste klas. Beiden zijn net zo belangrijk voor het bedrijf, alleen op een ander gebied. Dat 'klasse'verschil is een beetje geweest vind ik. Maar als de reistijd ook echt benut moet worden om te werken, ja dat is in tweede klas een stuk onrustiger, dus dan begrijp ik een eerste klas-vergoeding weer wel. Maar dat is voor lager personeel ook wel prettig.

Niet dat ik er veel over te zeggen heb overigens

Barvaux

Barvaux

20-07-2014 om 11:11

maar kaaskopje

Bedoel je nu dat het lagere persoon ook wel eerste klas zou moeten reizen 'maar dat is voor lager personeel ook wel prettig' terwijl die niets in de eerste klas kunnen doen voor het werk?

Ik snap niet dat je dit 'klasseverschil geweest vindt', het gaat inderdaad om kunnen werken. Even mail lezen en afhandelen, juist in deze tijd kun je veel meer doen dan vroeger (alleen wat papieren lezen).

amk

amk

20-07-2014 om 11:30

Barvaux

je vergeet dat veel lager personeel tegenwoordig ook vooral achter de computer zit. Met een laptop kun je je kantoor gewoon verplaatsen.

Bij ons zijn er voor bijna niemand meer vaste pc's. Die zijn vooral gekoppeld aan apparatuur die je toch niet mee kunt nemen.

Handig hoor om tijdens je woon-werkverkeer de verplichte trainingen voor het kwaliteitssysteem te kunnen doen bv. En dat geldt voor het hele bedrijf van raad van bestuur tot uitzendkracht. Juist voor de mensen die weinig tijd hebben om dit op de werkvloer te doen zoals bv verpleegkundigpersoneel of de technicus. Laat die maar 1e klas reizen zodat ze dit soort dingen kunnen doen.

Katniss

Katniss

20-07-2014 om 11:38

Woonwerkverkeer

Bij ons hebben de directeuren natuurlijk een eigen auto en onze opperdirecteur ook een chauffeur, maar de rest van het personeel reist woon-werk tweede klas. Alleen in uitzonderlijke gevallen, als je gevraagd bent om op een locatie te werken waarvoor je langer dan ca. 1,5 uur moet reizen, kun je afspraken maken over woon-werkreizen eerste klas. Volgens mij kan de werkgever dat ook niet onbelast vergoeden.
Het plebs reist, net als het management, dienstreizen eerste klas. Als ik wel eens een station verder moet vind ik dat een beetje overdreven. Vroeger kon ik dan heel simpel mijn businesskaart omzetten naar tweede klas, maar bij de laatste versie is die mogelijkheid verdwenen uit het scherm bij de kaartjesautomaat. Ik werk trouwens zelden in die eerste klas. Meestal geniet ik van mijn zitplaats en de rust (voor zover dat mogelijk is in de trein

Declareren

Hoe doen jullie dat met declareren, dus als je reiskosten terug wilt krijgen na overleg van 'bonnetjes'. Ik heb het moeten uitleggen aan mensen die de taal nauwelijks bij machte zijn. Mijn idee was: ga naar www.ov-chipkaart.nl. Dan moet je je registreren.Daarna kun je inloggen. Dan kun je een overzicht zien van de gemaakte reizen. Dat moet je printen en daarmee kun je declareren.
Moet je wel een computer en een printer hebben uiteraard, maar ik dacht dat translinksys die gratis bij de ov-chipkaart levert.
en je moet de taal minstens een heel klein beetje bij machte zijn.

Maar wellicht zijn er simpelere oplossingen. Ik hoor ze graag.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2014 om 12:27

Katniss

Zolang de mogelijkheid er is zou ik ook gniffelend de eerste klas inschuiven hoor, haha. Natuurlijk is dat fijn. Maar puur objectief bekeken vind ik onderscheid maken, als het puur om verplaatsen gaat op kortere trajecten, niet terecht. Ik haal er misschien meer bij dan verstandig is, maar wat ik er gelijk bij denk is dat aan de bovenkant dus meer kosten gedeclareerd mogen worden dan aan de onderkant, terwijl aan de onderkant ook nog eens makkelijker met personeel wordt omgesprongen. Dan denk ik: kom op, allemaal 2de klas, dan hoeft er niet elke keer een nieuwe Marietje of Klaasje ingewerkt te worden, die zo gek is om voor de laagste beloning voor die functie aan het werk te gaan, dan kan Marietje of Klaasje 'gewoon' aangenomen worden met een iets beter salaris. Al zou het maar een euro per uur zijn. En zo redeneert iedereen vanuit zijn eigen situatie.

Maar dit onderwerp is een gigantische 'off topic'.

Stenna

Stenna

20-07-2014 om 13:09

privileges

zijn er inderdaad voor hoger personeel, bij ons bedrijf. Ik mag/krijg wel meer dingen die andere functies niet hebben (mobiele telefoon en laptop van het bedrijf; dagforfait als ik ergens heen moet, etc.). Soms steekt het mij ook een beetje of vind ik het overdreven. Dat eerste klas reizen doe ik niet eens altijd, al mag het. Als ik buiten de spits reis op een niet erg druk traject kies ik er zelf voor om gewoon 2e klas te gaan, die extra kosten voor het bedrijf vind ik dan onzin. Ook als ik met een junior collega (assistent ofzo) samen reis die niet eerste klas mag, dan ga ik ook niet alleen ergens anders zitten, ongezellig.
Maar goed, de privileges en het onderscheid zijn er, dat is waar. Zo houden ze de hogere functies wat aantrekkelijk voor sollicitanten, mijn bereikbaarheid is belangrijk voor mijn baas (vandaar de laptop en telefoon), en wij mogen onze -enorme hoeveelheid- overuren niet compenseren (niet in tijd en niet in uitbetaling). Die horen ook bij de functie en de schaal, zeggen ze (en terecht), maar dan dus ook die extra dingetjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.