Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Annika

09-08-2014 om 15:42

Wat geven jullie gemiddeld uit aan vakantie?

Ben nieuwsgierig, heb echt geen idee.

Zelf zijn we met zijn vijven (drie kinderen) in een cterparcs huisje terecht gekomen dit jaar, 1000 euro voor een week. Kwam ook nog een flink bedrag bij voor eten ('s avonds patat en pizza en pannenkoek, "goedkoop" uit eten of spullen gekocht bij de winkel van het park, ook in verhouding duur dus. Overdag luxe broodjes en pakjes drinken voor onderweg. Ook wel wat crackers en boodscvhappen van huis meegenomen trouwens.)
Als we thuis zijn doen we trouwens ook veel uitjes, zo'n pretpark/dierentuin/speeltuin is ook niet goedkoop met vijf man. Aan het einde van de zomer schrik ik me vaak rot van mijn bankrekening

Ik vraag me gewoon af wat jullie doen op vakantie en wat dat kost?

vakantiegeld?

Ik verbaas me altijd over mensen die hiervan schrikken. Daar heb je toch vakantiegeld voor? Mijn vakantiegeld gaat op aan.. rara.. vakantie.

Overigens vind ik € 1000 voor een weekje CP reteduur en zou dat er nooit voor over hebben, alhoewel mijn vakantie als geheel beduidend duurder is.

09-08-2014 om 16:50

1200 aan verblijf

Meestal geven wij rond de 1200-1400 uit aan verblijf voor twee wk. Als we al in een bungalowpark gaan doen we dat niet in het hoogseizoen (1x wel in 12 jaar) en zeker geen CP maar een goedkopere soort.

Dit jaar zaten we voor minder dan 1100 twee x en week in een mooie stacaravan in de Ardennen. Vorig jaar hadden we een dure vakantie door twee bootovernachtingen naar Zweden (iets van 2200 voor 13 nachten).

Elf jaar geleden gingen we voor het eerst twee weken in een vacansoleil tent voor rond de 1200 en het is ons redelijk gelukt om gemiddeld nog steeds voor die prijs twee wk te verblijven maar NIET in een tent. Dus een stacaravan of huisje.

Eten en uitjes vind ik te vaag om te berekenen en bij te houden.

Hortensia

09-08-2014 om 17:04

herfstvakantie

Meestal ga ik in de herfst op vakantie omdat dat beter uitkomt. Voor rond de 300 euro huur ik dan een huisje (is in het hoogseizoen rond de 400 euro). Adresjes krijg ik via-via. Zo ben ik al in Frankrijk, Duitsland (al een tijd geleden), België en Nederland geweest. Vroeger deed ik ook wel stacaravans, maar met twee grote kinderen is dat te klein geworden (no way dat je die in een stapelbed krijgt en mij krijg je er sowieso niet in).

Verwacht geen topkwaliteit, maar we zijn nooit wat tekort gekomen, integendeel! Mijn ervaring is wel: als er staat "voor drie personen", ga er dan maar van uit dat het te klein is voor een volwassen vrouw en twee grote kinderen plus hondje

Aan pretparken doen we niet, wel bezoeken we bijvoorbeeld musea, of toegang voor bepaalde dingen (ik denk bijvoorbeeld aan zoiets als een toren beklimmen), we wandelen veel, bezorgen dorpjes en steden, maken autotochtjes (met als uitdaging de tomtom op "kortste route" te zetten op de terugweg, trek hier wel tijd voor uit en houd rekening met de engste weggetjes!) en zo.

Nemen zelf drinken mee voor de grote dorst maar een kopje koffie onderweg kan altijd wel. We halen eten uit lokale supermarktjes of eten een ijsje of snackje onderweg. Avondeten maak ik liefst zelf, waarbij barbecue onze voorkeur heeft (desnoods koop ik ergens een goedkope aggenebbish barbecue). Als we geld over hebben gaan we de laatste avond ergens uit eten.

Ik vind het altijd een uitdaging om zo lowbudget mogelijk op stap te gaan, en dat geldt vooral voor de accomodatie. Als het maar schoon en droog is, je je kunt douchen en als de bedden maar goed liggen. Kleinschalige parkjes, eventueel bij particulieren, vind ik het prettigst.

Hortensia

09-08-2014 om 17:05

schrijffout

Bezorgen dorpjes en steden - moet natuurlijk "bezoeken" zijn

Isabel

09-08-2014 om 17:16

Net uitgerekend

Wij zijn 20 dagen naar Frankrijk geweest, met twee volwassenen en twee pubers hebben wij in onze eigen tent gekampeerd.
In totaal hebben wij ongeveer 2750 euro uitgegeven. Hiervan is ongeveer 650 geweest voor de campingovernachtingen, wijn (voor thuis) ongeveer 150 euro, kleding ongeveer 150 euro, Decathlon ongeveer 150 euro en Whiskey 93.80 euro (scheelt met NL bijna 25%). Oja, de tol was een kleine 100 euro.
Doordat mijn man een auto van de zaak heeft, hebben wij geen benzinekosten.
De supermarkt (zo groot mogelijk) was het uitje van de dag en daar is veel geld naar toe gegaan.

Hadewich

09-08-2014 om 17:38

Hier

Wij gaan altijd 3 weken kamperen met twee kinderen, nu pubers. Meestal zijn we dan totaal 1500-2000 euro kwijt. Vanaf nu wordt het goedkoper, want ze willen niet meer mee!

Yta Chalne

09-08-2014 om 17:45

budget

Mijn vakantiebudget is standaard ongeveer 500 euro per persoon. Dat is exclusief uitjes en eten. Hoeveel we uiteindelijk totaal uitgeven, en in hoeveel weken, dat verschilt nogal, want is afhankelijk van hoe ver weg we gaan en hoeveel kinderen er meegaan.

wisselend

De vakanties vroeger naar het land van herkomst van ex waren beduidend duurder maar daarnaast de kampeervakantie.
Op basisschoolleeftijd kon ik nog, inclusief reiskosten, met zijn drieeen 2 weken kamperen voor 600-700 euro. Natuurcamping, wel met kinderactiviteiten, maar geen luxe.
Middelbare school het dubbele vanwege de luxe camping met tropisch zwembad en andere luxe en kinderen verorberen meer.
En dan kook ik meestal en doe de meeste boodschappen bij de Aldi en de Action oid.
Maar we doen er ook inkopen mee als kleding, schoenen en schoolspullen. Het is dan vaak uitverkoop en kun je in de omgeving van de camping goed terecht.

Nou

Hier is de vakantie duurder. Wij hebben geen tent of caravan en twee schoolgaande kinderen, en moeten dus in het hoogseizoen huren. Dat kost nogal wat. Meestal speur ik op internet en vind leuke, niet populaire maar wel goede campings voor zo'n 500 euro per week. We gaan dan in de eerste vakantie weken als onze regio vroeg vakantie heeft, en de laatste weken als de regii last vakantie heeft. Dit jaar zijn we midden dus geen goedkopere weken helaas.

We hebben dit jaar een rondreis door scandinavie geboekt, 17 dagen voor 2000 euro. Niet gek vond ik, inclusief overtochten. Helaas blijkt het eten hier ontzettend duur! Dus niet uit eten, en opletten wat we kopen/ eten. Ik denk dat we toch op zo'n 50 euro per dag uitkomen.

Net uitgerekend

460 euro voor twee volwassenen, vijf dagen met tent naar Tsjechië. Inclusief benzinekosten. En altijd uit eten.
Helaas zit mijn vakantiegeld in het maandsalaris.

Tsjor

09-08-2014 om 20:35

gruffalo

Waarom is 500 per week duurder? Duurder dan wat?

Barvaux

Dit jaar is het duurder dan afgelopen jaren. Toen was het 500 per week, nu 2000 voor 17 dagen. En duurder dan de meeste reacties hierboven, doordar we geen caravan of tent hebben.

09-08-2014 om 20:39

ohh

Je bedoelt dat het DIT jaar duurder is, nu snap ik het, want 500 per week vind ik niet duur, zeker niet als je moet huren, net als wij.

Klopt

500 voor een stacaravan in het hoogseizoen is niet superveel. Ga je naar populaire campings in zuidfrankrijk of Italië, dan betaal je minimaal het dubbele!

Elisa Gemani

09-08-2014 om 21:15

Hier

De vakantie van mijn puberzoon en mij heeft in totaal ongeveer 900 euro (= mijn vakantiegeld) gekost. Dat was 8 dagen met de trein naar Zuid-Duitsland met verblijf in een eenvoudig hotel-pension met ontbijt. Openbaar vervoer en toegang tot attracties, pretparken en zwembaden was gratis; middageten deden we goedkoop met een broodje van het ontbijt of ik haalde brood en beleg bij de Lidl en 's avonds deelden we een hoofdgerecht en toetje in een redelijk goedkoop restaurant (de porties zijn enorm daar. We drinken allebei verder voornamelijk water dus ook lekker goedkoop. Verder nog voor ons allebei en voor oma een souvenir gekocht van ongeveer 7 euro maar dat was het wel.
Ik heb geen auto en kamperen vinden we allebei niet geweldig dus dit was perfect. De treinreis was al een belevenis op zich... De eerste keer ook in drie jaar dat we weer eens "echt" op vakantie konden gaan. Heel luxe voor ons. En het was een heerlijke vakantie dus dat vakantiegeld was absoluut goed besteed! Thuis gaan we naar het zwembad (gratis met onze stadspas) of naar het strand. Zelf brood meenemen en een flesje water dus veel hoeft dat ook niet te kosten. Dat enkele ijsje kan er dan ook nog wel vanaf.

Dendy Pearson

09-08-2014 om 21:17

1000 euro

Ik wil aan een week vakantie niet meer uitgeven dan 1000 euro.
En ik zoek dan een fatsoenlijk verblijf waar we met 4 mensen en 2 honden in kunnen. Dit jaar valt onze laatste vakantieweek buiten het hoogseizoen en heb ik voor dit bedrag een mooi huis kunnen huren.
Volgend jaar moet ik in het hoogseizoen boeken en daar zit ik nu al naar te kijken. En het valt me vies tegen.

Ik moet een lastige keuze maken. Gaan we met z'n allen een week in een chalet of een midweek in een groter huisje.

Verder probeer ik de andere kosten te beperken. Koken doe ik altijd zelf op vakantie. En de weken dat we thuis zijn gaan we ook niet doorlopend op pad. Maar we zijn toch altijd wel zo'n 200 euro extra kwijt.

En in deze periode zijn ook veel mensen in onze omgeving jarig.
Plus dat dochter naar de middelbare gaat en daar moet ook één en ander voor worden aangeschaft.

En zo kwam het dat ik een uur geleden toch maar wat geld van de spaarrekening heb afgehaald

Egel

09-08-2014 om 22:00

Onze vakanties

Wij berekenen onze vakanties (meestal twee per jaar) als volgt: verblijf, reiskosten (vliegtuig of benzine, ook openbaar vervoer), verblijf (tot paar jaar geleden meestal kamperen, momenteel in B&B's of hotels of apartementjes voor 2 nachten per keer). Al het eten (veel uit eten, maar ook bij zelf koken). En alle andere kosten zoals musea of andere toegang. Niet meegerekend worden kleren of zo, die tijdens de vakantie gekocht worden. Die wijn (las ik in een van de eerder reacties) zou ik ook niet meerekenen als deze mee naar huis gaat.

We zijn met zijn vieren (de kinderen begin tiener). De meeste vakanties kosten iets van 3000 euro voor twee weken.
Bijvoorbeeld drie weken rondtrekkend kamperen in Scandinavië/+Finland, plus bootreizen, was 3500.
17 dagen Oostenrijk en Zwitserland (eigen auto, kamperen en enkele hotels vooral onderweg), 3100.
Ruime week Istanbul, zelf vliegtuig geregeld en 1 hotel, de hele dag van horeca gebruikmaken: 2400.
Zuid-Italie, 8 dagen in het vroege voorjaar met goedkope vlucht en kleine huurauto, mooi appartement, 1850.
Kostte ongeveer evenveel als in hoogseizoen naar een huis op Terschelling, wel erg mooi huis (meestal zelf koken, 2 x uit eten of zo).

Elinde

09-08-2014 om 22:06

4000 euro

Wij (2 volwassenen en 2 pubers) zijn 10 dagen naar een Grieks eiland geweest in een klein aparthotel. We hadden daar halfpension voor 3100 euro. We hadden een 3-kamerappartement wat wel iets duurder is, maar daarmee hadden de pubers een eigen slaapkamer. De overige kosten voor lunches, uitjes en terrasjes waren 900 euro.

09-08-2014 om 22:46

Vakantiegeld

Ik probeer altijd binnen het bedrag van mijn vakantiegeld te blijven, voor reis en accommodatie. We zijn nu bezig met een 13-daagse rondreis door Zweden. Boot + verblijf was 1400 euro. Daarbij komt nog een hotelovernachting op de terugreis, 100 euro. Benzine wordt wel veel, ik schat ca. 400 euro. Verblijfskosten hoop ik binnen mijn budget van 75 euro per dag te blijven (1000 totaal). Dat lukt wel want in de huisjes kook ik zelf en uit eten alleen op de boot en in het hotel. Uitstapjes hier zijn goedkoop, er is eigenlijk niet veel te doen Zit ik alles bij elkaar toch nog rond de 3000 euro.

09-08-2014 om 23:28

katniss

Je hebt nog geen geld uitgegeven aan het berenpark in Orsa blijkbaar

09-08-2014 om 23:31

Barvaux

Die hebben we overgeslagen maar we zijn wel naar Tomteland geweest. Dat is vooral leuk voor 9 minners en ouders

09-08-2014 om 23:34

katniss

Overgeslagen terwijl je er bijna middenin zat? Echt jammer, we hebben zulke mooie foto's van tijgers en beren gemaakt, net of je er naast staat. Je moest ze alleen wel zoeken, wij hadden pech met alleen de wolven.

Ga je wel naar die grote waterval? Is wandelingetje van 4 km ofzo maar wel de moeite waard vonden wij. Wel gedaan vóór we naar het derde huisje gingen.

10-08-2014 om 00:10

Niet onderweg

We willen er wel heen, maar onderweg vind ik te omslachtig. We gaan morgen naar de fabriek waar ze paardjes maken, en dan door naar het derde huisje. We hebben mijn oude krakkemikkige TomTom aan de kant gegooid en vinden alles gelukkig in een keer met de wegenkaart. Het zijn behoorlijke afstanden en ik ben geen hobbyrijder

Jessica O

10-08-2014 om 08:36

orsa....

Leuk! Eeuwen geleden al eens geweest, zo leuk. De koffie bekers staan nog in de kast.

Hier 11 dagen zwarte woud met vouwwagen zo'n 1000 euro kwijt.
Diesel hoeven we niet te rekenen, lease auto.

rory

10-08-2014 om 10:04

toch weer veel als ik het optel

Ik heb zomaar het idee dat er een redelijk eenzijdig beeld ontstaat doordat een aantal mensen niet reageren. . Mij lijken de vakanties die genoemd worden (op een enkeling na) nog redelijk aan de beneden grens zitten. Of vergis ik me en klink ik nu verwend. Ik ga er vanuit dat wij ook bij die beneden grens horen. Ik hoor om me heen allemaal vliegvakanties naar bestemmingen die boven de 5000 uitkomen.

Twee weken hoogseizoen bungalowpark in luxemburg met drie personen waarvan 1 puber 1800 euro. Kosten daar voor uitstapjes, eten, benzine 1265 (tel altijd even internetbankieren na als we thuis zijn).

Ely

10-08-2014 om 10:28

Rory

Eens, opvallend verschil tussen de bestemmingen in het draadje 'waar gaat de reis naartoe?' en dit draadje
Toen ik dat andere draadje las bedacht ik me ook dat ik van een flink aantal van de vakanties daar genoemd benieuwd ben wat het budget is. Ook om me heen hoor, ik geloof dat veel mensen de 2 - 3000€ hier genoemd echt wel ontstijgen. Wat ik trouwens prima vind haha. Maar ik ben ook wel benieuwd wat de andere vakanties kosten, ik wil komend jaar kijken of we een keer wat speciaals kunnen gaan doen dus een beetje inspiratie en kostenindicatie leek me leuk

Wij zijn trouwens nog niet weg geweest, hopelijk nog iets last minute.

10-08-2014 om 11:09

katniss

Ik zou je toch aanraden het wel te doen, je moet anders behoorlijk wat tijd stuk slaan tussen huisje 2 en 3 en het was iedereen bevallen die het wel had gedaan. Het is een behoorlijke rit van huisje 3 terug naar de watervallen en huisje 3 is erg leuk omdat ze een zwembad hebben, een kabelbaan naar boven, een kinderboerderij, klimmen en weet ik veel wat allemaal. We zijn bij huisje 3 amper van het park geweest en ik weet dat jij daar een dag korter hebt dan wij geloof ik.

10-08-2014 om 11:11

oh wacht

Ik zie nu dat je rechtstreeks van de paardjesfabriek naar 3 rijdt en ja dan zijn twee dingen wellicht erg veel.

zebra

10-08-2014 om 13:12

1 week bungalowpark

van landal in Duitsland met 2 volwassenen en 2 pubers, half juli, kostte ons (inclusief betaald wifi en boodschappenpakket) bijna 800 euro.

Wat we ter plekke uitgegeven hebben aan eten, uitstapjes ed weet ik niet precies, zal zo'n 800 á 900 euro geweest zijn, schat ik. Bijna elke dag uit eten geweest, uitstapjes gemaakt, boodschappen gedaan (parkwinkel was erg duur dus op de terugweg na een uitstapje vaak nog langs de Duitse Lidl). Het tanken onderweg heb ik dan nog niet meegeteld.

Brianna F

10-08-2014 om 14:58

Rory

Ik wilde inderdaad niet reageren, want onze vakantie kost doorgaans rond de 15.000 euro met 5 personen. Dat zijn dan 3 weken, geheel verzorgd, rondreis, gids en evt. tussenvluchten en alle excursies.
Ik spaar daar het hele jaar voor en zodoende schrik ik niet na terugkomst.

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.