Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Annika

09-08-2014 om 15:42

Wat geven jullie gemiddeld uit aan vakantie?

10-08-2014 om 15:10

Brianna

Dat doen jullie ieder jaar? Waar zijn jullie dan zoal geweest?

10-08-2014 om 15:19

Verschilt

Dat verschilt heel erg. Soms blijven we thuis dus dan geven we heel weinig uit, alleen dagjes weg. Vaak logeren we bij familie dus dan hebben we alleen de reiskosten maar geen verblijfskosten (en natuurlijk onze persoonlijke uitgaven)

Dit jaar ben ik met drie kinderen twee weken naar de VS. Er gaat nog een vierde kind mee maar die betaald zelf (is al volwassen en heeft eigen inkomen en eigen kind dat ook meegaat). Voor vier personen ben ik aan de vluchten zo'n 2500 euro kwijt en dan was dat nog niet eens zo'n gekke deal. Daarnaast ter plaatse auto huren. Dan komen de hotels, eten en uitstapjes er nog bij. Niks geregeld nog. Ik schat dat we dus zeker zo'n 5000-7000 euro kwijt zijn. Heel bedrag dus dan doen we ook niet elk jaar. De afgelopen jaren zijn we vrij goedkoop op vakantie geweest (logeren bij familie) dus dit jaar wat duurder.

rory

10-08-2014 om 16:13

brianna

Te gek dat je dat kunt toch. Jij zit duidelijk aan de bovengrens, zeker weten dat er nog een heleboel tussenzit. Lijkt me geweldig als je elk jaar zulke grote reizen kunt maken(de helft zou oof fijn zijn haha).

Er zullen er zeker meer zijn die om dezelfde reden niet reageren. Maar ieder het zijne toch? Ik ben ook blij met onze vakanties maar het lijkt me heerlijk om dat voor je kinderen te kunnen doen, ook als ze ouder zijn.

Brianna F

10-08-2014 om 18:44

Barvaux

China, Indonesië, Zuid Afrika-Lesotho-Swaziland, VS, Noord Thailand -Cambodja. Het zijn hele inspannende vakanties, met elke dag reizen, maar je ziet enorm veel en uitrusten doen we thuis wel weer

Katniss

10-08-2014 om 19:19

Avontuur

Ik vind rondreizen in Zweden al een avontuur Met al dat reizen kom je amper aan vakantie toe, dus ik denk niet dat het echt mijn soort vakantie is. En ik vind het eigenlijk ook best ver, andere continenten hoeven van mij niet zo nodig. Enige wat ik nog wel zou willen doen is naar Zuid-Afrika, maar zowel de kinderen als mijn vriend zien dat niet zitten.

10-08-2014 om 19:35

Brianna

Haha, je vakantiedagen gebruiken voor inspanning en daarna weer uitrusten.... klinkt goed!

Hortensia

10-08-2014 om 22:49

Brianna F

Dat klinkt geweldig!

11-08-2014 om 00:26

Rond gereden door Scandinavie

En al met al zo'n 3000 km afgelegd. We hebben berekend dat dat dan neer komt op 1 euro per km. Als je het zo zegt vind ik het wel meevallen. Maar al met al vind ik het toch best nog wel een bedrag.

Primavera

11-08-2014 om 04:23

100 per persoon

Mijn schatting is dat wij ongeveer op €600 uitkomen voor een dikke twee weken Zuid-Italië. De kosten zijn voornamelijk hondenpension voor twee honden, autostrada en benzine voor reis en om daar rond te rijden. Verblijfskosten zijn nul, omdat we een minappartement van familie beschikbaar hebben en aan eten geven we niet meer uit dan thuis. Uit eten doen we niet en uitstapjes kosten alleen de benzine om er na toe te gaan.

Vakantiegeld

Wij gaan altijd van het vakantiegeld op vakantie, kamperen in Frankrijk Daar worden dan reis (benzine en tol), verblijf ( een plaats op verschillende campings), eten en uitstapjes van betaald. Als het bijna op is gaan we naar huis. Bij verblijf op goedkope campings kunnen we langer wegblijven.
Reparatie van de auto valt niet in dit bedrag, net als vervanging van een zwembril of badpak. Dit jaar iets meer uitgegeven dan begroot, door een kapotte auto en ziekte van mij te lang blijven staan op de dure camping.
Zo rond de 3000 euro voor 2 volwassenen een jonge puber en een basisschoolkind. We kijken dan bij een uitstapje niet meteen naar de prijs, als we naar museum X willen dan gaan we daar heen en met een pretpark net zo maar zoeken wel goed uit hoe we het voordeeligst binnen kunnen komen. In Frankrijk kan ik door mijn epilepsie vaak pretparken in op gehandicapten tarief en dat scheelt toch weer.
Aan het begin van de vakantie verbleven we een paar dagen met familie op een camping, mijn ouders op terugreis, mijn zus en ik met onze gezinnen aan het begin van onze vakantie. Daar waren we met 11 personen, dat is soms al een groep in musea, en kan je ook voordelig naar binnen.

11-08-2014 om 10:50

Ik ga altijd uit van

Logeerkosten en 100 euro per dag voor verblijfskosten. Vind het erg knap als iemand, in
Noorwegen notabene; duurste land ter wereld ofz, een budget van 75 euro per dag kan aanhouden. Wij hebben daar per dag dus zeker 160 euro doorheen gedraaid. Nou zaten daar dus wel een paar dure excursies bij, maar dan nog....
Wat doe ik fout?

notje

11-08-2014 om 10:56

ongeveer

1200 euro alles inclusief voor 2 weken Eifel met twee volwassenen en 2 basisschool kinderen.ik zoek meestal een kleinere camping waar iets te huur is aangezien we zelf geen tent of caravan hebben.We hadden een mooi huisje,in twee pretparken en 2x uit eten geweest.Verder geen gekke dingen.Het weer was prachtig,dus zwemmen,stadjes en kastelen bezocht.

11-08-2014 om 11:16

Brianna

Mooi zulke reizen. Met het hele gezin zit dat er hier helaas niet in maar nu de kinderen groter zijn en niet allemaal meer meegaan zijn er meer mogelijkheden. En ik hoef natuurlijk niet met het hele gezin weg te gaan. Mijn beste vriendin heeft net voorgesteld dat we volgend jaar met z'n tweeen een verre reis gaan maken. Dat is al jaren geleden dat we samen echt zijn weggeweest (wel eens weekendjes en zo maar niet echt op vakantie) dus nu weer eens echt op reis samen. Ik zou heel graag naar Azie willen omdat ik daar het minst ben geweest.

11-08-2014 om 11:21

Makkelijker

Ik neem me van te voren altijd voor om niet te veel uit te geven maar ter plaatse ben ik altijd (te) makkelijk gezien het feit dat we daar maar 1 x zijn en wie weet wanneer (of) je ooit weer terugkomt. Dus dan wil ik toch naar dat bepaalde restaurant of die dure excursie maken. Als ik dan weer thuis kom schrik ik meestal wel. Gelukkig kan het er wel van af. Soms kan het niet en dan blijven we gewoon thuis.
Als we weg zijn wil ik ook wel veel zien en doen. Ik ga niet twee weken ergens in een huisje of op een camping zitten zonder veel te ondernemen. Dan blijf ik net zo lief thuis. Daar kan ik ook in de tuin zitten. Ik wil wel van alles ondernemen. Accomodatie mag best basic zijn maar op uitjes wil ik ook niet te veel besparen.

11-08-2014 om 11:26

Ginny

Ik sprak een Zweed in Zweden die zei dat het voor Zweden heel populair is om te werken in Noorwegen

In Zweden en Zwitserland gaan wij dus niet uit eten ofzo, dan koken we altijd thuis en daar kun je flink in besparen maar ook toen schrok ik al van de prijzen van de kip. Door Noorwegen zijn we alleen heen gereden, dus wel genoten van het moois maar zonder kosten. Ik wil er nog wel een keer echt naar toe maar dan ook: goedkoop in eten.

Eigenlijk zoals Brianna: "uitrusten doen we thuis wel weer" maar dan: "lekker eten doen we thuis wel weer'.

Hanny61

11-08-2014 om 11:58

Noordoost Duitsland

We waren 13 dagen in Noordoost Duitsland. We (man, puberzoon en ik)hebben op drie verschillende campings gestaan, wat ons ongeveer 250 euro heeft gekost. We zijn vaak uit eten geweest en we hebben diverse uitstapjes gemaakt. Veel uitstapjes waren gratis. Al met al heeft heeft het verblijf ongeveer € 1000 gekost. Brandstof kwam op ongeveer € 140 euro. Kortom, onze vakantie heeft nog geen 1500 euro gekost. De omgeving was prachtig (net Zuid-Frankrijk, met glooiende heuvels, graanvelden en velden vol zonnebloemen)en ook de temperaturen waren geweldig (tussen de 27 en 32 graden) en dat maar 500 km van huis!

Lynn

11-08-2014 om 11:59

Wisselend

Afgelopen jaren wel eens een vakantie (van een week) gehad van ca. 1000 euro, ook van 2000-3000 en ook diverse vakanties van 7000 tot 15000. En dan heb ik het alleen over de zomervakanties, niet alle andere vakanties (wintersport, mei- en/of herfstvakantie).

En eigenlijk weet ik het nooit precies wat het gekost heeft, want we houden niet bij/controleren het niet achteraf. Met dit soort bedragen klinkt het misschien raar, maar ik probeer nog wel een beetje op het geld te letten (niet de duurste hotels, niet de duurste restaurants), maar met een man die daar niet op Wilt letten, geven we best veel uit op onze bestemmingen/rondreizen. Maar we hebben genoeg geld (inkomen en spaargeld), dus geniet er maar van.

Stenna

11-08-2014 om 13:13

Rory

Net terug, daarom nu pas reageren. We wisselen het af. Vorig jaar dure verweg rondreis van 3 weken, was rond de 10.000 euro voor 3 personen (kind telde al als volwassene) inclusief alle vluchten, autohuur, hotels, etc. Dit jaar en het jaar voorafgaand aan de dure reis dus weer op spaarzame stand, 2,5 weken kamperen met 3 personen voor 1500 euro, met benzine en eten e.d. erbij denk ik 2000 euro.

11-08-2014 om 16:02

In dat geval Barvaux

Raad ik je aan om een grote krat aardappels uit Nederland mee te nemen. Ook van de prijzen van de plaatselijke Kiwi werden wij niet blij. Of nou ja, dat is overdreven. We hebben gewoon geprobeerd om zoveel mogelijke leuke dingen te doen tegen zo laag mogelijke kosten. Al met al kostte dat dus 3000 euro.

Ach tja. Ik geloof niet dat het onze duurste vakantie ooit is, en eigenlijk was ie iedere euro dubbel wn dwars waard. Nog steeds als ik de foto's bekijk, zit ik weer te zinderen in mijn stoel. Wat een pracht. Wij gaan dus zeker nog een keer terug.

Maar eens goed na denken over wat volgend jaar te doen. En ik heb begrepen dat het nog veel en veel duurder kan.

amk

11-08-2014 om 17:31

wisselt

vorig jaar denk ik 300 euro voor 5 dagen in nl inclusief alles. Dit jaar 6000 voor 2,5 week Sri Lanka met 1 volwassene en 1 kind onder de 12.
Zal volgend jaar wel weer rond de 1000 zijn, in nl, en het jaar daarna 2000 voor 2 weken ergens in europa.
Per jaar gaat er al snel 5-6000 euro in vakanties zitten omdat ik op alle andre dingen bezuinig om vaak op vakantie te kunnen.

Tihama

13-08-2014 om 13:48

Elk jaar

ben ik weer verrast door dit draadje. Ik krijg altijd het idee dat wij extreem veel geld uitgeven, maar tegelijkertijd zie ik geen besparingen die ik zou willen doorvoeren.

Wij zijn voor een kampeervakantie met de tent in Frankrijk/Italie/Spanje al 4000 euro kwijt met zijn vieren. Een beetje camping is al 60 euro per nacht. Dan ben je alleen al voor de camping voor 3 weken meer dan 1200 kwijt. En we hebben onze eigen tent, dus we hoeven niet eens een caravan of huisje te huren. De reis naar Zuid-Frankrijk kost ook al 400 euro alleen aan benzine. Niemand rekent ooit de onderhoudskosten en afschrijvingskosten per km (behalve de ANW en als je die erbij betrekt is de reis nog veel duurder. En dan doe je natuurlijk diverse uitstapjes en ga je uit eten. Natuurlijk kun je ook een boerencamping zonder zwembad vinden en elke dag zelf koken, maar ja, dat is niet wat ik onder vakantie versta. Een camping in de Pyreneen met fabelachtig uitzicht, goed sanitair, een restaurant op de camping en een zwembad wel.

Afgelopen vakantie hebben we een huis gehuurd in Oostenrijk en hebben we met onze motoren getoerd. Totale kosten: benzine, overnachtingen, uitstapjes, uit-eten etc: 5500 euro.

Dan tel ik er niet eens bij op dat allebei de motoren voor die trip een uitgebreide onderhoudsbeurt en nieuwe banden hebben gekregen. Dat de kinderen een nieuwe motoroutfit nodig hadden. En dat echtgenoot toch echt die actioncamera wilde aanschaffen om de beklimming van de Stelvio vast te leggen )

Dat vind ik trouwens ook van die kosten: elk jaar als we gaan kamperen moeten we wel weer langs de kampeerwinkel. Altijd zijn er wel vervangingsaanschaffen. Onze tent houdt het inmiddels al 13 jaar uit (die was destijds 1200 gulden). Maar de selfinflatables zijn lek (en dat waren verdikkeme Thermarests). Slangetje van het kookstel moet vervangen. Koelbox begeeft het. ChairB gaat stuk. Bijzettentje voor kind dat ouder wordt.

Ik vraag me wel eens af of iedereen die zulke goedkope kampeervakanties heeft, dit ook meerekent. Het is geen kapitaal, maar we zijn altijd wel een paar honderd euro armer voor we vertrekken.

Sneeuwitje

13-08-2014 om 14:29

dit jaar goedkoop

want we hebben gelogeerd bij familie in zwitserland, 2 weken. Verblijfskosten waren er dus niet, de reiskosten waren 2 keer een tank benzine, etenskosten nagenoeg hetzelfde als in nederland (het is daar wel duurder, maar hebben ook een aantal keer meegegeten met familie), en de meeste excursies waren gratis of niet zo duur. Kortom, we hebben dit jaar een goedkope vakantie gehad.

Normaal gesproken gaan we in een huisje of iets dergelijks, hoewel we nog maar 1 keer eerder in het hoogseizoen zijn geweest. Toen was ik rond de 500 euro per week kwijt (+ boot + excursies). Meestal probeer ik te zoeken naar particuliere huisjes, over het algemeen lukt dat vrij aardig, zelfs in het hoogseizoen als je er een beetje op tijd bij bent. We gaan nu proberen te sparen voor een 'grote' reis over een paar jaar als de kinderen wat ouder zijn (zijn nu 4 en 7). Financieel hebben we dat nu nog niet, maar het lijkt ons wel heel gaaf om een keer te doen.

Sneeuwitje

13-08-2014 om 16:14

Die onderhouds- en afschrijvingskosten

Als ik die kosten erbij tel kom ik ruim boven de 5000 euro uit. Maar als niemand dat doet en we gaan kosten vergelijken, waarom zou ik die dan wel meenemen in de berekening?

Ik reken alleen kosten mee die direct zijn toe te wijzen aan de vakantie zelf. Onze auto heeft voor vertrek nieuwe banden gekregen en daar rijden we het hele jaar op. Dus die kosten tellen niet mee.

Bijzettafels, luchtbedden etc. gaan meerdere vakanties mee, dus als je die kosten wil meenemen moet je ook in afschrijvingskosten gaan denken. Maar ach, hoeveel jaar ga je doen met dat bijzettafeltje?

Kosten

Tent heb ik vorig jaar voor 180 euro gekocht, lichtgewicht, zespersoons. Bijzettenten heb ik nog. Heb ik het geld niet had ik een tent kunnen lenen.
Dit jaar een mooi 2pits gasstel met 2 lichte gasbusjes gekocht in de kampeerwinkel. 70 euro. Ik kon de zware verwisselbare gasfles niet vinden, waarschijnlijk toch weggegooid bij de verhuizing, des te beter, was ook al 20 jaar oud.
Vanwege onze 'alternatieve' samenstelling had ik geen reiskosten. We werden gehaald en gebracht door de extra 'aanhang'.
Die ons bovendien een paar keer mee uit eten nam.

Thereza

13-08-2014 om 17:09

Dure reis VS

Wij hebben dit jaar veel uitgegeven. Ik denk al 4000 voor de vliegtickets en 2000 voor alle overnachtingen. En dan zo'n 150 euro per dag. Oei, ik schrik er wel van. Ik ga eigenlijk uit van zo'n 10.000 euro totaal.
Zijn drie weken naar de USA geweest. Eerst naar New York City en hebben twaalf dagen een rondje gereden. Naar de watervallen in Niagara Falls, Watkins Glen, Ithaca enzo, rondgereisd en via Boston weer naar NYC voor vier dagen. En dat was dus een superdure vakantie. Sommige dingen zijn veel goedkoper dan in Nederland (uit eten gaan, benzine). We hadden een heel goedkope autohuur, 320 dollar voor twaalf dagen, dus dat viel mee, maar de hotelkamers in NYC zijn ontzettend duur. Verder geven we er veel meer geld uit aan eten, hier koop je een brood voor € 2,20 waar we met z'n vieren twee dagen mee doen, daar koop je voor één persoon een tunasandwich voor $ 4,95, en dat soort dingen dan 20 dagen. En elke avond uit eten. Maar het was een onvergetelijke reis, waarschijnlijk de laatste keer met het hele gezin omdat onze oudste gaat studeren en waarschijnlijk niet meer meewil. Tenzij we gaan skieen en voor haar betalen, had ze al aangegeven. Weet niet of we daar intrappen.

Volgend jaar maar weerr kamperen op de. Veluwe of Oostenrijk.

Tihama

13-08-2014 om 18:52

Wel meerekenen

Ik denk dat je het wel mee moet rekenen. Als je namelijk vergelijkt met bijv. een vliegreis dan zitten die kosten er ook in. Een vliegtuigmaatschappij geeft geen goedkoper ticket omdat ze de onderhoudskosten niet meenemen. Ze zeggen echt niet: we hebben toevallig net groot onderhoud gedaan, dus voor u rekenen we alleen de kerosine

Wij hebben net een nieuwe auto aangeschaft en in het vergelijk tussen de aanschaf van weer een tweedehands en een nieuwe hebben we op de ANWB site vergeleken. De ANWB slaat de aanschaf van nieuwe banden gewoon om over de kilometers die je er mee rijdt. Onze auto vraagt 1000 euro voor de banden en daar doen we dan 30.000 km mee. Dat betekent dus 3 cent per kilometer. Dat kun je best negeren, maar het zijn wel kosten. Als je niet op vakantie gaat maak je die kilometers niet en doe je langer met je banden. De afschrijving van een auto is ook afhankelijk van de kilometerstand. Vaak is die afschrijving 5 cent per km. Dus je zou voor een verre reis van 3000 km ook 240 euro moeten tellen.

Vakantiehuisjes bepalen hun prijs ook op de gehele kosten. Je betaalt dus ook alle rente, aflossing en onderhoud en verzekeringen tegen brand. Kampeeruitrustingen vragen ook aanpassingen. Als ik een huisje huur zijn matrassen en meubilair en pannen meebetaald.

Dus waarom zou je vliegreizen vergelijken met autoreizen en dan autoreizen goedkoper laten lijken omdat je een deel van de kosten niet meetelt?

13-08-2014 om 19:10

Omdat het geen wedstrijd is....

Is natuurlijk prima om voor jezelf die vergelijking te maken en dan te kiezen tussen een vliegvakantie naar een of ander resort of een rondrit door Zuid-Europa, maar voor de rest vind ik dat in ons geval niet zo interessant. Oké de vakantie zal vast wel voor een verhoging van de onderhoudskosten zorgen, maar op 3000 km is dat in ons geval tientjes werk. En die afschrijving? Dat gemiddelde past echt niet bij ons. Dat effect is hier echt te verwaarlozen.

Je hebt mensen die voor een paar honderd euro een midweek op de Veluwe zitten en je hebt mensen die voor 16.000 euro een rondreis door Azië maken. En daar tussenin zit van alles. Is het werkelijk interessant dat onze vakantie dan geen euro per kilometer, maar 1,15 euro per km gekost heeft?

13-08-2014 om 19:15

En zo simpel is het trouwens ook niet

Want van stilstaan slijt een auto ook. En banden hebben ook maar een beperkte levensduur. Wij hebben nu best veel kilometers gemaakt dus wij gaan dit vast terugzien in de kosten. Maar iemand die op en neer rijdt naar de Ardenne hoeft niet perse duurder uit te zijn. Zeker als ie normaalgesproken amper de stad uitkomt. Ook schrijft een auto in leeftijd vaak harder af dan in kilometers, uitzonderingen daargelaten.

Minthe

13-08-2014 om 19:48

Gemiddeld

Ik zou geen gemiddelde kunnen geven. Het ene jaar staan we met z'n viertjes voor 90 euro per week op 'n natuurcamping in Frankrijk en kost 3 weken vakantie dus nog geen 1000 euro en het volgende jaar maken we een rondreis door de VS van meer dan 10.000 euro.

Onze richtprijs: huisje 500 per week, rondreis afhankelijk van de bestemming, kamperen 250 euro per week. Kampeeruitrusting is al jaren compleet en hebben we nagenoeg geen kosten aan. We hebben een auto die grotendeels is afgeschreven en ook nog eens op LPG rijdt, dat zijn dus de kosten niet (80 euro per 1000 km).

Hoewel we het kunnen missen vind ik een goedkope vakantie niet minder leuk... Wel vind ik het prettig om af te wisselen: huisje, kamperen, rondreis. Stedentrips tussendoor (in tweetallen). In elk geval zie ik ons niet snel een echt strandvakantie doen, of iets op een massaal resort. Grote (dure) campings mijden we trouwens ook.

Dendy Pearson

13-08-2014 om 20:00

wat een bedragen

Ik vind het best flinke bedragen.

Sparen jullie hiervoor of hebben jullie dat geld gewoon echt over?

Ons inkomen is echt bovengemiddeld, maar meer dan 1000 euro per week voor vakantie zit er echt niet in hier.

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.