Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:22

OV chipkaart frustratie

Vinden jullie het reizen met OV chipkaart nou ook zo onhandig en duur?
Wij gebruiken het ding zelden dus w.s. doe ik gewoon iets helemaal verkeerd maar vind het echt helemaal niets.
Vandaag ging ik met dochter van 13 naar Amsterdam naar een theatervoorstelling. Was in Theater Amsterdam in de buurt van Amsterdam Sloterdijk.
We stapten in Alphen aan den Rijn op de trein. Auto geparkeerd op de P&R.
Ik had van tevoren op beide chipkaarten voldoende saldo gezet, ruim 20 euro. Dochter reist met anonieme kaart, ik heb er een op naam, voormalige kortingskaart van NS. Mijn kaart moest ik eerst nog activeren omdat ik nog nooit met NS er mee gereisd had. Gelukkig had ik daar thuis een filmpje voor gevonden, want ik vond dat al een gedoe bij de automaat. Wij dus gereisd naar Sloterdijk, daar uitgecheckt en laatste stukje met de bus, weer in en uitchecken. Dit ging op zich prima, op een vertraging op het eerste traject na, waardoor we meteen al een aansluiting misliepen op station Leiden. Je moet alleen wel erg nadenken dat je in en uitcheckt en steeds dat kaartje bij de hand houden.
Na de voorstelling terug op Sloterdijk konden we echter niet inchecken, te weinig saldo werd er medegedeeld. Dit terwijl we saldo genoeg hadden om terug te reizen. Ik dus beide passen weer een tientje opgewaardeerd, waarmee we nog bijna de trein misten. Weer teruggereisd naar Alphen en daar liep ik de P&R op en zag daar pas dat je als reiziger korting krijgt voor het parkeren. Had ik w.s. ook bij de automaat moeten halen. We hadden geen zin om helemaal terug te lopen dus maar laten zitten. Maar alles bij elkaar vond ik het een dure aangelegenheid. Op beide passen staat nu nog ruim 10 euro die we voorlopig dus w.s. niet besteden.
Met de auto was w.s. nog goedkoper geweest. Parkeerkosten bij het theater waren dan wel 12,50 euro en dan nog benzinekosten maar kost ook nog veel minder tijd.


Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2014 om 00:50

Volgende keer

kun je ervoor kiezen om een eenmalig chipkaartje te kopen voor de treinreis, dat kost alleen wel 1 euro meer dan als je met jullie eigen chipkaarten reist, en voor de bus het saldo te gebruiken wat je er nu nog op hebt staan. Dan hoef je niet weer geld bij te laden voor de treinreis.

amk

amk

01-09-2014 om 07:38

nee, ik herken het niet

zelfs mijn moeder van 73 vindt het handiger dan vroeger met dan weer eens strippenkaart, dan weer een treinkaartje, dan weer dit, dan weer dat.

Ik vind het juist enorm praktisch dat ik maar 1 kaart nodig heb om met het ov te reizen en niet meer die enorme strippenkaarten nodig heb. Had er meestal 2 van 45 in mijn portomonee. En dan van die 5 retourkaarten, maar dan moest je wel al weten waar je naar toe ging.
Nee, geef mij de ov chip maar.

Je kunt tenslotte nog steeds losse kaartjes kopen.

Nog ingewikkelder

Ex-man en dochter reisden met een kruidvatkaartje over een traject, waarbij je reist met arriva, ns, veolia, weer ns en weer veolia. Elke vervoerder heeft zijn eigen voorwaarden. Bij de NS moet je in- en uitchecken, bij arriva en veolia moet je het kaartje afstempelen. Wat vroeger een ontspannen reis was met drie keer overstappen is nu een drukke bezigheid geworden, met veel kansen op fouten. Vooral die kans op fouten geeft stress.

Tsjor

Lucerna

Lucerna

01-09-2014 om 08:25

handig voor de veel-gebruiker

Maar ik als weinig-gebruiker ben inmiddels een on-gebruiker geworden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2014 om 08:36

nee

Nee, de OV-chipkaart is juist buitengewoon praktisch. Maar... je moet er wel wat handigheid in krijgen.

Ik heb de frustratie die je beschrijft juist met autorijden. Dat komt niet door het fenomeen 'auto', maar omdat ik niet handig ben met auto's. Ik raak de weg kwijt, kom in onnodige files, moet tanken (maar gebruik de auto vervolgens nauwelijks, dus eigenlijk zonde van alle brandstof die er dan in zit), moet vervolgens parkeren (help!), moet steeds alert blijven.

Ds nee, het ligt niet aan de OV-chipkaart, maar aan het feit dat je er weinig vertrouwd mee bent en daardoor het soms ook niet op de handigste manier aanpakt. En mijn frustratie komt niet door auto's, snelwegen of parkeergarages, maar doordat ik er niet bedreven genoeg in ben.

Mikke

Mikke

01-09-2014 om 08:51

Handig

Ik vind de OV-chip reuze handig. Het enige wat ik hoef te doen is in- en uitchecken, de rest gaat automatisch. Zelfs het aanvullen van het saldo.

Voor af-en-toe reizen, zonder korting, kan je trouwens ook een e-ticket kopen en uitprinten of een (duurdere) eenmalige kaart kopen. Dan zit je niet met een kaart waar steeds wat geld op blijft staan.

Bedreven

Ijsvogeltje, mijn ex-man en dochter zijn zeer bedreven in het reizen met het openbaar vervoer. Nog een andere bedrevene: mijn zoon. De goedkoopste manier om met de trein te reizen naar zijn stageplaats is een trajectabonnement. Prima. Als hij dan door wil reizen naar zijn opleidingsinstituut (een paar kilometer verder) kan dat ook nog met 40% korting. Mooi. Maar: dan moet hij wel uitstappen bij de plaats van zijn stage, daar eerst uitchecken en dan weer inchecken. Die stageplaats ligt langs de route van de stoptrein (de opleidingsplaats sluit aan op de intercity). Met andere woorden: als hij naar zijn opleidingsinstituut wil moet hij de stoptrein nemen, in de plaats van zijn stage uitstappen, rennen naar de paal om in- en uit te checken en maar hopen dat dat kan binnen twee minuten, anders moet hij een half uur wachten op de volgende stoptrein.
Zelfs de bedrevenen denken dan: laat maar. En zoeken een andere oplossing. Racefiets, electrische fiets of auto (al naar gelang de afstand).

Ijsvogeltje, als je de auto zo weinig gebruikt dat je één tank benzine niet op krijgt binnen een maand, dan zou ik de auto weg doen: hij kost heel veel geld alleen al door stil te staan.

Tsjor

Randstad?

Ik heb altijd de indruk dat de tevreden ov-chipkaargebruikers in de randstad wonen, waar je relatief korte afstanden met veel verschillende vormen van openbaar vervoer kunt doen. Klopt die indruk?

Tsjor

Trajectreiziger

Trajectreiziger

01-09-2014 om 09:09

fouten op bord van de klant

Precies. Het punt van Tsjor is inderdaad erg onhandig. Idioot dat je de stoptrein moet nemen om in- en uit te checken.

Ik ben ook zo'n vast trajectreiziger, meer dan 10 jaar prima gereisd met zo'n trajectkaart van de baas.

Nu opeens met een Business Card (nog steeds via de baas), waarvoor mijn traject al afgekocht is.

Maar als ik (vergeetachtig als ik ben) een keer vergeet uit te checken (of in te checken) krijg ik een boete van 10 euro, terwijl ik niets anders doe dan mijn al betaalde traject reizen. Aangezien ik dat dagelijks doe is het voor NS goed te zien dat ik steeds op en neer ga, dus als het een keer mis gaat, is het ook zeer waarschijnlijk dat ik een foutje gemaakt heb.

Ik doe er alles aan om het niet te vergeten (houd mij portemonnee op mijn schoot en in mijn hand bij het uitstappen), maar omdat wij niet door poortjes moeten en het soms druk is, gaat het toch een enkele keer mis (ben dan met mijn gedachten ergens anders/afgeleid).

Je kan het kennelijk 3x per jaar corrigeren (die boete ongedaan laten maken) via een knop "vergeten in- of uit te checken", maar ik weet niet of ik het met 3x in een jaar red.

En ja, dat is mijn fout, maar ik weet echt niet wat ik er nog meer aan moet doen om het niet te vergeten en 10 euro boete voor een enkele reis betalen die al betaald is vind ik erg veel.

Waardeloos voor vergeetachtige/chaotische mensen zoals ik.

Trajectreiziger

Trajectreiziger

01-09-2014 om 09:19

problemen / aparte palen voor inchecken en uitchecken

En nog zoiets.

Tijdje geleden kwam ik van A en moest naar B via Utrecht CS. Traject Utrecht-B zit in mijn business card, dus kan ik gratis reizen. Dus met andere anonieme kaart A- Utrecht gereisd. Op Utrecht rennen voor de overstap, maar ik moest natuurlijk uitchecken (op anonieme kaart) en inchecken op mijn business card.

Rende onder door het tunneltje (onder de centrale hal), staat daar dus NERGENS een paal om in of uit te checken@!
Ik zag nog personeel, maar die zei Je moet inderdaad dan naar boven voor een paal. Omdat het 's avonds laat was wilde ik niet mijn trein missen. Belachelijk toch, dat er geen palen op perrons staan voor tussendoor in/uitchecken?

En vervolgens maar ingestapt, en op volgende station (vriendelijke conductrice) eruit gerend naar een paal (heel eind rennen) uitgecheckt op anonieme kaart en wilde toen inchecken op Business Card.

Maar wat zegt de paal terwijl ik probeer in te checken?:"uitgecheckt"!

Huh? Had helemaal niet ingecheckt dus hoezo nu uitchecken?

Tja, wat moet je dan doen (terwijl de trein op mij wacht om door te rijden...)? Dus maar niets meer gedaan (niet daar en niet op eindstation). Ik wist het niet.

Dus eindeloze discussie (mail) met NS. Dit is gewoon een fout van NS en die kan ik wel corrigeren met de knop "vergeten in- of uit te checken" maar het was niet mijn fout en wil niet 1 van de 3 correctiemogelijkheden per jaar gebruiken.

Als er iets fout gaat (zoals bij mij), dan kan je het niet bewijzen (geen tijd om foto te maken van de rare melding, is te kort zichtbaar) en zit jij als klant met de problemen. Kost erg veel tijd of geld (10 euro). Idioot, nl. al op een betaald traject (voor mij).

Zolang alles goed gaat, prima systeem.
Maar als er ook maar ietsjes mis gaat... dan worden alle problemem bij de klant gelegd.
Waardeloos systeem.

En ik reis toch graag en vaak met de trein.

En van de NS hoorde ik dat er op sommige stations speciale palen zijn om in te checken en andere om uit te checken. Wisten jullie dat? Vaak kan je bij een paal zowel in- of uitchecken, maar bij sommige stations is het weer anders. Idioot, waarom zo moeilijk doen? En dat zonder er (veel) bekendheid bij de reiziger aan te geven. Hoe klantonvriendelijk kan je een systeem maken?

wizzer

wizzer

01-09-2014 om 09:23

Fout

Bij de nieuwe maandabbonementen van de NS hoef je juist niet meer ondertusssen uit- en in te checken als je verder wilt reizen op saldo.

Daarom is juist gekozen voor het reizen op rekening voor deze abbonementen. Achteraf wordt dan uitgerekend hoeveel bij moet worden betaald voor het stuk waar het abbonement niet geldig is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2014 om 09:46

ojee

Mijn dochter van net 12 is vandaag begonnen met de middelbare en gebruikt hiervoor een trajectvrijabonnement kaart.

Jullie zijn ervaren. Wat moet dochter doen als ze vergeet uit te checken? Ze gaat via ns en arriva. Wat kan er gebeuren als ze het niet goed doet?

Ik vind dat in- en uitchecken ook idioot voor mensen die al een abonnement hebben betaald.

Account aanmaken

Op https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/ Met dit account heeft ze in elk geval inzage in wat er gebeurd is op de ov-chipkaart. Dan kan ze ook zien wanneer ze vergeten is uit te checken. Zowel NS als Arriva hebben formulieren en procedures om het geld terug te vragen. Daar zal ze zich dus even in moeten verdiepen.

Tsjor

Wizzer

Dat zou al schelen. Nu hopen dat het personeel dat ook weet.

Tsjor

Tango

Tango

01-09-2014 om 10:20

Losse kaartjes

Wat een hoop reacties zeg! Iemand schreef iets over losse kaartjes. Die kun je toch niet meer kopen dacht ik? En ik vind dat ook niet de bedoeling, ik heb toch niet voor niets zo'n anonieme kaart aangeschaft. Was ook niet gratis natuurlijk.
Dat in- en uitchecken is inderdaad niet handig. Gisteren stonden we ook al een keer bovenaan op het perron en moesten toen weer naar beneden om in te checken. Je zou er zo je trein door missen.
Wat ik mij verder afvraag is hoe ik nu reis met 9-jarige zoon. Die hoeft toch niet op het volle tarief mee? Bij de trein heb je nog wel railrunnerkaartjes zag ik, maar hoe gaat dat dan in de bus?

lennest

lennest

01-09-2014 om 11:15

deel van het traject 1e klas? Forget it

Een paar jaar geleden kocht ik vaak een rondreis: zeg van Amsterdam naar Eindhoven, dan naar Rotterdam en via Utrecht terug naar Amsterdam. Een deel in en een deel buiten de spits; voor het deel in de spits kocht ik een upgrade naar 1e klas, gewoon om te kunnen zitten. En dan ook nog rekening houden met daluren. Dat kan niet meer. Je kunt wel tijdelijk upgraden naar 1e klas, maar dat geldt dan voor het hele traject en je moet dat vooraf bepalen. Als je tussentijds uit checkt, kun je wel voor de rest van je reis upgraden. Bij de dalurenkorting geldt het tijdstip van instappen. Waar ik eerst voor een deel van het traject een vol tarief kaartje had en vanaf halverwege het daluren kaartje, moet ik nu voor de hele trip de volle mep betalen, tenzij ik uitstap, uit check en weer incheck, dag trein!
Ik vind 1 kaart wel makkelijk, maar uiteindelijk is het wel duurder en soms omslachtiger.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2014 om 12:24

Slecht begin

Dochter heeft vanochtend ingechecked bij ns, uitgechecked bij ns, toen ingechecked bij Arriva en is vervolgens vergeten uit te checken. Is opgehaald door haar vader en kwam er thuis pas achter.
En wat nu??

Ik heb haar naar het paaltje van Arriva gestuurd waar ze heeft ingechecked om daar weer uit te checken. Zou dat goed zijn? Ik vind dit niet goed terug op de site.

@Dendy Pearson

volgens mijn dochter kun je binnen 6 uur alsnog uitchecken. Als je dat vergeten bent kun je via de eerder genoemde link in dit draadje
https://www.ov-chipkaart.nl/mijnovchipkaart/ checken wat er fout is gegaan en dan terug claimen.
Ja daar zal ff wat tijd overheen gaan voordat je je geld terug hebt, maar voor mijn dochter die goed op de centjes let, was 1x fout/vergeten voldoende

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2014 om 12:46

snap ik

maar kan ze dan gewoon uitchecken waar ze ingechecked heeft? want anders moet ze die hele reis weer maken.

Ik heb haar trouwens ook bewust op de fiets naar dat station gestuurd waar de reis met Arriva begint. Dat is 20 minuten fietsen. Ik hoop dat ze het dan nooit meer vergeet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2014 om 12:48

wat berekenen ze dan eigenlijk als ze niet op tijd uitchecked?
Ze heeft een abonnement van Tiel naar Kesteren. Rekenen ze dan gewoon de hele route die die trein maakt, in dit geval naar Arnhem?

Mikke

Mikke

01-09-2014 om 13:13

Korting

Korting voor kinderen in de trein kan door inderdaad door 'n railrunner op een OV-chipkaart te laden of een losse railrunner te kopen (normaal tarief, dus geen toeslag). In de bus/tram kan je volgens mij alleen met kinderkorting reizen als het kind een persoonlijke OV-kaart heeft.

Monique D*

Monique D*

01-09-2014 om 15:29

Je moet altijd 20 euro op jouw kaart hebben bij treinreizen

Naamloos:
"Na de voorstelling terug op Sloterdijk konden we echter niet inchecken, te weinig saldo werd er medegedeeld. Dit terwijl we saldo genoeg hadden om terug te reizen. Ik dus beide passen weer een tientje opgewaardeerd, waarmee we nog bijna de trein misten."

Je moet altijd 20 euro op jouw kaart hebben bij reizen met de trein. Dit dient als borg.
Waarom moet dat eigenlijk? Is dit om te voorkomen dat je een negatief saldo hebt als je met de trein rijdt?

Ook ik heb laatst kennis gemaakt met het reizen per ov-chipcard op de trein en metro toen ik een opleiding moest volgen in Rotterdam. De route was A'dam Sloterdijk naar Rotterdam-Centrum en daar verder met de metro. Als je met de metro verder wil moet je in- en uitchecken bij die poortjes, want anders kom je niet bij die metro.

Een andere keer reisde ik van A'dam-Sloterdijk naar Den Haag NOI en ging daar op de metro richting Rotterdam. Ook daar miste ik die metro omdat ik de paal zocht om in te checken voor die metro.. die was niet beneden, maar boven op het perron. En die metro ging mijn neus voorbij..

Barvaux

Barvaux

01-09-2014 om 15:55

monique

Nou je MAG een negatief saldo hebben op je kaart en vervolgens die kaart niet meer gebruiken dus dat is niet echt de reden. De reden is dat je bij bus en tram en metro bij het inchecken meteen 4 euro minder op je kaart hebt staan en bij de ns 20 euro. Bij het uitchecken komt er dan weer geld bij als je minder dan 4 of 20 hebt 'verreist' of er gaat nog meer af als je meer dan 4 of 20 euro hebt 'verreist'.

Als je dus van Maastricht naar Groningen moet (en als dat meer kost dan 20) kom je dus negatief uit als er maar 20 op stond.

Overigens heeft mijn zoon (en ik nu ook met een ovchipkaart van maar 2 euro) automatisch opwaarderen en dan hoeft er maar 10 euro op te staan.

Vraagsteller had beter gewoon een los kaartje kunnen kopen en 1 euro per stuk meer betalen, was beter geweest als je bijna nooit met de trein reist.

Monique D*

Monique D*

01-09-2014 om 16:07

Zonder 20 euro op ov-kaart geen reis met de trein

Je mag wel een negatief saldo hebben als je die kaart niet meer gebruikt. Maar als je géén 20 euro hebt op de kaart dan kan je niet meer met die trein reizen. Je moet het saldo dus eerst aanvullen.
Dat was het probleem van de vraagsteller.

Een los kaartje kopen is inderdaad een goed alternatief.

Barvaux

Barvaux

01-09-2014 om 16:12

Monique

Ja dat snap ik, ik reageerde op jouw 'Waarom moet dat eigenlijk? Is dit om te voorkomen dat je een negatief saldo hebt als je met de trein rijdt?'.

Tango

Tango

01-09-2014 om 16:37

Los kaartje

Maar kan je dan nog een los kaartje kopen voor de trein, was dus mijn vraag hierboven? Voor de bus zag ik inderdaad veel mensen met losse kaarten, maar voor de trein weet ik dat dus niet. Ik dacht dat er geen treinkaartjes meer verkocht werden.
Overigens had ik mijn eigen kaart dus al en heb de anonieme kaart vnl. aangeschaft voor de kinderen voor als ze eens met opa en oma samen met de trein reizen, want dat gebeurt geregeld als ze daar logeren. Dacht dus dat dat handig was.

Barvaux

Barvaux

01-09-2014 om 17:52

jawel

Er worden geen papieren kaartjes meer verkocht, wel eenmalige chipkaarten en E-tickets. Ook natuurlijk voor buitenlanders: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/index.html

Randstad?

Tsjor, ik heb geen idee of de randstedelingen tevreden zijn met de ov-chipkaart. Deze buitenstedeling is het zeker niet.

Het begint al met de vraag: Waar bewaar ik het pasje? Zeker niet meer in mijn portemonnee, want dan stoot iemand per abuis(?) tegen mijn hand en het geld ligt op het perron (Hoorn) of het wordt samen met mijn geld gerold (Utrecht). Niet in de broekzak, want daar kan het breken (dochter), of de jaszak, want dan kan je het vallen als je een zakdoek pakt (partner). Los in je handtas en uren voor het apparaat staan zoeken? In je binnenzak en 's winters je das afdoen om bij de rits te kunnen en daarna uren op de vertraagde trein te staan wachten? Ik weet dat de tramperrons in Amsterdam te smal zijn, maar waar kan ik anders blijven staan om mijn pasje ...

Paaltjes-vragen: Waar vind ik het passende paaltje? Op kleine stations staat er maar een per perron, niet altijd aan die kant waar ik vandaan kom. Is het paaltje geschikt om op te waarderen voor een trein richting buitenland of moet ik bij het overstappen of tussendoor eruit? Hangt er een apparaatje in de bus of moet ik bij vervangend vervoer bij het uitstappen het station in lopen en uitchecken? Waar is mijn leesbril? Stond er nou IN of UIT gecheckt? Waar is het Arriva/Connexxion/NS-paaltje? Help!

Ik weet geen aspect te verzinnen waar ik sinds de invoering van de ov-chipkaart niet tegen problemen aan ben aangelopen. Geblokkeerd omdat voor de reis ervoor maar 1 Cent werd afgeboekt. Geblokkeerd omdat pasje maanden niet in gebruik geweest. Geblokkeerd om fout bij registratie. Ik pak nu vaker de auto of koop anders en ticket op internet.

amk

amk

02-09-2014 om 12:25

aan de kust

de plaats waar je het pasje bewaard is mijns inziens geen nieuwe vraag, hiervoor moest je ook een kaartje kopen en ergens bewaren, dat vertegenwoordigde dezelfde waarde. En had dezelfde risico's om kwijt te raken.

Er hangen altijd apparaatjes in de bus die hangen er al veel langer. De NS is de laatste die volledig overgegaan is.

Gelukkig hoef je de tekst ook niet te lezen want maken ze bij in en uitchecken ook geluid. 1x bij inchecken, 2x bij uitchecken. 3x als je niet kunt inchecken.

wizzer

wizzer

02-09-2014 om 12:29

wel een nieuwe vraag

Het treinkaartje hoefde anders alleen tevoorschijn gehaald worden als de conducteur dat kwam controleren. Nu moet je je pasje in de drukte van het station bij de hand hebben. Ook is het pasje een stuk kwetsbaarder dan het ouderwetse papieren treinkaartje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.