Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:22

OV chipkaart frustratie


Monique D*

Monique D*

02-09-2014 om 16:34

Plaats OV-chipkaart

Het is in mijn handtas in de voorklep. Dit kan met een rits afgesloten worden. Ik haal het er zo uit en het is zo opgeborgen.
De ov-chipcard bevindt zich in een plastic mapje wat vroeger van mijn treinabonnement was. Maar je kan wel een plastic mapje halen waarin je kaart veilig wordt opgeborgen. Mijn zoon kreeg er een van de "studentenreisproduct.nl". Dit omdat hij zijn pasje in zijn broekzak bewaart en soms ook stuk ging of beschadigd raakte.

Badgehouder

Om een kaartje bij de hand te hebben, heb je badgehouders-met-keycords. Ik vroeg me af of de NS ovchipkaart badgehouders met NS logo verkoopt, dus even aan Google gevraagd en kwam dit toen tegen: http://www.ovhanger.nl/
Helaas, weer geen gat in de markt aangeboord met mijn goeie ideeën...

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2014 om 18:40

waar.....

Ik heb in een apart vakje in mijn tas mijn ovkaart. Zo gepakt dus.

Marie

Marie

02-09-2014 om 18:57

kofferlabel?

Ziet er uit als een kofferlabel?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 01:32

Aandekust

Als ik jouw verhaal lees over het ongemak van de ov-chip, moet ik wel een beetje lachen hoor. Ik ken de situatie in Hoorn goed. Tegenwoordig moet je om het perron op te kunnen chippen. Er is alle ruimte om je pasje op een rustige plek uit je portemonnee te halen. Als je weer uit moet stappen, kun je in de trein alvast je kaartje pakken en in je hand houden, om vervolgens op een rustige plek je pasje weer op te bergen. Ik heb mijn chipkaart overigens altijd in mijn jaszak zitten. Het is handig om de taken goed te verdelen over je jazzakken. In de zak waarin de ov-chip zit doe je geen zaken als zakdoeken en sleutels. Als ik geen jas aan heb doe ik hem in mijn portemonnee. Los in je tas gooien is vragen om moeilijkheden. Dat zou ik ook niet doen.

Perrons moeten wel héél klein zijn als er maar een paal op staat. Wat wij in de stad het 'kleine' station noemen heeft nog altijd zo'n 3-4 palen per perron. Bovendien staan aan een kant 2 kaartautomaten en aan de andere kant 1. In Hoorn staan ook op verschillende plaatsen poortjes en palen. Op de plaatsen waar je op of van het perron kunt staan palen.

Bij vervangend vervoer zou je eigenlijk bij het station van de eindbestemming uit moeten checken. Dus als je de bus weer verlaten hebt. Maar iedere slimmerik checkt uit bij het station waar vandaan je met vervangend vervoer verder reist. Een mazzeltje bij een ongemak.

In alle jaren dat ik een ov-chip heb, is mijn kaart nog nooit geblokkeerd. Dat lijkt me vervelend.

De combinatie ov-chip en de trein vind ik zelf geen probleem. Ik ben er zo aan gewend en je kunt er naar mijn idee een groter drama van maken dan nodig is. De combinatie bus en ov-chip vind ik soms lastiger. Opladen kan niet meer in de bus. Bovendien vond ik het geen doen om in de bus op te laden. Je zag dat ook werkelijk niemand doen. Maar goed, als je op wílt laden, moet dat altijd totaal ergens anders dan bij de bushalte. In een supermarkt of bij een station. Automatisch opladen is me tot nu toe nog niet gelukt. Ik heb een account bij ovchip.nl, maar op de een of andere manier bereik ik nooit het punt waar ik automatisch opladen kan activeren. Nou ja, dan maar niet, dan maar op het station of bij AH.

Snertding

Mijn basislichaamstemperatuur is 35,5 graden. Ik heb al moeite met touchscreens, maar die ene keer dat ik eens met de trein ging heb ik hem gemist omdat ik 10 minuten deed over het opladen van de kaart. Die oplader mot mij niet!

Verder vind ik het lastig dat je aan een anonieme kaart niet kan zien hoeveel er nog opstaat. Wij hebben er drie in huis en gebruiken ze niet zo vaak. Geen idee wat het saldo is. Omdat je in of bij de tram niet kan opladen moet je eerst naar de supermarkt (als die open is) om te kijken hoeveel er nog op staat. Aan een strippenkaart kon je precies zien hoeveel je nog kon reizen.

Van de persoonlijke kaart ben ik ook niet gecharmeerd vanwege hackpraktijken.

skik

bloedserieus

Mijn bijdrage was zeker niet bloedserieus bedoeld. Maar omdat de hele familie bij de eerste 50 provincialen met ov-chip hoorde, hebben wij echt elke kinderziekte van het systeem meegemaakt.
Dank zij ons hebben de vervoerders ambassadeurs in bejaardenhuizen enz. ingezet

Het was een actie van de provincie ter bevordering van de ov-kaart. Toen wij de pasjes in huis hadden kon je er nog niets mee. AH c.s. stuurde ons naar het station, toen nog met loket. De NS-bediende aldaar stuurde me door naar het station van de provinciehoofdstad. Maar deze reis was niet kosteloos, daarvoor zou ik natuurlijk een papieren kaartje moeten kopen, wat ik niet wou. Uiteindelijk werden ze in Utrecht vrijgegeven.
Direct na de eerste reis waren ze weer geblokkeerd.

De 2 paaltjes op ons stationnetje staan boven bij de trap. Als ik op reis ga heb ik meestal naast handtas en aktekoffer een flinke reistas met wieltjes bij me. Daarom neem ik niet de trap maar de hellingbaan aan de 'thuiskant' van het perron.

Als ik ergens in of uit de bus of tram stap heb ik de handen vol aan mijn bagage. Op zo'n moment wens ik me armen als Shiva. Dan zou ik mezelf vast kunnen houden én mijn slingerende bagage in toom houden én mijn ov-chipkaart voor de kaartlezer kunnen houden. In plaats van zijn derde oog voor het display kan ik misschien om betere oren bidden als ik niet wil missen dat dat dingetje 3 keer piept.

Maar zoals ik al schreef, vandaag kom je me eerder op de snelweg tegen dan in de trein.

Egel

Egel

03-09-2014 om 11:56

Aandekust off topic

Wat schrijf jij leuk!!

amk

amk

03-09-2014 om 17:04

Tja

dan denk ik: pak je baggage dan wat handiger in, want zo veel tassen is in elke situatie onhandig. ☺

veel in OV

en ik heb om mijn telefoon een hoesje waar in de achterkant een vakje zit voor de OV chipkaart. Ik vergeet veel maar mijn telefoon heb ik zelfs of juist als ik reis veel in mijn hand.
En ik vind het alleen te doen als de kaart automatisch opladen heet.
Hier hebben de kinderen allemaal een persoonlijke kaart met automatisch opladen. Zijn vanaf invoering er mee vertrouwd en checken dus in en uit zonder nadenken. Nooit misgegaan.

Maar dat werkt volgens mij alleen als je het met regelmaat doet.
Overigens zijn de mensen die nu klagen over de ov chipkaart dezelfde mensen die vroeger de kaartautomaat ingewikkeld vonden of daarvoor geen spoorboekje konden lezen.
Wat je weinig doet daar word je niet handig in.

voor en na ov chipkaart

Voor de ov chipkaart was mijn reis:

Tilburg -bus naar station (5,50 dagkaartje voor de hele dag)- trein naar Den Bosch (9 euro retour)- bus naar huis schoonmoeder- bus terug naar station Den Bosch- trein naar Tilburg- Bus naar huis = totaal 14,50

Nu met chipkaart Opladen 20 euro wat perse op de kaart moet staan. bus naar station Tilburg - trein naar Den Bosch - bus naar huis schoonmoeder (tot dit punt 8 euro van ov chipkaart afgeschreven)bus terug naar station Den Bosch (waar ik dus niet meer kan inchecken omdat er nog maar 12 euro op mijn kaart staat, waarmee ik dus de reis naar huis zou kunnen maken, maar nu moet ik 10 euro extra opwaarderen)- trein naar Tilburg- Bus naar huis = totaal 16 euro en nu staat er nog 14 euro op mijn kaart die ik niet perse nodig had om thuis te komen, maar die dus nu op mijn kaart blijft staan.

Ik ben dus ontevreden over de kaart, dat blijkt wel. En papieren ov chipkaart kost ook 1 euro extra dus kom ik op 15,50 uit, en das maar 0,50 cent goedkoper. Mijn probleem is niet dat ik nu ietsjes duurder ben met de reis zelf, maar die 14 euro die er nu op blijft staan, die ik er ook niet meer af kan halen, en god weet waarneer ik die gebruik.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 10:25

brazella

Daar hebben ze dus automatisch opwaarderen voor in het leven geroepen... en je kunt het geld er wel afhalen.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-09-2014 om 10:31

Kennen jullie de dalurenkaart?

Brazella, ik begrijp uit je bericht dat je in Noord Brabant woont en reist. Wij ook, en mijn zoons reizen in de winter regelmatig met de bus naar school (17 km enkele reis). Die hebben dalurenkorting op hun persoonlijke OV-chipkaart, dan krijg je na 9 uur 's ochtends en in het weekend 40% korting op de bussen van Veolia. Kost 11 euro voor een jaar, dus al snel de moeite waard. Daarbij hebben ze 'leeftijdskorting' op hun kaart waarmee ze nog eens 30% korting krijgen als scholier. Dit geldt niet voor de trein, maar je kan zo wel flink besparen als je regelmatig reist.

Barvaux

En hoe doe je dat dan, je geld er weer vanaf halen?

vlinder72

vlinder72

04-09-2014 om 11:21

kosten

Als je geld van je kaart af wil halen kost dat 2,50 aan administratiekosten (daar kwam ik dus gisteren achter). Echt belachelijk.

Ik heb mijn NS abonnement opgezegd en ik wil mijn kaart leeghalen en die van mijn kinderen ook. Wij reizen zelden met de trein of bus en ik kwam erachter dat het goedkoper is om af en toe een e-ticket of kortingskaart ergens te kopen. Dat opladen maakt het best een duur ding zeker omdat het daarna weer maanden erop blijft staan.

Het principe van de ov chipkaart vind ik prima. De manier waarop het nu is met verschillende in- en uitcheck palen vind ik zo onhandig. Waarom geen incheck mogelijkheid in de trein? En in Amsterdam zijn er palen waar je alleen kan inchecken en niet kan uitchecken. Daar kwam ik achter toen ineens mijn pas leeg was terwijl dat niet mogelijk was. Ik had twee keer achter elkaar ingecheckt. Volgens de NS kan dat niet maar het was toch echt gebeurd (kon je zien bij het inloggen en de ov chipkaart).

amk

amk

04-09-2014 om 12:16

kost niks

je gaat naar het ns loket, en zegt dat je een andere ov kaart hebt of een willekeurige andere reden en je krijgt je geld gewoon terug. Ik heb nu nog 1cent op de kaart staan omdat 66 cent niet uitbetaald kon worden.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 12:33

vlinder

"Waarom geen incheck mogelijkheid in de trein?"

Omdat dan wellicht iedereen wacht tot er een controleur aan komt voor men incheckt?

vlinder72

vlinder72

04-09-2014 om 13:07

AMK

Echt waar?

Op de website staat namelijk dat het 2,50 kost. Ik ga binnenkort dan maar eens naar een groot station om te kijken of ik daar mijn ov chipkaarten kan leeg halen.

amk

amk

04-09-2014 om 13:48

ja echt waar

ik liep naar het loket om te vragen hoe het moest en toen zei de medewerker: o, maar dat kan ik zo voor u doen hoor. En binnen 5 minuten stond ik weer buiten.

Monique D*

Monique D*

04-09-2014 om 16:57

AMK, je stond binnen 5 minuten weer buiten..

..met het bedrag minus die 2,50 euro aan administratiekosten op jouw OV-Chipcard?

amk

amk

04-09-2014 om 20:45

nee

met het bedrag (min 1 ct) dat op die kaart stond, niks administratiekosten die er af gingen. Gewoon het total bedrag dat op de kaart stond.

Tango

Tango

04-09-2014 om 22:57

riannej

Je schrijft:
Overigens zijn de mensen die nu klagen over de ov chipkaart dezelfde mensen die vroeger de kaartautomaat ingewikkeld vonden of daarvoor geen spoorboekje konden lezen.
In mijn geval klopt dat dan weer niet. Ik kon vroeger prima een spoorboekje lezen en de kaartautomaat had ook geen geheimen voor me. Maar ik geef toe, toen reisde ik veel vaker met de trein.
Ik vind nu de gele borden op de perrons al onleesbaar. Moest bijv. vanaf Leiden de trein hebben naar A'dam Sloterdijk. Die stond dan niet bij de treinen richting Schiphol en Amsterdam maar bij Haarlem??? Daar kwamen we dus ook nog te laat achter waardoor we de trein van 5 minuten later dus ook nog misten en pas een trein een kwartier later hadden.

Nog meer sporten

Op een station komen treinen van twee verschillende vervoerders. Dat betekent het volgende: je moet eerst kijken welke trein komt (reisschema is niet altijd betrouwbaar), dan rennnen naar de paal van de goede vervoerder, inchecken en hopen dat je op tijd teruggerend bent.

Tsjor

En nog meer sporten

OV-chipkaart was kapot, gebroken. Om een nieuwe te kunnen krijgen moet je eerst de kapotte OV-chipkaart laten zien. Dat kan niet op het station in de woonplaat, daarvoor moet je naar de klantenservice van een grotere plaats, 20 kilometer verderop. Maar dat kan dus niet met de trein. Toen was er nog geen mogelijkheid voor een eenmalige chipkaart, nu zou dat dan de (dure) oplossing zijn. Overigens snapte de mevrouw van de klantenservice ook niet was ze moest doen, behalve kijken: ja, die is kapot.

Tsjor

Betaalpas wordt geweigerd

Gisteren wilde ik het saldo op mijn ovchipkaart ophogen, maar mijn bankpas werkte niet volgens de automaat. Mijn zoon zei gelijk, dat heb ik ook, op het andere perron (twee hoge trappen verder) doet-ie het wel. Gelukkig had ik nog een bankpas die het wel deed en hoefde ik niet naar het andere perron.
Maar nu zit ik dus te zoeken waar ik die klacht kan melden. "Eva" van de klantenservice snapt niets van dit probleem en een contactmail kan ik ook niet vinden. Ik ga het maar eens proberen met NS twitter...
Niet echt klantvriendelijk, dat je een klacht niet even doormailen kan.
Overigens vind ik het heel moeilijk een bankpas na betaling weer uit de automaat te frunniken. Echt leuk als je haast hebt omdat je trein eraan komt!

Mikke

Mikke

08-09-2014 om 12:57

Via Eva

Je kan een berichtje aan de klantenservice sturen via Eva, of telefonisch een klacht doorgeven. Twitter werkt trouwens ook erg goed, is mijn ervaring.

Het verwijderen van de bankpas is een trucje, een paar keer doen en je doet het automatisch, óók als de trein eraan komt. Ik denk dat de NS liever ook normale openingen had gehad, maar dit is nodig om het skimmers moeilijk te maken (en ik frutsel liever wat met 'n pas dan dat ik mijn spaargeld richting Roemenië zie verdwijnen!).

OV-chipkaart

Gelukkig kon ik mijn ei kwijt bij www.ov-chipkaart.nl, maar in plaats van dat Eva van de NS daar even naar verwijst... Of zou ik ook moeten klagen bij de ING omdat mijn bankpas niet goed werkt?

Mikke

Mikke

08-09-2014 om 13:12

Kan aan je pas liggen. Zeker als je er 'n paar in je portemonnee hebt zitten, in combinatie met een OV-chipkaart... dan kan er wel eens een pas (tijdelijk) onbruikbaar worden (of zoals bij mij: alarmpoortjes bij V&D laten afgaan).

Vind je het echt iets om over te moeten klagen? Is gewoon melden niet voldoende?

Klagen, melden

Naar aanleiding van mijn klacht (melding?) krijg ik een nieuwe pas van de ING.
Da's trouwens wel onhandig dat als je passen bij elkaar bewaart, dat de werking dan minder wordt. Dan zou je om op safe te spelen je passen moeten verspreiden over verschillende portemonnees. Maar het zou een verklaring kunnen zijn waarom de andere pas het nog wel deed, die hoeft slechts te concurreren met mijn werkpas en mijn mobiel. De andere pas zit in mijn portemonnee met heel veel andere pasjes o.a. mijn ovchip.
Ik kreeg trouwens niet het idee dat je via Eva iets door kan geven, de antwoorden die ik kreeg leken meer opgezocht in een database aan de hand van steekwoorden in mijn vraag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.