Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

karin

karin

30-10-2014 om 13:11

wat kost de avondmaaltijd?


amk

amk

05-11-2014 om 07:30

kaaskopje

ja, overbodig als je maar onthoudt dat die potten nog heet en je vloeistof ook moet zijn. De deksels laat ik gewoon in de pan staan en droog ik niet af.

Klinkt lekker! (OT)

Klinkt lekker, misschien moeten we wel recepten uitwisselen

Ik heb laatst ook zo'n exotisch soepje gekocht op advies van een collega: Palestijnse olijfoliesoep met linzen, ben benieuwd.

bibi63

bibi63

05-11-2014 om 14:45

die kant en klare mixen snap ik ook niet. Verder: ons weekmenu

Net als Kaaskopje zegt: die kant en klare pannenkoeken/cake/appeltaart mixen snap ik ook totaal niet. Het werk zit 'm (bijv. bij een appeltaart) in het deeg kneden, springvorm bedekken en appels schillen. Ik zie daar absoluut het voordeel niet van in. (suiker en meel kan ik ook zelf kopen en mengen).
En verder, ons weekmenu:

Maandag: macaroni. (maak ik de dag ervoor altijd al klaar, want maandag geen tijd, alleen nog even de prut opwarmen en de macaroni koken). Grote zak Italiaanse gesneden groente, ui, knoflook, klein pakje rundergehakt, blik tomatenblokjes, groot blik tomatenpuree, kruiden.
Dinsdag: Runderlapjes, rode kool (uit pot), aardappels.
woensdag: Aubergine met mozzarella en tomatensaus uit de oven. Milner gebakken kaasschnitzels erbij. Aubergines in plakjes grillen in de contactgrill. Laagjes aubergine, mozzarella, bassicilum en tomatensaus (uit pot) in de oven.
Donderdag: Verse spinazie met wat bechamelsaus erdoor. Aardappels en rundervink.
Vrijdag: Roti. Kipfilet, kousenband, aardappels, ei.
Zaterdag: Groentesoep. Bouillon van tablet. Grote zak soepgroente. Extra ui. Balletjes van een beetje gehakt. Chiabatta/knoflookboter.
Zondag: Spruitjesstampot.

Bibi

Ik snap die kant-en-klare mixen wel

Als je onverwachts visite krijgt, niks in huis hebt voor bij de koffie maar ze wel wat lekkers wil voorzetten is het heel handig als je mix voor muffins/kruidencake/brownie in de kast hebt staan waar alleen water bij hoeft.

skik

amk

amk

06-11-2014 om 10:18

of nog veel makkelijker

onverwachte visite krijgt gewoon niets, hadden ze maar niet onverwacht moeten komen.

Als je al tijd hebt om een cake of wat ook te bakken heb je die 2 minuten ook om een mix te maken en dan is de visite ook niet onverwacht.

amk

amk

06-11-2014 om 10:19

Meisje Klein

goed idee om een receptendraadje te starten.
Ik zal vanavond het recept even opzoeken en dan begin ik wel.

amk

Maar heb je ook nog tijd om naar de winkel te rennen voor dat ei of dat halve pakje boter te halen dat je voor dat recept nodig hebt? Ik heb niet standaard allemaal bakbenodigdheden in huis. Als ik bedenk dat ik van die rimpelige appeltjes een applecruble wil maken is net de basterdsuiker op o.i.d. Dus voor onverwachte visite, of wanneer je puberdochter om half negen 's avonds zegt dat ze iets mee moet nemen voor de klassenpicknick van morgen is het voor de niet-Mina-Bakgraags onder ons heel handig om zo'n eeuwig houdbaar pak browniemix in de kast te hebben staan.

skik

Barvaux

Barvaux

06-11-2014 om 10:47

skik

Als mijn puber om half negen 's avonds zegt dat het iets mee moet nemen naar de klassenpicknick dan mag die dat zelf oplossen (de ah en de lidl is om 8 uur open)

Je kunt werkelijk....

....van alles wat je in je kast hebt staan, iets bakken. Oke, toegegeven, je moet er gevoel voor hebben wat verhoudingen betreft enzo, maar je kunt van (bijna) alles zelf een mix maken, in een bakblik knallen en bakken tot nieuwe lekkernijen.

Pas bv gemaakt van muesli en brinta die we ineens beu waren: 1 deel muesli, 1 deel brinta, 1 deel bloem. Gewicht van dit alles delen door twee zoveel suiker erbij, totaal gewicht weer door twee en zoveel boter moet erbij. Ei kan voor het rijzen en de hechting, maar is er geen ei dan zonder ei. Gestort op bakplaat en uitgesmeerd, kwartiertje in de oven op 200 graden en wij hadden een hele plaat muesli/brinta-koeken.

Oud brood, overgebleven ontbijt/eierkoek en die paar speculaasjes die nog in de trommel zitten en dat pak hagelslag dat er al tijden staat, idem. Deeg van maken (naar inschatting melk, suiker, boter en ei toevoegen) en in een bakblik bakken tot een nieuw, uh, ja wat eigenlijk......

amk

amk

06-11-2014 om 11:28

skik

dan krijgen ze dus gewoon niks. Jammer dan.
Ze komen toch voor mijn gezin, niet voor de vreterij? Koffie is hier ook niet standaard in huis, dan drinken ze maar thee, water of melk. Ik ga geen dingen opvoorraad houden die ik niet gebruik en op is op.

eieren, zelfrijzendbakmeel of bloem en suiker zijn hier altijd wel aanwezig.
En anders is er wel een alternatief: honing ipv suiker, gewone suiker ipv basterdsuiker.
Ik zit niet vast aan een recept en varieer er vrolijk op los en meestal is het eetbaar.

Limi

Limi

06-11-2014 om 12:06

LOL

" Je kunt werkelijk....
....van alles wat je in je kast hebt staan, iets bakken. Oke, toegegeven, je moet er gevoel voor hebben wat verhoudingen betreft enzo, "

Precies, zo'n gevoel ontbreekt bij mij totaal.

Ik doe dat gewoon met een mix. Of nog erger, gewoon iets dat al af is uit de winkel

Nog even en je moet je ingrediënten zelf geoogst hebben, haha.

Wat een lullige reactie....

wat een lullige reactie Lima, en dan bedoel ik je laatste zin....

Als jij een mix neemt of iets koopt, prima. Leuk dat je het kunt. Ik kan het niet. Niet verspillen is mijn manier van rondkomen. Zou je me daarmee in mijn waarde willen laten? Dank je.

Kinne

Kinne

06-11-2014 om 13:19

amk

Klinkt ook erg lekker. En wie weet verrassen mijn kinderen mij en gaan ze smikkelen. Kijk uit naar je recept.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2014 om 17:56

Bibi kant en klaar

Mijn 'kritiek' betrof alleen de pannenkoekenmix Als je nooit meel, eieren en melk in huis hebt, is een doosje wat je met alleen water tot beslag kunt roeren wel handig misschien, maar als je pannenkoeken met melk wilt bakken, dan is zo'n mix naar mijn gevoel echt onzin. De handelingen zijn hetzelfde. Meel in de kom, snufje zout, eieren erbij en melk erbij. Maar mixen voor appeltaart, brownies e.d. vind ik wel handig. Ik ben niet zo'n natuurtalent wat taartbaksels betreft, dus met zo'n pak kan ík zelfs iets leuks op tafel zetten

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2014 om 18:01

Barvaux

Als mijn puber om half negen 's avonds zegt dat het iets mee moet nemen naar de klassenpicknick dan mag die dat zelf oplossen (de ah en de lidl is om 8 uur open)

En bij ons tot 9 uur geopend 's avonds. Dus hup op de fiets, zodat het de volgende dag niet meer hoeft

Och och dames

Mag er geen sjeu meer in het leven zijn? Moet alles opvoedkundig verantwoord en sober?

Natuurlijk ga ik er van uit dat de visite voor de gezelligheid komt en als ik niks in huis heb dan is dat geen ramp. Maar ik vind het wel leuk als ze binnenkomen, zeggen 'wat ruikt het hier lekker' en een lekker stukje ovenverse brownie bij de koffie nemen. Om dat nou meteen vreterij te noemen...

En ja, het is puberella's eigen verantwoording om voor het hapje voor de klassenpicknick te zorgen. Desondanks denk ik niet dat ik haar karakter voor het leven verpest om haar dan te zeggen: pak maar een pak muffinmix en leef je uit.

En hoewel je met wat creativiteit met restjes of ongebruikelijke ingrediënten wat lekkers kan bakken, wordt het doorgaans zonder boter en suiker best lastig. Boter kopen we twee keer per jaar, met Kerst en Pasen. Melk hebben we tegenwoordig meestal wel, maar hebben we zeker een decennium niet in huis gehad. Suiker gebruikt hier ook niemand, ik ben ook blij dat bijna niemand meer suiker in de koffie of thee gebruikt, want ik heb het vaker niet dan wel. Honing idem dito. Eieren zijn hier wekelijks, maar kunnen met hongerige pubers ineens op zijn. Maar er is ongetwijfeld iets heel lekkers te maken van olijfolie, een verkruimelde rijstwafel en wat rozijnen. ;0)

skik

amk

amk

06-11-2014 om 19:01

skik

van mij mag er heel veel sjeu aan het leven, maar mijn sjeu zit niet in eten in huis hebben. Ik laat heel graag anderen voor mij koken en bakken, wij gaan dus heel vaak uit eten of ergens lunchen of een bakkie doen.
Al vind ik koken best heel leuk.

amk

amk

06-11-2014 om 19:02

recepten draadje is gestart

ik heb het Muligatawny recept er al ingezet.
Ik ben benieuwd naar jullie toppers.

bibi63

bibi63

06-11-2014 om 22:11

ja maar

Met de meeste mixen ben je niet klaar door er alleen maar water aan toe te voegen (ja dat zou handig zijn voor onverwachte visite of weinig tijd). Met de (gangbare) pannekoekmixen moet je melk en een ei toevoegen. Wat is de toegevoegde waarde (lees handigheid). Met een cakemix moet je boter toevoegen, nog steeds geklungel en dat pakje boter moe je maar in huis hebben. Idem met een appeltaartmix. Nog steeds boter toevoegen, appel hebben, schillen en in parten snijden enz enz enz. Zo'n mix is vaak niet meer dan meel en suiker in 1 pak. Dus ik zie echt de handigheid er niet van in (en kwaliteit).
Bibi

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 23:23

Mixen

Ik gebruikte vroeger best vaak mixen. Zo vond ik de kip Siam van Knorr erg lekker. Wat kost zo'n pak, € 2,50? Laatst had ik ineens een overschot aan paprika dus ik had wat recepten gegoogeld en kwam toen uit op kip Siam, zonder pakjes. Blijkt dus dat je er met een paar eetlepels oestersaus gemengd met water en een beetje knoflook er al bent. Scheelt nogal, ook qua smaak want ik vond het veel lekkerder.
Ik moet nu nog op zoek naar paëlla zonder pakje, want die mix smaakt heel anders dan 'echte' paëlla. Om over de nep roti van Knorr, die kartonachtige flapjes, nog maar te zwijgen
Maar mijn pannenkoeken zijn wel een beetje van Honig.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2014 om 23:23

Bibi

Voor mij is de toegevoegde waarde dat er een amper te verprutsen gebruiksaanwijzing op zit. Alleen die brownies waar alleen water bij moet, kan ik maar niet écht lekker vinden. Je proeft de fabriek erbovenuit en 9 van de 10 keer zijn ze net niet helemaal goed gelukt. Dat kan aan ons liggen natuurlijk

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2014 om 23:32

Katniss

Wij gebruiken dus nog wel pakjes en een aantal vind ik echt best lekker. Dat hoor ik enigszins beschaamd te zeggen geloof ik, haha. Wat ik soms een dilemma vind bij buitenlandse gerechten, is dat je het een en ander in huis moet hebben om dat te kunnen maken. Curry's, sauzen, kruiden en specerijen, e.d.. En dat vind ik best een investering. En aangezien we het allemaal niet zo vaak eten om die kosten te rechtvaardigen, doe ik toch maar Knorr.

Katniss

Katniss

06-11-2014 om 23:33

Kaaskopje

Ik gebruik vaak van die boemboepasta's uit een kuipje, en maak mezelf wijs dat dat geen echte pakjes zijn

Annet

Annet

06-11-2014 om 23:34

Kaaskopje

Volgens mij heb jij je nieuwe hobby gevonden. Bijna alles is lekkerder als je het zelf samenstelt. En het is ook nog goedkoper!
Zoek de recepten op internet, ik ben fan van de site van okokorecepten, m.u.v. hun Knorr recepten. Knorr is denk ik de sponsor.
Ga zo'n doos met mix proberen zelf te maken. Aan het begin is het misschien investeren in de kruiden. Haal ze bij de Turkse supermarkt in jouw buurt. Dan kun je heel lang vooruit.
Zoek vooral door naar een recept dat geen echt exotische spullen gebruikt. Vooral de verse exotische spullen zijn duur en veel lastiger te vinden.
Maar die zitten ook niet in een kant-en-klare mix.
Verse gember is niet lastig. Die verkoopt de Aldi zelfs!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2014 om 23:39

AMK

Ik meen dat jij je wel wat kunt veroorloven en juist dan lijkt het mij zo leuk om zelf te koken. Het lijkt mij helemaal het einde om een keuken te hebben met heel veel bergruimte, zodat ik me suf kon kopen aan een pannetje voor dit, een schaal voor dat, bakvormen, nou ja.. zodat je nooit misgrijpt eigenlijk.

Uit eten gaan vind ik ook leuk, maar als je heel vaak gaat, is het niet meer speciaal lijkt mij.

amk

amk

07-11-2014 om 00:14

haha kaaskopje

ja, financieel is het geen probleem idd. (ook omdat ik op andere punten weinig uitgeef)

Maar mijn keuken is relatief klein en ik heb er weinig spullen in staan. (2 kleine bovenkastjes en 2 onderkastjes met keukenspullen, er is nog een kastje onder de gootsteen maar daar staat het schoonmaakspul) Zo moest dochter vorige week een aardappelschilmesje mee. Die moest bij haar vader vandaan komen, want ik heb er maar 1 en die leen ik dus niet uit.

Misgrijpen doe ik regelmatig, maar ik improviseer dan.
Het enige waar ik een overschot in heb zijn plastic bakjes voor alle kliekjes. Ik heb ook maar 3 bakvormen: 1 taartvorm, 1 cakevorm en 1 boterkoekvorm. Wat dat betreft ben ik echt een minimalist. Met collega's hebben we wel een volledige ruilhandel in allerlei vormen, schalen en bijzondere pannen want we lijden allemaal wel wat aan baknijd.

Die soeppan staat meestal in de berging overigens want die past niet in de kast.

Ik besteed relatief weinig aan levensmiddelen in een week, mijn moeder in haar eentje besteed meer dan ik met 1,5. Gemiddeld zo'n 45 euro per week. Maar dan wel kettingkoken idd en de kliekjes echt op eten.

je hebt heel weinig nodig om te kunnen koken.

Ook als je vaak uit eten gaat blijft het speciaal. Alleen voor de speciale gelegenheden zoek je een ander restaurant uit. Een daghap hier in de stad kost ongeveer 10euro, nog een drankje er bij en we zitten zo een hele avond. Is het een speciale gelegenheid dan komt er voorgerecht en toetje bij en vaak ook wijn. En is het meestal geen daghap.

Bibi, mix met water

http://www.homemade-bakmixen.nl/producten/

Deze kopen wij bij de Albert Heijn als ze in de aanbieding zijn (2e pak halve prijs geloof ik). Er hoeft echt alleen maar water bij en ik vind het prima te eten. Laatst vond iemand die een internationale cupcakelijn heeft mijn Homemade cupcakes lekker, ik had ze opgeleukt door geraspte appel en wat kaneel door het beslag te roeren. Door de kruidkoekmix doe ik wat gehakte noten, stukjes dadel en rozijnen. Bakmixen waar alsnog een ei, boter of melk bij moet schiet wat mij betreft zijn doel voorbij, dan maak ik het wel helemaal zelf.

skik

bibi63

bibi63

07-11-2014 om 14:04

Ik ben ook niet tegen pakjes hoor

maar het moet wel een doel hebben en minimaal enigszins lekker. Per slot van rekening is een blik soep ook een 'pakje'... als je het zo bekijkt. Waar ik zeker dol op ben zijn die zakjes met Indonesische boemboes. Die van Conimex vind ik niet te eten, die zakjes wel. En die hebben voor mij zeker een doel: makkelijk, lekker en er zit zo'n enorme combi van kruiden in, dat je dat niet zelf 1,2,3 op tafel zet (of de ingrediënten in huis hebt).
Maar meestal vind ik het net niet en feitelijk heb je het net zo simpel zelf naar eigen smaak gemaakt.
Neem, als voorbeeld, zo'n zakje kerriesaus (poeder) van Knorr. Echt lekker is het niet. En het is zo simpel om dat zelf te maken zonder ingewikkelde ingrediënten of veel meer tijd. Of je nu melk in een pannetje giet, de Knorr saus toevoegt en roert. Of dat je kookroom in een pannetje giet, kerriepoeder, scheutje ketjap, beetje zout en peper toevoegt. Het is net zo snel en veel lekkerder, al is dit een simpele basis kerriesaus. Net als die flesjes met ketjap woksaus. Ik vind het vieze glazige te zoute of te zoete substanties. Je gooit wat knoflook, ketjap, wat specerijen die je jaren kunt bewaren (ketoembar, djahé, sereh, enz) door je roerbak groente/vlees, evt. een likje sambal en klaar. Een doodsimpel roerbakgerecht waar je m.i. niet veel langer mee bezig bent (of moeilijke dingen in huis moet hebben), dan wanneer je er woksaus door doet. En vooral ook fijn dat je zelf kunt doceren wbt kruiden, zout en zoet.
Ik zag laatst bij de AH een stoofpeertjes'pakket'. Het moet niet gekker worden Waar dáár het nut van is? Ik zie het echt niet. Er zitten peertjes in, een zakje met kaneel en een potje met roze suiker (??). Ten eerste kan ik niet zelf bepalen hoeveel peertjes ik precies wil hebben. Is de hoeveelheid kaneel te veel (wat moet je met het restje in zo'n klein zakje? Een busje kaneel is jaren houdbaar en heeft iedereen wel in huis en voor legio dingen te gebruiken) en wat doet die roze suiker erbij (en wat doe ik met het restant?). Daarbij moet ik de peren nog steeds schillen en is dat feitelijk het meeste werk. En ben je op deze wijze echt meer geld kwijt, dan wanneer je niet zo'n pakket koopt. Misschien zie ik het te simpel hoor. Maar je koopt peren naar de hoeveelheid die je zelf wilt (vind ik sowieso al een heel belangrijk punt: ik wil er geen 5, ik wil er 4 bijv). Schilt ze enz (net zoals je dat met dat pakket ook moet doen). Zet ze op met wat water (net zoals je met dat pakket ook moet doen). Doet er, naar smaak! wat afgepaste kaneel en suiker door (heeft iedereen toch wel in huis?). Voor de kleur (niet noodzakelijk) kun je er evt. wat bessensap doordoen.
Ik denk dat een rol speelt dat veel mensen denken dat ze zoiets niet simpel kunnen maken, daar speelt de pakjesfabrikant handig op in.
Bibi

amk

amk

07-11-2014 om 15:45

bibi

goede peertjes kleuren vanzelf: gieserwildeman.

Ik maak juist heel veel peertjes in 1x en doe die weer in de jampotten of in bakjes in de vriezer, net wanneer we trek hebben komt dat er dan weer uit.

Die peren komen van een vriendin en in ruil krijgt die dan weer een paar bakjes.

bibi63

bibi63

07-11-2014 om 16:05

Amk

Prima plan toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.