Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eva

Eva

09-03-2015 om 22:49

Standaard chocopasta en/of chocoladehagel in huis?

Ik had vandaag een discussie met mijn pubers over ons beleg. We hebben zeker niet altijd chocopasta en/of chocoladehagel in huis, maar ALS we het wel hebben is m.n. de chocopasta binnen no time leeg.

Voor mij reden om het niet te vaak in huis te halen (m.n. vanuit calorieënoogpunt).

Volgens hen zou dat anders zijn als we altijd chocopasta (en/of chocoladehagel) in huis zouden hebben.

Dus polletje:

Wie heeft er (nagenoeg) altijd chocoladepasta en/of chocoladehagel in huis?

En gaat dat snel op? .

Geen zorgen dat ze dat teveel "snoepen"?


Katniss

Katniss

09-03-2015 om 22:57

Ja, allebei

Chocoladepasta altijd puur van AH of Nutella. Volgens mij ben ik de enige die ervan eet, en zo'n potje gaat ongeveer een maand mee. Chocoladehagel (puur) koop ik ook alleen voor mezelf, maar daar doe ik langer mee. Daarentegen gaat er ongeveer een pot pindakaas doorheen in de twee weken, en een pak vruchtenhagel ook in ongeveer dezelfde tijd.
Ik denk trouwens dat in ca. 80% van de gezinnen wel standaard een assortiment zoet broodbeleg aanwezig is.

Moni

Moni

09-03-2015 om 22:59

Ja, altijd, meestal allebei

Vooral één puber in dit huis is gek op hagelslag. Ze willen allebei het liefst pure hagelslag van De Ruijter. Die smaakt het meest naar chocola. Dat vind ik dan wel bemoedigend. Ze zijn afgestapt van melkchocola, ook bij repen. Bij repen eten ze het liefst chocola van 72% cacao. Dat scheelt weer suiker Maar nog belangrijker, ze gaan voor smaak.
Ook de chocoladepasta is pure chocola.
Ik maak me er niet druk om. Ze eten ook kaas en vleeswaren op brood. De andere puber eet ook ander zoet beleg.

Om de calorieën maak ik me niet druk. Ze eten gevarieerd, eten ook groente en fruit, drinken weinig frisdrank en geen alcohol, en zijn mooi slank.

Hier ook standaard in huis: Nutella en hagelslag. Heb er geen problemen mee, volgens mij is smeerworst zelfs nog slechter, maar mijn kinderen kunnen wel wat extra calorietjes gebruiken en kiezen niet elke dag voor hetzelfde beleg.

Tango

Tango

09-03-2015 om 23:16

Hier ook altijd

Wij hebben beide ook altijd in huis. Hagelslag zelfs meerdere variaties. Wordt altijd veel van gegeten. Man eet ook graag chocopasta maar is nogal kritisch. Ik heb nu al een tijd een merk dat hij niet blieft. Dat scheelt dus enorm in de snelheid dat hij leeg is.

chocopasta

heb ik hier altijd in huis, hagelslag af en toe. Het gaat hard, maar we hebben erg dunne kinderen, dus voor de calorieen maakt het niet uit. We doen er ruim een week mee (4 kinderen).

Ook in huis.

Hagelslag en pindakaas altijd in huis, chocopasta op aanvraag. Puberzoon eet er weinig van, die is gekker op vleeswaren en kaas.
Op de calorien hoeft hij niet te letten.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 06:51

tja

Niemand hier let op de kcal... We hebben standaard zeker vijf of zes van de volgende producten op tafel: chocolade hagelslag, jam, pasta, pindakaas, vlokken, vruchtenhagel, gestampte muisjes en basterdsuiker.

Volgens mij is vruchtenhagel speciaal voor mij gemaakt, ik weet niet anders dan dat ik dat bij het ontbijt ter beschikking heb. De mannen hier eten bij ontbijt of lunch ook altijd kaas of vleeswaar, de één wat meer (veel meer) dan de ander.

Bij het ontbijt blief ik alleen in het weekend (brunch) iets hartigs.

De combinatie 'smaak en bemoedigend' als het gaat om pubers en chocoladehagelslag alleen omdat het puur is verbaast mij overigens nogal

amk

amk

10-03-2015 om 07:17

hagelslag, vlokken, pindakaas, appelstroop gaat lang mee want er wordt weinig brood gegeten. 's morgens van die suiker cereal. En tussen de middag ook vaak niet want warm eten, of een salade. Met 1 brood doen we nu 2 weken (2 pers: 1 volw en 1 9-jarige)

Er wordt niet dik gesmeerd en de voorkeur op dit moment is kipfilet.

Ik verbaas me er altijd over

Dat pindakaas in het rijtje "zoet" wordt gezet (hier Barvaux en amk, maar ik heb ook vriendinnen die zweren dat pindakaas bij het zoete beleg hoort).
Een beetje pindakaas bevat toch geen toegevoegde suikers? Die van ons (Lidl) in elk geval niet en ik vind er ook niets zoets aan.

Voor de poll: hagelslag altijd wel in huis (om de pindakaas zoet te maken en chocopasta regelmatig.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 07:41

anneque

Daar heb je gelijk in maar in het kader van 'eerst hartig en dan zoet' is er volgens mij niemand die pindakaas dan onder hartig zet

Maar het maakt mij (lijkt me duidelijk) dus helemaal niets uit. Er gaat hier momenteel overigens 1,33 brood per dag doorheen.

Jessica O

Jessica O

10-03-2015 om 07:53

Chocopasta en hagelslag. Pasta voor man, hagelslag voor mij, kind wil alleen oude kaas op zijn brood

Hadewich

Hadewich

10-03-2015 om 08:02

Hier standaard hagelslag en hazelnootpasta in huis. Hagelslag wordt iedere dag gegeten, de pasta wat minder vaak.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-03-2015 om 08:02

Wij hebben altijd hagelslag, vruchtenhagel, pindakaas, chocopasta en vlokken in huis.
Onze kinderen eten nooit hartig op brood, dat vinden ze niet lekker. Plakjes kaas en worst gaan uit het vuistje.

Moni

Moni

10-03-2015 om 08:03

over pure chocola

Des te donkerder de chocolade (% cacao), des te lager het percentage suiker.
Als je wilt letten op calorieën, is dat handig om te weten.

Nastia

Nastia

10-03-2015 om 08:08

Altijd in huis: hagelslag, meestal ook wel iets van chocopasta of speculoos. Kinderen zijn sprieten, zoet en hartig (vleeswaren) wisselen ze af. Wat er hier het hardst doorheen gaat is pindakaas.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

10-03-2015 om 08:13

hier ook

Chocolade hagelslag altijd, evenals vruchtenhagel en pindakaas. Verder meestal nog ofwel appelstroop of chocopasta, en soms nog iets van muisjes. Verder kaas en vleeswaren, smeerkaas enz.

Sneeuwitje

carootje

carootje

10-03-2015 om 08:21

hier ook

altijd in huis, dus het zou zomaar kunnen kloppen wat je kinderen zeggen.
De chocopaste eet ik zelf niet meer sinds het altijd in huis is (man eet het elke ochtend), terwijl ik vroeger af en toe een pot kocht en er dan echt van kon genieten!

(maar ik eet dan wel weer sinds mensenheugenis elke dag pindakaas bij het ontbijt, wat ik overigens ook echt onder zoet beleg schaar)

Nien

Nien

10-03-2015 om 08:24

Vroeguh

Vroeger had ik 4 kinderen aan de (ontbijt)tafel en had ik het hele repertoire aan zoet op tafel staan. Van fluff en Nutella tot allerlei soorten jam, van pindakaas tot vlokken. Ze vonden (bijna) alles lekker en het ging ook eigenlijk allemaal op.
Nu heb ik nog maar 1 zoon thuis en is het assortiment beperkt. Hagelmix voor mij en stroop altijd ivm pannenkoeken. Toevallig heb ik net muisjes meegebracht omdat ik zo'n trek had in beschuit met muisjes en er geen baby's meer geboren worden in mijn omgeving.
Kennen jullie trouwens deze favorieten qua beleg? Boterham met stroop en dan hele dunne plakjes appel er op. Of een boterham met Nutella met plakjes banaan. Heerlijk En qua alternatief gebruik, hagelmix door de vanillevla is ook erg lekker. Dat zachte zoete en dan de knapperige korrels. Ik krijg trek

pindakaas

Grappig, hier valt de pindakaas toch echt in de categorie 'hartig'. Dat is het toch ook? Het ìs niet zoet, wel zit er vet en zout in, maar dat is niet anders dan bij kaas en veel vleeswaren. Ik snap echt niet hoe iemand dat als zoet beleg kan zien.

En voor de poll: altijd chocolade hagelslag in huis, zeer regelmatig ook choco- of hazelnoot pasta (voorkeur gaat hier uit naar pure chocopasta).
En verder altijd pindakaas, kaas (jong belegen en oude brokkel variant), vleeswaren (wisselend assortiment van ham, boterhamworst, smeerworst, chorizo, ossenworst, rosbief), smeerkaas, appelstroop en jam
en soms op tafel: huttekase, cocosbrood, sandwich spread, vlokken, muisjes (al dan niet gestampt), anijshagel...

Opvallend is altijd dat de kinderen (4 stuks) enthousiast aanvallen op iets nieuws, maar dat tegen de tijd dat er een bodempje over is niemand het meer eet...

En verder zal het mij worst wezen wat ze op hun brood eten Voor de calorieën hoeven ze niet echt iets te laten. Ze bewegen genoeg en vet zit er niet aan. Vanmorgen nog staan zuchten bij kind 3 omdat er geen broek is die niet van zijn kont zakt...

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 08:38

Moni

Nou geweldig verschil hoor: 84 kcal in De Ruyter Intens Puur (portie van 20 gram) en 87 in De Ruyter melkchocoladehagelslag. Ik vind er nog ééntje (melk) met 91,6.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 08:44

Pindakaas

In 100 gram pindakaas zit altijd 12-17 gr koolhydraten, in light pindakaas zelfs het dubbele. In kaas en vleeswaar zitten over het algemeen geen koolhydraten (of ergens iets tussen de 1-5 gr per 100 gram).

Moni

Moni

10-03-2015 om 08:56

Grappig Barveaux

Ik heb het ooit bekeken voor repen chocola. En dan 72% of 85% repen met melkchocola. Niet de calorieën maar de suiker.
Ik ben ervan uitgegaan dat het voor hagelslag ook zo zou zijn.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 09:04

Moni

Zomaar wat gegoogeld, verschillende sites:

Chocoladereep 32% melk, 100 gram 541 kcal
Chocoladereep 52% puur, 100 gram 513 kcal
Chocoladereep 72% puur, 100 gram 531 kcal en 553 (grand cru / swiss noir)

Hier altijd iets van hagelslag, pindakaas of chocopasta in huis. Hoe lang er mee gedaan wordt, wisselt; soms eten ze een week lang liever kaas of vleeswaren op brood, dan wordt er weer brood met pindakaas gegeten.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 09:06

vergat ik nog

De 85% (vivani) bevat zelfs 600 kcal per 100 gram.
De 85% van Lindt Excellece 575.

Ja, het bevat minder suiker maar de hoeveelheid kcal is niet meteen minder, soms zelfs meer.

Lusithania

Lusithania

10-03-2015 om 09:22

van alles

Hier hebben wij van alles aan zoet broodbeleg in de kast staan en gaat de hagelslag het hardst. Als er geen brood klaargemaakt hoeft te worden om mee te nemen is dat wat iedereen 's ochtends op zijn brood doet.

Maar het zijn wel vlagen van wat er hard doorheen gaat. Dan is het pindakaas die niet aan te slepen is en vervolgens zijn het worstjes totdat ook dat weer over is.

Hanne.

Hanne.

10-03-2015 om 10:10

altijd

Hier is altijd hagelslag in huis. Dat is een van de weinige producten waarbij als het op is we er special voor naar de supermarket gaan. Partner ontbijt er altijd mee en kinderen ook vaak.

Daarnaast hebben we meestal nog 1-2 dingen zoet beleg die wissellen. Soms is dat pasta en die pot is dan inderdaad binnen een week leeg. En als er vruchtenhagel is eten ze vaak een week lang vooral vruchtenhagel op brood.

Kan me er eerlijk gezegd niet heel druk om maken. Zolang er maar gevarieerd gegeten wordt zal het wel goed komen. Elke beleg heeft zijn voor een nadelen. Zolang dat afgewisselt wordt komt het allemaal goed. Hier dus geen hartig voor zoetig oid regel. Zolang je regelmatig verschillende soorten beleg eet vind ik het prima. Zelf overtreed ik de regel daarbij het meeste. Want ik eet eigenlijk nooit zoet beleg of vleeswaren en (daardoor) veel te vaak vette en zoute kaas.

neteret mut

neteret mut

10-03-2015 om 10:27

pure hagelslag (aldi/lidl of huismerk), chocopasta of hazelnootpasta meestal ook (goedkoop merk), jam, honing, en andere dingen. Soms is er ineens een vlaag van iets extra lekker vinden en dan is het snel op en zeker als het er bijna nooit is (witte vlokken bijv. ) Al denk ik wel dat ik voor de hagelslag het vaakst een nieuw pak moet neerzetten

Half a twin

Half a twin

10-03-2015 om 10:39

Altijd allebei

Pasta en hagelslag staan hier iedere ochtend op tafel.
De regel is hiet dat de helft van de boterhammen gegeten wordt met hartig beleg en de andere helft mag zoet. Bij gebrek hartig beleg binnen de voorkeur van dochter is pindakaas ook hartig, anders valt het onder "zoet".

carootje

carootje

10-03-2015 om 10:50

grappig eigenlijk (ot)

Dat in dit draadje (bijna) niemand op de calorieën let (wat broodbeleg betreft).

Ik ook niet hoor, maar de reden dat ik (mn bij mijn zoon) toch ook kaas/vleeswaren stimuleer is toch de suiker. Te veel suiker wordt hij (en velen met hem volgens mij) echt niet gelukkig van!

Verder valt het me op dat gasten (zowel kinderen als volwassenen) echt veel beleg op hun brood doen! Lagen pindakaas of chocoapasta waar je bijna de boterham niet meer onder ziet liggen, bergen hagelslag waarvan meer dan de helft eraf valt en later nog van het bord gesnoept wordt, het blijft me verbazen!
Zeker bij gast-kinderen zeg ik er wat van, zo van dat doe je thuis toch ook niet? maar soms vraag ik me af of ik nou zo'n zeikerd ben???
Want bijvoorbeeld de kraamzorg die hier mijn boterhammen smeerde kon er ook wat van, en de thuiszorg die 's ochtends brood voor mijn man smeert hebben we ook duidelijk moeten maken dat de helft van wat ze deden ook voldoende was.
Het moet wel 'brood met beleg' blijven, geen 'beleg met een boterham' erbij, vind ik.

Nou ja, dat wou ik gewoon even kwijt geloof ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.