Relaties Relaties

Relaties

JennieDijk

JennieDijk

14-03-2015 om 17:53

Schoonouders en verjaardag

Ik heb altijd het volgende wat ik lastig vind bij verjaardagen van ons gezin en mijn schoonouders:
Ze komen standaard erg laat en blijven dan langer 'hangen'. Op mijn eigen verjaardag of die van mijn partner vind ik dat niet zo erg. Maar op kinderverjaardagen stel ik tijden aan de visite, omdat ze nog klein zijn en aan het eind van de dag echt 'op' zijn.
De tijden zijn dan bijv. van 10 - 12:30 en van 14:00 - 16:30 (ofzo).
Mijn schoonouders komen dan om 16:15 bijvoorbeeld en blijven tot 17:30. Ik durf ze niet goed weg te sturen, vind ik zo onbeleefd.
Ik ga wel opruimen als 'hint' of ik laat vallen 'we gaan zo eten' of als de kids gaan jengelen 'ze zijn het zat'.
Veel helpt het niet.
Iemand tips of ervaringen???
'k Heb ook geen idee waarom ze dan zo laat komen, eerst nog de stad in samen of het ontlopen van de andere visite misschien, dat het ze te druk is...


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-03-2015 om 17:59

Wat ongastvrij....

Vooropgesteld: ik sta hier heel anders in, bij ons zijn de opa's en oma's 24/7 welkom.
Maar is dat ene uurtje nu echt het probleem? Je zit wel erg strak in de planning vind ik.

En verder zou ik die vraag eigenlijk vooral bij opa en oma neerleggen. Waarom komen zij pas om 16.15 uur als jij aangeeft dat het feest tot 16.30 uur is. Is eigenlijk ook wel een beetje apart ja...

Marea

Marea

14-03-2015 om 18:01

Mee-eten

Als je dit van tevoren weet, dan laat je ze toch mee-eten? Kunnen zij lekker de tafel afruimen en de keuken opruimen als jullie na het eten de kinderen in bed leggen. Win-win!

Jaina

Jaina

14-03-2015 om 18:03

Ongastvrij

Ik vind het erg ongastvrij om moeilijk te doen over een uurtje. Bovendien als je wil eten dan doe je dat toch? Dan eten opa en oma gewoon mee (als ze zin hebben). ik kan me eigenlijk niks voorstellen bij een strakke eindtijd meegeven aan bezoek.

Pug

Pug

14-03-2015 om 18:28

Andere tijd geven?

Kun je ze een andere tijd geven dan de andere gasten? Dus Tot 15:30 terwijl je tegen de anderen zegt 16:30?

Ik denk dat het gewoon een protest is tegen jouw eindtijd. Zo van, wij zijn opa en oma en maken het zelf wel uit.

Overigens had ik ook eindtijden toen de kinderen klein waren hoor! Dan konden ze na het bezoek nog een uurtje bijkomen voor we gingen eten. Vooral opa en oma waren nogal aanwezig, dus die laten blijven om te eten zou beslist averechts werken rond eet- en bedtijd.

Niet ongastvrij

Ik vind het helemaal niet ongastvrij. Wij hadden ook eindtijden voor verjaardagen, zeker toen de kinderen nog klein waren. Ze zijn inderdaad afgedraaid aan het eind van zo'n dag.
Ik moet er ook niet aan denken dat oma's en opa's zomaar binnenkomen lopen als het hen goed uitkomt.
Als de tijd hen niet goed uitkomt, kunnen ze toch van tevoren even checken of ze ook wat later kunnen komen? Of misschien vinden ze het fijn de kinderen nog even te zien zonder alle visite. Maar dan maak je dat bespreekbaar.
Zou het ook heel raar vinden als zij op die manier hun onvrede met een eindtijd zouden willen duidelijk maken.

Ik zou het dus ook gewoon benoemen. Geef aan dat je merkt dat de kinderen erg moe zijn aan het eind van zo'n dag, en dat zij meestal wat later komen. Informeer of daar een bepaalde reden voor is.....?

Kaatjecato

Tonny

Tonny

14-03-2015 om 19:50

Schoonmoeder / kleinkinderen

Ik snap je schoonouders best. Die vinden het waarschijnlijk fijn om een deel van de verjaardag mee te maken zonder andere visite.

Ben je met je eigen ouders ook zo strikt?

Bij ons is meeeten bij een verjaardag voor naaste (!) familie vanzelfsprekend. Of ze nu eigen of aangetrouwd zijn.

Sanne

Sanne

14-03-2015 om 19:56

Onbeleefd?

Weet je wat ik onbeleefd vind? Als iemand duidelijk aangeeft hoe laat een feestje is op een andere tijd komen. Jij hebt het volste recht om een feestje een vanaf en tot tijd te geven. En als iemand dat niet ziet zitten, dan moeten ze daat iets van zeggen of niet komen, niet gewoon iets anders doen. Ik vind het in alle gevallen ook absoluut correct om daar netjes iets van te zeggen.

Er zijn gezinnen waar je als familie en/of vrienden altijd binnen kan lopen en gezinnen waar dat niet kan. Met mijn schoonmoeder moet ik altijd een afspraak maken en hoewel dat bij mijn moeder ondenkbaar was geweest respecteer ik dat.

Als het je schoonouders betreft, lijkt mij het slimste dat je man er iets van zegt, die kan dat gemakkelijker aankaarten dan jij. Dat kan al bij de uitnodiging.

Sanne

Pug

Pug

14-03-2015 om 20:00

Tonny

Zou jij dat niet zelf aangeven dan? Dat je liever alleen wilde komen zonder andere visite?

Ik vind het wat onbeschoft om verzoeken (want dat is een uitnodiging met tijd) gewoon te negeren.

En meeëten, tja, dat deden ze 's middags al met de taart en hapjes. Bij ons was het avondeten een rustig moment voor onszelf (tenzij iemand had aangegeven alleen later te kunnen). Vind ik niet ongastvrij, ze zijn 's middags al geweest!

JennieDijk

JennieDijk

14-03-2015 om 20:08

Welkom zeker

Even voor de goede orde: opa en oma zijn hier zeker altijd welkom. Geen probleem als ze onverwacht langskomen of kort van tevoren bellen om te vragen of we iets zullen gaan doen ofzo. Het is ook geen probleem als ze bij ons willen eten. Maar liever niet op zo'n dag! De jongste is net 3 en na de hele dag verjaardag, vroeg wakker, de spanning van de kado's en veel visite is het gewoon fijn om rustig af te kunnen sluiten met eten.

En Tonny: als ze zonder andere visite willen komen, wat een reden zou kunnen zijn, dan hadden ze 's ochtends de gelegenheid (want toen was er niemand en dat heb ik ook van tevoren benoemd).

JennieDijk

JennieDijk

14-03-2015 om 20:39

Ik denk dat ik...

...de volgende keer bij het uitnodigen gewoon verzoek of ze de eindtijd van de verjaardag zouden willen respecteren omdat we merken dat de kinderen aan het eind van de dag moe zijn.
En dat ze dan een andere keer van harte welkom zijn om te blijven eten ofzo.

Één tijdstip

Ik snap best dat je nog kleine kinderen moe zijn om half vijf, ze zijn al vanaf tien uur ' s ochtends aan het feesten. Ik zou niet een ochtend- en een middagshift doen maar één tijdstip, dus ofwel een ochtendfeestje met taart en koffie of een middagfeestje met borrel en hapjes.

Skik

JennieDijk

JennieDijk

14-03-2015 om 21:01

Goed idee

Goed idee Skik. Ik doe volgende keer van 08:00 tot 10:00 haha.
Grapje, maar het is inderdaad een goed idee. Ochtend is best prettig, of evt. later op de ochtend met lunch. Dan iedereen voor het middagslaapje weer eruit, zoiets.

creabea

creabea

14-03-2015 om 21:49

zo herkenbaar!

Ik erger me altijd aan mijn eigen ouders die het elke keer presteren om (op het laatst) op een ander tijdstip of andere dag te komen; meestal een dag eerder dan de rest. Op een doordeweekse dag terwijl een van de kinderen nog naar zwemles moest is ook wel eens voorgekomen, toen kwamen ze dus echt alleen een kado afgeven (en daar zitten ze dan 2,5 uur voor in de auto). Waarschijnlijk om de andere verjaardagsvisite te ontlopen (mijn vader is vrij verlegen), maar vervelend vind ik het wel. Ze komen namelijk altijd als we nog bezig zijn met boodschappen, taart bakken of iets dergelijks. Dan heb ik dus geen tijd voor ze, moet ik weer apart taart in huis halen etc.
Andersom is het net zo: hun eigen verjaardagen vieren ze altijd op de dag zelf, dus doordeweeks kunnen wij nooit komen vanwege de afstand. In praktijk komen we vaak dan een paar weken later, want in het weekend komt het hen weer niet uit.

Net zoiets als met het kopen van kado's voor verjaardagen en sinterklaas. Mijn ouders vragen altijd om zeer precieze verlanglijstjes en ze kopen steevast iets anders (niet altijd geslaagd, wel altijd heel duur). Ze komen ook altijd op pakjesavond, maar eigenlijk wil ik dat liever niet (altijd teveel kado's en mijn ouders zijn niet zulke gezellige mensen).

Ik vind het ook nogal moeilijk om ze te weigeren, zeg maar. Wel zeg ik elke keer dat als ze op zaterdag komen, de kinderen naar de scouting/sportclub zijn, wij boodschappen moeten doen en taarten bakken. En dan krijg ik als antwoord dat de kinderen zo druk zijn (hint naar: kunnen ze sport niet afzeggen als wij komen? Ik weet het niet) en dat ze toch niet zo van taart houden en dan komen ze toch op zaterdag.

Jennie

Je kan de verjaarsvisite vragen vanaf drie uur voordat je kind een middagslaapje gaat doen. Als het dan dutjestijd is kan je via je kind zeggen: dag allemaal, ik ga nu slapen. Als je ouders zo'n ochtend te vroeg vinden, of niet 'exclusief' genoeg, dan kunnen ze desnoods aan het eind van de middag komen en eventueel een hapje meeeten. Het scheelt een hoop dat je hen dan alleen hebt en niet deels gecombineerd met andere visite en voor je kinderen is dat een stuk minder druk.

Skik

tonny

tonny

15-03-2015 om 12:48

duidelijk zijn

daar hebben jullie gelijk in, het is goed als opa en oma begrijpen waarom zoiets zo gepland is én dat je ook even navraagt wat hun plannen zijn - nu je ondervindt hoe het in de praktijk meestal gaat.

Ik weet van andere grootouders dan ze kinderverjaardagen waar ook vrienden van de ouders met hun kinderen samen op bezoek komen, vaak nogal druk vinden. Als je zelf volop in de kleine kinderen zit, is dat misschien niet zo herkenbaar/begrijpelijk, maar ik begin het te merken en ik ben nog niet eens een oude oma hahaha. Dus vraag opa/oma lekker op de koffie, laat hen eventueel meelunchen en maak daarna ruimte voor andere visite.

Taart en hapjes zie ik trouwens niet als mee-eten/maaltijd. Jullie wel?

Monique D*

Monique D*

15-03-2015 om 15:35

Taart en hapjes geen echte maaltijd

"Taart en hapjes zie ik trouwens niet als mee-eten/maaltijd. Jullie wel?"

Nee, dat zijn tussendoortjes. Ik heb ook feestjes meegemaakt dat dat rond 18.00 uur als maaltijd gezien wordt.

Ik zou het verder geen punt vinden als de visite weg is en opa en oma gewoon laat mee-eten met de warme maaltijd.
Zo vaak komen ze toch niet?

Maar wat ik hieruit begrijp is dat ze erg aanwezig zijn.. dan wordt het verhaal anders. Er worden goede tips hierboven genoemd.

Pug

Pug

15-03-2015 om 19:46

hapjes

Nee, hapjes vind ik ook geen maaltijd. Maar het is niet ongastvrij als je ze alleen maar hapjes aanbiedt in de middag en je de eindtijd zet vóór het avondeten. Je gastvrijheid is nou eenmaal niet oneindig en in de afgebakende periode ben je gastvrij geweest. Je bent toch niet alleen maar gastvrij als je een avondmaaltijd aanbiedt?

Vind ik dan

Als je graag rust wil tijdens het avondeten en bedtijd, vind ik dat heel normaal. Ik ga mensen ook geen maaltijd aanbieden als ze expres en onaangekondigd net na mijn gevraagde tijden komen. (Is nog nooit gebeurd, maar ik zou het niet doen.)

Half a twin

Half a twin

16-03-2015 om 09:50

Herkenbaar

Hier ook altijd moeilijkheden met de opa en oma die hun eigen tijd bepalen, zich niet aan de uitnodiging houden.
Iemand sprak hier over duidelijk zijn, helaas werkt dat in het geval van deze mensen niet.
De laatste vejaardag hier was de visite uitgenodigd vanaf 14.00 uur en voor de gasten die uit Overijssel kwamen zou ik om 18.00 uur ovenschotel x klaar hebben naar het recept van oma J. ( hoofdingredienten x, y, z naar keuze met of zonder kaas) Gasten hier uit de regio mochten ook mee-eten maar moesten dat even aangeven om tekorten te voorkomen.
Opa en oma laten 3 dagen van tevoren weten dat opa eerst nog naar de Kno arts moet, dat ze dus iets later zijn, ze melden zich niet aan voor de maaltijd.
Uiteindelijk komen ze pas om net voor 17.00 binnen, en zijn niet weg te krijgen. Zelfs toen we de glaasjes nket meer vulden was het geen aanwijzing voor hun om op te stappen. Uiteindelijk gingen ze om 18.55 de deur uit en kon de ovenschotel op tafel.
Hoe duidelijk ik ook ben opa en oma doen altijd hun eigen zin. Ik had nu nog mazzel dat ze op de goede dag waren. In het verleden zijn ze eens een dag te vroeg gekomen en dan helemaal verbaasd dat er geen taart was op een verjaardag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-03-2015 om 10:07

Tjeemig zeg half a twin

Geef die mensen toch een bordje eten....

Je hebt het toch niet zo krap afgemeten dat er geen twee extra porties vanaf kunnen? En anders wat extra salade en brood erbij en niemand merkt het verschil.

Je kunt die mensen toch Niet binnen een uurtje weer buitenkijken???

Ben bang dat dit weer op een schoonmoederdraadje gaat uitdraaien, maar ik zeg het toch maar... Je schoonmoeder zal vast een draak van een mens zijn, maar jij laat je ook echt niet altijd van je beste kant zien. Dat blijkt maar weer.

Jaina

Jaina

16-03-2015 om 10:57

Halfatwin

Wat ongastvrij om het eten zo precies afgemeten te hebben. Zo is er helemaal geen ruimte voor spontane beslissingen om wel of niet meee te blijven eten. Als het heel gezellig is willen mensen misschien wel wat langer blijven. Ik zou zorgen dat ik meer dan genoeg had en dan konden opa/oma (de buren, tante, vrienden...) gewoon mee blijven eten als dat zo uitkwam.

Okie Dokie

Okie Dokie

16-03-2015 om 11:02

Sjonge nou....

Ik word er eerlijk gezegd een beetje kriebelig van het moeilijke gedoe. Het gaat met name om oma's en opa's ...kunnen jullie nou niet een beetje flexibel zijn juist voor hen?
Ik zou er iets voor over hebben als wie dit soort gedoe nog hadden,mijn kind heeft echter nog maar een oma en die zit zwaar dementerend in een huis. Wordt niet om zielig te doen hoor, maar wat een gedoe overeen uurtje vroeger of later en 2 bordjes eten meer of minder. Reken gewoon op ze en laat je niet zo opnaaien. Je hoort altijd over moeilijke schoonmoeders maar er zijn blijkbaar ook schoondochter en zonen die er wat van kunnen....

Tine Winkel

Tine Winkel

16-03-2015 om 11:17

idd Halfatwin

Je kunt mensen toch niet binnen een uur al weer weg sturen?

Bij feesten bij ons is er altijd plenty eten. Een deel dat op 'moet' (zoals bv. zo'n ovenschotel en de slagroomtaart) en een deel dat lang(er) te bewaren is (bv. afbakstokbrood, komkommer, paprika, kaas, toastjes etc.). Als er erg veel mensen toch blijven eten, dan vul je de maaltijd aan met die houdbare zaken. Als er weinig mensen blijven eten, laat je alle houdbare zaken in de kast.

Astrid

Astrid

16-03-2015 om 11:29

maar

Als je om 5 uur een stuk taart en hapjes in je maag krijgt, is er dan nog ruimte voor een maaltijd?

knor

knor

16-03-2015 om 11:30

sjongejongejonge

Werkeljk waar, half a twin, wat ongelooflijk ongastvrij naar opa en oma toe.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-03-2015 om 11:51

@astrid

daarom - opa en oma hoefden nog maar weinig te eten - dan hadden ze toch ook wel kunnen aanschuiven voor een half bordje?

amk

amk

16-03-2015 om 12:04

afgepast koken

dat doe ik ook altijd, en wel om voedselverspilling tegen te gaan.
Daarom wil ik van te voeren weten wie er mee-eten als ik dat al verstrek.

En ook hier bepaalde tijden, gewoon omdat er dan wel weer genoeg prikkels zijn binnen gekomen en we de rest van de avond nodig hebben om bij te komen zodat er 's nachts in elk geval nog een paar uur nachtmerrieloos geslapen wordt. En dan heb ik geen eens jonge kinderen die nog middagslaapjes doen.

Hanne.

Hanne.

16-03-2015 om 12:20

afgepast koken

Ik kook ook altijd afgepast. Maar zeker voor verjaardagen zorg ik toch dat ik meer dan voldoende in huis heb zodat ook onverwachte gasten langs kunnen komen.

Ik kan me niet voorstellen dat je zo krap eten in huis hebt dat je niet een paar extra eters kwijt kan. Niet op een doordeweekse dag maar zeker niet op een verjaardag.

Afbakstokbroodjes met kruidenboter en wat soep op voorraad en je kan zo 2-3 eters extra er bij. En als die niet komen dan komt het een dag of wat later wel.

De stukjes taart staan toch ook niet afgemeten klaar? Als er veel mensen komen opdagen zijn de stukjes kleiner, als er weinig komen heb je een restje voor de volgende dag.

Juno

Juno

16-03-2015 om 12:31

Twee dingen

Ik snap de irritatie dat mensen ondanks een duidelijke eindtijd blijven hangen. Waar vrienden bij mij de keuken aan kant maken zodat ik de kinderen kan doen, loopt oma hoe lief ik haar ook vind, eigenlijk alleen maar in de weg en is enorm druk.
Maar: een eindtijd om 18.00?! Hoe ontzettend ongelofelijk ongastvrij ben je dan wel niet! Voordat de mensen thuis zijn en eten op tafel hebben loopt het tegen zevenen. Ik neem aan dat ook daar kinderen zijn die op tijd naar bed moeten/sport hebben of andere verplichtingen. Stop dan om 17.00.
Ik zou in jouw geval het vanaf 14.00 doen. Na het slaapje, na de lunch maar wel met avondeten en tegen de tijd dat kind naar bed moet vraag je of de visite even de boel wil glad trekken en alvast koffie gaat zetten. Hoe meer ik de verjaardagen loslaat en hoe langer de mensen kunnen komen hoe rustiger ik het vind. Zeg nou zelf, 20 man in twee uur is toch veel drukker dan wanneer het de hele dag door binnendruppelt?

Jaina

Jaina

16-03-2015 om 12:34

Geen verspilling

Als ik teveel maak dan is het geen verspilling van voedsel. Dan komt het gewoon de volgende dag weer op tafel. Als er bijvoorbeeld een halve ovenschotel overblijft dan kan je daar mooi de volgende dag weer van eten. Dat kan bij bijna alles. Wat wel lastig te bewaren is dat is salade. Wat je wel kan doen is natuurlijk extra ingredienten kopen en eerst een kom klaarmaken en dan eventueel nog een tweede portie als de eerste op is.
Verder kan je inderdaad er voor zorgen dat er nog extra dingen in huis zijn die lang houdbaar zijn.
Afgespast koken voor gasten vind ik sowieso lastig. Zelfs voor mijn eigen gezin kan ik niet 100% inschatten hoeveel iedereen eet. De ene dag is het meer dan de andere dag. Echter bij je eigen gezin heb je nog wel redelijk een idee. Dan weet je wat gemiddeld gesproken genoeg is. Bij gasten weet ik dat niet. Ik wil absoluut niet dat er niet genoeg is. Ik kook dus altijd te veel als er mensen zijn. Wat geen enkel probleem is want het komt heus wel op.
Dus zelfs als ik van te voren precies weet hoeveel mensen er komen eten dan is het eten alsnog niet afgepast. Ik weet immers niet hoeveel mijn gasten eten. Ik ken mensen die zo drie volle borden eten en mensen die na een half bord al genoeg hebben. Het kan ook nog eens per keer verschillen. Dus dan is het altijd ruim koken.

Pug

Pug

16-03-2015 om 12:38

het gaat toch om...

...het negeren van de gevraagde tijd, niet om het eten an sich?

Als opa en oma (of wie dan ook) voor een brunch zijn uitgenodigd en ze staan al om 7 uur voor de deur omdat ze toch allang wakker waren en het ze zo beter uitkomt, vindt iedereen het dan ook volstrekt normaal?

Als je als gast tijden doorkrijgt, dan bedenk je toch "waarschijnlijk hebben ze buiten die tijden andere dingen te doen, dan is het wel zo fatsoenlijk om dan weg te gaan/niet te komen"???? Of om op z'n minste even te communiceren, zo van "jongens wat doen jullie eigenlijk ná 16:30? Kunnen we iets langer blijven?" Stel je was van plan uit eten te gaan, moet je dan alle plakkers ook meenemen omdat je anders niet gastvrij gevonden wordt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.