Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Josephine

Josephine

05-10-2015 om 11:32

vegetarische recepten die wat normaler zijn


Wat ik nooit zo aardig vind

Is de boemerangvraag, op mijn mededeling dat mijn zoon vegetarisch eet: "O, maar hij draagt zeker wel leren schoenen?". Bijna alsof men hem graag op inconsequenties wil betrappen. Alsof geen vlees eten alléén al als aanmatigend wordt gezien.

Knurf

Knurf

10-10-2015 om 18:33

herken ik Anneque

'Het is alleen zo, dat vlees eten hem in de loop der jaren dermate is gaan tegenstaan, dat hij het niet meer weg zou krijgen'

Dat herken ik ook. In theorie zou ik scharrelvlees en wild kunnen eten. Maar vlees eten staat na al die jaren zo ver bij mij vandaan, dat het gewoon niet meer in me opkomt om dat te doen. In uiterste nood misschien, maar zo ver is het in Nederland (nog) niet

Overigens meld ik meestal gewoon dat ik geen vlees of vleeswaren eet, en mensen concluderen dan vaak zelf dat ik dus vegetariër ben. Ze vinden het pas gek worden als ik uitleg dat ik ook geen soep neem als de kans bestaat dat daar vleesbouillon in zit, en niet gewoon de gehaktballetjes uit de tomatensoep wil vissen. En geen chips van Lay's Deep Ridged American BBQ eet.

Haha Knurf

Een 'omnivoor zonder insecten of bloemen' vind ik heel grappig gevonden je!

skik

Moni

Moni

10-10-2015 om 20:45

Knurf

"Ze vinden het pas gek worden als ik uitleg dat ik ook geen soep neem als de kans bestaat dat daar vleesbouillon in zit, en niet gewoon de gehaktballetjes uit de tomatensoep wil vissen."

Lijkt me helemaal logisch van die mensen. Ik heb een collega die inderdaad niet of heel weinig vlees eet. Ze is echter niet anti-vlees. En ze eet soms wel een beetje vlees, alleen sommige dingen.
Zij eet wel vleesbouillon en vindt het vissen van balletje geen probleem. Ze is namelijk geen vegetariër. Ze eet alleen nauwelijks vlees.

Misschien is het duidelijker als je meldt dat je vegetariër bent. Dan zou ik jou geen vleesbouillon geven en geen balletjes uit de soep laten vissen.

Ik zou nog wel vragen of je wel vis eet

Moni

"Misschien is het duidelijker als je meldt dat je vegetariër bent."

Ik krijg dus serieus wel eens vragen in de trant van: "En eet-ie ook geen knakworstjes?"

Nou zit daar ook weinig echt vlees in, dat is natuurlijk wel zo

Moni

Moni

10-10-2015 om 21:35

Grappig Anneque

Nee, ik heb geen idee wat voor domme opmerkingen mensen maken. Ik zou je niet vragen of je wel knakworstjes eet

Ik heb een schoonzus die vegetariër is en we zijn geregeld samen in een restaurant geweest. Daar gelukkig niet zulke domme vragen. Wel altijd de vraag of ze vis eet.

Knurf

Knurf

11-10-2015 om 08:56

Moni

'Misschien is het duidelijker als je meldt dat je vegetariër bent.'

Maar dat mag juist niet meer van Jamie en Fiorucci

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2015 om 11:08

jemig Knurf

Ah gossie. Je leest dingen die niet geschreven zijn, en als je daar reactie op jrijgt negeer je dat. Maar goed, knurf vrolijk verder.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-10-2015 om 17:00

ikzelf heb jarenlang

zo gegeten dat ik geen vlees bereidde van dieren die in gevangenschap hadden geleefd. Dus (@Krullevaar) idd wel konijn, haas en ree (want die hadden vrij rond mogen lopen) en vis (waarvan ik dan maar hoopte dat die vrij rond had mogen zwemmen). Maar geen 'gewoon' vlees.
En als andere mensen kookten, dan at ik wat de pot schafte.

Doel van mijn 'systeem': zorgen dat er zo weinig mogelijk dierlijke eiwitten hoeven te worden geproduceerd. Veel van wat die 'gehouden' dieren eten wordt weer speciaal voor hen geteeld, terwijl de grond die daarvoor nodig is ook gebruikt zou kunnen worden voor het telen van gewassen die wij zouden kunnen consumeren.
Ook op dit systeem valt veel af te dingen, snap ik ook wel. Maar al met al at ik ongeveer eens per 2 weken vlees en mensen bij wie ik werd uitgenodigd, hoefden geen rekening met mij te houden vwb koken. Erg praktisch.

+ Brunette +

+ Brunette +

11-10-2015 om 17:26

Spraakverwarring

Een vegetariër eet geen vis, dat is te lezen in alle encyclopedieën en woordenboeken. Als je wel vis eet, zeg dan gewoon dat je geen vlees eet. Al die hokjes zijn wel vervelend. Zo eet ik nagenoeg veganistisch en ben strikt genomen dus een vegetariër maar dan wek je weer de indruk dat je ongebreideld zuivelproducten eet. Ook draag ik de leren schoenen die ik in vrijzinniger tijden heb aangeschaft. Ik ga die niet weggooien om veganistisch schoeisel aan te schaffen, dat vind ik absurd. Bij dit soort keuzes draait het toch allemaal om dierenleed en ecologie? Gandhi schijnt eens gezegd te hebben dat leer niet principieel fout is omdat je het kunt nemen van een dier dat op een natuurlijke manier is gestorven. Zo gezien kun je zelfs bont dragen. Helaas is de waarheid ingewikkelder.

Flexitarier

http://flexitarier.nl/menu-van-morgen/flexitarische-tips/

Je kunt jezelf ook flexitarier noemen. Ben je van het meeste gezeur af.

Noet

Noet

11-10-2015 om 17:40

en ik

blijf me verbazen over de titel van het onderwerp.
"recepten die wat normaler zijn"

Ik blijf me verbazen over het stukje "normaler" juist als je wat meer afwisselt worden die dingen ook "normaal" zo heeft mijn dochter jaren geen wit brood gegeten want dat luste ze niet (en ik was de laatste om haar op andere gedachten te brengen) ook ketchup uit een fles moest ze niet, ze was zelfgemaakte gewend. Inmiddels is dat al jaren over en proeft ze vrijwel alles en eet ook heel veel dingen, omdat dat voor ons normaal is.

Ik geef grif toe, ik heb ook nog geen lekere bereidingswijze voor tahoe gevonden, maar ik blijf proberen.

Charis

Charis

13-10-2015 om 11:14

Wat normaler

En ik snap dat 'wat normaler' dus heel goed. Ik ben niet vegetarisch, maar wil graag om milieuredenen een dag in de week geen vlees eten.

En het is fijn als ik daarvoor dan niet allemaal dingen in huis hoef te halen die lastig te verkrijgen en/of duur zijn en waarvoor ik me bij de bereiding in allerlei bochten moet wringen.

Ik heb dat boek 'Veg' gehaald bij de bieb (eerder genoemd in deze draad). Het ziet er mooi uit en ik ga er zeker wat recepten uit proberen. De auteur staat zonder dogmatisch te zijn ook op het standpunt dat je eigenlijk niet het vlees in de maaltijd zou moeten vervangen, maar moet uitgaan van alle lekkere smaken die groenten te bieden hebben.

Angela67

Angela67

13-10-2015 om 11:28

charis

klopt, dat schreef ik in het begin al. Ga uit van een of 2 groentes (of meer), en maak daar een maaltijd omheen. Soms kom je dan wel op vlees/vis/ei/kaas/noten/soja uit, soms niet.
gr Angela

Noet

Noet

13-10-2015 om 11:37

Charis

de stoofpot op blz 43 is erg lekker!
En ook het recept op blz 30 (met aubergine en spercibonen)
Die pasta die je daarbij maakt is in een voldoende koude koelkast wel enkele weken houdbaar, mits je met schone lepel eruit schept)

In de zomer is de salade met couscous ook erg lekker.

Veel plezier er mee.

Charis

Charis

13-10-2015 om 20:43

Noet

In mijn exemplaar staat op blz. 43 het recept van Spoufflé van spinazie, penne en kaas. Klinkt ook heel lekker, maar dat is geen stoofpot . Op blz. 30 staat een Noord-Afrikaanse stoofpot van pompoen en kikkererwten, is dat misschien de stoofpot die je bedoelt?

Noet

Noet

13-10-2015 om 20:50

die bedoel ik, die spouflee is heerlijk maar veel werk en te weinig als maaltijd voor 4,

Noet

Noet

13-10-2015 om 21:03

en 29

Is dat recept met aubergine en sperziebonen.

Verder zijn bij ons inmiddels aan de standaard toegevoegd:

Blz 351 is warm en koud erg lekker (aubergines en aardappels uit de oven)

En 349 vind mijn dochter ook heel lekker (gevulde paprika met aardappels, feta en pesto)

307 caponata

300 humus van bietjes en walnoot

222spercibonen, nieuwe aardappels en olijven

122 avocado met grapefruit en chilipepers was geen succes

86 panzanella weer wel

En de couscous salade op 231 is inmiddels een van de favoriete recepten op mijn werk.

Ik probeer elke week een nieuw gerecht uit dit boek te koken momenteel.

bieb63

bieb63

13-10-2015 om 21:36

ook erg lekker:

Plakjes aubergine grillen (liefst in contactgrill, anders grillpan, zo min mogelijk vet, want dat wordt alleen maar opgeslurpt door de aubergine). Een tomatensaus maken (uitje en knoflook fruiten, bliktomaten en kruiden, oregano, tijm e.d mee koken, peper, zout, en beetje laten indampen tot saus, evt. nog stukjes gedroogde tomaat mee laten sudderen). Mozzarella in plakjes snijden. In ovenschaal een laag aubergine, een laag tomatensaus en daarop plakjes mozzarella, dan weer een laag aubergine, tomatensaus en mozzarella. Daarover nog wat geraspte parmezaan. Half uurtje in de oven (eerste helft alufolie erover).

Krullevaar

Krullevaar

13-10-2015 om 22:59

snap het ook niet

Ja dat recept van bieb is ook erg lekker en maak ik regelmatig. Ik ben geen vegetarier maar een wel regelmatig vegetarisch (dus geen vlees en vis ). Ik snap helemaal niet waarom dit ingewikkeld zou moeten zijn en ga ook zeker niet aan de slag met vleesvervangers e.d. Je moet alleen af stappen van de aardappel/vlees/groenten hap. Je kan geweldig goede vegetarische pasta's of oosterse gerechten maken. Niks ingewikkelds aan.

bieb63

bieb63

13-10-2015 om 23:39

Krulevaar

Idem als jij. Dat bedoel ik.

Josephine

Josephine

14-10-2015 om 08:40

sommige ingredienten

Zoals ik in mijn begin post al schrijf vinden we sommige dingen gewoonweg niet lekker, vaak die 'apartere' dingen uit vegetarische gerechten. Kikkererwten bijvoorbeeld. Maar ook couscous (wat helemaal niet zo raar is hoor) of bulgur of Quinoa.... de structuur hiervan brrr... humus...vind ik ook al niet lekker ;-(((
Tofu, nog nooit lekker gevonden, veel te zacht en sponzig (en dan heb ik ze nog wel krokant gebakken (alleen het buitenste laagje is dat dan)
En dan zit ik nog met een zoon die griezelt van champignons en aubergine (wat dochter en ik heerlijk vinden)
Dus ik maak lasagne op de normale manier, maar dan zonder gehakt. En dat doe ik met de meeste gerechten dan maar zo, gewoon zoals altijd maar dan het vlees weglaten. Nu wil ik wel eens wat nieuwere recepten, maar dan niet al te 'raar'... want regelmatig zit er dan iets in wat we juist niet zo graag eten.

Hanne.

Hanne.

14-10-2015 om 08:48

raar is ook betrekkelijk

Raar is natuurlijk ook maar betrekkelijk. De dingen die jij 'apart|raar' vindt zijn de dingen die hier dagelijks (we eten niet standaard vegetarisch) op tafel staan.

Een gekookte aardappel. Dat vinden wij 'raar'.

Maar goed, daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen. Misschien kan je gebruik maken van de vega recepten die je vindt, maar de 'rare' ingrediënten vervangen door iets wat je wel lekker vindt. Couscous en Quinoa/Bulgur kan je bv vervangen door rijst. En kikkererwten/linzen door bonen. Dan kom je ook al een heel eind.

Gewoon het vlees weglaten is uiteraard ook een optie, maar als je dat 7 dagen per week gaat doen zou ik toch de voedingswaardes eens goed in de gaten gaan houden.

Josephine

Josephine

14-10-2015 om 10:17

Klopt natuurlijk Hanne

Klopt natuurlijk Hanne, daarom zette ik het ook al tussen 'haakjes' ..... Ik probeer inderdaad de 'rare' dingen al wel te vervangen...en hoopte daarom op wat meer 'gewone' (ook relatief) recepten. En noemde ook de dingen op die ik liever niet tegenkom, alhoewel ik soms best weer eens een variant wil uittesten. (tot gruwel van mijn zoon, die echt niet een paar dagen achter elkaar onze experimenten trekt en aan de broodjes pindakaas zit) ik eet het altijd wel op, maar vind het vaak toch tegenvallen.
We zijn in ieder geval wel dol op groente en eten daar dagelijks voldoende van en doe hier en daar een eitje bij of wat noten erdoorheen.

Voedingswaarden en heel gewoon eten

Voorbeelden van heel gewoon eten zonder 'rare' vegadingen maar met voldoende voedingsstoffen zijn gewone lasagne zonder gehakt maar met wat extra geraspte kaas, bami of nasi met roerei in plaats van kip, chili zonder gehakt. Door de kaas, het ei en de peulvruchten in die maaltijden krijg je je ijzer en eiwitten die je anders uit vlees had gehaald ook binnen.

skik

Krullevaar

Krullevaar

14-10-2015 om 10:19

Josephine

Je hoeft toch helemaal geen quinoa of bulgur te gebruiken. Kies gewoon pasta of rijst, ik neem aan dat jullie dat niet als 'raar' beschouwen. Ja jullie smaken beperken de keuze, maar dat is je eigen voorkeur.

Lucerna

Lucerna

14-10-2015 om 10:34

Josephine

Maar begrijp ik nu goed dat jij min of meer volledig vegetarisch wilt gaan koken, omdat je één vegetariër in huis hebt? Ik heb ook één vegetariër in huis. En dus eten wij af en toe volledig vegetarisch (bijvoorbeeld eenpansgerechten), een paar dagen per week gewoon vleesloos (wat we toch al deden) en die paar weekdagen dat we vlees of vis eten, heb ik een vleesvervanger naar de smaak van de vegetariër. Dat is prima te doen.

Josephine

Josephine

14-10-2015 om 15:16

we rommelen wat aan

Dochter eet niet iedere dag thuis, i.v.m. werk, dus dan eten we gewoon vlees (zoon en ik) en verder wil ik dus wel wat leuke nieuwe dingetjes maken. En ook best een keer iets 'raars' proberen (hahaha excuus het is natuurlijk niet raar, maar even zonder opsomming van alle wat alternatieve nieuwigheden (voor ons) te noemen)

Beetje raar

Pasta met diepvriesspinazie, verkruimelde zachte geitenkaas, pijnboompitten en reepjes zongedroogde tomaat.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.