Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wateroverlast - tegels uit de tuin?

Vanavond liepen wij de hoosbuien mis, hier vielen maar enkele spetters. Elders was het bar. Steeds vaker klinkt de goede raad de eigen tuin aan te passen aan de heftige regenval die steeds vaker gaat voorkomen. Halen jullie wat tegels uit de tuin ? Andere oplossingen?

Wij hebben een vijver, die was er al. Verder heb ik wat stenen uit het terras verwijderd, meer struikjes geplant.


Fransien

Fransien

04-06-2016 om 23:09

Wij hebben al zo min mogelijk tegels

Ik vind het zelf zo naar, zo'n tegelwoestijn. Bij ons is er zo veel mogelijk gras en stevige struiken (balbestendig). Het stukje tegels is beperkt tot een tafel en een bank.
De buren aan beide kanten hebben wel zo'n tegelwoestijn en klagen dat het in hun tuin zo heet wordt. Onze bomen houden een hoop tegen, maar hun tuin ligt vol in de zon nadat ze hun laatste loofboom gekapt hebben, het gaf zo'n rommel die vallende blaadjes...

Lou

Lou

05-06-2016 om 00:25

Kleine beetjes

Het zijn maar kleine beetjes, maar het helpt denk ik wel. Wij hebben ook driekwart van de tegels uit de tuin gehaald toen we hier kwamen wonen, eigenlijk vooral omdat we een betegelde tuin erg lelijk vonden. Nu gras en borders en een klein stukje tegels hebben we laten zitten voor een tafel en stoelen. Overigens hadden wij net zulke buren als Fransien!

Alicia

Alicia

05-06-2016 om 07:03

hier niet

Mijn tuin ligt op een kleilaag, dus na elke bui hadden wij een moeras in de tuin. En er was meer mos dan gras omdat de tuin op het noorden ligt. Nu is de tuin betegeld en dat is veel prettiger.

hier

wij hebben hier in het zuiden flink last gehad van de hoosbuien. de afwatering in onze straat is niet fantastisch, al vanaf dat we hier kwamen wonen (nieuwbouw) is het een probleem.

Wij hebben grotendeels grasveld, en afgelopen week hadden we gelukkig niet al te veel problemen. Buren hebben grotendeels tegels en daar stond het water centimeters hoog. dus ik zou zeggen, tegels er uit. een vijver is denk ik ook een goede buffer voor zulke buien.

Theekopje

Theekopje

05-06-2016 om 10:49

Geen tegels eruit

...want ik had al geen tegels. Hier gras en struiken. Ik vind betegelde tuinen lelijk, bloedheet, en zonde. En inderdaad kan het water niet weg.

Vogel

Vogel

05-06-2016 om 10:49

Sedum

Vetplantjes op het dak van de schuur schijnt ook nog te helpen. Er ligt hier een gekregen polletje, maar het breidt nog niet echt uit.

El Balconia

El Balconia

05-06-2016 om 11:12

ik hou wel van een betegelde tuin

mits een goede afvoer en door een vakman gelegd. Dat is dus niet hoe mijn voorganger zijn verwilderde tuin had liggen: richting huis aflopend.

Ik vind een tuin waar van alles en niks staat rommelig ogen en ik houd niet van insecten(ik heb nu een paar tuinen in gedachten dus voel je vooral niet aangesproken) en het nadeel van bv de tuin van de buren was dat ze te oud waren om te snoeien en te krenterig om daar iemand voor in te huren.
Wij zaten dus alsnog met alle overlast van takken, bladeren, klimop-gedoe in onze tuin.

Nu heb ik een balkon, heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 11:33

Piekerdepieker

Onze tuin ziet er niet uit. Tegels die door boomwortels ongelijk liggen, onkruid en gras tussen de tegels, bah... ongezellig. Opnieuw aanleggen kunnen wij niet. Een vakman is te duur en schoonzoon heeft amper tijd. Dus toch maar weer gras? Voor het water hoeven wij het niet echt te doen. In de omgeving wordt daar al goed op ingespeeld bij nieuwbouw en we wonen tussen slootjes, vijvers en bij kanalen.

Pirata

Pirata

05-06-2016 om 11:34

richtlijnen

Van mij mogen er hier gemeentelijke richtlijnen voor komen. Minstens een derde van je tuin afwaterend aanleggen oid.
Overigens hoef je als je veel terrasruimte wilt niet te gaan tegelen. Wij hebben een vlonderterras en een terras van fijn grind. Het water zakt er zo weg.
En ja, heel lastig hoor, die bladeren en insecten... vervelend al die natuur zodra je naar buiten stapt. Meen je dat nou serieus??

Alicia

Alicia

05-06-2016 om 11:37

pirata

Zulke richtlijnen hebben alleen zin als de gemeente ook toezicht gaat houden. Wil je echt dat daar je belastinggeld naar toe gaat?

Pirata

Pirata

05-06-2016 om 11:41

Alicia

Ja, enig toezicht zal er dan wel moeten komen. Maar het alternatief lijkt me ook wel prijzig. Geen idee wat goedkoper is, dat is vast uit te rekenen. Al die waterschade gaat ook i de miljoenen lopen.

Alicia

Alicia

05-06-2016 om 11:47

pirata

Voor je het weet krijg je allemaal rechtszaken van huiseigenaren die de gemeente aansprakelijk stellen omdat de woonwijk op klei is gebouwd. Meerkosten voor betere hemelwater afvoer verhalen op de gemeente

Juno

Juno

05-06-2016 om 11:51

Camping

Op campings met vaste staanplaatsen is vaak een regel hoeveel betegled mag worden. Ik heb een terras en een pad van oude klinkers (mooi en meer voegen dan tegels), verder planten en een vijver. Paar jaar terug de tuin opgeknapt en drainage aangelegd.
Door omstandigheden lang niets aan de tuin kunnen doen, is nu echt een bende. De buren hebben tegels, buren aan één kant klagen over de schaduw van ons boompje.

Pirata

Pirata

05-06-2016 om 11:53

klei is een probleem ja

Ik had ooit ook klei, dat liep lastig weg ja. Maar ik denk dat een gemeente in samenwerking met het waterschap moet bepalen wat er nodig is. Richtlijnen voor privetuinen kunnen een middel zijn, maar andere maatregelen ook. Ik had een paar gaten geboord in mijn kleituin met een grondboor. Daar grof grind in. Dat hielp al voor mijn tuin. Maar die was verder niet betegeld.

yvonne

yvonne

05-06-2016 om 12:07

insekten

Wat een verschillen toch weer. Wij hebben juist vlinderstruiken en planten staan waar hommels en bijen dol op zijn. Het gaat slecht met die insekten en alles wat hen kan helpen, doen we. Bovendien vind ik het gezellig het gezoem van hommels in de lavendel en jasmijn. Met de hommels gaat het wel goed. Vlinders zien we helaas steeds minder.
Wij hebben een dikke kleilaag en toch geen tegels. Het is inderdaad wel eens mossig maar het kan ook zonder. Ik moet maar eens bij de buurman in de leer. Toch wil ik geen betegelde tuin en ook niet grint met van die stalen bakken met grint erin. Die vind ik gewoon niet mooi.

El Balconia

El Balconia

05-06-2016 om 12:49

Pirata smaken verschillen

"En ja, heel lastig hoor, die bladeren en insecten... vervelend al die natuur zodra je naar buiten stapt. Meen je dat nou serieus??"

Ja, ik neem anderen ook serieus, dus mag je aannemen wat ik schrijf.
Mijn buurvrouw had een den-achtige in haar tuin van 20 meter hoog. Die hing scheef over onze tuin. Heeft de schutting met de wortels omgeduwd, de kauwen die er inzaten scheten continue het terras onder plus de tuinstoelen. Niet aan haar kant, dat dan weer niet. Gezang van kauwen is echt zo aangenaam niet, plus dat die beesten territoriaal zijn en je gewoon aanvielen, zeker in de tijd van het jongen.
Ik had tegels omdat ik dat mooi vond (plus een stuk gras)en alle naalden van die boom lagen steeds door de tuin. Evenals de klimop van de buurvrouw steeds door de heg kwam. Zij knipte die niet af, dat mocht ik doen.
Dus dan heb je de tuin waarvoor je door gezondheid geen tijd in hoeft te steken, mag je door een buurvrouw aan de slag.
Precies door de heg groeide een wingerd en misschien zoals je weet, komen daar aardig wat wespen op af op een bepaalde tijd. Alsof ze in extase zijn. Twee van het gezin waren allergisch. Maar de wingerd van de buurvrouw bleef door de gezamelijke heg komen, want onderhoud daar deden ze niet meer aan door leeftijd.
Zoveel wespen zelfs dat ik daardoor niet meer in de tuin kon zitten.
Verder heb ik gewoon niets met insecten, echt helemaal niets. Dat kan, dat mag en dat is gewoon zo. Niks mis mee toch?
Verder mag zij doen in haar tuin wat zij wil, maar wil ik er geen last van hebben en zeker geen werk aan hebben omdat een ander te belazerd is het bij te houden.

Triva

Triva

05-06-2016 om 13:01

wespen?

Hier kwamen bijen af op de wingerd en dan nog: je heb het over insecten en begint vervolgens over kauwen en dennebomen en niet snoeien en dan even over wespen. Wespen komen gewoon in grote getale in je betegelde achtertuin in augustus als je de pech hebt. Dat heeft niet zoveel te maken met wel of geen tegels. Ze komen af op zoetigheid als er niets anders meer te halen is dus wees blij zolang ze af komen op de struiken van je buren ipv jouw glas limonade.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2016 om 13:44

El Balconia

Heel verstandig dat jij op een flat bent gaan wonen.

Jij en een buur met tuin lijkt met een verschrikkelijke combi.

Floor

Floor

05-06-2016 om 13:59

Als je niet van tuin(onderhoud) houdt, neem dan geen tuin!

In een ander draadje kwam het ook al naar voren, wat een vreselijk corvee een tuin toch is.
Neem dan geen tuin!
Er zijn heel veel mensen die heel graag een tuin zouden hebben, maar er geen kunnen krijgen.
Als nou alle mensen die niet van planten, insecten en tuinonderhoud houden, gaan wonen in een woning zonder tuin, dan kunnen de tuinliefhebbers meer aan bod komen.
Iedereen blij, en beter voor de afwatering.

Ja ik erger me ook aan mensen die hun tuin betegelen.
En ook aan de buren die de prachtige tuin van de vorige eigenaren tot het laatste grassprietje hebben laten leeghalen en daar een tuinman een nieuwe "tuin" in hebben laten zetten. Planten zijn levende wezens, geen meubilair.

margaretha

margaretha

05-06-2016 om 14:00

dennenbomen bij de buren

heb ik ook. Geeft idd flink overlast. Dat er naalden op het terras en in de tuin liggen (en het fietsenhok en mee naar binnen lopen ) doet me niet zoveel . Maar dat we om de haverklap het dak van de garage op moeten om weer eens de afvoer leeg te maken van alle naalden die de boel verstoppen ook al hebben we maatregelen genomen (netten/ en dingen die bovenop de afvoer passen).
Wespen zijn niet leuk

Triva

Triva

05-06-2016 om 14:08

margaretha

Niemand vindt wespen leuk, bijen daarentegen hebben wel een groot nut en om de bijen in leven te houden moet je je achtertuin dus niet betegelen (gras heeft ook geen zin). Wespen die in de wingerd zitten (hier waren het dus bijen) hebben nog genoeg zoetigheid te halen en zitten niet agressief om je limonadeglas. Zonder die wingerd van de buren had ze misschien nog wel meer last van die wespen.

yvonne

yvonne

05-06-2016 om 14:22

wespen

Veel insekten hebben nut. Bijen en hommels voor het verspreiden van stuifmeel, bijen maken honing, vlinders bestuiven ook. Zelfs wespen hebben nut. Ze eten allerlei insekten en larven, oa muggen. Wespen zijn er alleen aan het einde van de zomer, vanaf augustus zeg maar.
Wee je zeker dat het wespen zijn die in de wingerd zitten, geen bijen?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2016 om 14:47

Wespenvallen

Je kunt ook nog proberen de wespen bij de rand van de tuin te houden en, tja wel wreed, ze in een val te lokken. We hebben nu eenmaal natuur om ons heen, die niet altijd gelegen komt. Wat mij eigenlijk een fantastische constructie zou lijken, is als iemand zonder tuin het leuk zou vinden om de tuin van iemand anders mooi te maken, haha. Diegene zou hier ook lekker mogen zitten met een eigen boek en een kop koffie of thee van mij. Een volkstuintje, maar dan anders.

El Balconia

El Balconia

05-06-2016 om 14:50

grappig

dat mensen dat voor mij menen te moeten bepalen.
De tuin zat bij het huis hoor Floor en ik woonde daar niet alleen. Niemand met groene vingers dus dan tegels en ik mag dat echt mooier vinden dan ongeorganiseerd groen, daar hoef je je niet aan te ergeren.

En waarom zou ik niet de wens kunnen hebben buiten te zitten? Moet niet zotter worden natuurlijk.

Trivia:Het waren geen bijen, het waren wespen zoals ik al zei. Ze gingen na het uitvallen van wat ze opvraten alle spouwgaten in met een fijn nest tot gevolg waar we amper bijkonden. Daarbij heb ik een hekel aan insecten, dat kan toch? Nuttig of niet, ik heb er een hekel aan.

Ginny, het huwelijk ging kapot en daarom zit ik nu op een flat, bedankt voor je fijnzinnigheid.

Nur

Nur

05-06-2016 om 15:04

Geen tegels

Tegels in een tuin vind ik ook zo'n aanfluiting. Dat is inderdaad geen tuin meer. Prima voor het terras maar laat de rest van de tuin echt tuin zijn: gras, bloemen, struiken, bomen. Mag woest en wild zijn of keurig aangelegd maar in elk geval iets van natuur. En ja het trekt beestjes, soms wat minder welkome beestjes (wespen) maar ook welkome beestjes (bijen, vlinders, vogels, egeltjes en veldmuisjes). Ik kan enorm genieten van de geuren van bloemen, het gekwetter van de vogels en de rustgevendheid van de tuin.
Uitgebreid tuinieren hou ik niet zo van maar ook met minimum onderhoud kan je er een prima tuin op na houden.

Vroeger woonde ik op een flat en dan maakte ik van mijn balkon ook een mini tuin met planten en bloemen. Dat was ook leuk en inderdaad wat minder onderhoud. Het is toch echter wel erg leuk om een tuin te hebben dus ik geniet er nu wel van.

Mijntje

Mijntje

05-06-2016 om 15:07

buren

Ja, tegels eruit halen helpt wel degelijk. Maar helemaal als je buren dit ook doen Er is wel meer over verschenen in de kranten, dan steden hier wat aan moeten doen; meer groen en minder stenen, zodat het water weg kan.

Persoonlijk houd ik ook niet van een tegeltuin. We hebben dit jaar weer een merelgezinnetje in een struik, wij zijn enorme bofkonten met onze tuin.

Nur

Nur

05-06-2016 om 15:08

El balconia

Maar voor jou voegt een tuin dan niks toe boven een balkon. Op een balkon kan je ook prima buiten zitten weet ik uit ervaring. Wij aten heel vaak op het balkon(eigenlijk vaker dan we nu in de tuin eten).Dat was ook prima.
Wat een scheiding te maken heeft met wel/geen tuin hebben is weer een heel ander verhaal. Natuurlijk is het niet fijn om te moeten verhuizen maar voor een niet groen liefhebber voegt een tuin niks toe boven een balkon.

yvonne

yvonne

05-06-2016 om 15:17

nee hoor

Ik bepaal niks voor jou, hoor, El Balconia. Ik heb alleen een andere mening. En die mag ik hebben, net als jij de jouwe. Maakt verder niets uit.
Ik vind bijvoorbeeld veldmuisjes, zoals Nur wel vindt, geen welkome dieren. Die graven gaten in mijn tuin en die komen binnen met extreem weer, zoals vorige week met al die regen. Kan ook met kou en hitte zijn. Ik krijg morgen iemand langs om te kijken hoe we ze toch buiten kunnen houden. Ik dacht dat ik alle gaten dicht had gemaakt maar toch komen ze nog binnen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 15:19

Eigen keus

Wij hebben een behoorlijk groene tuin. Dat is onze keus. Ik kan me echter wel voorstellen dat anderen voor een betegelde tuin kiezen. Alleen het gras al. Dat is gewoon veel werk. Onkruid, mos, bijzaaien, kale plekken, kantjes een beetje bijhouden.... en dat is alleen het gras nog maar. De tuin kost echt veel tijd, als je het een beetje toonbaar wilt houden tenminste. En niet iedereen kiest daarvoor.

Er wordt in sommige reacties net gedaan of je geen tuin mag hebben als je niet van tuinieren houdt. Iemand die een huis koopt of huurt mag toch, tot op zekere hoogte, met zijn tuin doen wat hij wil?! En als diegene ervoor kiest om er een stel tegels in te gooien, prima. Kan je lekker in de zon zitten, zonder dat je je ergert aan de graskanten die de planten in je border verdringen.

Van insecten hou ik trouwens ook niet, al weet ik dat ze nuttig zijn. Valt hier over het algemeen wel mee, gelukkig. Slakken wel. Hele hosta's vreten ze op. (Heb je ook geen last van met tegels)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 15:20

En...

Natuurlijk voegt voor veel mensen een tuin wel iets toe. Het is toch heerlijk dat je zo naar buiten kunt stappen en op straat staat, dat je een trampoline kwijt kunt, een badje neer kan zetten, een droogmolen kwijt kan. Noem maar op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.