Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fruit en gemakzucht


Dorien

Dorien

21-07-2016 om 19:36

Schillen?

Hier gaat het meeste fruit ook gewoon ongeschild naar binnen. Okee, een banaan, mandarijn, kiwi daar gaat eerst de schil af. Maar een perzik niet hoor. Prima zo te eten, lekker juist. Rode bessen gaan hier ook zo van het steeltje. Mijn schoonmoeder doet overal suiker op, zelfs op de aardbeien. Dan proef je toch geen fruit meer?
Mijn eigen oma noemde een perzik met haar zeeuwse tongval met een langgerekte oe een ploesproeme (pluispruim) en zo heten ze bij ons nog altijd.
Hebben jullie nou ook moeite om lekkere perziken en nectarines te vinden? Ze zijn in de winkel nog veel te hard en onrijp. En laat je ze dan een tijdje liggen dan zijn ze soms al rot voor ze rijp zijn.

Guera

Guera

21-07-2016 om 19:48

Vieze handen

Ik hou niet van eten waar je vieze handen van krijgt. Een perzik met schil of zonder kan ik niet eten zonder dat het sap langs mijn onderarm stroomt. Idem een peer. Sinasappel pellen geeft vieze nagels.
Kip kluiven doe ik ook niet. Karbonades eten we ook nooit.

Tango

Tango

21-07-2016 om 20:20

Schil

Perziken eten we hier toch echt zonder schil, als we ze al hebben. Want ook hier is altijd het probleem waar koop je nou een goede perzik. In de winkel zijn ze inderdaad altijd veel te hard. Laatst zag ik ze liggen en wilde ik ze de dag erna eten, heb het maar gelaten want met 1 dagje zijn ze niet zacht. Mijn ouders schilden ook altijd perziken, nectarines inderdaad niet.
Peren ook trouwens. Een perenschil vind ik niet lekker, appelschil gaat wel.
En oh ja, ik had ook zo'n kraamhulp die naast dat ze mijn dekbedhoezen streek, heerlijk fruit klaar maakte. Een soort cocktail met sap er doorheen. Pure verwennerij.

Lucerna

Lucerna

21-07-2016 om 20:53

Zo leer je nog eens wat...

Perziken schillen heb ik ooit, lang geleden wel eens gedaan, maar in het algemeen gaan ze zo met schil en wel naar binnen. Ik ga volledig met Kenfan mee in dezen, de enige vruchten dat bij ons worden geschild, zijn stoofperen.

MamavanSenH

MamavanSenH

21-07-2016 om 21:04

Ja...

Wij lopen regelmatig in de winkel langs het fruitschap, krijgen spontaan trek in alles wat er ligt, nemen van alles mee naar huis en daar ligt het vervolgens te verrotten omdat we allebei te lui zijn om het te schillen . Alleen een appel eet ik met schil. Bananen zijn makkelijk maar mogen ivm allergie absoluut niet in huis komen. Ook kiwi's niet, die eten best makkelijk door het gewoon doormidden te snijden en uit te lepen maar zijn verboden in dit huishouden. Oja, druiven gaan hier wel op alsof het snoep is, lekker makkelijk van de tros. En aalbessen. Maar peren, perziken, nectarines, ligt allemaal te vergaan.

Lucerna

Lucerna

21-07-2016 om 21:08

Tuurlijk...

Kiwi's lepelen we uit en bananen schillen we ook Maar perziken en peren en abrikozen gaan echt met schil en wel naar binnen.

Veel en weinig.

Er zijn bij ons periodes dat er veel fruit wordt gegeten, ik zit dan in mijn "leef en eet gezond periode". O, wat zijn we hier dan goed bezig. Maar er zijn ook weken dat ik amper een stuk fruit naar binnen krijg, dat denk ik dan te compenseren met een kant en klaar sapje.

Pien

Pien

21-07-2016 om 22:48

Veeeeel

Wat eten hier veel mensen weinig fruit! Ik ben echt verbaasd.

Hier VRE-TEN we fruit. Appels, bananen hebben we altijd in huis. In najaar en winter ook altijd mandarijnen. Sinaasappels regelmatig. In de zomer heel vaak druiven en aardbeien.
De kinderen krijgen fruit mee naar school (banaan in z'n geheel of appel in stukjes met schil, doe ik 's morgens met de appelsnijder). Na school eten ze vaak nog een stuk fruit en als toetje kiezen ze tussen yoghurt/vla of weer fruit. Ik let erop dat ze niet meerdere van dezelfde fruitsoorten op een dag eten. Zelf eet ik 1-2 stuks fruit per dag.

Mijn man eet onwijs veel fruit, meer dan ik zelf. Hij neemt 3 stuks fruit mee (eigenlijk altijd appel, banaan en sinaasappel of mandarijn). En nee die maken zijn vrouwelijke collega's niet voor hem klaar .
Ik vertel hem nu net over dit draadje en hij vindt het een heel goed idee: echtgenotes die fruit klaar maken voor hun man, haha.

Fruita

Fruita

21-07-2016 om 23:20

kiwi

Ja kiwi moet natuurlijk wel echt geschild worden.

Maar een kiwi vind ik niet te vergelijken met een perzik.

Fruita

Fruita

21-07-2016 om 23:22

mijn ouders

Mijn vader is expert in het snijden van tropische vruchten.

Mijn moeder perste sinaasappels en schilde appeltjes voor haar kinderen.

Markt

Mijn man vindt het leuk om op zaterdag tegen sluitingstijd naar de markt te gaan en dan terug te komen met tassen vol fruit. Trots dattie dan weer is op zijn twee galiameloenen voor een euro, 10 mango's voor 2 euro, 20 perssinaasappelen voor een habbekrats, dat werk. We hebben standaard zes fruitschalen staan en vaak moeten er nog wat schalen bij. Nou wordt er van dat marktfruit vaak wel wat weggegooid omdat de kwaliteit soms te wensen over laat (nog niet rijp maar wel beurs) maar aan het einde van de week is alles op. Waar het allemaal blijft weet ik niet, ik kom zelf niet aan de tien stuks per week. Zes misschien. En smoothies vind ik echt niet te drinken, maar wel leuk om voor anderen te maken. Wat daarvoor ook echt handig is, zijn zakken bevroren bosvruchten of frambozen van de Lidl, voor als er 's winters niet zoveel variatie in het aanbod is.

skik

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 00:15

Fruita

Ik gruwel al van peer- en perzikschillen, dus ik waag me er niet aan, maar de schil van een kiwi is eetbaar en heel gezond.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-07-2016 om 08:20

weinig fruit

Persoonlijk vind ik het geen probleem als er geen twee stuks fruit per dag worden gegeten. Die regel volgen we hier niet. Fruit bevat erg veel suiker, en de meesten hier in huis krijgen last van veel fructose (opgezette buik etc.), dus qua gezond scoort het bij ons niet zo hoog. Frambozen gaan heel goed, maar die zijn helaas vrijwel altijd onbetaalbaar vergeleken met veel andere soorten.

Pug

Pug

22-07-2016 om 09:04

kiwi

We hadden eens een Tsjechisch meisje op bezoek en die at kiwi met schil. Ik ben het toen ook eens gaan doen, gaat best.

lisbeth

lisbeth

22-07-2016 om 09:38

ik koop me arm aan fruit

vooral in de zomer.
aardbeien, kersen, nectarines, appels, bananen, meloenen.
het is binnen een paar uur op. Ik heb deze week al 2 kilo kersen gekocht, oudste heeft die in haar eentje bijna volledig opgegeten.
En ik schil bijna niks. ook geen appels en peren.
persiken koop ik eigenlijk maar zelden omdat ik nectarines lekkerder vind. Hoewel ik wilde perziken ook heerlijk vind.

Jasmijn

Jasmijn

22-07-2016 om 09:39

veel te weinig

Ik eet amper fruit en de kinderen ook niet. Appels en bananen hebben we wel in huis, maar verder niet. Wordt toch niet gegeten, ligt te beschimmelen op de schaal.
Ben zelf in ieder geval iemand die niet echt van zoet houdt, dus fruit valt daar ook onder.
Gelukkig zijn we allemaal dol op groente, dus daarvan sla ik ladingen in. Champignons, courgettes, paprika's, tomaat, sla, lente ui..ga zo maar door. Dat wordt uiteraard uitgebreid bij de avondmaaltijd gegeten (50% is daarvan groente) en dan vaak los ook nog een bak sla erbij. Lunch is hier soms ook een wrap met gebakken champignons en spinazie)

Nou ja, zo gaat het hier al jaren, we hebben nog steeds geen scheurbuik

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2016 om 10:15

Ja, herkenbaar

Ook ik vind het van de zotte, maar man vertikt het inderdaad om fruit te eten, als het niet hapklaar wordt aangeleverd. Wat ik op mijn beurt weer vertik. Ik voel me daar dan ook weer schuldig over. Een beetje lieve vrouw heeft het toch voor haar man over om zijn gezonde fruit klaar te maken?? Maar ik vind het zo belachelijk, dat je totaal geen fruit eet, omdat je er moeite voor moet doen, dan maar niet...Alleen als ik fruit moet verdelen, dus toch ook al voor mezelf aan de gang moet, deel ik uiteraard ook aan man uit. Bij druiven en aardbeien, of meloen.

Ik zeg er wel eerlijk bij, dat ik nooit sinaasappels eet, omdat ik dat een gepruts vind. Ik ben altijd blij als het weer mandarijnentijd is en ik vind mineola's ook heerlijk. Verse ananas vind ik op de een of andere manier niet prettig. Het prikt in mijn mond. Anders zou ik het vaker kopen. En kersen vind ik wel lekker, maar nu ook weer niet zó bijzonder, waardoor ik het er gewoon niet voor over heb om aan het pitjesgedoe te beginnen, maar verder eet ik gewoon alles en doe ik ook niet ingewikkeld over schillen en pitjes, daar waar dat kan. Een appel gaat hier tót het stokje op. (niet tot en met dus)

schillen, prikken en frambozen

Kaaskopje, dat je ananas vindt prikken zou misschien kunnen komen doordat ananas (net als kiwi trouwens) een enzym bevat dat eiwit splitst. Zoals Midas Dekkers schreef: terwijl wij de ananas eten, eet hij ons. Ik vind verse ananas erg lekker, maar voel het ook prikken. En als je een afte in je mond hebt is het helemaal erg.

Perziken schil ik, en kiwi's lepel ik uit. Ik hou niet van donzige velletjes in mijn eten. En kiwischillen zijn vziw berucht om de irritatie die ze bij veel mensen veroorzaken. Dus wie het wil eten: ga vooral je gang, als ik maar niet hoef.

Perziken schil je inderdaad makkelijk als ze perfect rijp en zacht zijn, maar zoals meerdere mensen al opmerken: hoe vind je een perfect rijpe perzik? Blind mazzel, is mijn voorlopige oordeel. Maar ook perziken (en nectarines) die niet helemaal perfect zacht worden zijn soms prima te eten. En dan gaat het schillen heel makkelijk met de tomatentruc: de schil kruislings insnijden met een scherp mesje en de vrucht een paar tellen onderdompelen in kokend water. Daarna is het velletje makkelijk te verwijderen. Wel heb je nu een lauwe perzik, maar als je m dan weer snijdt door de yoghurt ofzo merk je er niks meer van. Of je moet m even laten afkoelen.

Yta, als je een tuin hebt zou je zelf frambozen kunnen planten. Ik heb ook frambozen in mijn tuin, doe er niks bijzonders voor en toch komt er redelijk wat fruit af. Geen kilo's ofzo, maar het is een leuk en lekker extraatje. Helaas heeft de extreme regenval hier wel een klap gegeven: veel vruchten gingen schimmelen. Maar in vorige jaren was de oogst beter, en die zou vast nog veel beter kunnen als ik het serieus zou aanpakken.

Groeten,

Temet

zebra

zebra

22-07-2016 om 12:16

hier

wisselt het nogal met de fruitconsumptie. Momenteel eet ik weer meer fruit omdat ik op mijn voeding aan het letten ben maar vaak kom ik niet aan 2 stuks per dag. Onze zoon eet weinig fruit, als hij dan wat neemt dan is het een appel.
Man eet 's avonds vaak fruit, regelmatig druiven, soms banaan maar ook peer en nu ook watermeloen (snijdt hij zelf, ik krijg dan ook een stuk aangeboden).

Beurs marktfruit voor een prikkie

verdwijnt hier niet in de groene kliko. Sterker nog ik haal het niet eens op de markt, want mijn buurtmarkt hanteert gangbare prijzen. Ik spaar jampotjes, gesp ik als ik de geest krijg de ortliebfietsvakantietassen aan, en rijd naar een straat met de hoogste exotische buurtsuperdichtheid van heel Nederand (of in elk geval onder de rivieren). Die concurreren allemaal naar de afgrond met prijzen van 6 mango's voor een euro, 5 kg tomaten dito. VOor die bodemprijzen leveren ze geen topkwaliteit, maar de chutneys en de ovengedroogde tomaatjes smaken er niet minder om. Ik ben eigenlijk een Teunie in het diepst van mijn gedachten, ware het dat ik niet om half zes opsta om drie wasmanden leeg te strijken.

Bij mannen die nog te lui zijn om een appeltje te schillen kan ik me niks voorstellen. Moet je die ook nog voeren?

Tango

Tango

22-07-2016 om 15:38

Duur

Overigens vind ik fruit ook vaak erg duur. Bananen en appels vallen mee, maar voor een doos aardbeien van 500 gram wil ik niet meer dan 2 euro betalen, dat lukt helaas nog maar zelden. Frambozen en blauwe bessen zijn helemaal duur, kersen ook vind ik. Dat motiveert dan ook weer niet om ze te kopen. Perssinaasappels wisselen ook nogal in prijs. Meestal betaal ik 2 euro per net, de laatste tijd opeens 2,50 euro of soms zelfs meer. Prijzen vergelijken in diverse winkels vind ik teveel gedoe, dus kopen we soms dan toch maar duur.
Net weer een lekkere shake gemaakt en vanmorgen sinaasappels geperst. We gaan dus nog steeds goed

Pien

Pien

22-07-2016 om 15:55

Zelf klaarmaken - off topic

Ik lees dat veel mannen het teveel werk vinden om fruit klaar te maken. Maar hoe eten ze het andere eten dan? Brood? Maken ze dat ook niet zelf klaar? Dit zijn dan ook de mannen die nooit koken, denk ik?

Ik ben gelukkig gezegend met een man die graag en goed kookt. En die door de week 's morgens, als ik de kinderen help aankleden, al het brood smeert.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-07-2016 om 15:56

in de tuin!

Briljant idee, Temet. Dat lijkt me echt leuk! We hebben sinds een jaar een behoorlijk ruime tuin, met helemaal niks erin. Op zich ook leuk, maar een paar frambozenplanten zou toch moeten kunnen.

Whaha, een Teunie onder ons. Ook al aan bijenhouden gedacht? Spinnen? Handwerken? Ik bedoel, een Teunie word je niet zomaar natuurlijk, het is een totaalpakket

Tonny

Tonny

22-07-2016 om 16:00

Teunie...

Ha Kenfan, hoe kom je erop. Nee, laat die wasmanden maar zitten, je doet jezelf plus fans vast meer plezier met de heerlijkheden uit de keuken.

Teunie heeft trouwens een gedenkwaardig jaar, binnen korte tijd verloor ze beide ouders. Ook al waren ze op leeftijd, het is een markerend moment in het leven als je een generatie opschuift.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 16:05

Temet

Hoe houd je die frambozen een beetje in toom? Bij ons kwam het meters verderop weer boven. Niet uit te roeien. Zelfs dwars door het worteldoek en boomschors heen, waar de trampoline en de hut staan. Ze waren heerlijk, maar we hebben ze op een gegeven moment toch maar zoveel mogelijk weggehaald. Ze waren nl. heel scherp en dat was niet handig door de hele tuin, met spelende kinderen. Een paar weken terug kwam er weer één in het gras tevoorschijn. Lekker kort gemaaid, maar toch... Zal dat aan het soort liggen?

Wilgenroosje

Mijn tuin is niet zo groot. Als frambozenscheuten opduiken waar ik ze niet wil hebben (vaak) dan knip ik ze af met de snoeischaar.

Groeten,

Temet

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-07-2016 om 18:32

Bedankt Temet

Bij jou ook vaak scheuten op ongewenste plekken dus. We hadden een rijtje neergezet met 5 frambozenstruikjes. Ienieminie toen we ze kochten. Zo schattig. Dat is dan waarschijnlijk een beetje te enthousiast geweest.

We vinden alles leuk in de tuin, maar hebben geen echt plan. Wat we leuk vinden zetten we neer en dat gaat wel vaker niet helemaal goed. Geeft niks, maar die scherpe frambozenscheuten overal was teveel van het goede.

Misschien toch nog eens één framboos proberen, of een scheut van de oude door laten groeien als ie op een wat gunstigere plek tevoorschijn piept. Is dan wat beter in toom te houden waarschijnlijk. De smaak was heerlijk. Dat dan weer wel.

Wilgenroosje

Ik ben begonnen met 1 framboos. De scheuten komen nog zo'n 2 meter van de oorspronkelijke plantplaats op. Elk voorjaar houd ik zo'n 4-5 scheuten die er goed uitzien en op een goede plek staan, de rest snoei ik weg. En Yta, scheuten die vrucht gedragen hebben kan je afknippen,volgend jaar krijg je vanzelf weer nieuwe planten. Maar dus niet per se op dezelfde plek.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 13:17

twee stuks

Haha, zeer herkenbaar. Mijn man eet wel twee stuks fruit hoor: twee druiven of twee kersen. Eigenlijk weiger ik ook om fruit voor de mannen in huis te schillen en klaar te zetten, maar dat leidt ertoe dat ze GEEN fruit eten (appels en bananen ga ik in de zomer niet kopen, als er zoveel zomerfruit is). Dus doe ik het soms toch. 's avonds op de bank ofzo, of als ze ziek zijn....(dan moeten ze opeens fruit he). Aan de andere kant, ze krijgen er waarschijnlijk ook niks van om geen fruit te eten, halen hun vitamines heus wel ergens anders uit met de hoeveelheden de ze eten. Schoonpa heb ik nog nooit in zijn leven betrapt op fruit eten, en die werd ook oud.
Of ik haal ook wel van die AH doosjes met diepvriesfruit. Laat die even ontdooien en dan heb je kant en klaar schoon fruit. Te slap om zo te eten maar goed door de muesli/yoghurt en desserts enzo.

Perziken schil ik ook hoor. Kan me niet voorstellen dat iemand die met schil eet (harig, dik, vies)?! Nectarines niet, dat is meer zoals een appel.

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 14:24

O wacht

Ik heb een collega die op het werk, vooral als het warm is, af en toe de kantoren afgaat met een hele schaal schoongemaakt en in stukken gesneden fruit, verschillende soorten. En dat is een (jonge) man!
Geweldig gewaardeerd (vooral omdat we het zelf te veel moeite vinden, allemaal).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.