Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schotelantenne in tuin buren

Vandaag zagen we dat onze achterburen bezig waren met het plaatsen van een schotelantenne achterin hun tuin. Onze achtertuinen grenzen aan elkaar en de schotel staat nu in hun tuin op ongeveer een meter van de schutting af. Het gevaarte is ongeveer vijf meter hoog, inclusief schotel.
Ik baal als een stier, want het is geen gezicht. Onze tuinen zijn niet zo groot ( ca. 5 meter breed bij 6 meter diep), en als je buiten zit dan kijk je overal recht tegen dat ding aan, er is geen ontkomen aan. Ook als je binnen zit kijk je er recht op uit. Achterbuurvrouw heeft dit niet met ons overlegd. Ik heb haar aangesproken, en gevraagd of ze een vergunning had aangevraagd, want ik had inmiddels op internet gevonden dat dergelijke schotels niet hoger dan 3 meter mogen zijn (https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2010/07/20/schotel-antennes/infoblad-schotelantennes-20-7.pdf ). De buurvrouw zei toen dat het volgens haar 5 meter was en dat ze met ons, de achterburen, niets te maken had, alleen met de buren naast haar. Allemaal nogal kijverig, en het klonk niet erg hoopvol.

Wat nu te doen? Ik dacht zellf een e-mail naar de gemeente te sturen om te vragen wat er nu precies wel en niet mag, en dan met het resultaat terug naar de buuf. Of gewoon maar een paar hoge coniferen plaatsen in onze eigen tuin zodat je de antenne niet meer ziet. Wat zouden jullie doen?


Lieveheersbeestje

Lieveheersbeestje

07-08-2016 om 20:16

5 meter

Komt inderdaad voor in de link die je gaf. Je kunt informeren bij de gemeente of wat zij neerzetten is toegestaan. Zo ja, niks aan te doen.

Als de schotel je ergert, kun je inderdaad snelgroeiend groen poten. Maar ja, dat wordt niet alleen hoog maar ook breed, je tuin wordt er niet ruimer op. Lastig.

Marie

Marie

07-08-2016 om 20:25

Eerst naar gemeente

Informeer inderdaad eerst bij de gemeente.

Heb je trouwens ook met je eigen buren gesproken? Die hebben er ook zicht op?

Mariola

Mariola

07-08-2016 om 20:38 Topicstarter

Buren

Bedankt voor jullie reacties Lieveheersbeestje en Marie. Ik ga morgen inderdaad eerst bellen en mailen met de gemeente, en dan maar even kijken wie er precies gelijk heeft. Ik hoop maar dat ik dat ben want ik baal zo van die grote grijze lolly (bijna) in mijn achtertuin --
Onze eigen buren zijn overigens nog met vakantie. Die zullen ook wel onaangenaam verrast zijn bij terugkeer.

V@@s

V@@s

07-08-2016 om 20:48

vergunningscheck

https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home?init=true

Jij hebt gelijk. De schotelantenne mag inclusief de schotel zelf maar 3 meter hoog zijn. Vijf meter is ver daar voorbij.

Nu alleen nog de gemeente zo ver krijgen dat ze gaan handhaven.

Mariola

Mariola

07-08-2016 om 21:11 Topicstarter

V@@s!

Geweldig, dank je wel voor deze link! Op de site van rijksoverheid.nl was het mij niet helemaal duidelijk of de maximale hoogte nu 3 of 5 meter is, maar jouw link laat niets te raden over. Het wordt dus of de schotel verlagen of een vergunning gaan aanvragen. Nu nog even kijken of ik haar ook zover kan krijgen, ze was vanmiddag niet echt voor rede vatbaar...

Lente

Lente

07-08-2016 om 21:21

Mail naar gemeente

Ik zou een mail naar de gemeente sturen met de informatie dat je graag een schotelantenne wil plaatsen, met de vraag of je zonder vergunning een schotel van 5 meter hoog mag plaatsen. En met de vraag wat er nodig is om die vergunning te krijgen.
Dan kun je daarna kijken wat je met het antwoord gaat doen, doorgeven aan buurvrouw of melden bij gemeente dat je buren iets plaatsen zonder vergunning.
Mochten ze een vergunning aan gaan vragen, dan kun jij bezwaar maken. Vraag goed na bij de gemeente op welke gronden de vergunning geweigerd kan worden.

Dorien

Dorien

07-08-2016 om 21:24

Vergunning

Toch eerst even met de gemeente in gesprek over wat ze i.h.a. met die vergunningsaanvragen doen? Als het in jullie gemeente al 'gewoon' is dat er schotels tot 5m goedgekeurd worden dan krijgt jouw buurvrouw die vergunning ook wel. Voor jou is dan het uitzicht niet veranderd, de buren zijn op kosten gejaagd en de verstandhouding zal er niet beter op worden.
Hier hebben de achterburen sinds kort twee (!) joekels van airco-kasten aan de achtergevel gehangen. Vanuit ons geen gezicht, je ziet continue die ventilatoren draaien, echt een soort horizonvervuiling maar ja, ze hebben toestemming gevraagd en gekregen....

Mariola

Mariola

09-08-2016 om 12:25 Topicstarter

Update

Ik heb gisteren met de gemeente gebeld, maar schrok van het gebrek aan kennis aldaar. En dat terwijl ik nog speciaal had gevraagd naar de afdeling omgevingsvergunningen. De eerste reactie van de ambtenaar was: "waarom zou uw buurvrouw geen schotelantenne van 5 meter hoog in de tuin mogen neerzetten". Ik heb hem toen gewezen op de link van V@@s: www.omgevingsloket.nl, waarin toch echt een maximale hoogte van 3 meter werd genoemd. Na veel heen en weer gepraat is hij het gaan opzoeken, en na tien minuten wachten kwam hij met het verlossende woord: het is inderdaad 3 meter. Zucht.....
Ik heb toen wel gevraagd of een vergunning voor een hogere antenne makkelijk wordt afgegeven, en hij "dacht van wel". Maar toen had ik eigenlijk al weinig vertrouwen meer in zijn expertise.

Inmiddels zijn ook onze eigen buren terug van vakantie en ook zij balen enorm van de schotel over hun schutting en vinden het belachelijk dat het ding er zonder enig overleg is neergezet. We gaan nu samen kijken hoe we de kwaadaardige achterbuurvrouw ervan kunnen overtuigen de schotel te laten zakken tot een aanvaardbare hoogte. Wordt vervolgd dus. Bedankt voor al jullie reacties in dit draadje! Ik heb er veel aan gehad.

Suze

Suze

09-08-2016 om 13:24

Mariola

Bedankt voor de update (ik las mee).

Laat je nog weten hoe het afloop na het gesprek met de achterbuurvrouw?

Astrid

Astrid

09-08-2016 om 20:37

even een vraagje

Jullie hebben vrij korte achtertuinen, zitten dus dichtbij elkaar.
Het ding staat dichtbij, nl een meter van de schutting.
Is het dan niet veel beter om dat ding juist zo hoog mogelijk te laten?
Je schutting is neem ik aan 1.80. Dan zit je met 3 meter totaal dus tegen een schotel aan te kijken net over je schutting.
Met 5 meter lijkt me het zicht van een paal beter, zit je misschien ook nog wat beschutter tov slaapkamerramen.
Ik stel me met 3 meter iets soortgelijks voor als hieronder, of verkijk ik me op de schotelantenne van TS?
http://bin.snmmd.nl/m/m1by0imw4pd2.jpg

Mariola

Mariola

11-08-2016 om 10:20 Topicstarter

Voorlopig opgelost

Nou dat hebben we weer gehad...... Net toen we ons gisteren opmaakten voor een pittig gesprek met de achterbuurvrouw zagen we opeens dat haar zoon in de tuin weer met de schotel aan het hannessen was. We hebben het gesprek dus even afgewacht, en een uurtje later had hij gelukkig de schotel laten zakken tot een hoogte van 3 meter. Ik vermoed dat de buuf zelf ook is gaan informeren bij de gemeente, en geen zin had in het aanvragen van een omgevingsvergunning (of er geen geld over ruzie voor over had natuurlijk). Het lijkt gelukkig voorlopig dus met een sisser af te lopen.

De schotel van de buren ziet er overigens anders uit dan die op de foto van Astrid; de doorsnee is groter en nu steekt er als het ware alleen nog een halve cirkel boven de schutting uit. Als we nu een klein boompje of een grote heester tegen de schutting zetten dan zien we hem gelukkig niet meer. Toen de schotel nog 5 meter was zagen we niet alleen de paal, maar ook nog de hele schotel op 5 meter afstand van ons tuinraam. Dat is nu gelukkig een stuk beter.

Hopelijk blijft de schotelantenne nu staan waar hij staat, en is de hele kwestie hiermee afgelopen. Nogmaals hartelijk bedankt voor al het meedenken!

mirreke

mirreke

11-08-2016 om 10:52

Die vijf meter geldt als je de schotel aan je huis monteert

Dus aan de muur, of op het balkon of zo. Dan mag de bovenkant van de schotel niet boven de vijf meter hoogte vanaf het maaiveld komen. Ze zullen zich vergist hebben... En idd na het gesprekje met jou alles nog eens goed gelezen.
Nou, wees maar blij, ook weer opgelost. Volgens mij krijg je geen vergunning voor hoger voor een schotel die in de tuin is gezet....

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-08-2016 om 14:22

Ooh

Wat een overtrokken gemopper. Ik had de hele tijd een schotel met een doorsnee van drie meter in gedachten, maar het is gewoon zo'n kleine. Daar heb je, behalve qua uitzicht, toch geen last van met zo'n in de tuin of zo?

mirreke

mirreke

16-08-2016 om 15:35

Nou, volgens mij heeft TS

een hele korte tuin. En zegt ze dat de schotel wel groter is dan die op de foto... Dan lijkt het me pontificaal in je blikveld niet zo fijn op 5 meter hoogte, en het mag dus ook gewoon niet.
Opgelost toch?

Hier ook.

Bij onze buren staat de schotel op het dak van de schuur. We hebben een kleine tuin en vanuit elke hoek kijken we er tegenaan. Ik vind het een lelijk ding, maar ik begrijp wel dat ze het ding hebben en het is niet verboden, dus ik erger me er maar niet aan.

Mariola

Mariola

20-08-2016 om 00:16 Topicstarter

Inderdaad Mirreke

Ik heb niet eerder op de opmerking van Vesper gereageerd want we hadden hier een kleine rampenweek in huis (kind in het gips, wasmachine stuk, modem PC stuk en bijna geen internet). Maar Mirreke heeft gelijk. Ik snapte die opmerking van Vesper ook niet zo. Als je helemaal niet weet hoe het geheel er uit ziet slaat die opmerking nergens op.

De schotelantenne van de buren staat gelukkig nog steeds op zijn plek van 3 meter. Ze hebben hem gelukkig niet weer hoger gezet.
Ik ben nu nog op zoek naar een grote heester die ik voor de schotel op de toegestane afstand van 50 centimeter van de schutting kan zetten, zodat we het ding niet meer zien. Probleem opgelost.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-08-2016 om 00:45

Och

Ik snap niet hoe je je kunt storen aan iets waar je tegenaan moet kijken, maar dat zal mijn gebrek aan esthetiek zijn. Vraag je ook aan je buurman of hij zijn lelijke Prius buiten jouw zicht wil parkeren?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2016 om 01:32

Ach

Vesper iedereen moet zich toch érgens druk om maken? Ik maak me regelmatig druk om jongeren rond het huis. Tot mijn grote vreugde zag ik net, dat de politie éindelijk eens kwam kijken. Buurman en ik hebben daar nadrukkelijk om gevraagd.

Mijn zus kijkt uit op meer dan 1 schotel. Het zijn geen mooie dingen, maar zo vreselijk dat het je uitzicht verpest, vind ik ze nu ook weer niet. Sommigen ergeren zich er extra aan als het om buitenlanders gaat. 'En dan kijken ze vast alleen naar hún eigen zenders!' Mijn ouders hebben ook een schotel, om juist ja, Néderlandse zenders te kunnen ontvangen in het buitenland.

Mariola

Mariola

20-08-2016 om 13:51 Topicstarter

Vesper - Prius

Nee, ik erger me totaal niet aan geparkeerde auto's . Ik kijk daar niet de hele dag op uit, en bovendien is er geen enkele wet die verbiedt auto's op straat te parkeren.

Mariola

Mariola

20-08-2016 om 13:54 Topicstarter

Kaaskopje

Wat bedoel je precies met "Sommigen ergeren zich er extra aan als het om buitenlanders gaat. 'En dan kijken ze vast alleen naar hún eigen zenders!"?

Ik heb het helemaal niet over buitenlanders gehad, en vind het erg flauw dat je dit er nu bij haalt. Sterker nog: mijn achterburen zijn niet eens "buitenlanders".

Maar goed, dat is dan waarschijnlijk meer jouw perceptie....

Miekemieke

Miekemieke

21-08-2016 om 10:23

schotelantennes en buitenlanders

Ff off topic maar degene die het over buitenlanders en schotelantennes had heeft wel een punt. De schotelantenne is een enorm obstakel gebleken bij de integratie van buitenlanders. Met de schotelantenne is het land van herkomst mee naar Nederland verhuist.
Toen mijn ouders naar Nederland kwamen had je alleen nog maar 2 zenders op de tv, door het tv kijken leerde ze de taal en de samenleving beter kennen.

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 22:11

Ik snap het wel.

Nu hebben wij geen achterburen. Maar ik zou toch not amused zijn als zo'n lelijk ding ineens in mijn gezichtsveld komt als ik in de tuin zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 13:03

Mariola

Ik bedoel daar mee wat ik schrijf, dat sommigen zich er daardoor extra druk om maken. Een algemene opmerking zonder jouw naam erin te noemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 13:06

Miekemieke

Ja, dat is zo. Ik vind het een lastig punt. Net als dat mijn ouders graag naar Nederlandse programma's zijn blijven kijken, gun ik mensen die hier wonen ook hun eigen programma's. Ik snap dat best. Maar goed voor het aanleren van de Nederlandse taal is het niet en inderdaad ook niet voor het inzicht in onze maatschappij.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 13:09

Elfje

Wát voor last heb je er dan van? Woon je in een natuurgebied met niets anders dan groen, en een oneindige horizon? Vast niet. Dus hóe erg is een schotelantenne aan de andere kant van je schutting? Ik snap het echt niet.

Stickertje

Stickertje

23-08-2016 om 15:16

Snap het ook niet

Een schotelantenne hangt. Je kunt hum zien (heb wel eens mooiere dingen gezien)
MAAAAAAAR
Hij stinkt niet (zoals mijn groenbak op dit moment), weerkaatst geen zonlicht op een irritante manier (zoals sommige scheefgeparkeerde auto's hier doen), hij maakt geen geluid ( zoals de heggeschaar van de gemeente hier al de hele dag heng heng doet), hij maakt je niet voor dag en dauw wakker (zoals de buurman hier iedere morgen om 6.00 de voordeur dichtramt)
Dus wat is het probleem?

Stickertje

Stickertje

23-08-2016 om 15:55

Toevoeging

Misschien heb je er wat schaduw van en dat is met deze temperaturen mooi meegenomen.

Elfje65

Elfje65

23-08-2016 om 19:13

Kaaskopje

Woon niet in een natuurgebied maar heb een groene tuin met vrij uitzicht aan het water. Dus ja. Ik zou er van balen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2016 om 01:14

Elfje

TS heeft uitzicht op een schotel die in de achtertuin van de achterburen staat. Ze heeft dus geen prachtig uitzicht op de vrije natuur. Wie weet de achterburen wel, dat weet ik niet, feit is dat er tussen het uitzicht wat die buren hebben en TS een huis staat. Ze heeft dus al geen vrij uitzicht, dus daar kan die schotel ook nog wel bij toch? Dus dát argument gaat voor haar niet op. Jij zult in jouw huis nooit een schotel in je uitzicht krijgen, tenzij er een huis op palen achter jouw tuin wordt gebouwd. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dan ook zou balen. Gezien de klimaatveranderingen zou dat wel een verstandige constructie zijn.

Elfje65

Elfje65

24-08-2016 om 07:47

Dan nog

Dat je wel tegen een schutting aankijkt, wil niet zeggen dat je een schotelantenne niet erg mag vinden. Een schutting kan je mooi maken, of dat is het mischien al. Een schotelantenne kan je alleen maar proberen te camoufleren. Het zijn gewoon lelijke dingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.