Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Taruh

Taruh

21-12-2016 om 09:38

desinfecterende schoonmaakmiddelen niet nodig

Vandaag heeft de gezondheidsraad een advies gepubliceerd aan de beleidsmakers om terughoudender te zijn met het toelaten van desinfecterendemiddelen voor huishoudelijk gebruik, denk aan handzeep, schoonmaakdoekjes etc.

Reden: ze werken bacteriele resistentie net als antibiotica in de hand.
Ofwel we vergroten ons eigen gezondheidsrisico er mee.

Gewoon water en zeep is voldoende voor het gewone huishouden is de conclusie.

https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/samenvatting201618zorgvuldig_omgaan_met_desinfectantia.pdf

Op de site van de gezondheidsraad is ook het hele rapport te lezen.


Half a twin

Half a twin

21-12-2016 om 09:49

Goh, nu pas?

Dat het gezondheidsrisico er groter van wordt had ik zelf al bedacht. Heb nog nooit zulke desinfecterende schoonmaakmiddelen gekocht. En we zijn nooit ziek, nou ja bijna nooit. De griep houdt hier nu huis maar dat is een virus en geen bacterie.
Een beetje vies is niet erg, sat vergroot de weerstand.

Taruh

Taruh

21-12-2016 om 09:57

nee niet nu pas

Dit advies is een vervolg op een eerder advies (wat meestal het geval is bij een vervolg). De huidige adviesaanvraag was om te beoordelen of er nieuwe inzichten zijn na het vorige advies.

En die zijn er en daarom is er reden tot aanscherping van het toelatingsbeleid en meer terughoudendheid in het gebruikt.

weerstand

weerstand

21-12-2016 om 10:35

he verdorie

heb ik net een fles Dettol gekocht . Er zijn veel dingen waar mijn kinderen last van zouden kunnen (gaan) hebben, maar een verminderde weerstand door een gedesinfecteerde omgeving hoort daar vast niet bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 10:41

Naar mijn beleving

is het ook iets wat als doorgeslagen gewoonte uit Amerika is komen overwaaien, maar daar kan ik naast zitten. Ik weet even niet meer hoe het programma heette, maar niet zolang geleden was er een televisieserie met Katja Schuurman. In een zo'n aflevering mocht ze een week lang niets wassen, dus ook haar handen niet. Ze mocht haar handen alleen afvegen, meer niet. Het resultaat was dat ze geen ziekmakende bacteriën aan haar handen had na die week. Ik ben daar zelf best pietluttig mee. Heb ik rauw vlees aangeraakt, dan was ik mijn handen. Ik verlang dat ook van mijn man. Daar ligt dus wel een grens bij mij. Vettigheid aan mijn handen vind ik gewoon vies voelen, dus ook daarna een sopje. Ik had zelf wel het gevoel dat Dettol beter zou zijn dan gewone zeep als het om het wassen van rauw vlees-handen gaat, maar nu ik dit gelezen heb, laat ik dat maar gewoon varen. Gewone zeep, voor nog geen euro per flesje voldoet dus ook en is zelfs beter.

ik wacht...

.. met smart op het onderzoek dat aantoont dat helemaal niet schoonmaken nòg beter is

Li

Li

21-12-2016 om 10:44

Jippox

Met dat onderzoek ben ik al een tijdje bezig!

Pirata

Pirata

21-12-2016 om 10:44

stuk zeep

Ik heb zelfs nog liever gewoon zeep aan een stuk... hoewel daar ook weer hygienediscussies over zijn.
Moet je de wc-pot nou wel of niet in de chloor zetten?

hier zijn de resultaten tot op heden heel hoopgevend!

Li

Li

21-12-2016 om 10:52

hier ook, het gaat uitstekend. Heb net subsidie aangevraagd om het onderzoek te kunnen verlengen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2016 om 11:34

Haha

Ik zit hier hardop te lachen

Toch ook een serieuze vraag: hoe zou het dan met stof zitten? Zou je daar door gemakzucht een allergie door kunnen opbouwen? Ik ben niet zo'n vlijtig liesje wat het huishouden betreft, dus er ligt wel eens een laagje stof wat ik pas opmerk als het laagje stof al wat dikker is.

dc

dc

21-12-2016 om 12:00

dat chloor in de wc

Ik gebruik spul dat goed is voor het milieu. Mijn wc is niet blankwit, maar wil ik nu echt de wereld vergiftigen zodat ik op een witte wc kan zitten??

Taruh

Taruh

21-12-2016 om 12:24

chloor

chloor valt ook onder de desinfectiemiddelen en is dus voor het toilet niet nodig. Je eet toch niet uit je toilet.

Paddington

Paddington

21-12-2016 om 12:49

Wel in huis

Maar ik gebruik het eigenlijk alleen als ik bezig ben geweest met bepaalde soort hondeneten.

Chloor heb ik al jaren niet in huis. Verder gebruik ik voor veel dingen soda, groene steen en azijn. Voor de andere dingen gewoon schoonmaakmiddel. Werkt voor mij prima.

Pirata

Pirata

21-12-2016 om 13:22

Ja, ik eet tegenwoordig uit de wc, sinds ik heb gelezen dat wc-brillen vaak schoner zijn dan aanrechten/deurknoppen etc....
Het meeste doe ik tegnwoordig met de stoomreiniger, geen desinfectie nodig.

Taruh

Taruh

21-12-2016 om 13:28

Pirata

dat is ook een vorm van desinfectie en moet ook voldoende lang gebeuren anders heeft het ook een averechts effect.
Dus zo'n zwabbertje met een stoompluimpje ergens langs is feitelijk nutteloos. Die bril moet dan een graad of 120 worden en dan minimaal een minuut of 3 aanhouden op die temperatuur, dan heb je de pathogenen wel goed afgedood.
Denk niet dat de gemiddelde wc bril dat regime lang volhoud.
Zelfde geldt dus voor alle andere oppervlakken in je huis.

bieb63

bieb63

21-12-2016 om 13:52

Ik vind het altijd een lastige kwestie

Feit is natuurlijk wel dat in veel (derde wereld) landen veel mensen ziek worden of dood gaan door gebrek aan hygiëne. Uiteraard een heel andere situatie dan bij ons. Maar dat bacteriën gevaarlijk kunnen zijn is natuurlijk wel een feit.

Ikzelf bij niet zo'n poetsmiep en heb ook niet het idee dat we daar last van hebben. Van een beetje stof lig ik niet wakker. En een vieze vloer vind ik er hooguit vies uitzien, dus wil ik dan wel weer een dweil over, maar bang dat we er direct ziek van worden: nou nee. Inderdaad we eten er niet van. Ook ben ik niet iemand die wekelijks de bedden verschoon, meestal 1x in de 3 weken (of er moet een andere reden voor zijn), worden we ook niet ziek van. Eerlijkheidshalve gooi ik ze wel altijd in de was op 60 graden.

Dus ons huis is nooit spic en span. Wel wassen we onze handen voordat we gaan etenbereiden (gewoon met water en zeep). Ook zal ik nooit groente snijden op een plank waar net daarvoor vlees op heeft gelegen. Daar gebruik ik een aparte plank voor. Ook als ik vlees gesneden heb, zal ik eerst m'n handen wassen (water en zeep) alvorens ik verder ga met koken.
Verder maak ik schoon met een gewoon sopje (geen desinfecterende middelen).

Vogel

Vogel

21-12-2016 om 16:02

Hoera!

Wil handen wassen nut hebben, dan moet je het ook volgens bepaald protocol doen en voldoende lang. En dan niet je handen afdrogen aan een handdoek die al een tijdje hangt.
Ik ben ook een groot voorstander van vies. Kinderen die op een boerderij opgroeien hebben toch ook minder vaakmlast van allergieën? Een theorie die mij zeer aanspreekt.
Thuis doen we dus maar wat.

Alleen op mijn werk grijp ik nog wel eens naar de handalcohol als er weer eens een kind over me heen heeft geniest of gehoest of als ik braaksel heb lopen dweilen.

margaretha

margaretha

22-12-2016 om 00:03

hoorde het al 40 jaar geleden

dat we te schoon leven en dat dat een reden is voor meer allergieen en reuma. Het lichaam krijgt geen kans meer om te leren de echte ziektes aan te vallen en valt daarom per ongeluk de goede dingen of zichzelf aan.
Of die theorie klopt weet ik niet, hoorde het alleen al vele jaren geleden. En er zijn steeds meer schoonmaakmiddeltjes ontwikkeld

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2016 om 08:53

Kern van de zaak

Desinfecterende middelen doden ook de goede bacteriën op ons lichaam, waardoor slechte bacteriën meer kans krijgen schade aan te richten.

Bij Micropia ben ik erachter gekomen, dat ook reinigingsmiddelen voor het huishouden op de markt zullen komen, die zijn gebaseerd op het principe dat daar waar zich goede bacteriën bevinden, geen plek meer is voor kwalijke.

Het wemelt nu eenmaal overal van de microben; het is zaak ervoor te zorgen dat het (vooral) de juiste zijn! Dat kan dus middels probiotische middelen die je strategisch op bepaalde oppervlakken spuit. Denk aan de wc-bril.

maan.

maan.

22-12-2016 om 14:26

Oud nieuws

Ik sluit me aan bij margaretha. Dit wisten we toch al?

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2016 om 14:51

Nou nee ...

Margeretha suggereert dat blootstelling aan microben die de gezondheid aantasten onze weerstand zou verhogen. Dit is nog maar de vraag, aangezien dit verband (nog) niet is aangetoond. Wat in ieder geval wél is bebleken, is dat een goede weerstand schuilt in het bij je dragen van 'goede' bacteriën. Dat wil zeggen: bacteriën die de ongezonde bacteriën kunnen uitschakelen (doden).

Taruh

Taruh

22-12-2016 om 15:17

nee, niet helemaal rk

het hoeft nog niet eens doden zijn, maar waar een onschadelijke zit kan geen pathogeen zitten is het idee.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2016 om 15:30

Kunnen ze dan niet op elkaar zitten?

Li

Li

22-12-2016 om 15:39

op elkaar zitten

Bij mij klagen ze wel ja, maar daar geef ik natuurlijk niet aan toe.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-12-2016 om 15:48

Brr ...

Wat een horror eigenlijk; die oorverdovende stilte!

bieb63

bieb63

23-12-2016 om 16:30

Blijf het een moeilijk item vinden: waar ligt de grens?

Er zijn een aantal feiten, bijv:

- van slechte hygiëne (denk bijv. aan derde wereld landen), kunnen mensen heel ziek worden of dood gaan.
- onzorgvuldig met vlees/kip omgaan (en dan bedoel ik niet bedorven persé) kan onaangename risico's met zich meebrengen.
- als aanvulling hierop (los van rauw vlees gescheiden houden van ander etenswaar en handen wassen na het in je handen gehad te hebben), is het nog steeds zo dat het vlees (zeker kip) verhit moet worden. En dan doe je dus eigenlijk hetzelfde: je dood daardoor de (evt) bacteriën. Heeft dat ook consequenties voor resitentie c.q. voor ons afweersysteem? Zou het niet zo zijn, dat als je daar minder zorgvuldig mee omgaat, je je immuunsysteem daarmee verhoogd? Dus minder snel ziek daarvan wordt in de loop van de tijd? Zou best kunnen. Maar anderzijds, kun je er heel ziek van worden (zeker als je ziek, oud en/of zwak bent). Dus wat is wijsheid?
- Een ander (zomaar) voorbeeld: blaasontstekingen. Worden heel vaak veroorzaakt door slechte hygiëne op de wc (of seks). Om een blaasontsteking te verhelpen is veel drinken en veel plassen een must, maar... niet een zekerheid dat het daarmee overgaat, zeker niet En gaat het niet over, dan moet ab (want ook van een blaasontsteking, die doorslaat naar nieren enz) kun je dood gaan. Dus enerzijds vieze wc's die blaasontstekingen kunnen veroorzaken (door poepbacteriën) en anderzijds de ab die je nodig hebt om het te verhelpen. Wat is nu wijsheid?
- Denk ook aan ziekenhuisbacteriën. Zeer berucht.
- Of het feit dat mensen met een verkoudheid of griep, dit kunnen verspreiden door dingen waar ze met hun handen aan zitten (deurklinken, geld, winkelwagens enz enz).

Ik blijf het lastig vinden.
Zelf ben ik niet bang voor een beetje stof. En wij wassen onze handen gewoon met water (evt met gewone zeep), zijn niet constant met desinfecterende middelen bezig. Maar ja, wat is nou de kip en wat het ei?

Triva

Triva

23-12-2016 om 22:52

Vieze wc veroorzaakt blaasontsteking?

bieb63

bieb63

23-12-2016 om 23:56

Ja triva

De meest voorkomende oorzaak van blaasontstekingen zijn poepbacterien die via de urinebuis de blaas inkomen. De blaas is normaliter steriel.

Taruh

Taruh

24-12-2016 om 00:01

maar

die komen van verkeerd afvegen, en niet zo zeer van de bril. Want de meeste dames zitten met hun bovenbenen op de bril en niet met de plasbuis, dat geeft zo'n rommel bij het plassen.

bieb63

bieb63

24-12-2016 om 00:09

Tarih

Dat zal best. Maar als de bril vol bacterien zit vanuit poep (je wil het niet weten. Beetje spetteren door een ander..,,,. Jij je billen, vagina afvegen met een papiertje, wat de bril ook heeft aangeraakt.....,) zit het ook heel snel bij je plasbuis. En ja, afhankelijk van je anatomie, zal de 1 daar meer last van hebben dan de ander.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.