Relaties Relaties

Relaties

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 09:43

Aandacht trekken of niet? Schoonmoeder doet raar

Eerste Kerstdag uitgenodigd bij mijn schoonouders. Man had zijn moeder verteld dat wij een eigengemaakte taart zouden meebrengen voor de koffie. Ik had er een hele dag aan gewerkt om hem te maken en ze vonden hem mooi. Verder hadden we nog een mooie blouse meegenomen die ze eerder gepast had en zo graag wilde hebben.

Schoonmoeder is altijd zeer precies in alles. Taarten worden altijd met zeer veel preciesie aangesneden zodat iedereen een gelijk stuk krijgt. Ze houdt er bij wijze van spreken haast een lineaal bij, zo precies is ze daarin.

Hoe vreemde was haar reactie op 1e Kersdag! Ten eerste "Of ze de taart wel mocht aansnijden". Huh?? Daarvoor hebben we hem juist gemaakt en meegenomen en ook van tevoren gezegd. Vervolgens ging ze de taart te lijf met een mes. Ik zeg bewust te lijf want de een kreeg haast een 'half bruin' op zijn bord terwijl de ander bijna niets kreeg. "Want tja, de taart was ook zo hoog" het was een klein taartje dat gevuld was waardoor die wat hoger was, meer niet. Het ging mij meer om de manier waarop! Als een klein kind dat nog nooit een taart had aangesneden! Het was zo raar om te zien.

Zo ook de blouse! Nu komt ze zelf uit een familie die kledingzaken heeft. Ze werkt zelf ook al jaren in een kledingzaak. Ineens wist ze niet hoe de blouse aan moest? Het label zat netjes en heel duidelijk zichtbaar aan de achterkant. Toch trok ze de blouse (naar mijn gevoel bewust) verkeerd om aan! Dat terwijl ze de blouse al eerder in een winkel gepast had!!
De print zat dus op haar rug, maar toch meerdere malen vragen of het zo goed zit??!!

Dat heeft ze trouwens meer meer dingen. Heel demonstratief bewust dingen verkeerd doen terwijl iedereen weet dat ze heus wel weet hoe het moet/hoort.

Zou dit nu puur aandacht trekken zijn?


Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

31-12-2016 om 10:00

Zou het kunnen

Dat ze een tia of een (lichte) hersenbloeding heeft gehad?

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 10:02

Sinbads vrouw

Nee, dat is absoluut niet het geval. Ze mankeert niets

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-12-2016 om 10:10

Eeeuh

Maak je je zorgen over je schoonmoeder of irriteert het voorval je?

Ik vraag het omdat het helemaal niet aardig klinkt hoe je over je schoonmoeder schrijft. Ik kan niet beoordelen hoe jullie relatie anders is en wat er misschien nog tussendoor speelt waar je hier niets over zegt. Maar omdat je erbij zegt dat het zo anders is dan anders vind ik het verhaal dermate bijzonder dat ik me eerder zorgen zou maken dan dat ik geïrriteerd zou zijn. Klinkt eerder als verwarring (door wat dan ook, blaasontsteking, tia, beginnende dementie, nog veel andere oorzaken mogelijk) dan aandachttrekkerij.

Maar ja, wij waren er niet bij en moeten het doen met wat jij hier schrijft.

Aagje

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 10:14

Eerder gebeurd

Dergelijk gedrag heeft ze eerder ook laten zien. Zo had ik haar eens een etagère gegeven (drie schaaltjes boven elkaar). Ze stond met het ding in haar handen te draaien en hielt het zelfs op zijn kop en vroeg zich daarbij meerdere malen af wat het nu was?!

Nu kan het zijn dat iemand nooit een etagère gezien heeft, maar zij heeft er meerdere staan thuis; gelijk aan die ze heeft alleen wat kleiner.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-12-2016 om 10:20

Ja dus....

Dat betekent dat ze heel bijzonder gedrag laat zien. Dat is duidelijk. De vraag is alleen waar dat gedrag vandaan komt. Doet ze zo omdat ze zo wil doen, of is er iets waardoor het haar overkomt.

Gebaseerd op de manier waarop je schrijft over de situatie en de stellige bewering dat er helemaal niets met haar aan de hand is, heb ik zomaar de indruk dat je denkt dat je schoonmoeder het expres doet.

Aagje

Kaplablokje

Kaplablokje

31-12-2016 om 10:20

Ook dan

Ook als het aandachttrekkerij is, is het geen teken van gezondheid. Verdrietig. Voor jou, die haar best heeft gedaan op de taart. En voor haar dat ze dat nodig heeft of in de war is.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-12-2016 om 11:15

Kreng

Heel zuur voor die schoonmoeder dat jouw eerste insteek is dat het aanstellerij is. Sneu ook voor je man dat je zo over zijn moeder praat. Die mensen zijn oud, en dan verander je gedrag niet zomaar. En als dit onverwacht en voor het eerst was zou ik me eerder grote zorgen maken dan me ergeren.

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 11:23

Vesper Lynd

Waar concludeer jij dat ze oud zijn? Dat zijn ze niet. De reden dat ik me er zo over verbaas is dat ze dit gedrag naar anderen toe juist niet vertoont ook niet als het om dingen van haarzelf gaat. Ze doet alleen zo wanneer ik met iets aankom. In dat opzicht denk ik dat er inderdaad iets anders achter zit.

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 11:25

Aagje

Ja, dat vermoeden heb ik dus ook; dat ze het expres doet. Kuist omdat ze naar anderen nooit zo doet.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-12-2016 om 11:30

schoondochter5

Ik vind hwt met name weird dat jij dat denkt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-12-2016 om 11:31

Oei

De titel van mijn vorige bericht had ik moeten aanpassen, sorry.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-12-2016 om 11:33

Dus

eigenlijk had je tekst moeten zijn: 'Mijn schoonmoeder, die altijd tegen iedereen doet zoals het hoort, deed met Kerst lelijk tegen mij: mijn met zorg klaar gemaakte taart werd niet gewaardeerd en min of meer mishandeld. Met het cadeau dat we meebrachten deed ze ook bijzonder raar. Ze weet dus echt wel hoe het moet, want zo doet ze tegen niemand anders dan tegen mij. En tegen mij doet ze altijd zo. Waar zou dat gedrag vandaan komen?'

Of zoiets, dan hadden we meteen geweten dat er in de kern een relatieprobleem ligt tussen in ieder geval haar en jou.

Aagje

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 11:48

Vreemd

Hoe zouden jullie het vinden als je iets meebrengt en iemand zet het bijv. Op z'n kop neer; eigenlijk opzettelijk want tegen anderen wordt heel normaal gedaan. Dan heb je toch ook zoiets van whaat??!

Inderdaad vreemd

Ik zou vragen of alles nog goed gaat. Direct, eventueel met een grapje.

Ik heb zelf de indruk dat jij wat moeite hebt met aandacht geven, klopt dat?

Astrid

Astrid

31-12-2016 om 11:54

nee hoor schoondochter en ts

niet iedereen staat schoonmoeder-paranoia in het leven.
Niet iedereen denkt dat schoonmoeders verdachte maffiosi zijn of ontsnapte criminelen die er alleen op uit zijn schoondochters het leven zuur te maken.
Gek dat het altijd over schoonmoeders gaat, zelden over eigen moeders.
Het is een kwestie van territoriumpiesen, heel kinderachtig om er vanuit te gaan dat ze gek is of je moet haten.
En dan komt er altijd weer een andere schoondochter bovenop die die hele mensen (ook)niet kent gelijk het verhaal bevestigen dat het niet anders kan dan dat het expres moet zijn.
pff gelukkig krijg ik alleen maar schoonzoons.

maria

maria

31-12-2016 om 11:56

nee

Je vergist je echt.
Dit is geen gedrag dat mensen vertonen om aandacht te trekken.
Er is beslist iets aan de hand, dit is gewoon vreemd en niet oke.

clowntje

clowntje

31-12-2016 om 11:56

zo begon het bij mijn moeder ook

Ze deed van die dingen waarvan je dacht dat ze het expres fout deed. Of dingen die ze alleen bij mij of juist alleen bij mijn zus deed. Heel herkenbaar en op dat moment irritant. Later voelde ik me heel schuldig over die irritatie want mijn moeder was dus wel degelijk dementerend.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-12-2016 om 11:58

Ja hoor,

dat zou ik inderdaad raar vinden. Maar mijn reacties waren nav je eerste posting en die was wel geïrriteerd opgesteld, maar benoemde niet het probleem achter het verhaal en achter je vraag.

Maak meteen duidelijk wat je bedoelt, dan krijg je reacties die iets zeggen over het eigenlijke probleem. Maar een kleine waarschuwing geef ik je wel: hier op OO zijn de reacties op klagende schoondochters over het algemeen niet erg vriendelijk en meelevend.

Aagje

Specht

Specht

31-12-2016 om 12:07

Kijk uit met wat je zegt en doet, want mijn schoonmoeder begon ook dit aparte gedrag te vertonen en dat was inderdaad het begin van dementie.
Neem het voorbeeld van die taart. Hij was hoger dan de gemiddelde taart en dus lastiger te snijden en daardoor lukt het niet meer, en reageert ze geërgerd want ze weet dat ze het verkeerd doet.
Natuurlijk is het niet jouw fout, maar een lage taart had ze wel foutloos kunnen snijden, dus had ze dat liever gehad.

Mijntje

Mijntje

31-12-2016 om 12:24

geen aandachttrekkerij

Ik deel de mening van Specht. Hoe kan jij weten of er niet iets met haar aan de hand is. Ik zou met dit soort tekenen erg bezorgd zijn (beginnende dementie? tia?), ook als het zogenaamd 'expres' lijkt. Bij dit soort ziekten zie je juist dat het door de patient ontkend wordt. Ze maskeert haar 'onkunde' door net te doen of ze uitdaagt. Even heel goed in de gaten houden en haar dan motiveren samen met haar samen naar de huisarts te gaan. Dit klinkt niet goed.

Dochter

Dochter

31-12-2016 om 12:52

Ook

Ik denk ook aan beginnend dementerend. Mijn vader was ook ineens hele logische dingen kwijt en kon dan zo hopeloos kijken. Mijn moeder heeft t lang kunnen verbergen voor ons door mujn vader steeds in de gaten te houden. In her normale léven gaat het wel want dat is hetzelfde en volger routine maar in vreemde situaties is ie echt wel de kluts kwijt. Tweede kerstdag gourmetten ging best lastig. Hij wilde bijvoorbeeld het vlees na 10 sekonden in het pannetje opeten.
Ik denk dus ook niet dat je schoonmoeder t expres deed. En dat ze tegen anderen het niet doet, is juist meer redenen om je zorgen te maken. Tijd voor een gesprek met man en schoonvader, als die er nog is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-12-2016 om 13:19

Tja

ik weet het niet. Als dit gedrag van de betreffende schoonmoeder er ooit niet was en in de loop van de tijd ontstaan is of uit de lucht komt vallen zou ik me inderdaad zorgen maken. En denken dat er iets met haar aan de hand is.

Als ze altijd al zo met schoondochter omging (en wellicht schoondochter met schoonmoeder) dan is er niets geks aan de hand in de zin van nieuw gedrag. Dan is er iets geks aan de hand in de relationele sfeer.

Maar vanaf een afstand kunnen wij dat niet beoordelen.

Aagje

bieb63

bieb63

31-12-2016 om 13:37

Haha Astrid (OT)

"pff gelukkig krijg ik alleen maar schoonzoons. '

Nou, dat moet je nog maar afwachten...., wellicht worden het gewoon schoondochters..

De blouse

Juist het verhaal over de wijze waarop zede blouse aantrok, vind ik een signaal.
Als ze moeite heeft met een taart die door haar schoondochter gebakken is, dan is de wijze waarop ze die aansnijdt een mogelijke blijk van haar gevoel naar haar schoondochter. Wel kinderachtig, maar afijn.
Maar de wijze waarop ze de blouse aantrekt en ze zichzelf 'voor schut' zet, heeft m.i. niets met TO te maken.

Vraag aan TO: Hoe zou je reageren als je over een tijdje te horen krijgt dat je schoonmoeder wel degelijk iets mankeert wat haar gedrag verklaart? De andere aanwezigen hebben toch ook gezien hoe ze de taart aansneed en de blouse verkeerd om uit probeerde. Vraag hen hoe zij dit beleefden, uit bezorgdheid.

Vat het niet op als een daad uit jaloezie, op basis van twee acties. Ook al is ze nog jong, dementie of hersenbloedingen komt ook voor vóór je 75 ste Onlangs nog een hele rapportage over hersenbloedingen bij jonge mensen...

Mijntje

Mijntje

31-12-2016 om 13:55

precies

die blouse. Dat is te raar, dat doe je niet om te stangen. Triest.

Dochter

Dochter

31-12-2016 om 14:14

Ja die blouse

Dat deed bij mij ook bellen rinkelen. Dat doe je niet om te pesten. Die taart vind ik al t randje. En dementie kan al optreden op je 45e zoals bij een collega van mijn zusje en ik krn een kerngezonde jongen van 16 die 3 herseninfarcten heeft gehad.

Marie

Marie

31-12-2016 om 14:44

Dementie

Ik denk ook aan beginnende Alzheimer / dementie.
Probeer of je ze naar de dokter kunt krijgen voor onderzoek. Met de juiste medicijnen is het proces te vertragen, niet te genezen.
In directe omgeving meegemaakt namelijk. Verder hebben vitamine B12 injecties ook erg geholpen trouwens. Wellicht dat je schoonmoeder ook daarop onderzocht kan worden.

Gedrag kan "erger" worden onder druk trouwens.

Een schoondochter5

Een schoondochter5

31-12-2016 om 15:10

Tja

Zou kunnen ja. Alleen vind ik het dan wel heel erg vreemd dat de mogelijke beginnende dementie/alzheimer alleen optreedt als ik in de buurt ben. Bij anderen heeft ze dat niet en is uiterst scherp. Inderdaad wat al eerder gesuggereerd werd, is ze naar mij toe altijd zo geweest. Echt overdreven kinderachtig doen, ineens niet meer weten hoecze iets openen moet maken, weet ineens niet meer weten wat ze gekregen heeft terwijl het overduidelijk is wat het voorstelt. Waarom allen als ik in haar buurt ben? Geloof me, mijn oom heeft Alzheimer/dementie en die heeft het echt naar iedereen hoor.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-12-2016 om 15:17

Schoondochter

Wat wil je met dit draadje?

In de titel stel je de vraag of het aandacht trekken is of iets anders, maar bij iedereen die aangeeft dat ze denken dat het iets anders is reageer je door te zeggen dat het niets anders kan zijn. Mijn inziens zou de titel dan zoiets moeten zijn als "mijn schoonmoeder stelt zich aan en ik kom daar over klagen", aangezien je blijkbaar toch al weet hoe het zit.

Specht

Specht

31-12-2016 om 15:20

Het is maar hoe je kijkt

Schoondochter je zegt dat ze het alleen naar jou heeft, maar iedereen ziet toch het gestuntel van haar met blouse en taart?
Het kind dat het meeste contact met mijn schoonmoeder heeft kwam ook het eerst opmerkingen over dementie, mijn man zag toen nog niets bijzonders aan zijn moeder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.