Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ClairedelaLune

ClairedelaLune

06-02-2017 om 22:22

Op familiebezoek, blijven eten?

Geen wereldkwestie, dit, maar ik vraag me af wat jullie vinden. Afgelopen zondag waren we op bezoek bij zwager en familie: 2 dochters van 2 en 3,5. Een druk jong gezin dus. Beladen met achterstallige verjaardagscadeaus (we hadden ze bijna een jaar niet gezien) reden we er heen; een rit van ongeveer 2 uur. We waren uitgenodigd om 4 uur, waren 5 minuten te laat.
Koffie gedronken, wandeling gemaakt en om half 6 werd het eten in de magnetron gezet. En toen kwam de vraag, waar wij dan gingen eten. Ik zei dat we misschien Chinees gingen halen, en toen vroegen ze waar we dat dan op gingen eten. Niet bij hen, dat was duidelijk.. Dus om kwart voor 6 stonden we naast de auto, in een onbekende stad met nog 2 uur terugrijden voor de boeg.
Nou zijn onze kinderen al een stuk groter dus ik weet niet meer precies hoe dit bij ons vroeger ging, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik mensen 4 uur zou laten rijden zonder ze wat te eten aan te bieden, maar misschien is dat toch wel begrijpelijk bij zo'n jong gezin? Ik weet niet of ik dit nog een keer ga doen dit jaar, of vinden jullie dat overdreven?


Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-02-2017 om 22:44

Ha ha herkenbaar

Dat is bij ons ook al eens gebeurd. Wij gaan in dat soort situaties altijd uit van een afspraak met eten. Het zou bij mij niet opgekomen zijn dat je mensen die zo'n eind komen zonder eten (aan te bieden) naar huis te laten gaan. Sowieso niet en al helemaal niet als we op dat tijdstip afspreken.

Maar goed, wij hebben ondertussen ook ontdekt dat niet iedereen er zo over denkt, dus wij gaan er niet meer voetstoots vanuit dat een ander dat hetzelfde doet. Dus informeren we bij mensen, die we in dit opzicht nog niet zo goed kennen, hoe zij dat zien. Dan is het maar helder.

Maar ik zou in jouw situatie net zo verbaasd zijn geweest als jij.

Aagje

Lastig

Aan de ene kant best onbeleefd als ik het zo lees, maar wellicht zijn ze niet gewend dat er mensen mee eten? Of hadden ze zich niet beseft dat jullie zo'n end moesten rijden?
Als ik mensen om 16.00 uitnodig zorg ik dat ik extra eten heb wat zo klaar is. En dan laat ik het aan het bezoek over of ze thuis gaan eten of hier. Vind ik normaal en gastvrij maar kan bij anderen anders werken.

Volgende keer vroeger op de dag afspreken of gewoon het onderwerp 'eten' aansnijden?

zebra

zebra

06-02-2017 om 22:45

geen ervaring mee

maar als ik jouw familie was, zou ik waarschijnlijk zorgen voor een grote hoeveelheid eten zoals grote pan goed gevulde soep met belegde broodjes. Of ik zou zelf Chinees halen (of mijn man erop uit sturen voor iedereen.

Caesar

Caesar

06-02-2017 om 22:50

Magnetron

Als het eten in de magnetron wordt gezet, dan will Ik niet eens blijven eten

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-02-2017 om 22:51

En met een jong gezin

aten bij ons ook vaak mensen mee hoor. Dus wat ons betreft was het hebben van een jong gezin daarin geen probleem. We deden dan wel vaak gemakkelijk. Een eenpansgerecht bijvoorbeeld, dat van te voren klaargemaakt kon worden. Dan kun je snel aan tafel voordat kinderen moe zijn

Maar goed, niet iedereen ziet dat hetzelfde, dat is me wel duidelijk geworden.

Aagje

Hanne.

Hanne.

06-02-2017 om 22:52

Maakt het uit wat wij er van vinden?

Maakt het uit wat wij er van vinden? Wat volgens mij mis is gegaan is dat jullie andere verwachtingen hadden en daar niet over gecommuniceerd hebben.

Jij verwachtte eten te krijgen, zij hadden er niet op gerekend om dat te serveren/dat jullie dat wilden.

Misschien onnadenkend van ze maar misschien ook heel bewust. Kan me nl ook prima voorstellen dat iemand met kleine kinderen denk " ik zal ze niet te lang verplichten om te blijven want wat moeten de grote kinderen de hele middag met die kleine ukkies".

Als een van beide je planning/idee vooraf had uitgesproken was er waarschijnlijk geen probleem geweest (en zelfs op het moment zelf had je nog kunnen zeggen dat je er op had gerekend om mee te eten hadden ze kunnen vertellen waarom ze dat (niet) wilden).

Dat gezegd hebbende: Persoonlijk zou ik jullie wat aangeboden hebben. Maar dat doe ik ook bij de buurvrouw die op 2 minuten loopafstand woont, dus misschien ben ik niet standaard.

Caesar

Caesar

06-02-2017 om 23:03

Mee eten

Het zou niet in mij opkomen om mensen, die zou lang hebben gereden voor een bezoek, zonder eten weg te laten gaan.

Nou ja,

Om je eten in de magnetron te zetten terwijl het bezoek er nog is, dat vind ik pas raar.
Net zoiets als : "Kom schat, we gaan naar bed, de gasten worden moe".

Het gebeurt

Onlangs bij een begrafenis als familie van ver nog geen eens een kopje koffie na afloop. Wel werden we direct door diverse familieleden bij hen thuis uitgenodigd. Die hadden die bui al zien hangen.

Doenja

Doenja

06-02-2017 om 23:27

Kerst

Of t verhaal van een vriendin van me die jaren achtereen steevast met kerst naar de andere kant van NL reed voor familiebezoek. En daar elk jaar weer om vijf uur buiten werd gebonjourd. Met dik twee uur reistijd voor de boeg. ' Wat eten jullie met kerst? Oh we eten al jaren bij de McDonalds met kerst.
Oh ik zou me rot schamen als ik gasten zonder eten op straat zou zetten.

Milcham

Milcham

06-02-2017 om 23:57

Twee kanten

Ik ga er zelf vanuit dat mijn bezoek minimaal één maaltijd mee-eet en het zou niet in me opkomen om gasten eind van de middag naar huis te sturen.
Maar: je was er al een dik jaar niet geweest. Als het bezoek tegenvalt is het best lang om ze ook nog voor het avondeten te hebben, zeker met zulke jonge kinderen.
Handiger was een bezoek van 3 tot 4 geweest, lang genoeg om aan elkaar te snuffelen en het gezellig te houden en zo kort dat je snel een nieuwe afspraak maakt als het leuk was.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2017 om 01:06

Herkenbaar

En om eerlijk te zijn waren wij daar ook wel onaangenaam door verrast. Ik vind dat als je aan het eind van de middag (Iets na 4 uur is toch wel het laatste deel van de middag) met visite van verder weg afspreekt, je er niet van uit kúnt gaan, dat de visite maar een uurtje blijft en zonder eten de terugreis aanvaardt. Ik vind dat echt slecht gastheer/-vrouwschap.

In ons geval hadden we ook niet het gevoel dat we om half 6 alweer onze biezen moesten pakken, het was gezellig, maar rond half 8 zijn we zonder eten naar huis gegaan. Zij zullen misschien verzucht hebben dat we rond 6 uur toch hadden moeten begrijpen dat.... , maar wij vonden het niet logisch om na ruim anderhalf uur alweer weg te gaan. We hadden elkaar lang niet gesproken, we hadden er toch een reis voor ondernomen... maar goed, onze verwachtingen waren anders dan hun bedoelingen. Goede les voor een volgende keer.

Dini

Dini

07-02-2017 om 02:12

zelf voorstellen

Ik vind het ook heel vreemd, maar het schijnt typisch Nederlands te zijn, dit.

Wat je zou kunnen doen in zo'n geval is zelf voorstellen om voor iedereen eten te halen, Chinees of pizza of zo.

Maar we zijn in zo'n geval ook wel eens zelf lekker onderweg in een goed restaurant gaan eten, lekker puh

40er

40er

07-02-2017 om 07:10

Jeetje

Ik weet de reden natuurlijk niet waarom jullie een jaar niet zijn geweest, maar bij zo'n bezoek zou het bij mij ook weer even duren voor ik weer zou gaan
Hier mag om mij iedereen blijven eten, of ik heb wel zoveel hapjes en stokbroodjes dat ze echt geen trek meer hoeven te hebben. Of ik heb een pan soep met lekkere broodjes of een ovenschotel ofzo

V@@s

V@@s

07-02-2017 om 07:26

wat ik niet snap

Waarom wordt zoiets niet van te voren besproken?

Pug

Pug

07-02-2017 om 07:35

eten

Wij eten altijd rond 17:00 dus ik zou me in ieder geval afgevraagd hebben hoe of wat.

Maar eigenlijk zou ik met een rit van 2 uur helemaal niet om 16:00 pas willen komen. Dat zou ik dan al eerder anders hebben afgesproken. Ik vind op de zondag 16:00 een mooie tijd om WEG te gaan. Dus mocht dat voor het andere gezin de enige optie geweest zijn, zou ik waarschijnlijk een andere gelegenheid voorgesteld hebben.

Triva

Triva

07-02-2017 om 08:25

en bedankt Dini

'Ik vind het ook heel vreemd, maar het schijnt typisch Nederlands te zijn, dit.'

Nee, dat is niet typisch Nederlands als het om een verjaardag gaat of zoals in dit geval een bezoek op 2 uur rijden afstand bij familie in de tweede lijn.

Dit hoort wel bij een gewone visite bij mensen in de buurt. Dan kom je op de koffie of thee maar dan blijf je niet eten tenzij je daarvoor wordt uitgenodigd.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-02-2017 om 08:27

beetje vreemd

Je moet 2 uur rijden, je wordt klokslag 4 uur verwacht en verondersteld voor etenstijd weer weg te gaan? Toch denk ik dat het geen boze opzet is.

Ik heb ooit gehoord dat het typisch Nederlands is om er niet van uit te gaan dat je blijft eten. Ik herken het vooral van vroeger maar blijkbaar leeft het hier en daar nog steeds.

Communicatie is alles, weet ik nu Spreek een volgende keer vroeger af "anders zitten we met het avondeten" en wacht of de hint wordt opgepakt (je zelf rechtstreeks uitnodigen is ook weer zo wat). Als vier uur onwrikbaar vaststaat kun je zeggen "zal ik dan zelf een broodje meenemen?" Zie dat niet als een zelfuitnodiging, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Tip: Google Maps is geweldig als je intikt "chinees in de buurt van *plaats waar je dan bent*". Werkt ook met Griek, snackbar etcetera

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-02-2017 om 08:35

Triva

Vroeger was alles anders

"Nee, dat is niet typisch Nederlands als het om een verjaardag gaat of zoals in dit geval een bezoek op 2 uur rijden afstand bij familie in de tweede lijn."

Bij "ons soort mensen" was het in mijn jeugd niet gewoon om 's avonds te blijven eten. Hoogstens een lichte lunch (maar dat ook zeer zelden), maar diner bij grote uitzondering. En we woonden in een "uithoek" ten opzichte van de rest van de familie. Het avondeten was strikt besloten. Ik kan me werkelijk niet herinneren dat wij ergens lunchten of dineerden. Behalve met kerst, dan had je kerstdiner. Oh ja, en mijn oma en opa waren er weer wel makkelijk in.

Er zat geen reden achter. Men wist niet beter. Later werd dat wel flexibel.

Bij ons altijd

Als er familie komt ga ik er altijd vanuit dat ze blijven eten. Soms maak ik een grote pan soep, als ik weet dat er gezondheidsfreaks bij zitten. Anders halen we lekker wat. Dat kan ook last-minute nog besloten worden. Gebeurt hier heel vaak.

Taxi

Taxi

07-02-2017 om 08:49

het klinkt erg negatief

om te zeggen dat iets typisch Nederlands is. Dat is namelijk bijna nooit positief bedoeld. En ik vind het zo makkelijk, want al die andere culturen hebben ook eigenaardige gewoontes toch? Maarja, dan is het altijd een cultuurdingetje dat je moet omarmen. Behalve bij Nederlanders.

Ik weet dat vrienden uit Afrika het hier ook eens ervaren hebben. Maar het is slechts een verschil. Zij spreken juist expres af rond etenstijd (braai) en dan wordt er soms echt de hele avond zwaar gedronken. Maar ook niet altijd, ook niet bij iedereen.

Mijn zwager maakte het wel bont. Hij ging met zijn gezin aan tafel en liet de gasten in de zithoek zitten; want: hij had er niet op gerekend. Nu mankeren zij allemaal wel wat op sociaalvaardig gebied, maar zo erg had ik het nog niet meegemaakt.

Jasmijn

Jasmijn

07-02-2017 om 09:13

volgens mij allang niet meer typisch nederlands

Best vaag wanneer we ooit eens van dat stempel afkomen van 'een koekje bij de koffie' en niet blijven eten. Ik herken het totaal niet, ook niet van vroeger. Als mijn ouders naar mijn tante gingen (1,5 uur rijden) bleven we altijd eten! Vaak soep met broodjes of chinees halen. En als er vrienden bij mijn ouders waren (soms van ver, soms van dichtbij) en het was gezellig, dan werd er wat gehaald (mijn moeder was geen goede keukenprinses, dus het was meestal chinees of snackbar) maar super gezellig altijd.
Volgens mij stamt dit vooroordeel echt nog uit de jaren '50 en daarvoor.
Maar goed er zijn en blijven uitzonderingen, zoals ik hier al lees. Ik zou dit ook nooit van tevoren gecommuniceerd hebben, als ik 2 uur moet rijden en om 16.00 word uitgenodigd dan was ik er inderdaad vanuit gegaan dat we wel samen wat zouden eten.
Ik denk zelf dat ik in dit geval hoogst verbaast naar de eerste de beste McDonalds was gereden op de terugweg, en het de keer erop wel even zou hebben gecommuniceerd.
Ik vind het zeer ongastvrij en onvriendelijk trouwens.

kaplablokje

kaplablokje

07-02-2017 om 09:23

Hoe oud

zijn jouw kinderen? Zou het kunnen dat de ontvangende kant er niet op gerekend heeft dat jullie zouden blijven eten, omdat jullie nog twee uur moesten rijden? Misschien dachten ze dat jullie bijtijds weer weg moesten, zodat jullie kinderen op tijd naar bed konden. In mijn familie wonen we ook ver van elkaar en daarom spreken we meestal aan het eind van de ochtend af. Aan het eind van de middag (na koffie, lunch en thee) gaat iedereen weer naar huis, zodat de kinderen naar bed kunnen. Zelfs nu de kinderen groter worden is dat fijn, zodat er nog even tijd is voor een avondprogramma, of nog wat huiswerk. Bovendien zijn er ook nog kleintjes in de familie. In jullie geval zou ik gezorgd hebben voor broodjes en/of soep, zodat jullie nog even snel iets konden eten voor jullie weggingen, maar misschien zat dat erachter. Dat ze zich niet konden voorstellen dat jullie tot na etenstijd zouden blijven, omdat jullie nog zo'n eind moesten rijden.

Triva

Triva

07-02-2017 om 09:23

Sally

Hier was de uitnodiging om 4 uur. Jij ging dus wel lunchen aan de andere kant van het land en dat vind ik precies hetzelfde. Als iemand 4 uur in de auto zit geef je die persoon te eten, of dat nu lunch of avondeten is ligt aan de tijd dat die persoon komt of de tijd dat je die persoon uitnodigt. Al is het maar een broodje met soep.

Het is echt niet typisch Nederlands om iemand uit te nodigen om 4 uur en die persoon 4 uur laten rijden en die er voor zessen weer uit te zetten. Ik vind het niet prettig als iemand zegt dat dat typisch Nederlands is.

Het is dus wél typisch Nederlands om visite van uit de buurt er voor het avondeten weer uit te hebben. Standaard blijven die niet eten tenzij je ze daarvoor uitnodigt.

Triva

Triva

07-02-2017 om 09:27

uhh kaplablokje??

Leuke naam trouwens, nu ik er over na denk

'Zou het kunnen dat de ontvangende kant er niet op gerekend heeft dat jullie zouden blijven eten, omdat jullie nog twee uur moesten rijden? Misschien dachten ze dat jullie bijtijds weer weg moesten, zodat jullie kinderen op tijd naar bed konden. '

Hoezo? Ze komen om vier uur aan, hoe is het in Nederland mogelijk om dan langs te komen en voor het eten nog thuis te zijn als het twee uur rijden is? Waar moet je dan eten?

Wij hebben ook familie op 2,5 uur rijden afstand en wij logeren daar eigenlijk altijd. Toen de kinderen nog jong waren aten we dan rond 17 uur en reden we 18 uur weg. Of soms na de lunch weg maar mijn familie dacht niet: oh die eten wel een broodje onderweg.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-02-2017 om 09:28

Taxi

"Typisch Nederlands" zie ik niet als iets negatiefs. Het is gewoon een constatering zonder waarde-oordeel. Los van het feit of het werkelijk iets "typisch Nederlands" is om de maaltijden in kleine kring te willen houden. Bij "ons" was dat destijds wel de norm. Maar ik kan niet over de rest van Nederland oordelen

Maar een waarde-oordeel hang ik er niet aan. Hoogstens "onhandig" om twee uur te rijden en voor het avondeten weer weg moeten.

Triva

Triva

07-02-2017 om 09:29

sorry sally

Ik las over het woord 'zelden' heen bij de lichte lunch maar zonder eten twee uur heen en twee uur terug vind ik niet normaal en zeker niet 'Nederlands'. Mijn vier tantes woonden allemaal op meer dan een uur rijden afstand en we kregen daar heus wel wat te eten of er was genoeg te snaaien.

Triva

Triva

07-02-2017 om 09:31

tis druk op OO

Typisch Nederlands is voor mij wel negatief als dat aan iets hangt wat niet gastvrij is zoals geen eten geven

Als je op let wordt 'typisch Nederlands' vooral gebruikt voor negatieve dingen of dingen die helemaal niet normaal zijn (we wonen in molens en lopen op klompen en eten alleen maar kaas).

Hmmm

Je hebt de mensen een jaar niet gezien, geen hechte band mee. Dan had ik op zijn minst even van te voren over afstanden rijden en eten gehad. Hier in huis kan iedereen altijd gevraagd of ongevraagd mee-eten (zie supermarktdraadje) maar ik besef me dat dat niet voor iedereen geldt. Bij het maken van de afspraak is het toch logisch dat je zegt dat je nog een eind moet terugrijden even kijkt hoe je dat met eten gaat doen. Dan laat je het aan de ander over om al dan niet aan te bieden te blijven eten. En inderdaad in de situatie waarin je nu beland was, had ik ook aangeboden om voor iedereen Chinees te halen. Het staat hen vrij om het aanbod aan te nemen.

schoonzus

schoonzus

07-02-2017 om 09:57

hier ook

Wij gingen best vaak langs bij mijn schoonzus op 2 uur rijden, met onze jonge kinderen. Dat was ook om Opa en Oma te zien, die dan ook kwamen. Bij ons wilden ze nooit eten, als ze al kwamen. Aan onze kinderen mankeerde van alles volgens hen, en steeds verwijtend gedrag naar man, die volgens mij niks verkeerd deed. Ik bemoeide me er maar niet mee, bleef gewoon vriendelijk doen. Ik heb een hoge tolerantie voor afwijkend gedrag en vind familie belangrijk.

Na de dood van mijn schoonouders hebben zij het contact verbroken om iets onbenulligs en stiekem vind ik dat wel fijn, al is het ergens ook wel jammer voor man (kleine familie). Hij zou het misschien met ze moeten uitpraten, maar daar heeft hij geen zin in en dat is zijn keuze.

Mooiste quote: Het is half zes, ik moet gaan koken, dus het is tijd dat jullie vertrekken.

Ik dacht ook dat het typisch Hollands was. Het lijkt toch wel veel voor te komen...Zelf ben ik dan wel weer extreem naar de andere kant, bij ons krijgt alles en iedereen die zich over de drempel waagt eten aangeboden. Maar ik ben niet Hollands, haha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.