Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

schooladvies?

Mijn dochter zit in groep 7 en vraag me af wat jullie advies zou zijn? Ik weet niet precies welke schooljaren ze meetellen. Bedankt.

Cito uitslagen

Groep 7:

I: 1 keer
II: 2 keer
III: 5 keer
IV: 3 keer

Groep 6 en 7:

I- 2 keer
II- 5 keer
III- 6 keer
IV- 8 keer

Groep 4 t/m 7

I- 4 keer
II- 14 keer
III- 13 keer
IV- 12 keer


Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-06-2017 om 15:57

Niet te zeggen

Alleen de scores voor rekenen en begrijpend lezen zijn echt relevant. De DMT is daarentegen weer totaal irrelevant.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 16:35 Topicstarter

dus

Ik moet alleen de scores v rekenen en begr. lezen bij elkaar leggen? En dat gemiddelde?

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 16:45

nee

over het algemeen telt van rekenen en begrijpend lezen de laagste score

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-06-2017 om 16:56

Andere draadjes

Heb je nooit andere topics hierover gelezen, het zijn er minstens 15 per jaar?
Van belang zijn de Cito's van groep 6 t/m 8, en dan niet het gemiddelde maar allemaal los, voor rekenen en begrijpend lezen. Als het iedere keer anders is (ene keer een I, dan weer een II of III) ben je een beetje overgeleverd aan de moed van de leerkracht en/of hij je kind iets gunt.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 17:04 Topicstarter

nee

nog geen andere bekeken.
Maar ik snap er niets van hoe ik het nu moet berekenen. Ik heb maandag het gesprek en ik ben niet eens met het advies, maar ik wil wel mijn woordje kunnen staan.

Kikki

Zet anders ff alleen de scores neer van BL en rekenen, vanaf gr 6? Misschien kunnen we er dan iets zinnigs over zeggen. Of google eens op citoscores.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 17:11 Topicstarter

begrijpend lezen: IV en IV
rekenen II, III, IV, IV

Maar dit zijn haar slechtste score's van het hele rapport!

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 17:13

Vmbo t

Waarschijnlijk vmbo t of kader als dat de scores zijn van groep 6 en 7.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 17:13 Topicstarter

Dus

6 toetsen van haar hele schoolperiode bepalen haar niveau??

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 17:15

meestal

Meestal krijg je met deze scores vmbo-kb advies, maar ik heb het ook wel gezien dat er vmbo-basis gegeven werd, ondanks de hoge scores op dmt en spelling en dergelijke

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 17:15 Topicstarter

groep 7

Als ik naar groep 7 kijk scoort ze 8 keer mavo of hoger en 3 keer kader.
En dan is de uitslag Kader. Ik zou dit heel vreemd vinden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-06-2017 om 17:32

Kader

Kader denk ik ook. Al die andere Cito-onderdelen schijnen minder bepalend te zijn voor het schoolresultaat.

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 17:33

rekenen en begrijpend lezen

Rekenen en begrijpend lezen tellen het zwaarste mee en over het algemeen wordt het advies op het laagste van die twee bepaald.
Rekenen is een kernvak en een IV daarvoor duidt op een achterstand of slecht onderwijs (eerder had ze een II en een III)
Begrijpend lezen is een goede indicator voor hoe makkelijk je uit een boek leert, behoorlijk belangrijk in het voortgezet onderwijs, en ook daarvoor scoort ze een IV.

Het is wel vreemd dat rekenen zo achteruit gegaan is, laat je niet afschepen met 'we zien bij alle leerlingen een dip in groep 7' want dat is domweg niet waar. De indeling in klassen is zo dat er altijd 20% per klasse zit. Als (bijna) alle leerlingen achteruit gegaan zijn, ligt dat aan het onderwijs.

Ik weet dat het zuur is van alle andere goed gemaakte toetsen, en ik zou die ook zeker benadrukken in het gesprek, maar ik ben bang dat het op kader uit gaat draaien, en schrik niet als ze met een gemengd advies bb/kb aankomen, gewoon om niet te hoog te gaan zitten.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 17:45 Topicstarter

maar

als je alles een vwo niveau zou scoren en bg en rekenen een IV ga je dus naar kader? Dit kan toch niet?

Ik wil haar gewoon echt op vmbo t hebben. dat moet ze echt aankunnen. In de klas moet ze altijd kinderen helpen, ze willen bij haar in het groepje. Ze heeft altijd de beste punten, dat kan toch niet dat ze dan kader advies krijgt?

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 18:04

Als je op rekenen en begrijpend lezen een IV scoort, ga je over het algemeen naar kader, ook al is de rest allemaal vwo-niveau

In jouw geval zou ik inzetten op het rekenen, ze is daar flink op achteruit gegaan, en met haar begrijpend lezen gaan oefenen om te kijken waar ze daar de mist in gaat. Bij begrijpend lezen is het vooral lezen wat er staat en niet wat je al weet.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 18:25 Topicstarter

advies

Wat zouden jullie doen? Aangeven het er niet mee eens te zijn? Of zo laten en volgend schooljaar afwachten?

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 18:26 Topicstarter

bepaal je als ouder (kan dat?) of bepaald uiteindelijk school?

vlinder72

vlinder72

23-06-2017 om 18:27

Hoeft niet

Mijn dochter scoort altijd een 4 voor rekenen. Voor alle andere cito's een 1 of soms een 2. Mijn dochter heeft toch een vwo advies gekregen (wij waren er ook verrast). Volgens de juf kan ze dat. Ze is ook op het vwo aangenomen. Woensdag gaat ze kennismaken met haar klas.

Rekenen is geen wiskunde. Mijn oudste twee zoin waren juist heel goed in rekenen en hebben moeite met wiskunde.

Het is dus zeker niet altijd zo de laagste cito het niveau bepaald. Er zijn scholen die verder kijken dan alleen cito scores

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 18:37

In plaats van boos worden

Wat helemaal niks helpt, begrijpend lezen en rekenen cito's zijn het meest bepalend, wat jij er ook van vindt, moet je gaan oefenen. Vraag aan de juf wat het kind moeilijk vindt. Soms is het niveau gewoon het niveau, soms is er slecht kan je met een beetje aandacht en uitleg (op een leuke manier) zo een niveau omhoog. Je hebt heel groep 8 nog te gaan.

Als je wilt kan ik wel uitleggen wat er achter de cito scores zit en waarom ze zombelangrijkmzijn, maar zoals gezegd: is ook al veel over geschreven.

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 18:38

school bepaalt

De school, oftewel de leerkracht van groep 8, bepaalt het advies. Als ouders heb je formeel geen invloed maar kun je wel je zorgen uiten over een bepaalde achteruitgang (moet er daarna wel flink hoger gescoord worden) en op basis daarvan proberen er vmbo-tl van te maken.
Het hangt er vanaf wat voor school je hebt en hoe goed je met de leerkracht door een deur kunt, dat maakt enorm uit in of een leerkracht naar je argumenten wil luisteren of niet. Maar dat je in de regio Utrecht woont maakt het er niet makkelijker op, daar zijn tussen het VO en het basisonderwijs afspraken gemaakt over welke cito's bij welk advies horen, en die afspraken zijn behoorlijk hard.

Sanne

Sanne

23-06-2017 om 18:39

Niet boos worden

Wat helemaal niks helpt, begrijpend lezen en rekenen cito's zijn het meest bepalend, wat jij er ook van vindt, moet je gaan oefenen. Vraag aan de juf wat het kind moeilijk vindt. Soms is het niveau gewoon het niveau, soms is er slecht kan je met een beetje aandacht en uitleg (op een leuke manier) zo een niveau omhoog. Je hebt heel groep 8 nog te gaan.

Als je wilt kan ik wel uitleggen wat er achter de cito scores zit en waarom ze zombelangrijkmzijn, maar zoals gezegd: is ook al veel over geschreven.

Is normaal

Kiki, BL en rekenen wordt overal als belangrijkst gezien voor het schooladvies. Al jaren. Heeft dus geen zin om boos te worden, het is gewoon zo. Het zijn de belangrijkste voorspellers voor succes op het VO. In dit geval zeg ik ook kader. Werken aan rekenen heeft misschien wel zin, maar BL zal ook echt omhoog moeten naar een III. Ik denk dat over het algemeen BL nog net iets meer gewicht in de schaal legt dan rekenen.

Je bent niet de eerste die hiermee wordt overvallen in groep 7, wij kwamen bij onze oudste er pas halverwege groep 8 achter hoe het werkte. Was wel even een eyeopener, dat het kind dat ze al acht jaar kenden uiteindelijk maar op twee citoscores werd beoordeeld. Gelukkig was het allemaal wel op niveau, maar ik vond het zo'n afknapper.

Adrienne

Adrienne

23-06-2017 om 21:16

onder een steen

Hm, dat is misschien een wat onaardige titel. Zeker omdat ik nu ook net de reactie van Drietje lees; blijkbaar hebben veel ouders dat, dat ze ermee worden overvallen in groep 7, zij zelfs in groep 8 (?).

Maar hoe kan het dat je niets weet over hoe een school tot een advies komt? Dat je je nooit verdiept hebt in wat een citoscore betekende en waarom dat wel of minder van belang was?
Mijn oudste is nu 15 en minimaal vanaf toen ze in groep 3 was had ik dat uitgezocht: waar staan de cijfers voor, wanneer wordt het van belang gevonden, vanaf groep 6 is extra belangrijk (en: in 7 nog belangrijker), welke van de onderdelen meer en minder belangrijk worden gevonden.
Ja: school bepaalt naar welke middelbare school het kind mag, dat is echt al heel lang zo.
Wat heb je dan al die tijd gedaan dat je dat miste in het nieuws, van andere ouders, in de krant, van familie, gewoon vanuit school misschien (officiele kanalen of schoolplein), gericht zoeken naar informatie?

Het is nu een beetje laat, maar als je kind in groep 3 en 4 meerdere keren II en III voor rekenen en/of begrijpend lezen haalt en in groep 5 en 6 keldert dat, dan trek je dan natuurlijk aan de bel. Bij school, maar ook zelf doe je dan iets, want een ander kun je toch nooit helemaal vertrouwen met je kind

Je denkt toch niet dat als een kind in groep 3 en 4 VMBO-t-cijfers + Havocijfers haalde, maar nu al een paar jaar niet meer, dat het toch VMBO-t-advies kan krijgen?

Leuk is het natuurlijk niet - misschien had je veel aan je hoofd dat je dit alles gemist had. Sterkte: misschien kun je oefenen en helpt het. Cijfers die je dochter de eerste helft van groep 8 haalt tellen uiteindelijk natuurlijk het hardste mee.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:22 Topicstarter

huh

Waar zeg ik dat mijn dochter in groep 3 en 4 mavo en havo cijfers haalde.? Het is niet zo dat ze toen beter scoorde. Ze heeft nu haar rapport terug en ze heeft zelfs 1 vwo score/ 2 havo/3 mavo en 1 onder de mavo.Dus ik ga ervan uit dat daarvan het gemiddelde wordt genomen.
Ze haalt nu 8 keer mavo en hoger niveau en 3 keer onder de mavo, dus ik ging ervan uit dat dat gemiddelde werd berekend. Nee, nooit geweten dat er op begrijpend lezen en rekenen gekeken wordt.En ik weet dat geen een ouder bij ons dat weet.

Nou

Eerlijk gezegd heb ik slimme kids en heb ik nooit zo hoeven letten op resultaten. Ik vond het sociale belangrijker en vroeg daar altijd naar tijdens de 10 minuten gesprekjes. Het is hier (platteland) sowieso totaal niet prestatiegericht. En bovendien had ik echt de indruk dat school mijn kinderen goed kende. Dat was ook zo, maar dat telde tijdens het advies even niet

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:27 Topicstarter

en...

van groep 6-7 tel ik nog altijd 13 keer mavo en hoger en 8 keer lager dan mavo.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:30 Topicstarter

hier ook

Altijd is alles prima gegaan. Score's waren altijd prima tijdens 10 minuten gesprekken. Nooit geen opmerkingen over gehad. Ze komt zelf altijd thuis met hele goede punten en zegt soms dat ze de enigste is die alles goed had. Ik had echt gedacht dat ze misschien wel de havo zou kunnen. Als school dan aankomt met een advies van kader valt me dat enorm tegen!

Kikkie

Het is zoals het is. Voor een hoger advies moeten die twee scores omhoog. Maar kijk wel of het reeel is. Als je gaat oefenen voor havo en het advies wordt kader wordt je kind daar niet gelukkiger van. In de klas van mijn jongste zat een heel verdrietig meisje. Zij ging met haar ouders naar alle mavo/havo/vwo-scholen kijken tijdens de open dagen. En toen kreeg ze kaderadvies en moest ze naar een school waar ze niet eens was wezen kijken. Haar voorlopige advies was ook kader, maar haar ouders wilden er niet aan. Die hielden vast aan mavo. Vorig jaar ook zo'n verhaal hier op school. Zo sneu.

Kikki39

Kikki39

23-06-2017 om 21:32 Topicstarter

ook vraag ik me af waarom de dochter van vlinder42 dan wel naar het vwo zou kunnen? Als het vast staat dat rekenen en BG het belangrijkst zijn.

Lente

Lente

23-06-2017 om 21:33

Kikki39

Mijn advies is om de rest te geloven. Het gaat niet om het gemiddelde.
Het is jammer dat je dit niet eerder wist. Je kunt je ertegen verzetten maar daarmee raak je vooral energie en tijd kwijt.
Zorg dat je het systeem kent en handel daarnaar.
Ga oefenen, zoek eindcito toetsen en oefen deze, als je het niet zelf kunt, huur iemand in. Zorg vooral dat iemand erbij zit bij het oefenen, zodat duidelijk wordt waar winst te behalen is. Die winst zit meestal in snappen waar kind slordig in is, snappen welk onderdeel kind nog niet beheerst en dat nog een keer doornemen, snappen waar kind uitvalt in verband met zenuwen of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.