Relaties Relaties

Relaties

Mira

Mira

20-09-2017 om 16:12

Geld lenen aan iemand die niet met geld kan omgaan; niet doen!


Liz

Liz

28-09-2017 om 14:57

Kaaskopje

Ik snap je punt.

Misschien moet je het dan anders formuleren. Maar soms wil je anderen toch tippen om iets bepaalds te geven of te doen omdat je zelf ook graag bepaalde mensen/groepen helpt?

En ja, in een gesprek kan je dat misschien makkelijker zeggen zonder dat anderen zich ongemakkelijk voelen. Nb Ik heb daar met zowel geld als tijd doneren begrip voor .

Jasmijn

Jasmijn

28-09-2017 om 15:26

Kaaskopje

Kaaskopje, dat heb ik ook met die e-mailtjes en facebookberichtjes die je dan moet delen of doorsturen als je ook vindt dat kanker zo'n nare ziekte is, of als je heel veel van je kinderen houdt of noem-maar-op welk onderwerp dan ook. Ik krijg daar ook altijd zo'n gevoel bij van dat ik dat altijd zelf nog wel bepaal wat ik doorstuur en wil me (en anderen) daar ook helemaal niet toe verplichten. Ik stuur het dus nooit door, ook al vind ik de ziekte kanker echt vreselijk en ik ook heel veel van mijn kinderen hou.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 15:50

Liz

Ik ben nogal actief op Facebook en daar deel ik wel eens wat, maar dan is het vrijblijvend, niemand hoeft mij te laten weten of hij of zij dat gaat doen. Tenzij ik echt in de wervende rol zou zitten, vind ik niet dat je andere mensen heel erg actief moet aansporen om aan een goed doel te geven. Ik kan me wel voorstellen dat je in een gesprek wel eens over goede doelen praat en dat je elkaar vraagt of je ook wel eens ergens aan geeft. Dan kun je natuurlijk noemen wat je zelf belangrijk vindt en dan kan de ander bepalen of diegene dat ook wil steunen.

We hebben het in het verleden op OO ook wel eens over doneeracties gehad en dan onderstreep ik van harte en soms zelfs wat te enthousiast misschien de noodzaak van bepaalde doelen, maar ik zie dat dan als een 'gesprek', waarin iedereen zijn mening kan geven en elkaars mening ter harte kan nemen of in de wind kan slaan.

Lou

Lou

28-09-2017 om 17:39

Gesprek op fb

Ja, een 'gesprek' op Facebook verloopt anders, begint ook anders. Niet met de kale mededeling dat je iets hebt gedoneerd. Wil je je vrienden oproepen om ook te doneren, zet er dan op z'n minst een linkje bij naar een pagina voor meer info. Dat maakt het zeker beter verteerbaar, hoewel ik er nog steeds wel kriebels van krijg. Beter kun je dan gewoon de oproep van de actie zelf delen, zonder verdere info over jezelf en je gulheid, dan is het duidelijk dat het je om het goede doel gaat.

Lou

Lou

28-09-2017 om 17:49

Liz

"Misschien moet je het dan anders formuleren. Maar soms wil je anderen toch tippen om iets bepaalds te geven of te doen omdat je zelf ook graag bepaalde mensen/groepen helpt?"

Zoals je zelf daarna al zegt, dat gaat vast wel in een persoonlijk gesprek maar niet goed op Facebook. Het komt op mij dan denk ik toch al gauw over als: Liz is goed bezig en ik in haar ogen blijkbaar niet. Zo bedoel je het ongetwijfeld niet maar op Facebook komt zoiets toch harder over of zo.

Je kan natuurlijk wel een vacature voor jouw vrijwilligerswerk delen en erbij vermelden dat het hartstikke leuk en zinvol werk is. Het verschil zit 'm denk ik in enthousiasme laten zien voor je eigen vrijwilligerswerk versus 'mensen tippen om iets te geven of te doen'. Maar ach, 't is een dun lijntje hoor, en ook persoonlijk, ik weet zelf niet eens precies wat het verschil is . Zoals je vaak ook niet weet of je boodschap wel precies zo overkomt als je 'm bedoelt.

Lou

Ja, dat soort berichtjes op Facebook vind ik ook wat viezig. Ik zou, als ik erachter sta, gewoon de link van het goede doel neerzetten maar zeker niet:"Ik heb zojuist ...overgemaakt naar..."

Borstklopperij inderdaad.Ik negeer ze. Ik heb meer onderwerpen qua berichtjes die ik irritant vind overigens, misschien moet ik eens stoppen met Facebook

Doneren

Het is goed om te doneren en te geven van jezelf en van je rijkdom, of dit nu in je eigen omgeving is of elders.
Maar daar hoor je nooit je op te laten voorstaan. Goede werken doe je in de schaduw en op een bescheiden manier.

'Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet'

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 00:23

Lou

Ja, precies. Op Facebook stuur ik zonder commentaar iets door, wat ik de moeite waard vind. Met de gedachte dat iedereen die daardoor denkt 'laat ik dat doen', of 'goed om te weten' meegenomen is.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 00:27

Kyana

Dan krijg ik nooit meer een pot appelmoes open! Verder ben ik het met je eens dat opscheppen of je erop laten voorstaan onplezierig is.

Het behoort

tot de persoonlijke en individuele vrijheid om je tot in het diepste van je ziel te laten kwetsen. Om je privacy helemaal op te geven omdat een "welwillende" wel even wou... ook al viel dat helemaal buiten haar bevoegdheden.
Ook dan kan je nog steeds "beschaafd" (#85) en hoffelijk blijven.
Maar kom dan ook niet zeuren omdat je beschadigd bent en het niet zag aankomen, terwijl het o zo duidelijk was...

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2017 om 11:17

Yvan

Je laten kwetsen is pas een vrijheid als je daar letterlijk voor kiest. Veel mensen kiezen daar niet voor. De meesten denk ik zomaar. Niet iedereen kan goed voor zichzelf opkomen of van zich afbijten.

You're

missing the point, my dear. Maar laat maar. Ik gun iedereen zijn persoonlijk helletochtje.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2017 om 08:47

"Dat ze zo ver in de schulden is geraakt is mede veroorzaakt door helpende om haar heen, een ex, haar ouders en wie weet nog meer. Geld geven/lenen aan iemand die er niet mee om kan gaan (en het waarschijnlijk in haar neus heeft gestopt) is als een bodemloze put. "

Ik snap niet hoe je dit kunt schrijven als je tegelijkertijd van leer trekt tegen Yvan's zakelijke manier van geld lenen. Dat doet ie dan toch goed?

Ik heb iets dergelijk wel eens meegemeekt. Een collega werd (lang geleden) bijna uit haar huis gezet wegens gokschulden van haar man. Ze vroeg mij of ik haar geld wilde lenen. Ik heb het gedaan, maar *met* contract en rente en een vaste maandelijks aflossing. Zij heeft het netjes terugbetaald, we zijn even goeie (betere) vrienden en naar mijn weten zijn ze nooit meer in schuldproblemen gekomen.

Niks mis mee. Je doet de mensen juist *geen* goed door onzakelijk met dat soort dingen om te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 09:01

Ad Hombre

Ik heb ook in die situatie gezeten en ik ben het met je eens wat een contract betreft. Dus ook met Yvan. Ten eerste zou ik alles getekend hebben uit dankbaarheid dat ik geholpen werd en het begrijpelijk gevonden hebben dat degene die helpt daar een beetje zekerheid over zou willen. Ik zou wel hopen dat de terugbetalingseisen een beetje soepel gehouden worden, omdat je in die situatie natuurlijk nog niet veel ruimte hebt om aan die eisen te voldoen. Bij ons is het echt op het uiterste nippertje goedgekomen (de opslag was al ingehuurd), dus ik weet hoe het voelt om al te dromen over daklozen opvang, kinderen die uit huis geplaatst moeten worden. Vreselijk! Ik raak niet snel echt in paniek, maar toen wel. Je collega heeft dus geboft dat jij haar wilde helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2017 om 09:02

Die situatie

niet door gokschulden hoor! Voor er misverstanden ontstaan .

Jo

Jo

04-10-2017 om 15:17

Even kort een antwoord

Je doelt op mijn cynische antwoord aan die rel schoppende Belg #24 met al zijn suggestieve opmerkingen (niet alleen in dit draadje).

Nou had ik al door dat de geadresseerde de boodschap niet begreep # 51, maar jammer dat @ Ad dat jij ook de strekking niet begrepen hebt.

OT: Facebook

Als mensen eens de moeite zouden nemen om zich eens in te lezen in welke informatie ze zoal prijsgeven via Facebook, ze zouden massaal hun profiel wissen... En terecht.

Natuurlijk: het vereist enige inspanning en enige basiskennis om te behappen, waar het nu precies om gaat en welke technieken zoal ingezet worden.
Dat is er voor een meerderheid net iets teveel aan: dan moet je je gaan informeren over de beginselen van statistiek, kansrekening en AI.

Veel gevraagd voor wie erover twijfelt of 1 + 1 nu 2 is. Of misschien toch 3, binnen de ware werkelijkheid, die ons door een complot van de illuminati/joden/vrijmetselaars/communisten/politici/big pharma/... onthouden wordt...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2017 om 14:06

Yvan

Als mijn computer ooit nog eens in beslag genomen wordt, zullen ze zich door alles wat in het geheugen zit afvragen of ze met een gevaarlijke gek te maken hebben, of gewoon een nieuwsgierig aagje die liever eerst even googled naar bepaalde onderwerpen, om te weten waar het over gaat.

@134, 135, 137

@134: "... Yvan's zakelijke manier van geld lenen.".

"Zakelijk" is nooit "strikt zakelijk" onder vrienden. Hoewel er zware tijdsdruk was (de vraag werd gesteld de dag voor de koop gesloten werd en er dus betaald moest worden), er was toch voldoende tijd om eens wat zaken op een rijtje te zetten en enigszins een zicht te krijgen op vaste kosten en zo.
Een bankier zal het allicht worst wezen, maar ik wou absoluut niet dat de sportschool van de ene kleine of de tekenles van de andere, zou moeten opgeofferd worden aan het terugbetalen van een lening.
Dat werd allemaal uitgebreid besproken en met die dingen in het achterhoofd werden de terugbetalingsmodaliteiten opgesteld.

@135: "... Ten eerste zou ik alles getekend hebben uit dankbaarheid dat ik geholpen werd en het begrijpelijk gevonden hebben dat degene die helpt daar een beetje zekerheid over zou willen. ..."

In B vind je in de huis-aan-huisbladen nog steeds advertenties van "Martine". Martine is een "vriendin" die wil "helpen". Ze is nu eenmaal behept met de roeping dat ze mensen wil helpen, blijkbaar. Vooral die mensen, die om het even wat tekenen "uit dankbaarheid".
"Martine" blijft perfect binnen de wet: haar rente blijft steeds binnen de wettelijke normen. Maar het is steeds het maximum.

"... Ik zou wel hopen dat de terugbetalingseisen een beetje soepel gehouden worden, omdat je in die situatie natuurlijk nog niet veel ruimte hebt om aan die eisen te voldoen.".

Ik heb nooit mijn advocaat gebeld als er al eens een betaling een weekje te laat was. Ik weet ook wel wat een "lastige maand" is...

@137: "Je doelt op mijn cynische antwoord aan die rel schoppende Belg #24 met al zijn suggestieve opmerkingen (niet alleen in dit draadje). ".

Mijn ongenoegen jegens u vindt zijn oorsprong in het"directiesecretaressensyndroom", waar u zo'n sprekende illustratie van bent. Het"directiesecretaressensyndroom" is wellicht een "typisch Vlaamse" uitdrukking, maar ik ben altijd bereid om dat uitvoerig toe te lichten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.