Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lia

Lia

11-11-2017 om 23:45

Waar printen en kopieren jullie?

Wij hebben lang een printer gehad en gebruikten die regelmatig voor printen, kopieren en soms ook scannen. Ding is nu kapot en ik twijfel of we een nieuwe moeten kopen, ook vanwege het milieu.

Pubers kunnen op school printen, dus daarvoor hoeft het niet.

Nu kan ik wel wat dingen op mijn werk printen, kopiëren of scannen als het moet (geen boekwerken), maar ik doe het liever in een copyshop (waar je dat dan allemaal kunt doen (ook scannen vind ik handig).

Een tijdje geleden keek ik of zoiets er was (vroeger had je wel van die copysbops), maar kon er geen vinden in onze best wel grote plaats. Zo raar!

Dus vraag mij nu af: hoe doen jullie dat met dingen printen en kopiëren en evt. ook scannen?

Ik kan mij zo slecht voorstellen dat iedereen tegenwoordig een prive-apparaat heeft dat dat allemaal kan (nou ja, dat in elk geval kan printen en kopiëren).

Of printen/kopieren jullie nooit wat?


mirreke

mirreke

11-11-2017 om 23:58

Thuis

Wij hebben een kleurenlasercopier, om te printen, scannen en kopiëren, Als de buren moeten printen, komen zij bij ons.

specht

specht

12-11-2017 om 00:04

thuis of bibliotheek

Wij hebben al jaren een drie in een printer thuis.
Een enkele keer kopieer ik bij de bibliotheek.
Daar kun je ook scannen en/of printen.

Thuis eigen printer

We hebben thuis een oude inkjet printer die het nog prima doet. Voor mijn studie moet ik soms lange stukken printen, doe ik op mijn werk (wel met toestemming). Ik zou het heel onhanfig vinden om thuis geen printer te hebben
Sini

Thuis.

Kopiëren, printen en scannen. Allemaal thuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 01:44

Het liefst thuis

We hebben nu een apparaat wat alleen kan printen. Dat is meestal voldoende, maar het komt voor dat je iets moet scannen en die functie mis ik in dit apparaat dus wel.

Ik vind het echt vervelend om buiten de deur te moeten printen. Gewoon een kopietje maken gaat dan nog, maar als je vanaf een computer moet printen... ik vind het gedoe.

Ik snap even totaal je verbazing niet over het idee dat iedereen een all in 1 printer in huis zou kunnen hebben. Jullie hadden er toch ook een?

Wat het milieu betreft: vind je het bezwaarlijk dat het apparaat op een dag weggegooid moet worden? Wat mij stoort is dat de cartridges zo duur zijn, als je ze niet laat navullen of dat zelf doet, dat je net zo goed een nieuwe printer kunt kopen. Wat mensen dus ook echt doen. En dat is bezwaarlijk voor het milieu, dat is zeker zo.

Mijn ouders hadden zo'n 40 jaar geleden al een kopieerapparaat in huis. Bedoeld voor zakelijk kopieerwerk.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-11-2017 om 01:59

joh

die dingen zijn niet zo duur. Je wil toch niet afhankelijk zijn van je werk om het daar te 'jatten' terwijl je het bij jouw thuis op ieder gewenst moment kan uitprinten?
Al is het alleen maar dat je op zaterdag online tickets besteld die je op zondag wil gebruiken!

Triva

Triva

12-11-2017 om 02:19

hier

Sinds paar jaar laserprinter in zwartwit. Ergerde me dood aan al die dure inktcartridges. Scannen en kopieren gaat via mijn prima camera.

Bij de bibliotheek

Kinderen kunnen op school printen en kopieren.
Ik heb onze oude bak weggedaan, de inkt was duurder dan een nieuwe kopier. En op een gegeven moment waren die cartridges nergens meer te koop.

Binnenkort krijg ik de printer van een vriendin die een nieuwe laserprinter aan gaat schaffen. Mits de cartridges inderdaad goedkoop te koop zijn. Dat ben ik nu even aan het uitzoeken. Thuis is wel makkelijk.

Ik kan ook naar een vriendin om een kopietje te maken.

Het makkelijkste is om het bij de bieb te doen. Dan heb je ook een half uur computertijd nodig om te printen. En dan een dubbeltje per print of kopie als ik me niet vergis.

Toevallig een hele serie aangetekende brieven, DUO, UWV, en dergelijken, geprint en gekopieerd voor het eigen archief, bij de bieb gedaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2017 om 10:58

Laser vs inkjet

Ik wilde vroeger alleen een laserprinter, maar er zijn tegenwoordig 'pagewide' inkjets die veel van de klassieke nadelen van inkjetprinters (traag printen, dure cartridges die snel leegraken of verstopt raken) oplossen:

https://www.printabout.nl/printers/HP/hp-pagewide-pro-477dw-mfp/?gclid=Cj0KCQiA_5_QBRC9ARIsADVww14xjOpQOMmr5mZR1EMG8-j0r_SP3ygCg2JbFpkWDLrL7JTIyLCpd8waAjxJEALw_wcB (All-in-One)

(deze heeft mijn kleuren laser all-in-one vervangen)

Volgens mij is een 4 kleurenset voor een laserprinter een stuk duurder. Een goedkope zwart wit laserprinter is misschien nog wel een goed alternatief als je aan Z/W genoeg hebt.

Carla

Carla

12-11-2017 om 11:52

Zelf

Ik ga niet de deur uit voor een kopie, dat kost tijd. Via bekenden zou ik niet doen, een enkele keer misschien, dat gaat een keer ergernis opleveren.
Ik denk dat meer mensen ( zij die regelmatig een printer nodig hebben) een eigen printer hebben dan je denkt.
Hier dus thuis scannen, kopiëren, printen met een eigen apparaat.

Als je vanwege het milieu geen printer wil dan neem je er geen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-11-2017 om 11:55

Niet

Mijn printers gaan altijd stuk (drie gehad) dus ik begin er niet meer aan. De kinderen kunnen op school printen, ik incidenteel op mijn werk, en gelukkig kun je veel met je telefoon (tickets en zo). Heel af en toe print ik wel eens iets bij mijn zus.

Lou

Lou

12-11-2017 om 12:49

Op school voldoende?

Is die mogelijkheid om op school te printen dan voldoende voor jullie? Dat gaat hier toch geregeld mis. Mijn dochter print denk ik wel maandelijks en soms wekelijks thuis iets uit voor school. Maar misschien is zij gewoon niet zo georganiseerd als anderen

Persoonlijk vind ik het ook niet fijn om voor een printje de deur uit te moeten. De scanner gebruik ik niet vaak maar zou ik ook niet willen missen. Alleen printen in kleur kan hier niet. Ik denk dat ik daarvoor eens in de paar jaar of zo bij een buur aanklop.

't Is ook maar net wat je zelf nodig hebt natuurlijk. Als het alleen voor de kinderen is en zij printen alles op school, zou ik het wel een overweging vinden om geen nieuwe te kopen.

Je kunt toch ook eens kijken hoe het bevalt zonder printer? Mis je hem te erg, dan heb je gauw genoeg een nieuwe.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-11-2017 om 12:51

Thuis, werk/school/uni, vereniging

Wij hebben thuis een 4-in-1 inkjet staan, inmiddels als behoorlijk oud. hij kan zelfs nog faxen Inderdaad is de inkt redelijk duur, zelfs als je kloon cartridges koopt. Man heeft kantoor aan huis, en heeft hem soms echt nodig. Zoons printen op de uni, en soms nog wat thuis. Ik print veel op het werk, maar daar kan ik geen hele privé boekwerken printen natuurlijk. Gelukkig zijn de grote hoeveelheden die ik privé moet printen meestal voor de muziekvereniging, en daar hebben we een 3-in-1 zwart-wit laserprinter staan (ook dure cartridges trouwens!). Laptopje mee en printen maar! Vanuit de vereniging hebben we ook af en toe wat kleurendrukwerk nodig (flyers, posters etc). Dat laten we dan drukken, soms tegen kostprijs bij de repro van het werk van een lid, soms commercieel. Maar ik ben blij dat we thuis een printer hebben, wij zouden niet zonder kunnen.

Kaori

Kaori

12-11-2017 om 13:05

Werk

Die sporadische keer dat ik iets privé wil printen doe ik dat op mijn werk. En dat is geen 'jatten' want beperkt privé gebruik is toegestaan.

Op de basisschool van dochter lever je je werkstukken digitaal in.

Dat zal mogelijk op de middelbare veranderen, maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig kan ze ook bij haar vader printen. Op, nee die fietst naar zijn schoonouders.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 13:51

Triva

Scannen en kopieren gaat via mijn prima camera.===

Ja, ik doe veel ook met mijn telefoon, maar als het om zakelijk/uwv/sollicitatie zaken gaat vind ik het professioneler overkomen als iets gescand is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 13:55

Tante Sidonia

Er zijn werkgevers die op elk blaadje gaan zitten die een werknemer wil printen, maar er zijn ook werkgevers die dat toestaan, althans in beperkte mate. Bij mijn voorlaatste werkgever is het beleid wel aangepast naar 'minder', omdat mensen er inderdaad te gretig gebruik van maakten.

Triva

Triva

12-11-2017 om 14:23

Kaaskopje

Je vergeet dat je prima kunt printen nadat je eerst ergens een foto van hebt gemaakt, mijn fotocamera doet dat toch echt beter dan de oude 3 in 1 inkjet die ik daarvoor had laten staan. Printen dus op de zwart-wit-laser.

Triva

Triva

12-11-2017 om 14:25

en jij hebt het over scannen, wat is het verschil tussen een foto maken met je fotocamera en een scan met je 3-in-1 ding? Het is toch echt allebei een foto. Daar hoef je geen 3-in-1 voor te houden en met laser ben je per kopie een stuk goedkoper uit.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2017 om 22:13

Kaaskopje

Er zijn apps waarbij het er wat professioneler uitziet. Evernote heeft een automatische document modus (beter contrast) en scant ook automatsch documenten. (Alleen omslaan en richten)

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 22:48

Ad Hombre

Ik ga kijken. Dank je wel voor de tip.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2017 om 22:57

Triva

Als ik iets op tafel leg en daar een foto van maak, ziet het er minder strak uit dan wanneer het onder de klep van de printer ligt en dan neem je ook niet per ongeluk iets van de tafel mee op de foto.

Ik heb nu niet gekeken, maar laser is toch duurder in aanschaf dat inkjet meen ik. Dus dat bepaalt o.a. dat we dat niet doen. Ons gebruik van de printer is tegenwoordig ook niet meer zo uitbundig als vroeger. Ik af en toe, meer niet. Dus een flinke besparing levert een laserprinter nu niet op. Maar dat kan zo weer veranderen.

Biebel

Biebel

13-11-2017 om 10:03

Zonder aandelen: HP Smart

Wij hebben een drie-in-1 printer/scanner/kopieerapparaat (Officejet = inktjet) die in ons draadloze netwerk hangt. Dochter is behoorlijk georganiseerd maar "printen op school" is niet echt handig als ze op zaterdag wil beginnen met het leren van topo dat via de Elektronische leeromgeving wordt verspreid. Of als ze haar samenvattingen wil afdrukken om nog even in haar bed te leren of de Powerpointpresentatie die het leerboek vervangt op papier wil bekijken.
En dan heb ik het nog niet eens over minder georganiseerde zoon, die op donderdagavond toch nog maar zijn hand-outs van zijn stage presentatie moet afdrukken. Dan is het toch wel erg makkelijk dat hij die vanuit de trein kan mailen naar de printer, zodat ze bij thuiskomst al op hem liggen te wachten. Of over de formulieren die bedrijven soms toch echt op papier willen hebben ingevuld en getekend, of de verzendetiketten van pakjes en brieven.

Scannen kan de 3-in-1 ook, maar bij de printer hoorde de HP-Smart app. En die kan documenten scannen vanaf je telefoon. Moet je alleen even opletten of je ze als document (PDF) of als foto (JPG) opslaat, maar voor de rest werkt dat perfect. Overigens kun je voor foto's ook Google foto's gebruiken. Wat ik aan die app zo mooi vind, is dat hij de foto meerdere keren inscant, waardoor je geen last hebt van de reflectie van de flits. Bovendien blijkt hij erg goed te zijn in het wegfilteren van de omgeving.

De cartridges zijn overigens inderdaad niet goedkoop. Dus als ik een keer een boekwerk af te drukken heb (voorheen bv onze roadbooks voor de reizen die we maakten), laat ik dat bij een printservice doen: dan heb ik het binnen 2 werkdagen in huis en is het meteen ingebonden. Maar zoals gezegd, voor de huis-tuin-en-keuken school printjes van de kinderen is dat niet zo handig.

Jo

Jo

14-11-2017 om 07:26

@ Biebel

Ook ik heb geen aandelen. Maar heel tevreden over zo'n zelfde printer van dat merk.

En de originele cartridges gaan heel lang mee. Zelfs met het afdrukken van werkstukken. Printen op school is niet kosteloos en voor meid met uitstelgedrag die liever alles snachts en in 't weekend doet 'n absoluut onmisbaar apparaat.

@ Lia
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die een thuisprinter wel kan veroorloven (zo duur zijn ze ook weer niet)voor de lol op zijn werk, in de supermarkt, die bieb etc. zijn privé zaken staat te kopiëren.

Kaori

Kaori

14-11-2017 om 08:23

ik kan me een printer prima veroorloven, maar waarom zou ik een apparaat dat voortdurend stroom staat te vreten of die je steeds weer op nieuw moet aansluiten, en ruimte in neemt op of in een kast of op een tafel die ik anders ook niet zou hebben moet kopen omdat ik misschien 3 of 4 printjes per jaar zou maken. (totaal zo'n 20 blaadjes hooguit)

Waarom zou ik dat apparaat dat heel veel grondstoffen kost om te maken niet gewoon delen met een ander ipv ieder individueel. Dat is een behoorlijk grote belasting voor ons kleine aardklootje omdat iedereen alles voor zichzelf wil hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2017 om 08:56

Kaori

Goed zo, met om je heen slaan met milieuargumenten win je iedere discussie

Biebel

Biebel

14-11-2017 om 09:01

3 per jaar versus 4 per week

@Kaori, Hoewel ik je gedachtegang kan volgen (en niet voor niets lid ben van Peerby), denk ik dat het nogal een verschil maakt tussen 3 of 4 blaadjes per jaar afdrukken, versus elke week wel een verslag dat toch op papier moet worden ingeleverd, docenten die alleen elektronisch informatie verspreiden en verwachten dat leerlingen het zelf afdrukken en tussendoor nog een formulier dat een instantie toch echt op papier getekend wil hebben.
@Jo: ja, ik kies ook voor de originele cartridges en die gaan zeker langer mee. Het is alleen een kwestie van ze altijd in huis hebben, aangezien die krengen weten wanneer er printstress is, en dan net opgaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2017 om 09:26

Milieu

Ad Hombre: Goed zo, met om je heen slaan met milieuargumenten win je iedere discussie ===

Ik ben me steeds meer bewust van hoe we de aarde vervuilen en dat gaat dan ook wel door mijn hoofd bij een onderwerp als dit. Het is natuurlijk belachelijk dat ze de cartridges zo duur maken, dat je beter een nieuw apparaat inclusief cartridges kunt kopen. Maar goed, gemak dient de mens, zo ben ik dan ook wel weer. Ik heb dus echt een gloeiende hekel aan dat gepruts in een bibliotheek of winkel. Bij de bibliotheek ben ik te weinig om direct alles te snappen (ja, vast simpel van mij, maar ook een 'ogendingetje') en tegen dat je een medewerkster getackeld hebt ben je ook al weer minuten verder.

Op het werk of school, of in de bieb printen vanuit milieu-overwegingen vind ik trouwens ook zeer dubbel. Ja, het apparaat hoef je niet te kopen, maar de stroom, het papier en de inkt zijn daar echt niet milieuvriendelijker, of energiebesparender. Je schuift het "probleem" alleen door naar een ander.

Hangkous

Hangkous

14-11-2017 om 10:11

Het milieu argument

Vind ik in deze discussie ook niet echt relevant. Het scheelt bij je thuis een apparaat maar bij de buren/familie/vrienden/bibliotheek of waar dan ook slijt het apparaat sneller, gaan de cartridges eerder leeg dus schuif je het probleem door naar een ander zoals Kaaskopje al zegt.

Mijn kinderen hebben op een multiculturele basisschool gezeten waar op een gegeven moment ook een groot aantal vluchtelingen-kinderen bij mijn kinderen in de klas zat. Een moeder had wel een computer op de kop getikt waarop de kinderen hun werkstukken konden maken maar geen printer. Daarvoor heb ik toen mijn printer beschikbaar gesteld, inclusief papier en inkt. Geen probleem om die mensen vooruit te helpen.

Incidenteel bij problemen met de printen print ik wel eens bij mijn ouders of mijn ouders bij ons. Zelf een printer hebben met 2 middelbare scholieren in huis is bijna een must, zoveel verslagen/boekbesprekingen en andere dingen die er zelf geprint moeten worden. Dat redden we echt niet met altijd bij anderen printen.

Printen op school kan alleen in zwart wit en dat scoort voor sommige opdrachten toch minder.
Voor je CKV dossier een bespreking inleveren van dit architectuur stuk
https://en.wikipedia.org/wiki/Hundertwasserhaus met zwart-wit foto's erbij smoelt toch wat minder goed en kost punten.

Triva

Triva

14-11-2017 om 10:14

Kaori (en kaaskopje)

Tja, je wasmachine kun je ook delen met de buren (en je koffiezetapparaat, afwasser, koelkast...)

Oja Kaaskopje: zo'n foto maken gaat echt heel goed hoor en je kunt naderhand je tafel er gewoon vanaf snijden. Het is dat het mij niet lukt om camera online met printer te verbinden maar in dat geval zou het ook nog eens veel sneller gaan. Nu ongeveer even snel.

Kaori

Kaori

14-11-2017 om 10:46

Ja, klopt deels

Maar IPV 1, 5 of 10 apparaten heb je er dan gezamenlijk maar 1. Dat scheelt grondstoffen.
Bij het gebruik vraag ik me steeds af of ik er wel moet printen. Zoals gezegd op de basisschool van dochter lever je je werkstukken digitaal in, niet meer op papier. Huiswerk opdrachten zijn digitaal.

In mijn eerste bericht gaf ik al aan dat het in de toekomst kan wijzigen want gewijzigde omstandigheden. Misschien dat de uitkomst dan alsnog gelijk blijft.
Het samen gebruiken hoeft ook niet gratis, daar kun je allerlei compensatie tegenover zetten bv het weggeven van groenten uit de tuin of hulp bij huiswerk.
Op het werk zijn we terug gegaan 3 apparaten per verdieping naar 1 per verdieping of soms zelfs per gebouw.
De apparaten worden nu beter benut.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.