Relaties Relaties

Relaties

Rooklucht van de buren

Er is een nieuwe bewoner in de woning onder ons komen wonen. Na een paar dagen rook ik sigarettenrooklucht in mijn huis. Eerder had ik nooit zoiets geroken, logisch, want die mensen rookten niet. Nou ja, als ik erover nadenk rook ik toen wel eens kookluchtjes. Ook niet prettig, maar dat was af en toe. Ik heb geen idee waar het precies vandaan komt, want we hebben een aparte opgang en de huizen zijn een eeuw oud en een beetje raar gebouwd. Hun woonkamer met open keuken ligt gedeeltelijk onder mijn trappenhuis, daar ruik het vooral. Maar het trekt ook door naar de slaapkamers van de kinderen. Die hebben er ook al iets van gezegd. Tja, wat moet je hiermee? Ik kan hen moeilijk verbieden om in hun eigen huis te roken. Anderzijds heb ik ook geen zin om in mijn eigen huis in de rook van een ander te zitten. Heeft iemand hier al eens zoiets aan de hand gehad en is tot een oplossing gekomen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2018 om 19:06

Huur of koop?

Als het om een huurwoning gaat, kun je dan niet eens met de verhuurder praten over betere ventilatie oid?
Rook- of kookluchtjes van je buren ruiken is niet meer van deze tijd lijkt me?

Mams

Mams

03-01-2018 om 19:20

Verschrikkelijk...

Lijkt me echt verschrikkelijk vervelend. En ook ongezond. Ik heb bij de rijdende rechter (of een dergelijk programma) wel eens gezien dat een expert kwam onderzoeken waar kookluchtjes en idd ook sigarettenrook in iemands huis vandaan kwamen. Das dus een optie, maar kost (flink) geld natuurlijk.

Leanne

Leanne

03-01-2018 om 19:52 Topicstarter

Hoe te brengen

Inderdaad, dat is wel een belangrijk detail... het zijn allebei koopwoningen. Het zou een stuk makkelijker zijn geweest om hier een huurbaas op te kunnen zetten. Je wilt de relatie natuurlijk niet meteen op de spits drijven. Vooralsnog hebben we alleen kennisgemaakt en hebben de nieuwe bewoners verteld over aanstaande verbouwwerkzaamheden, zoals dat gaat wanneer je ergens nieuw intrekt. Ik kan totaal niet inschatten hoe ze reageren als ik met die rookoverlast kom. En niet meer van deze tijd, nee, dat lijkt me ook niet in de woningen die tegenwoordig gebouwd worden. Maar dit huis stamt van begin vorige eeuw en zo staan er nog zo veel!

Er bestaan dus experts. Het voordeel van zo'n Rijdende Rechter is natuurlijk dat het programma die expert sponsort. Maar wie draait normaliter voor de kosten op? Degene die veroorzaken en zelf nergens last van hebben of degene die er last van heeft en er dus belang bij heeft dat het wordt uitgezocht? En dan is nog de vraag of de overlast gegrond is... misschien zijn daar dan statistieken voor, wat is toegestaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2018 om 22:17

Zoiets

Als ze dan toch verbouwplannen hebben... is dit niet een projectje wat je samen kunt aangaan? Gewoon het hebben over de geuren/geluiden in het algemeen in zo’n oud huis? Isolatie en ventilatie, wie weet wat hun plannen zijn?
Is er iets als een VVE?

Pug

Pug

04-01-2018 om 09:55

bij ons komt het van buiten

Als het bezoek van de buren rookt in de tuin vliegt het zo bij onze slaapkamer naar binnen als het raam open staat.

Op vakantie hadden we het ook met het appartement onder ons dat het door het raam kwam, en die mensen rookten binnen (wij huurden, zij woonden er permanent).

Dus de bewoner vragen naar buiten te gaan zal misschien ook niets oplossen (als zo iemand al open staat voor opmerkingen).

luchtkoker

Mijn onderbuurvrouw in de flat waar we ooit woonden ging altijd op de wc zitten roken, dat stimuleerde blijkbaar haar darmwerking. Door het afzuigsysteem kwam de rook in de luchtkoker en omdat het systeem wat oud was kwam het vervolgens bij ons terecht (de klep tussen ons huis en de luchtkoker werkte niet al te best meer). De buurvrouw was niet van plan haar gewoonte op te geven. Net toen ik de klep op mijn kosten wilde laten vervangen verhuisde de buurvrouw. De buren die na haar kwamen rookten niet.
Ik vond het ook smerig, die rooklucht in huis. Tegelijk snap ik ook dat een roker gewoon in zijn eigen huis wil kunnen roken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2018 om 11:30

Jij hebt het probleem

Dus dan lijkt het me niet meer dan fair dat jij ook de kosten draagt voor het onderzoek.
Afhankelijk van de oorzaak kun je dan met de buren bespreken hoe dit op te lossen.

Dat luchtkokerverhaal van Stoepkrijt lijkt mij ook best aannemelijk. Daar kunnen jouw buren niks aan doen, en ze doen ook niks geks dus dan lijkt mij op de stoep gaan staan en geld gaan vragen voor een onderzoek geen fijne binnenkomer bij de nieuwe buren.

Wat ik denk ik zou doen is de buren informeren dat dit speelt en dat ik wil laten onderzoeken of het misschien te wijten is aan een technisch mankement. Dan valt de medeling dat zij misschien ook de portemonnee zouden moeten trekken voor een evt. oplossing misschien iets minder rauw op het dak.

marie

marie

04-01-2018 om 11:39

luchtkoker idd

Ik ruik soms ook etensluchtjes van de buren.
Vreemd dat het maar soms is, ik neem aan dat ze iedere dag koken.

Iemand zei dat het ongezond is, (rooklucht) dat lijkt me wel meevallen, vervelend is het natuurlijk wel.
Ik zou het eerst eens bespreken. Ik heb ook gerookt en zou graag met je naar oplossingen hebben gezocht.
Willen ze dat niet dan zou ik zelf proberen eea te verbeteren, ik zou er geen strijd om maken.

marie

marie

04-01-2018 om 11:44

maar

Ik bedenk me ook dat het wrs wel lastig op te lossen is.
Ik woon rustig, weinig mensen op straat, niemand rookt.
Zodra er een voorbijganger een sigaretje rookt ruik ik iets in huis.
Dat ruik ik natuurlijk pas sinds ik niet meer rook.
Maar zelfs een langslopende roker ruik ik dus al, de rook komt blijkbaar overal doorheen.

tante Sidonia

tante Sidonia

04-01-2018 om 16:59

ginny

Vind ik best apart: jij hebt het probleem dus ook de kosten.
Je zou ook kunnen zeggen: Hij veroorzaakt het probleem, dus...

marie

marie

04-01-2018 om 17:05

Tante Sidonia

Daar zou ik toch geen gedoe voor over hebben, met mijn buren.

Als ik bijv mijn buren teveel zou horen door de dag, terwijl zij slechts normale leefgeluiden produceren, vind ik het niet vanzelfsprekend dat zij dat maar oplossen.

Maar zo even

Maar zo even

04-01-2018 om 17:42

burenbemiddeling

Als je inzet op wiens 'probleem' dit is, zet je als het ware in op schuld en boete, op schuldige en onschuldige. Daarmee beschuldig je, beetje overtrokken, je buren. Dat vindt niemand leuk. Daarmee schuiven zij jou waarschijnlijk in het hokje zeurpiet of zeikerd of overdreven gevoelig. En dan zullen zijn dus ook niet vanzelf een oplossing (mee) willen zoeken of (mee) betalen aan een door jouw aangedragen oplossing. Zij roken natuurlijk niet om jouw gezin tot last te zijn.

Je bent namelijk toch afhankelijk van ze, met name van hun goodwill. Verlies je die, heb je niets meer te willen of vragen.

Daarom kan je beter niet de vinger wijzen maar vragen of ze mee willen denken aan een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. Inventariseer de oplossingen samen met je buren, als het kan. Elke oplossing die zij bereid zijn te proberen, zou ik steunen, al dan niet financieel. Want elke oplossing in jouw huis, dat zal er een zijn die je waarschijnlijk zelf moet betalen. Een oplossing vanuit hun huis, dat doen ze namelijk niet voor zichzelf, maar voor jou. Uiteindelijk zoek je toch ook een oplossing? Aan welke kant van de muur zit, maakt niet uit, als het maar werkt.

Het ligt natuurlijk aan de toon tijdens je gesprek en dat kan soms best moeilijk zijn. Je buren zullen zich misschien al snel aangesproken voelen en in de verdediging (of aanval) schieten. Dan moet je sterk in je schoenen blijven staan en niet ook in de emotie schieten.

Wat je kan doen is informeren of er burenbemiddeling in jouw woonplaats is. Die hebben niet alleen kennis over hoe zo'n gesprek het beste gevoerd wordt maar ook kennis van (en oplossingen bij) overlast-situaties. Bijvoorbeeld iets als 'ik vind het wat lastig te vertellen en ik wil niet rauw op je dakvallen, maar wij ruiken de sigarettenrook vanuit jullie woning in onze woning. Is het mogelijk om eens samen te zitten en mogelijke oplossingen te bespreken?'.

Je kan burenbemiddeling inschakelen (breng daarvan dan wel de buren vriendelijk in persoon van op de hoogte en vraag of ze het goed vinden) of je vraagt de bemiddeling om tips en advies om het zelf te doen. Je hoeft per slot van rekening bemiddeling niet in te schakelen als er problemen zijn met de buren, je kan ze ook inschakelen om problemen met je buren te voorkomen.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-01-2018 om 18:15

VVE

Iemand heeft het hierboven al genoemd, maar ik begrijp dat er sprake is van koop-appartementen, of in ieder geval een bovenwoning en een benedenwoning. Dan is er dus sprake van een complex van koopwoningen, en zo'n complex hoort een vereniging van eigenaren te hebben. Die kunnen hier wellicht een rol spelen? Misschien hebben ze zoiets al elders in het complex meegemaakt (geen idee hoe groot het is, kan ook maar 3 woningen zijn), of weten ze dat het elders ook speelt en kan er gezamenlijk naar een oplossing gezocht worden. En dit kan ook helpen om het gewoon zakelijk te bespreken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2018 om 19:52

Ja maar Sidonia

Die mensen doen toch niks bijzonders?!
Het zou echt niet in mij opkomen om de buren te laten betalen voor een onderzoek naar rookstank in mijn huis.
Sterker nog, ik denk dat ze me keihard uitlachen.

Uit het raam

Hier rookt de buurjongen ook wel eens uit het raam omdat zijn moeder die lucht in huis smerig vindt. Het enige wat je dan kan doen, is duidelijk de ramen of schuifpui dicht trekken en na 10 minuten weer open doen. Je kunt een ander nu eenmaal moeilijk verbieden te roken als ze op eigen grondgebied uit het raam hangen. En zo heeft de moeder ook sneller in de gaten dat iemand uit het raam rookt.

Als de rook via een luchtkanaal je huis binnen komt, kan je beter een verlengstuk op je luchtkanaal plaatsen.
Sommige rokers roken bij een afzuigkap zodat de lucht snel afgezogen wordt, zo bij een ander luchtpijp weer bij de buren.

Dus of laten merken dat je bewust bent van het gerook door ramen dicht te trekken, of eigenhandig een verlengstuk plaatsen. Dat werkt sneller dan hopen dat zij veranderen

@Emma

@Emma

05-01-2018 om 09:56

vve

Mijn onderbuurvrouw rookt en dat kwam via de meterkast mijn apoartement in. We hebben een grote vve, maar die deden in dat stadium niks. Zelf heb ik de kieren in de meterkast gedicht met peurschuim en dat werkt prima. Relatief simpel natuurlijk en dat is niet overal zo. Ik zou proberen er eerst zelf achter te komen waar de lucht precies door komt en dan, indien migelijk zelf fixen. Soms is het makkelijker even iets zelf te doen, ookal is dat juridisch gezien niet helemaal de procedure.

bieb63

bieb63

05-01-2018 om 14:34

Eens met Emma

Er moet ergens iets zijn waardoor die rooklucht binnenkomt. Inderdaad zou dat via de afzuigkap kunnen zijn, want veel mensen roken daar thuis onder.
Probeer eens met alle snuffelneuzen in huis uit te vinden waar die rook binnenkomt en kijken of je daar op een simpele manier iets aan kan doen.

Leanne

Leanne

05-01-2018 om 16:21 Topicstarter

Reacties

Ja, de buren naast ons hebben af en toe visite die op het balkon roken. Dat ruik je ook goed wanneer het raam open staat (en zelfs als-ie dicht zit), maar ach, dat is dan af en toe. Ik weet nog niet in hoeverre deze buren schoorsteenrokers zijn omdat ze er nu nog niet wonen. Misschien vinden ze het straks zonde om binnen te roken als de boel is geverfd, misschien zijn het de klusjesmannen en roken ze zelf niet eens? Ik durf het niet eens te vragen. Ik ben als de dood om de verstandhouding hiervoor op het spel te zetten.

Er is inderdaad een VVE, maar die is met alles tergend langzaam, vooral met 'vage' dingen waar het niet gaat om schade maar om last hebben van. Ik zou kunnen proberen om mijn trap dicht te kitten. Het zou kunnen dat het via de kieren komt? Als het via de afzuigkap komt wordt het wel ingewikkeld maar dat lijkt me niet omdat ik het dan ook in mijn keuken zou moeten ruiken. Die kookluchtjes waren er ook niet altijd, alleen wanneer er stevig met knoflook werd gekookt of een scherpe marinade. Dus echt zo'n lucht die dan door je hele huis hangt en daarom wellicht ook bij ons doordringt. We delen inderdaad een schoorsteenkanaal maar die van ons is dicht, we hebben een afvoer via de zijmuur laten maken.

Buurtbemiddeling is denk ik nog een stap te ver... Ik moet misschien eerst proberen er zelf een oplossing voor te vinden. Als dat niet lukt, dan maar voorzichtig aankaarten. En als dat verkeerd uitpakt, dan lijkt het me pas iets voor buurtbemiddeling.

Mechanische afzuiging

De pijp van onze luchtpijp stond naast die van de buren. Als zij bij de krachtige afzuigkap rookten, lookten wij dat in de badkamer waar sprake was van een mechanische afzuiging, die minder trek heeft dan de kracht van een afzuigkap. We hebben hen gevraagd of ze bij de afzuigkap rookten. Dat was inderdaad het geval en ze zijn gestopt met het roken bij de afzuigkap.

Veel mensen, die bij een afzuigkap roken, zijn niet van bewust van de overlast bij de bovenburen.
Leanne schrijft dat hun afzuigkap anders dan de buren, direkt naar buiten gaat. Maar de luchtafvoer van de afzuigkap van de bnedenburen kan wel pal naast hun afvoerpijp van de mechanische afzuiging uitkomen .

Praat gewoon met je buren. Geef aan dat je, sinds hun komst, een rooklucht in huis bemerkt en vraag of ze misschien bij de afzuigkap staan te roken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.