Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moet dat nu echt? [verpakte groente]

Moeten ze nu echt in ons gezicht spuwen?
https://www.hln.be/de-krant/albert-heijn-verpakt-zelfs-wortelen-afzonderlijk~a1f1a692


Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2018 om 23:29

Yvan

De bakker zegt niet dat hij zijn brood zelf bakt. Hij laat het ruiken alsof dat zo is. Dat is een verschil. Het was overigens maar een voorbeeld. Ik heb het idee dat supermarkten vaker brood ruikbaar afbakken, dan bakkerswinkels. Bij mij thuis ruikt het ook vaak naar versgebakken brood, gratis en voor niets 😃.

bieb63

bieb63

03-02-2018 om 14:17

Yvan

"Hoe moeilijk kan het zijn? "Heeeeeel, moeilijk als jij alleen maar roeptoetert en niet op argumenten in gaat. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar roeptoeteren alleen helpt niet.
Je hebt een hekel aan het grootwinkelbedrijf, dat mag, maar leg dan eens uit hoe JIJ het zou willen zien. Én met argumenten dat het realistisch én haalbaar is. Ben benieuwd.
Als jij alleen maar neerkalkt dat het bijv de AH een worst zal zijn als de komkommer ná de kassa al bedorven is, dan ben ik benieuwd hoe jij denkt hoe de klánten dat dan vinden. En wat die dan gaan doen. En wat de AH daar dan aan heeft.

Belgje

Belgje

05-02-2018 om 16:57

Veel vaker belazerd in België, Yvan

Ik ben een Nederlandse in België. Ik heb ruim 30 jaar in Nederland gewoond en nu bijna 15 jaar in België. Ik ben bij Belgische winkels en door Belgische "vakmannen" al véél vaker belazerd dan in Nederland. Dus hou maar op te gillen, het gras is in België echt niet groener wat dit betreft. Mijn buurt-Delhaize bakt trouwens ook zelf brood af en verkoopt ook verpakte komkommers.

Yvan

Yvan

05-02-2018 om 20:28 Topicstarter

@Bieb63

Als de AH mij de gebruikelijke "consultancy fee" betaalt (toch al snel een € 2000/dag) zal ik daarover nadenken.
In afwachting kan u er misschien eens over nadenken, waarom de AH er zoveel centen voor over heeft om u te belazeren. Hint: als je het maar subtiel genoeg doet, voelt niemand zich belazerd.

@Belgje: dat valt niet te ontkennen en het is ook mijn ervaring. Maar ook als ik in NL koop word ik af en toe belazerd. Gillen doe ik niet. Blijkbaar hebt u erg gevoelige trommelvliezen.

bieb63

bieb63

05-02-2018 om 22:03

Yvan

Het is niet een vrasg die AH je stelt, het is en vraag die IK jou stel......nav jouw geroeptoeter zonder inhoudelijk in te gaan op reacties.

Yvan

Yvan

06-02-2018 om 18:26 Topicstarter

En uw vraag was...? #41?

...?

bieb63

bieb63

06-02-2018 om 21:33

Dit Yvan

"Je hebt een hekel aan het grootwinkelbedrijf, dat mag, maar leg dan eens uit hoe JIJ het zou willen zien. Én met argumenten dat het realistisch én haalbaar is. Ben benieuwd.
Als jij alleen maar neerkalkt dat het bijv de AH een worst zal zijn als de komkommer ná de kassa al bedorven is, dan ben ik benieuwd hoe jij denkt hoe de klánten dat dan vinden. En wat die dan gaan doen. En wat de AH daar dan aan heeft."

Yvan

Yvan

10-02-2018 om 12:04 Topicstarter

Omdat ik vandaag toch niks beters te doen heb,

heb ik maar wat "degelijk verpakte" groente en fruit gekocht: iets uit de Aldi, de AH Delhaize, de Smatch en de Lidl.

Ik wil gewoon eens een paar dingen nagaan:

- Verpakkingsspecialisten raken niet uitgepraat over de topklasse en het technologisch vernuft van hun inpakfolies. Sommige van die folies zouden uit niet minder dan 7 lagen bestaan, alle met hun specifieke eigenschappen en functie en uiteraard aangepast aan de spullen die ze moeten bevatten. Hoe dik die plastiek is (bescherming van de inhoud...) en uit hoeveel lagen hij wel bestaat is eenvoudig vast te stellen. Ik ben benieuwd...

- Die plastiek zal toch wel biodegradeerbaar zijn zeker? Ook dat is eenvoudig na te gaan

- Die plastiek zorgt voor een betere bewaring, toch?
Dat is nog maar de vraag: je kan ook argumenteren dat (vrijwel) luchtdicht afgesloten groente omgeven wordt door een dunne waterfilm. Als de groente in het koelvak/de groentenbak in de koelkast ligt, zijn dat de ideale leefomstandigheden (donker, vochtig, koel) voor tal van schimmels, gisten en een specifieke groep van bacteriën, de psychrofielen, die goed gedijen in het temperatuurtraject van de doorsnee koelkast. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoeveel organismen ik ga vinden op de binnenkant van die verpakkingen

Een mens moet iets doen om zich te amuseren, toch?

bieb63

bieb63

10-02-2018 om 15:27

Yvan

Ben benieuwd. Heb je er apparatuur voor...?

By the way: er zijn vele groente en fruitsoorten die juist níet gedijen in een koelkast, dan gaan ze snel rotten en/of verliezen smaak. Dat geldt bijv. voor komkommers, tomaten, paprika, aubergine

Yvan

Yvan

10-02-2018 om 16:34 Topicstarter

Ik heb daar de apparatuur voor, ja.

Niet voor doorgedreven onderzoek natuurlijk, maar wel voor een relevante steekproef.
Ja, van die komkommers, tomaten, paprika's, aubergine's... En toch liggen die meestal in het koelvak...

bieb63

bieb63

10-02-2018 om 18:03

Yvan

Bij de meeste supers liggen die echt niet in het koelvak. Niet in NL iig

Yvan

Yvan

10-02-2018 om 19:07 Topicstarter

Hier wel

Ik zal morgen eens in NL gaan kijken hoe het daar is.

Mariska

Mariska

10-02-2018 om 20:23

Voor de steekproef:

hier liggen tomaten, komkommers, paprika's en aubergines niet in het koelvak.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-02-2018 om 23:56

Al die artikelen die njet in het koelvak mogen

...vind ik in het dagelijks leven best lastig. In deze gemiddelde supermarkt is het geen 20 graden, bij mij thuis vaak wel. Daarin houden genoemde paprika's, komkommers etcetera het niet lang vol. Logisch dus dat ze in de koelkast belanden. Vroeger thuis lagen zulke producten in de kelder, net als alle fruitsoorten. Maar ja, kelders ontbreken in de meeste hedendaagse woningen.

Yvan

Yvan

11-02-2018 om 15:48 Topicstarter

Ja, een goede kelder, met een constante (!)

temperatuur van zo rond de 10 - 12° en een RH van 60 à 70% is een kostbaar bezit.
Voor de meeste groente- en fruitsoorten zijn dat de ideale bewaaromstandigheden, al is er voor langdurige bewaring soms wat extra nodig.
Wie al wat ouder is en "bij de boeren gekweekt" is, kent dat wel: wortelen, knolselder, ... mooi los van elkaar in kistjes en bedekt met droog zand, de appelen en peren los van elkaar, mooi geschikt op houten rekken. Van die dingen.

Voor vlees is dat dan weer te warm, daarvoor mag het bij voorkeur niet warmer zijn dan 4° en voor vis ligt de ideale bewaartemperatuur net op of een ietsiepietsie boven het vriespunt.

Een koelkast is altijd een compromis. Al in de ontwerpfase probeert men ervoor te zorgen dat een compartiment (de groentenbak, dus) wat minder koud is dan de rest, maar in de praktijk valt dat nogal tegen. Vaak is het ontwerp een niet al te geslaagd compromis tussen kwaliteit en kostprijs.

Koelkasten perfect per compartiment regelbaar tot op een tiende van een graad bestaan, maar dan gaat het over andere aanschafprijzen, al snel enkele duizenden €'s.

Voedsel is overigens te goedkoop geworden om nog te investeren in een bewaarkelder. Helaas.
We hebben er bovendien blijkbaar ook geen zin meer in om continu te ploeteren in een moestuin of om dagen in de weer te zijn met confituur maken, wecken, inzouten en pekelen, roken en inkuilen, drogen en op azijn zetten. Ook helaas of beter zo. Als iedereen een lapje grond zou willen...

Waarom zou je je, tenzij uit pure liefhebberij (en zo zijn er ook nog wel), nog bezighouden met al die dingen, als je geconserveerd voedsel kan kopen dat vaak goedkoper en even lekker is als wat je zelf maakt?

De rekening is snel genoeg gemaakt: voor de prijs van een liter appelsap uit de supermarkt kan ik het niet maken, als ik appels moet kopen. Het kan niet eens als ik appels van eigen teelt heb: tapwater en energie zijn fors duurder geworden, net als (hier toch) de belasting op grondbezit. Mijn boomgaard (ik had destijds een hoogstamboomgaard van enkele honderden m² ) moest bemest en onderhouden worden. Voor het snoeien van de bomen, om de 4 - 5 jaar, moest ik zo een specialist boomsnoeier/Tarzan inhuren. Spectaculair om hem bezig te zien, maar niet goedkoop.

Moestuiniers argumenteren dan vaak dat wat zij uit de grond sleuren wèl "onvergelijkbaar beter" is dan wat in de winkel ligt. Dat valt soms nogal tegen, zoals ik uit eigen ervaring weet.

Voor vb. het wecken van vlees geldt overigens net hetzelfde.

bieb63

bieb63

11-02-2018 om 17:06

Klopt Yvan

Dat is het ideaal beeld. Maar niet haalbaar en betaalbaar.
En dus doet een supermarkt het met de middelen die haalbaar én betaalbaar zijn.

De AH bij ons in de buurt (en wellicht ook anderen) heeft onlangs geexperimenteerd met 'kromme' komkommers (de zgn 'mislukte' exemplaren). Prima eetbaar en een stuk goedkoper. Maar de klant wilde ze niet.... dus ze zijn weer uit de schappen. Logisch. Maar zo werkt dat. Uiteindelijk is het nog steeds de vraag van de klant die het aanbod van de supermarkt voor een groot deel bepaalt. Als de klant 'klaagt' dat de komkommers te snel verleppen, dan koopt de klant ze niet of klaagt. Dus dan zal de super daar, voor zover mogelijk, iets op verzinnen.
Kan je de super kwalijk nemen, maar zou je ook de 'verwende' klant kwalijk kunnen nemen...

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2018 om 01:52

Bieb

Toch verbaast me dat, als het door de klant zou komen. Bij Turkse winkels is het ook niet allemaal keurig recht en het wordt daar drukker en drukker. Ik zocht net op ah.nl naar die groenten die jij bedoelt, die werd naar mijn mening alleen thuisbezorgd en niet in de winkel verkocht, ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, maar dat kan ik niet meer vinden. Kan aan mij liggen, of dat dat inderdaad niet meer verkocht wordt. Misschien is de prijs dan toch nog niet laag genoeg.

Half a twin

Half a twin

12-02-2018 om 08:17

Kelder die heb ik!

Ik heb een iets verdiepte trapkast (70 cm trappetje) in de gang, ook wel kelder genoemd. Hij heeft ontluchting naar de kruipruimte voor en achter met goede roosters tegen ongedierte. Als iedereen de deur goed dicht houdt blijft de temperatuur daar nu tussen de 12 en 15 graden. Niet helemaal ideaal maar mijn komkommers, paprika's, tomaten en courgettes kan ik daar nu wel tot een dag of 5 bewaren. Aardappelen en uien zelf wel langer.

Wilgenkatje

De smaak van in elk geval tomaten holt achteruit als je ze in de koelkast bewaart. En gave tomaten blijven echt wel een tijd goed buiten de koelkast, ook in een centraal verwarmde woning (wij hebben een nieuwbouwwoning waar "koel en droog bewaren" ook nergens mogelijk is. Droog wel, koel niet). Idem voor andere vruchtgroente.

Je hebt tegenwoordig geloof ik ook koelkasten met een keldervak. Dat zou dan weer ideaal zijn. Nou ja, echt ideaal is natuurlijk een echte kelder(kast), maar ja...

Overigens, Yvan, in de NL supermarkt (en bij de groenteboer) worden vziw alle onbereide groenten en fruit buiten de koeling verkocht. Alleen zaken als voorgesneden sla, geschrapte krieltjes etc, liggen in het koelvak. Toen ik zelf in een groentenzaak werkte - dertig jaar geleden - ging veel groente en fruit na sluitingstijd overigens wel een koelcel in, maar overdag werd het dan niet gekoeld. Maar die koelcel had denk ik ook keldertemperatuur.

Groeten,

Temet

Yvan

Yvan

12-02-2018 om 11:45 Topicstarter

Hier is dat dan blijkbaar anders...

Sommige groenten/fruitsoorten liggen in het koelvak, andere dan weer niet. Welke wel en welke niet lijkt nogal af te hangen van de "store policy" en naar de overwegingen erachter heb je het raden.

Het is vaak erg vreemd: de "gewone" tomaten liggen wel/niet in het koelvak, de trostomaten dan weer wel/niet, net als de eindeloze variatie aan mini-tomaatjes... Wortelen hier wel, daar dan weer niet, idem dito met knolselder en prei... Ik begrijp er niks meer van. Het zal dan aan mij liggen.

Elk jaar, zo in mei-juni koop ik in het grootwarenhuis enkele van die "kruidenpotjes" (basilicum, rozemarijn, peterselie, salie ..., om van daaruit mijn kruiden voor dat jaar te kweken. Ik scheur ze en plant ze in bakken. Veel goedkoper dan plantgoed, overigens.
Je moet wel iets van kruiden en botanie afweten: de "dragon" is minderwaardig en geen "dragon", de Thaise basilicum, zonder schroom verkocht als "basilicum" weggegooid geld.

Ook zo'n zak "sla op kluit" (doorgaans een bladsla-variëteit, krulsla en eikenbladsla samen op een grondkluit) koop ik af en toe. Ik snij de planten af, eet ze op en plant de kluit in een bloempot in potgrond. Vaak goed voor een tweede en een derde "oogst".

Behalve dan bij die winkels, die hun waar na sluitingstijd in de (blijkbaar niet al te goed ingeregelde) koelcel laten overnachten... Dan kan je bidden en smeken al wat je maar wil: er groeit niks meer.

Yvan

Yvan

12-02-2018 om 20:35 Topicstarter

"Kaaskopje Bieb

Toch verbaast me dat, als het door de klant zou komen. ...".

Ja, er wringt daar toch wel iets...

bieb63

bieb63

12-02-2018 om 21:45

Kaaskopjje

Hier hebben zeecht een pasr maanden geleden bij de ah gelegen. Nu niet meer

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 00:03

Bieb

Zo wordt het nooit wat. Zonde hoor.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-02-2018 om 08:14

Hier wel

Onze AH heeft ze wel, kromme komkommers en rare paprika’s. Maar ze zitten wel in plastic verpakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 11:55

Dendy

Hoe heet zo'n zak groente ook weer, want ik kom er niet op en zal het daardoor misschien ook niet kunnen vinden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.