Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."


Helga

Helga

14-06-2018 om 11:13

Wat sneu Kaaskopje ot

Dus de kinderen krijgen een boze tirade van jou omdat ze iets doen dat ze mogen van hun ouders.
Dat vind ik sneu hoor.
Als jij vindt dat het jou aan gaat, wees dan boos (?) tegen je vrendin.
Jouw kinderen hebben gewoon naar jou te luisteren, ongeacht wat andere kinderen mogen.
Regels verschillen. Dat kan wrijven op gezamenlijke vakanties, maar dat is dan jouw probleem, dat je nu neerlegde bij de kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 11:33

Helga

Het gaat om een oud verhaal. Alle kinderen zijn inmiddels ruimschoots volwassen en zonder trauma door dit voorval opgegroeid. Ik heb het er ook met vriendin over gehad later en ze was het wel met me eens, maar op de een of andere manier belandden we steeds in dit soort situaties, waar ik dan met rode koontjes van schaamte en/of ergernis bij zat. (Met korting eerse klas in de trein zitten, waar de limonade vervolgens onder de benen van een laptopmeneer door liep, luidkeels 'blijf zitten, doe rustig' geroep van moeder, die dat meteen ook weer ontkrachtte door er om te lachen, dat werk.) Dat zal op den duur, na heel wat jaar, de vriendschap ook wel de kop gekost hebben. Van mijn kant omdat ik me aan haar manier van handelen ergerde en van haar kant ongetwijfeld omdat ik te kritisch was naar haar zin. Het zij zo. Je zou kunnen stellen dat onze vriendschap een aantal jaren 'nuttig' is geweest. De kinderen konden met elkaar spelen, wij hadden zo af en toe ons kopje koffie en thee samen, zolang het daarbij bleef was het 'te doen', maar we waren uit een ander hout gesneden en dat werkte in de hand dat ik me als een grote strenge zus ging gedragen. We scheelden 10 jaar, maar wel met even oude kinderen.

Kaaskopje (ot)

Ik word er dus ook narrig van als mijn kinderen bij een buffet veel te veel opscheppen en het vervolgens laten staan. Mijn dochter heeft die neiging,want alles lijkt lekker en dan zijn haar ogen al snel groter dan haar buik. Dat mag dus niet van mij. Ik ga met haar mee (moet ook wel, ze is vaak te klein om overal bij te kunnen), en zeg op een gegeven moment dat het mooi is geweest "en als je dat op hebt, en je wilt nog meer, dan haal je maar wat nieuws". Mocht iets wat ze gekozen heeft echt niet lekker zijn, dan hoeft ze dat van mij niet tegen heug en meug op te eten, maar iets pakken, éen hapje nemen, en het dan wegleggen omdat je liever wat anders probeert, dat vind ik niet acceptabel.

Thuis gebeurt dit ook wel eens, en soms geef ik haar van iets maar de helft met de boodschap dat ze de andere helft kan krijgen als de eerste op is. Want ze weet het levensmiddel in kwestie vaak ook nog zo te mishandelen dat wat zij laat liggen, ook niet meer lekker is voor een ander om op te eten. Ik kan daar slecht tegen

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 11:51

Ontbijt

Op de een of andere manier vond ik de melding dat het IF-dieet een goede en niet ongezonde manier om af te vallen is, een flinke opluchting. Oh, ik hoef niet meer ingewikkeld te doen over het ontbijt! Hoera! Ik mag het overslaan en dat blijkt nog verstandig te zijn ook! (sorry voor al die uitroeptekens, maar ja intonatie op het scherm moet ergens mee getoond worden ). Ik kom uit een gezin van niet-ontbijters. Mijn moeder heeft mij tot mijn 9de een ontbijtje aangeboden, vaak iets van pap, maar na de verhuizing in dat jaar is daar op de een of andere manier een eind aan gekomen. Rond mijn 10de ontbeet ik niet meer, dat is zeker. Met brood ontbijten is niet aan mij besteed. Als ik ga wandelen, eet ik wel vooraf iets. Meestal een bakje yoghurt met wat muesli met zaden en gedroogde vruchten erin. Omdat ik ongezoete yoghurt toch wat 'flauw' vind, doe ik er tegenwoordig óf wat honing in óf (zolang op voorraad) twee eetlepels rabarber. Deze rabarber is om eerlijk te zijn mierzoet. Een volgende pan wordt minder zoet. Ik had de hoeveelheid suiker simpelweg verdubbeld, omdat ik nu twee bossen tegelijk kookte, een foute inschatting. Al doende leert men . Maar yoghurt met rabarber is wel érg lekker, vind ik. Man lust geen rabarber, dus ik moet alles alleen op eten, erg hoor, haha. Nu ik het toch over deze rabarber heb, verbaast het mij hoelang dit goed blijft. Ik had twee schalen gevuld en daarnaast een fles gesteriliseerd, dop gekookt en gevuld en wel in de koelkast gezet. De schalen (althans schaal 1 was al op, schaal 2 ging langer mee) zijn meer dan twee weken prima gebleven, het had vast nog langer gekund. Ik rook er zekerheidshalve wel aan, maar het bleef fris en vers ruiken. De fles dus helemaal. Dat hoef je niet met supermarktappelmoes te proberen.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 11:55

Kaaskopje

Die extra hoeveelheid suiker zorgt voor je conservering. Het vangt vrij water weg waardoor de microbiologie minder goed gedeit.

Die honing die je toevoegd is gewoon suiker niet beter of slechter dan een schep gerafineerde suiker al proberen ze je dat wel te laten geloven. Net als 'Diksap' ook niet gezonder is dan andere aanmaaklimonade.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 11:59

Kaori

Ik heb het niet uitgebreid onderzocht, maar dat de huizen steeds groter worden, is niet een standaard gegeven volgens mij. Je koopt nog steeds 'waar naar je geld', dus iemand die meer hypotheek kan neertellen, zal meer ruimte kunnen kopen. Er blijf dus verschil tussen goedkopere en duurdere huizen. Dat geldt ook voor huurhuizen. Het kan zomaar zijn dat binnen en en hetzelfde complex of blok de maten verschillen tussen huur en koop. Dat wist ik tot voor kort ook niet, maar het is dus echt zo. Een hal die net een paar centimeter smaller is, een wc, die net een tegeltje minder telt langs de zijkant.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 12:11

Kaaskopje

dat is binnen de nieuw bouw misschien maar vergelijk eens een huis uit de jaren 60 - 70 - 80 - 90 tot nu, dan zie je dat de huizen groter worden.

Waar toen mijn appartementen gebouw werd neergezet geadverteerd werd met ruime gezins appartementen worden ze nu geadverteerd voor starters of alleenstaanden. Het blijft 65m2.
De ruime 1 gezinswoning uit de jaren 70 van mijn vader is een stuk kleiner dan dat van de overburen dat 10 jaar later is gebouwd door dezelfde woningbouwvereniging want dat was de nieuwe standaard.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-06-2018 om 12:18

Groot bouwen

Ik woon in een vrij jonge stad die flink uitgebreid wordt en het valt mij ook op dat de huizen echt heel groot zijn tegenwoordig. Ik heb zelf een huis uit de jaren 60 (sociale woningbouw), de sociale huurhuizen uit de jaren 70 en 80 zijn al groter. Precies zoals Kaori ook zegt.

Om over de vrije huurhuizen en koophuizen maar te zwijgen. Die zijn echt fors groter dan het koophuis uit 1990 dat ik ooit had, en voor die tijd flink was, maar nu echt een simpel rijtjeshuis is vergeleken met wat er de laatste 10 jaar wordt gebouwd (vooral wat er na de crisis gebouwd wordt).

Overigens ben ik zeer blij met mijn "oude kleine" huis.

Jasmijn

Jasmijn

14-06-2018 om 12:36

verkeerd draadje?

Zitten de laatste 3 reacties niet in het verkeerde draadje?

Jo

Jo

14-06-2018 om 12:41

@ Kaori

Mijn flat woning van 68m2 is gebouwd in 1972 en is nog steeds verhuurd als een meergezinswoning.

Het is destijds gebouwd voor gezinnen en die hebben er ook in ruime getalen gewoond.
Toen ik er 20 jaar geleden ging wonen woonden er hooguit 3 gezinnen.
Maar nu, 20 jaar later, wonen er minstens 26 (eenouder) gezinnen.
Op 3 na zijn de eenpersoonshuishoudens die er nu zijn ooit als meerpersoonshuishoudens in de woning gestart. Verder wonen er zeker starters, maar dat zijn wel stelletjes. Het betreft 48 woningen in het totaal.

En ik kan mij niet voorstellen dat die 3m2 het verschil maken tussen jouw theorie en mijn ervaring.

Jo

Jo

14-06-2018 om 12:45

@ Jasmijn

zie # 59

Half a twin

Half a twin

14-06-2018 om 15:06

Om weer even terug on topic te gaan

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/food/2018/06/informatie-op-voedingsverpakkingen-vaak-misleidend

Vandaag ook in de Telegraaf maar die link kreeg ik niet geplakt.

Etiketten zijn vaak misleidend. Staat er volkoren pasta op het etiket, met plaatjes van hele graankorrels en valt het percentage vezels tegen.

Fruitbiscuits, ook een leuke met plaatjes van veel fruit maar er zit maar bitter weinig in.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2018 om 15:45

Kaori

"Veruit de meeste producten worden uitgebreid getest voor ze in de winkel komen. Dat gaat vaak door vaste smaakpanels of er wordt gebruik gemaakt van test-bureaus die deze tests blind op zetten."

Dat ging ik ook schrijven, maar nu hoeft het niet meer!

Emmawee

Emmawee

14-06-2018 om 16:28

Smaakpanels

Ja, dat ontslaat de producent natuurlijk van iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 16:39

jein

nee, dan kun je als producent wel aankomen met je door stevia bittersmakende product zonder suiker, maar als de consument het dan niet koopt omdat ze het niet lekker vinden gaat je bedrijf falliet en dan staat er weer in de krant dat er 500 mensen op straat komen te staan en is het ook weer kommer en kwel.

Bedrijven zijn echt wel bezig en heel hard bezig om met alternatieven te komen maar die zijn er niet 1, 2 , 3. Suiker neemt ook volume in, werkt conserverend en is zeer smaak bepalend. Probeer maar iets te vinden dat dat allemaal heeft, en dan ook nog tegen een lage prijs want de consument is gewend aan de hele lage prijzen. Op een milieuvriendelijke manier geproduceerd, etc. etc.

Het is echt heel complex.

bieb63

bieb63

14-06-2018 om 16:48

anderzijds

Speelt de markt natuurlijk ook in op de veranderende behoefte (gezonder, minder suiker, zout enz). Ik zag laatst bij Appie bij de rijst, een alternatief: rijst gemaakt van linzen, en kikkererwten. En zo zijn er nog talloze nieuwigheden. Alsook steeds meer producten met minder suiker (al dan niet met zoetstoffen opgevangen) en vet.
Overigens is 'light' eigenlijk nog veel ouder dan we eigenlijk denken (men associeert het begin van light producten met de komst van light cola (eind jaren 70?), maar wat dacht je van halfvolle melk....? Bestaat al heel lang, en is eigenlijk ook gewoon heel simpel een light versie van (volle)melk.

Emmawee

Emmawee

14-06-2018 om 17:21

Complex

Ik snap wel dat het complex is.

Maar ik vind wel dat bedrijven zich vaak te gemakkelijk achter "de wil van de consument" schuilen, terwijl ze die wil voortdurend aan het beïnvloeden zijn om de vraag te vergroten.
Om het nog maar niet te hebben over misleidende verpakkingen.

Het is gewoon duidelijk.dat bedrijfseconomische factoren (ja, banen inderdaad, zeker belangrijk!) een grotere rol spelen dan de invloed op bijvoorbeeld volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu. Dat is hoe de wereld in elkaar zit en ik vind dat niet altijd fraai.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 19:14

Bieb

De markt speelt ook in op de behoefte door gezonde namen op de verpakking te zetten, dat is nog iets anders dan dat het ook echt gezonder is. Er is nogal wat, wat niet bevat wat de verpakking belooft. Het loont echt de moeite om Keuringsdienst van Waarde te kijken, voor wetenswaardigheden over hoe de consument regelmatig voor het lapje wordt gehouden. Een van de meest hilarische vind ik die waar men laat zien wat chiazaad eigenlijk is, nl vogelzaad wat je voor een habbekrats in de dierenwinkel kunt kopen. Maar deze over zilvervliesrijst is ook wel grappig:


https://youtu.be/wU8weviQ3cQ

Wat melk light betreft, wat dacht je van taptemelk?

mirreke

mirreke

14-06-2018 om 21:36

Welnee half a twin, een mens is geen omnivoor

Een mens is een fructivoor. Wij hebben kleine tanden en knobbelkiezen. Geen gebit om vlees te verscheuren.

Ook zijn onze darmen niet kort genoeg voor een omnivoor, als die al bestaat. Een beer komt er het meest bij in de buurt. Onze darm is veel te lang en niet glad genoeg om vlees te eten. Alleen een korte gladde darm is goed om het lijkgif uit dood vlees snel af te voeren.

http://bliss-magazine.com/nl/columndetail/14/92/de-spijsvertering---waarin-verschillen-wij-van-leeuwen-geiten-en-varkens.html

Een plak bacon is te vet en te zout, en te dierlijk.
Heel slechte belegkeuze juist.

Mirreke

Waar zijn onze hoektanden dan voor? Tegenstribbelende pistachenootjes?

Fructivoor? Fruiteter? Prachtig artikel, ik heb het niet helemaal gelezen, maar het komt erop neer, zo te zien, dat de mens eigenlijk een fruiteter is, die andere voedingsmiddelen erbij heeft moeten leren eten om te overleven. Zoals vlees, vis, groente en granen.

Volgens mij ben je dan gewoon een alleseter. Als de mens alleen van fruit zou kunnen leven had de mens dat wel gedaan, maar dat kon-ie dus niet. En dat kan-ie nog altijd niet, want zelfs in streken waar het jaar rond fruit groeit, leven mensen niet van fruit alleen. Waar zou een mens dan trouwens zijn eiwitten uit moeten halen? En ijzer? En vitamine B12? En vet? Nou ja, dat laatste zit in kokosnoten en avocado's, maar verder vziw alleen in noten (geen fruit) en andere zaden (ook geen fruit). En natuurlijk in varken en makreel.

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

14-06-2018 om 22:58

Kaaskopje

Dar weet ik hoor, dat er regelmatig misleidende dingen op verpakkingen staan. Etiketten lezen blijft dus een must. Keuringsdienst van waarde zie ik regelmatig. Best interessant.
Wat ook wel grappig is: wij thuiskoks komen niet op het idee om suiker in bijv je eigen gemaskte bolognese saus of uiensoep (ik noem maar even wat dwarstraten) te gooien. De grap is echter, dat topkoks dat juist wel doen..... om de smaken samen te brengen, spanning in het gerecht te stoppen, tegenhang te geven, net the finishing touch. Dus zo gek is dat nog niet dar de fabrikanten dat ook doen....😂

Helga

Helga

14-06-2018 om 23:11

Misleidend

Ach, ik snap dat nooit zo.
Dat een verkoper van voedsel probeert ons een gevoel te geven dat ons aanspreekt (momenteel is
'gezond' helemaal hot dus verkoopt) is toch niet vreemd en ook wel logisch.
Niemand zeurt erover als bijv autoverkopers dat doen. En daar trapt vast ook lang niet iedereen in.
Bij voeding trappen we snel erin. Ik ook.
Logisch ook, vind ik. Ook ik doe vaak snel snel boodschappen en kijk dus niet altijd nauwkeurig naar wat ik koop, maar werp een blik op de verpakking.

Maarja, wiens schuld is dat? Wat mij betreft leven we gewoon te snel en ligt het niet aan zog. misleidende boodschappen.
Een kind kan de was doen en etiketten lezen, gelukkig is het verplicht om op artikelen te zetten wat erin zit.

Helga

Helga

14-06-2018 om 23:13

En Kaaskopje

Een vriendschap met mij zou ook niet voortduren.
Boos worden op mijn kinderen schaar ik zelf niet onder kritisch maar onder behoorlijk ongepast.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 01:09

Helga

Jij had wel boos op mijn kinderen mogen worden als de gelegenheid daarom had gevraagd. Je was er niet bij, dus je kent niet alle details. Dus ook niet hoe het verder verliep. De vriendin leerde een tijd later haar huidige man kennen, dat speelde ook mee bij dat haar behoefte aan mijn gezelschap af nam. Het is verwaterd, geen ruzie. Ik denk dat we het allebei wel goed vonden zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 01:24

Bieb

Ik doe wel suiker in de sla, of honing. Honing/mosterd-dressing, lekker. Ik vind het ook echt geen schande om af en toe wat suiker toe te voegen. Zelfgemaakte appelmoes, stoofpeertjes of rabarber vind ik echt niet lekker zonder suiker. In pastasaus zou ik het niet bedacht hebben en helemaal niet in uiensoep. Maar ik gooi dan wel weer in van alles kookroom of kokosmelk en sinds dochter weer thuis woont, ricotta in de pastasaus. Sinds ik kookroom ontdekt heb, maak ik ook haast geen 'papjes' meer voor groente. Kaassaus maak ik nu alleen met kookroom waar ik kaas en kruiden door roer. Vanavond hebben we spinazie gegeten, ook met een flinke scheut kookroom, zout, chilipoeder, kerrie en geraspte kaas. Heerlijk .

Helga

Helga

15-06-2018 om 02:52

Nouja Kaaskopje

Precies daarom zou onze relatie dus ook zijn 'verwaterd'. Ik vind dat er maar weinig gelegenheden er om vragen om boos te worden op andersmans kinderen.
Ik vind een leersituatie voor kinderen sowieso niet vragen om boos worden. En als al iemand dan boos mag worden op mijn kinderen ben ik dat zelf, of mijn partner.
En natuurlijk is het een leersituatie als kinderen geconfronteerd worden met zo'n allyoucaneatbuffet.
Je had ook vriendelijk uitleg kunnen geven over de verschillende aspecten ervan.
En nogmaals, als het je dan zo stoort, spreek je vriendin er op aan.

Mijn ervaring is sowieso dat ouders er niet blij mee zijn als je hun kinderen een uitbrander geeft.
Mij heeft het ook een vriendschap gekost omdat ik boos was op een kind omdat dat kind stenen gooide naar mijn kind. En nee, natuurlijk geen ruzie, uiteraard 'verwaterde' het.
In dat geval vond ik zelf ook achteraf dat ik wel terecht boos was geworden. Het stenenincident was niet het eerste en kind toonde geen spijt.
En nouja, eigenlijk was ik niet eens boos maar sprak kind er wel stevig op aan.

Half a twin

Half a twin

15-06-2018 om 08:01

Mirreke

Fructivoor? Alleen vruchten? Ook geen bladgroenten en geen knollen? Erg eenzijdig voedingspatroon wordt dat dan.
Verder zeg ij naar niks meer want met hardcore vegafans is het moeilijk discussieren.

Triva

Triva

15-06-2018 om 08:25

Huizen

Het huurhuis van mijn ouders uit 1986 was toch veel groter dan ons huis uit 2001 (allebei sociale woningbouw). Er worden nu meer koophuizen gebouwd die zijn groter. De breedte was toen ook meer met het doorzonprincipe. Vinexhuis is hier 5,40 breed, krap 5 meter binnenruimte. De woonkamer van mijn ouders was met vier meter breed dus veel groter (8 lang). Onze woonkamer is 5 bij 4.

Emmawee

Emmawee

15-06-2018 om 08:35

Helga

Dieselgate vergeten?

En over etiketten lezen... je weet dat zo'n 2.5 miljoen mensen in Nederland laaggeletterd zijn?

Maar ja, het is natuurlijk gezeur. Want jij trapt er niet in, dus dan is het mensen hun eigen schuld. Die domme dikkerds.

Emmawee

Emmawee

15-06-2018 om 08:38

Huizen

Kan iemand mij uitleggen hoe / waar de huizen in deze discussie zijn beland?

Ik zie het niet terug (en heb geen zin om alles terug te lezen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.