Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dees

Dees

14-06-2018 om 12:04

Voorlopen


Blondie

Blondie

15-06-2018 om 12:07

Erg persoonlijk

Wij woonden destijds in Duitsland, waar het dus juist helemaal niet gebruikelijk was om kleuters 'vroeg' te laten doorstromen naar groep 3. Er is daar nog een scherpe scheiding tussen kleuterschool (Kindergarten) en basisschool (Grundschule).

Onze dochter is van eind oktober en is direct na haar 3e verjaardag gestart op de Kindergarten (dat kan daar vanaf 3 jaar). Ze bleek al snel aansluiting te vinden bij kinderen die een half tot een jaar ouder waren dan zij. Ze is altijd een kind geweest dat graag speelt en was als kleuter niet overdreven geïnteresseerd in zelf leren lezen o.i.d. Viel wel op door een vroeg begrip van getallen en hoeveelheden en wilde wel graag letters en woorden schrijven. Ze heeft genoten van de relatieve vrijheid op de Kindergarten, het vele spelen en het contact met de kinderen (ze is enig kind).

Wij hebben er - gezien haar ontwikkeling - wel op aangedrongen dat ze voor haar 6e naar de Grundschule zou gaan. Ook omdat de kinderen met wie ze speelde dat jaar zouden gaan. Dit werd in eerste instantie met verbazing begroet, want we zouden ons kind een jaar van haar jeugd ontnemen. En daarbij was ze ook nog eens buitenlands en was Duits niet haar moedertaal.

Achteraf is het absoluut de juiste keuze voor ons kind geweest, want ze was er echt wel aan toe om 'formeel' te gaan leren. Ook paste ze goed in de klas, waar ze terecht kwam (met een aantal kinderen van haar oude Kindergartengroep). En nu zit ze in 4 VWO.

Maar het hangt enorm van je kind af! Ik vind het ergens jammer dat kinderen in Nederland steeds sneller door het onderwijssysteem gestuurd worden. In Scandinavische landen wordt vaak pas met 'echt' leren begonnen, als kinderen 7 zijn. Tot die tijd mogen ze ontdekkend leren, op hun eigen tempo en naar hun eigen interesses. Juist in de kleuterleeftijd zou je zoveel passend en uitdagend aanbod kunnen bieden aan kinderen.

Marit

Marit

15-06-2018 om 22:15

hier wel versneld

Onze jongste is 8, zit nu in groep 5. Hij is van februari en dus officieel versneld. Gestart in groep 1, aan het einde van groep 1 (waar hij toen 4 maanden in zat), begon hij - weliswaar hakkend en plakkend - te lezen, dus we zagen het niet echt zitten om hem nog 2 jaar bij de kleuters te houden. Na de zomervakantie is hij begonnen in 1, maar deed de werkjes van 2 en is in november officieel in groep 2 gezet. Hij is vervolgens met 5.5. doorgestroomd naar groep 3. Hij was er aan toe, we zijn nog steeds heel blij dat we dit gedaan hebben, want hij heeft nu wederom een behoorlijke voorsprong (in elk geval een half jaar op hetzelfde niveau, maar scoort 2'en op de cito's van een jaar verder). Kortom, de 'versnelling' alleen is niet voldoende, er moet gecompact en verrijkt worden. Dat is een worsteling geweest soms met school door allerhande factoren, maar nu begint het kwartje te vallen. Ook wordt er nu ambulante begeleiding ingezet voor hem vanwege de faalangst en het leren leren.

Jouw kind hoort in groep 3 straks, bij ons hanteren ze overigens de januari grens, herfst eigenlijk al heel lang niet meer. Dus ik zou zeggen: door laten gaan. Veel kinderen moeten wennen bij de overgang van groep 2 naar 3. Bij ons zeiden ze ook: maar hij is nog zo jong...en gun hem dat spelen. Toch waren ze al snel overtuigd dat ze hem niets meer te bieden hadden in groep 3. Wees blij met een school die zo proactief is en niet star aan een grens vasthoudt. Natuurlijk is niet elk kind hetzelfde, en je kunt het niet altijd beredeneren en voorspellen of het gaat lukken, dat weet je vaak achteraf pas. En je weet ook niet hoe het gegaan was als je anders gekozen had. Maar dat sociaal-emotionele aspect kan ook veel beter gaan als hij bij kinderen in de klas komt die ook wat verder zijn. Onze zoon had al vriendjes voornamelijk uit groep 2 (toen hij in groep 1 zat), maar ik ken ook een kind wat opgebloeid is toen ze vervroegd door mag naar groep 3.

Realiseer je dus zoals ik al eerder zei: het gaat niet genoeg zijn en houdt echt de vinger aan de pols. Halverwege groep 3 hadden we een doodongelukkig kind. Ja, hij mocht de zon lijn doen....maar kennelijk deden deze ouderwetse juffen voor de degelijkheid ook nog eens de maanversie (dus in plaats van compacten kreeg hij eindeloze herhaling en meer werk). Na veel zeuren mocht hij rekentijgers, maar ja, daar werd hij amper bij geholpen. Groep 4 wel extra werk, maar zonder eisen en zonder dat het nagekeken werd. dan krijg je gaten in de boekjes Dit jaar echt fantastische juffen! Dus: vinger aan de pols houden, regelmatig gesprekken aan gaan, goed naar je kind kijken of het genoeg is, of hij happy is (als zoon zich bij ons thuis verveelt, is dat een teken aan de wand, dan is school kennelijk niet genoeg meer) en vragen om een plan indien nodig.

Succes!

Marit

Anoniem

Anoniem

16-06-2018 om 21:54

Leeftijdsgrens

Zoals hier al eerder is geschreven, is die leeftijdsgrens al sinds de jaren 80 afgeschaft. Dat is niet voor niets gedaan. Veel scholen hanteren nu uit gemakzucht een 1-januarigrens, maar in principe zouden scholen per kind moeten kijken of het er aan toe is om verder te gaan of niet. Problemen tegen de tijd van het vo hoef je echter op basis van leeftijd niet te verwachten, juist omdat op de meeste scholen de kinderen van die leeftijd wel verder gaan.

Hier twee voorjaarskinderen die korter gekleuterd hebben. Oudste las toen ze 4 was Sjakie en de chocoladefabriek, maar toen ik bij haar juf aangaf dat ze kon lezen, kreeg ik te horen dat dat geen enkel probleem was, dat heel veel kinderen in groep 2 konden lezen. Op die school bleek het niveau van lezen in groep 2 echter nogal tegen te vallen. De meesten kwamen niet verder dan een beetje spellend lezen en wat simpel rekenen. Voor die kinderen was er in die klas volop aanbod. In het winkeltje in de klas werkten ze bijvoorbeeld ook met afrekenen en wisselgeld en ook was er in de klas een lettermonster dat graag door de kinderen geschreven en gestempelde woordjes met de letter van de week at. Veel kinderen vermaakten zich daardoor ook prima in groep 2. Mijn oudste helaas niet en die is halverwege het jaar toch maar naar groep 3 gegaan.

Jongste was nog iets sneller met lezen en begon toen ze 2 was. Ook was toen miniloco haar lievelingsspeelgoed en ook puzzelen deed ze heel graag. Groep 1 was voor haar echt een tegenvaller. De beetje normale puzzels en miniloco waren alleen beschikbaar voor groep 2 kinderen. Het jaar daarom zou ze naar een andere school gaan en die heeft haar meteen in groep 3 geplaatst (versneld of beter gezegd wat korter gekleuterd dus). De nieuwe school werkte anders. In groep 3 hadden ze met lezen 1 groep kinderen die nog moesten leren lezen. Een groep kinderen die al wel konden lezen, maar avi E3 aan het begin van groep 3 nog niet haalden en een groep kinderen die aan het begin van groep 3 al wel avi E3 haalden. Ook op die school boden ze kleuters dus weer iets meer.

Wat dat betreft zou ik vooral naar je kind kijken. Waar is dat beter af. Mijn oudste is later op de basisschool nog een keer versneld en ergens op het vo nog een keer blijven zitten (ook slimme kinderen kunnen luie pubers worden ) Jongste zag ik echt niet zo jong naar het vo gaan, ik vond haar zo kinderlijk, dat ik aan school heb gevraagd of ze groep 7 niet nog een keer mocht doen. School vond dat prima, maar een jaar later hadden we toch spijt, kind bleek toch helemaal klaar met de basisschool.

Kortom alles kan. Kijk gewoon naar het kind. En jong op het vo is vaak geen probleem.

Pabo moeder

Pabo moeder

18-06-2018 om 09:55

hier anders

"Kortom alles kan. Kijk gewoon naar het kind. En jong op het vo is vaak geen probleem."

Hier ook een heel slim herfstkind, dat kort heeft gekleuterd. Hij is sociaal nog erg jong en fysiek ook nog eens klein. Cognitief ging het altijd meer dan prima op de basisschool, maar zoon heeft altijd het probleem gehad dat hij zijn werk niet af kreeg, schreef nog niet zo netjes, mocht nooit leuke spelletjes doen omdat hij zijn werkjes niet af had (dat laatste hoorden we laatst pas een keer). Mist altijd een beetje aansluiting met leeftijdsgenoten en trekt meer naar jongere kinderen.

Op het v(w)o gaat het nu eigenlijk niet zo heel goed, hij is er nog niet aan toe.

Achteraf denk ik wel eens, het zou beter zijn als hij wel langer had gekleuterd.... ware het niet dat ze daar in groep 2 volop bezig zijn met voorbereidend lezen en rekenen, van een bedroevend niveau voor een beetje een slimme kleuter. (Ik had een kind dat op zijn derde al alle nopjes van zijn legobouwwerken ging tellen (paar honderd) en toen al kon rekenen onder de 20. En hij kende alle letters al voor hij 2 (!) was.) Maar interesse in leren lezen had hij nog niet echt, net als het doen van rekenopgaven uit een boekje. Hij vond het leuk om te rekenen hoor, maar dat ging spelenderwijs.

Het zou voor mijn kind- voor mijn andere kind ook, en vast voor veel meer kinderen- veel beter zijn als er in de kleuterklas uitdagende spelletjes te doen zijn, waarbij het lezen en rekenen vanzelf aangesproken worden. Legpuzzels van 500 of 1000 stukjes van Nijntje of iets anders kleuterachtigs, scrabble, boeken over dino's, ruimte en vulkanen in de kast, landkaarten, iets met doolhoven (goed voor de schrijfmotoriek maar niet saai), knikkerbanen, origami, meer fatsoenlijke lego i.p.v. een verzameling versleten meuk wat je in elke kleuterklas ziet. En natuurlijk aanmoedigen, en niet de slimmerik in zijn eentje naar het hoekje achter in de klas verwijzen naar de (saaie) ik-leer-le-zen boekjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.