Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2018 om 13:25

Temet

Precies, daar draaide het om

Dank je wel.

Kaaskopje, hoe is het nu?

Kaaskopje, hoe staat het me je bezwaarzaak? Al een hoorzitting gepland?

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2018 om 14:21

Temet

Sorry, ik zie opeens dat ik hier nog niet op geantwoord heb. Dat houdt ook in dat ik nog niet veel te melden had .

Maar inmiddels twee ontwikkelingen: ik heb bij Visio een oogonderzoek gehad. Niet zoals bij een oogarts met lampjes in de ogen en dergelijke, maar puur op 'wat zie je?'. Wat is het zichtveld? De uitkomst was deels naar verwachting, het bevestigde wat ik zelf ervaar, maar waar ik toch een beetje door van slag raakte, is dat het eigenlijk nog erger is dan ik dacht. Ik meende zelf al gezien te hebben dat er in mijn linkeroog ook meer gaande is dan voorheen. Geen rechte lijntjes meer o.a., maar ook in dat oog mis ik op bepaalde punten zicht. In mijn rechteroog is het inmiddels tamelijk dramatisch. Ik word niet blind door deze aandoening, maar het is verhipte vervelend. De optometrist concludeerde dat ik wat de visus betreft (verziend/bijziend, - en + dus) niet slechtziend ben, dat wist ik zelf ook. Daarvoor moet je onder de 30 procent zicht zitten. Maar haar oordeel is dat ik qua zichtveld wél slechtziend ben. Daardoor wordt het lastig om werk te vinden als ik in de ww zou blijven. De vraag, aldus deze optometrist, is zelfs "moet je daar nog aan beginnen?" Ze sprak het niet letterlijk zo uit, maar leek van mening te zijn dat het UWV de plank behoorlijk zou misslaan als ze mijn bezwaar ongegrond vinden. Kortom, hoe vervelend het ook allemaal is, is het voor mijn bezwaar een opsteker. Ik heb nu al gelijk, zou je kunnen stellen. Nu het UWV nog. Volgende week moet ik naar de oogarts, die heeft het rapport van Visio dan ook binnen. Daar zie ik best tegenop. Ik ben bang dat de oogarts voorstelt om toch maar te opereren. a. ik sch..t peultjes voor die operatie, ondanks dat ik toch al heel wat keer in een ok ben geweest, b. wat als het misgaat?

Vanmorgen kreeg ik een brief, doorgestuurd via het FNV, dat het UWV gebruik maakt van de mogelijkheid om de termijn te verlengen, ivm te weinig beschikbare uwv-artsen (verrassing! . Ze verlengen met zes weken. Volgens eigen zeggen moeten ze nu voor 12 september een beslissing genomen hebben.

Ik ging weer naar dit draadje omdat ik een nieuwe vraag voor jou heb: stel dat men mijn bezwaar gegrond vindt, dan moeten ze me weer terugzetten in de Ziektewet. Qua maanden vanaf het begin van de ziektewet tot 12 september, zit ik dan ruim over de twee jaar van de Ziektewet heen. Officieel kan dat niet volgens mij, dus hoe zou dat dan verder gaan?

Doenja

Doenja

31-07-2018 om 19:23

Sterkte

T is stiekum dus toch best een klap begrijp ik zo. T zicht is nog slechter, nu nog hopen dat de UWV arts er ook iets mee doet. Dat je bang bent voor de operatie snap ik, maar als de kans groot is dat t mis gaat of nog slechter wordt, dan zal zo’n arts dat toch niet doen? Laat je goed voorlichten hierover!
Ik hoop dat t positief uitpakt. En anders (misschien n open deur), je suf solliciteren naar niet zulke geschikte functies en je dan weer laten ontslaan. Met n briefje vd werkgever dat je slechte zicht de oorzaak is.... Kun je weer legitiem n poos de WW in. Of zie ik dat iets te rooskleurig? ( en laat die akelige opmerkingen van je afglijden dat de werkenden jouw uitkering betalen van je afglijden. Brrrr akelig)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2018 om 19:55

Doenja

Dank je wel. Hardop horen bevestigen wat ik al vermoedde maakte toch wat los inderdaad. Het onderzoek is in twee afspraken gedaan, omdat we best veel te bespreken hadden bij de eerste. De reïntegratie-medewerker waar ik bij ben, vroeg of ik het confronterend vond. Op dat moment wist ik niet goed wat ik ervan vond. Je zou toch denken dat ik nu wel wat gewend ben. Maar wat ik niet gewend ben, is dat ik contact heb met mensen die écht weten waar ze het over hebben. Niet alleen medisch, maar ook in de praktijk. De boodschap dat het echt niet best is, terwijl het UWV bedacht heeft dat ik gewoon aan het werk kan in de meest onmogelijke beroepen, dat was een opluchting, krom genoeg.

De oogarts die ik eerder had is met pensioen. Hij durfde de operatie niet aan vanwege het risico. Maar ja, wat zegt een jongere oogarts?

Ik hoef tegenwoordig niet eens meer erg mijn best te doen om door de mand te vallen, dus stel ik moet toch solliciteren, dan doe ik gewoon mijn best niet om het mooier te maken dan het is.

Ik ben sinds ik weer goedgekeurd ben, dus uit de Ziektewet, terug in de WW. Daar heb ik nu nog minder dan een jaar recht op. Mocht men mijn bezwaar terecht vinden, dan ga ik weer de Ziektewet in en wordt de WW teruggezet naar dat moment. Stel dat ik uiteindelijk, als ze mij definitief wel of niet arbeidsongeschikt moeten verklaren en dat zou toch 'niet' worden, gaat het restant van de WW van start. Als ik dan geen werk vind wordt het bijstand. Daar heb ik geen recht op, dus wordt het een "50+"-aanvulling op de IVA-uitkering van man. Als ze mijn bezwaar niet gegrond vinden, ga ik als ik geen werk vind, in juli uit de WW.

Kaaskopje.

Ze opereren één oog tegelijk. Het risico op blindheid is daardoor minimaal.
Ook wordt er misschien een traject opgezet voor begeleiding van blinden en slechtzienden. Er is veel mogelijk op dat gebied. Aanpassingen voor werk en in je privéleven.
Maar misschien pakt de operatie wel heel gunstig uit.
Je wordt niet meer zo snel 100% afgekeurd.

Kaaskopje

Als je bezwaar gegrond wordt verklaard en de twee jaar ZW zijn tegen die tijd al om, dan moet er een uitspraak gedaan worden, in een apart besluit, over je recht op wia. Omdat het beoordelingskader in jouw zaak grotendeels hetzelfde is (geschiktheid voor passende functies) lijkt me dat die beslissing snel genomen kan worden, en tot die tijd krijg je vast gewoon een voorschot.

Iets anders: 12 september wordt krap. Dan moet er nu binnen een week of twee, drie een hoorzitting komen, ik denk niet dat ze dat redden.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2018 om 23:58

Temet

Mogen ze vaker uitstellen?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2018 om 01:44

Wil

Heb jij ervaring met oogaandoeningen? Door je werk of privé?

Ik ben al meerdere keren aan mijn ogen geopereerd. Ik ken het klappen van de zweep dus wel . Die operaties vielen onder 'niet opereren is geen optie'. Waar ik nu al meerdere jaren mee rondloop valt onder 'niet opereren is waarschijnlijk een betere optie dan wel opereren', althans volgens de oogarts. Het komt er waarschijnlijk op neer dat elke aandoening die ik in de afgelopen jaren erbij heb gekregen een gevolg is van een voorgaande operatie. Ik heb op mijn 11de een netvliesloslating gehad. Dat is allemaal goed verlopen en ik heb lange tijd geen problemen gehad. Rond mijn 40ste kreeg ik staar aan beide ogen, vervolgens nastaar, de een is operatief aangepakt, de andere met laser. Zo'n 13 jaar later gebeurde er weer van alles in mijn ogen, dat bleek om glasvochtloslating te gaan. Daarvoor ben ik weer onder het mes gegaan. Na deze operatie is er een vliesje (membraam) aan mijn netvlies blijven zitten en die trekt een beetje aan dat netvlies. Als de oogarts daar naar toe moet gaan, is dat een zware belasting voor het netvlies. Het netvlies is zo dun en in slechte staat, dat het zomaar opnieuw kan scheuren. Daarmee krijgt de kwaliteit zo'n opdoffer, dat het maar de vraag is of dat nog goed komt. Dit scenario is niet zeker, maar zeker wel mogelijk. Met mijn linkeroog gaat het ook de verkeerde kant op. Ik zie lichtbubbels en ook daar lopen lijntjes niet meer kaarsrecht. Dus waar eindigt dát? Met het rechteroog zie ik vooral aan de buitenring' heel veel niet, met het linkeroog blijk ik juist rond de iris zicht te missen. Dat vond ik best schokkend. Het was altijd het niet-dominante oog, wat nu de dominante rol moet vervullen. Als dit oog ook slecht wordt, is dat wel iets om zacht gezegd minder blij van te worden. Ik ben dus zuinig op wat ik nog wel heb. Als een oogarts zegt dat het een risico is, neem ik dat serieus. Het schijnt volgens de optometrist ook nog vrij bijzonder te zijn dat ik geen dubbel beeld zie. Blijkbaar heb ik (ik moet denk ik mijn hersens de eer gunnen) geleerd om toch een beeld te maken van wat ik zie. Ze zei ook dat ze zag dat mijn ogen constant in beweging zijn. Dat kan ook een aandoening zijn, maar dat is in mijn geval niet zo. Ik ben kennelijk constant aan het werk om er wat van te maken.

De kans dat het misgaat is niet het enige waarom ik tegen een eventuele operatie op zie. Ondanks dat ik al een paar keer heb gelezen dat een oogoperatie met plaatselijke verdoving heel erg meeviel, voel ik paniek opkomen bij de gedachte dit te moeten doen. Ik vind dat doodeng. Ik heb me er toe nu toe onderuit kunnen praten, maar ik vermoed dat die kans nu klein is.

Wat afkeuren betreft, weet ik dat dat niet zomaar meer gebeurt. Daarom heb ik bijstand van de vakbond gevraagd voor de komende hoorzitting. De vorige heb ik zelf gedaan, dat heb ik 'gewonnen'. Van de komende hoorzitting hangt nóg meer af, dat moet ik met iemand doen die erin gespecialiseerd is. Wat dit betreft vind ik de adviezen van Temet ook van onschatbare waarde! Ook zonder het oogonderzoek wat ik nu heb gehad, was de juriste van de vakbond al van mening dat het UWV mijn problemen totaal niet begrepen heeft en daardoor een verkeerde beslissing heeft genomen. Het oogonderzoek bevestigt dat en vult aan dat het nog erger is dan gedacht. Dat maakt naar mijn gevoel dat ik redelijk sterk sta, maar ik lees af en toe verhalen van mensen, waarvan je kunt stellen dat het zo klaar als een klontje is, maar toch worden ze goedgekeurd en weggestuurd met 'jij vind makkelijk werk'. Ik hou dus met alles rekening.

Sorry dat het zo'n lap tekst is geworden .

Kaaskopje

Even uit mijn hoofd kunnen ze vziw een keer uitstellen met zes weken en daarna alleen met toestemming van jou. Wat het lastig maakt is dat te veel druk erop error kan leiden dat ze de beslissing gaan afraffelen, en dat wil je ook niet.
Misschien kan je jurist eens bellen met het verzoek op korte termijn een hoorzitting te plannen, zien of dat helpt.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2018 om 09:52

Temet

Ik las gister toevallig dat die mogelijkheid bestaat, maar heb ik daar baat bij?

Expertise.

Ik ga niet in op je vraag of mijn ervaring privé of werkgerelateerd is, ik vind het niet van belang.

Ken je Bartimeus? Die zijn kundig op het gebied van omscholen, herintreden en aanvragen van uitkeringen voor blinden-en slechtzienden. Die worden vaak ingeschakeld als deskundig tussenpersoon tussen werkgevers/ werknemers of UWV/ uitkeringsgerechtigde.
Zo kan je voorkomen dat je verplicht moet solliciteren op niet passende functies als slechtziende.

Je kan ze zelf benaderen of het Uwv gaat dit misschien doen, n.a.v. je nieuwe medische gegevens. Hun adviezen zetten meer zoden aan de dijk dan slecht presteren bij een sollicitatie.
"Jij vindt makkelijk werk" is natuurlijk onzin, maar hoe overtuig je ze van het tegendeel?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2018 om 22:45

Wil

Normaal zou ik je ervaring ook niet relevant vinden, maar door je opmerkingen lijkt het of je te maken hebt met de wereld van oogartsen en slechtzienden/blinden. Maar ik ben al mijn leven lang oog"patiënt", dus redelijk op de hoogte. Als ik geopereerd wordt zou dat maar over één oog gaan.

Toen ik 18 was, vonden mijn ouders dat ik maar eens met iemand van Bartiméus moest gaan praten. Ik weet het nog precies. Een afspraak met een directeur of zoiets van Bartiméus in een deftig huis in Bergen. De man verbaasde zich dat ik me daar gemeld had. Ik hoorde niet bij de doelgroep. Dus ik droop weer af. Dat is vervolgens altijd een beetje de story of my LIfe geweest. Te goed voor het een, te slecht voor het ander. Ik voel een zekere opluchting, dat de nieuwe diagnose daar nu een eind aan heeft gemaakt. Maar dat is heel erg dubbel. De reden is geen opluchting.

Ik zit al bij Visio, daar is het onderzoek gedaan. Dankzij het UWV. Maar de bedoeling was anders dan nu gebeurt en daar kan ik alleen maar blij mee zijn. Het is geen reïntegratie geworden, maar aantonen wat er aan de hand is.

Kaaskopje

Sorry, ik snap je vraag niet goed. Baat bij wat precies? Bij een hoorzitting? Absoluut. Bij bellen? Misschien. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Loopt de zaak trouwens in Alkmaar? Daar loopt de boel inderdaad bijzonder slecht door op dit moment.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2018 om 00:04

Temet

Ik bedoelde inderdaad bellen om op korte termijn een hoorzitting in te laten plannen. Gaan ze dan niet afraffelen? Ik weet nog niet waar. De afspraak met de keuringsarts was in Den Haag, ook vanwege de achterstanden in Alkmaar.

Ik moet het rapport van de Visio-optometrist nog naar het FNV sturen. Ik heb het er dan meteen over met haar.

Kaaskopje

Nee, afraffelen gebeurt niet. Voor een hoorzitting wordt een bepaalde tijd ingepland, en die tijd neemt men gewoon.
Ik stel het me zo voor: er ligt een stapel van een groot aantal zaken die eigenlijk al ingepland hadden moeten zijn maar waar het nog niet van gekomen is. Bellen vergroot de kans dat jouw dossier uit die stapel wordt getrokken en misschien net wat sneller wordt ingepland dan als je niets doet. Het zal geen half jaar schelen, maar misschien wel een paar weken. Je kan ook de mazzel hebben dat een geplande hoorzitting moet worden verplaatst en dat je net dat opengevallen gaatje kan bezetten. Dat is echt een kwestie van toevallig geluk hebben (alle betrokkenen moeten dan net maar kunnen), maar soms werkt het zo.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2018 om 09:36

Toevalligheden...

Ik heb een uitnodiging! Ik voelde toch wat paniek opkomen. Afschuwelijk toch ook weer. Over 2 weken weet ik misschien dus meer.

mwah

Uitnodiging voor over twee weken begrijp ik dus? Na afloop van die hoorzitting weet je waarschijnlijk nog niks. Het gebeurt maar zelden dat zo'n bezwaarverzekeringsarts al op de hoorzitting laat weten dat de eerste arts het fout heeft gezien. Je zult gewoon moeten afwachten. Misschien zinnig om op die hoorzitting nog even op te merken dat je liever instemt met een verlenging van de beslistermijn met zes weken dan dat ze de beslissing afraffelen om de huidige termijn maar te halen.
Als ze trouwens nog aanvullende medische informatie van je arts zouden willen opvragen dan halen ze die termijn sowieso waarschijnlijk niet.

De hoorzitting is toch wel gewoon in Alkmaar neem ik aan?

Groeten,

Temet

oogarts

Nu ik eerdere berichten teruglees concludeer ik dat je een afspraak bij de oogarts hebt voordat de hoorzitting plaatsvindt. Vraag aan de oogarts of jij rechtstreeks een kopie kan krijgen van de brief die hij/zij aan de huisarts gaat sturen en vraag of daar een beetje vaart kan worden gemaakt. Het zou mooi zijn als je die brief nog voor de hoorzitting hebt. Nazenden na de hoorzitting kan overigens ook wel.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2018 om 01:14

Temet

Ja, over twee weken is misschien wat te optimistisch. Ik kreeg vandaag een bericht dat ik vanaf april tot 5 augustus mijn sollicitatieplicht heb verzaakt. Een grapje moet kunnen, denken ze. Ik heb al een bericht gestuurd, morgen maar weer even bellen.

De oogarts was heel erg teleurstellend. Ik was er vandaag al, de afspraak is verzet naar vandaag. Ik ben daar niets mee opgeschoten, behalve dat ik nu weet dat alle vliezen er nog hetzelfde bij liggen en de oogdruk dik in orde is. Over de achteruitgang verwees ze me naar Visio "die kunnen vaak meer dan ik". (Is het raar dat ik daar verbouwereerd door was?) Het UWV heeft al twee rapportjes, A5 formaat, van de oogarts, die hetzelfde vertellen als van vandaag.

Het rapport van Visio, van meer waarde als van de oogarts dus, is inmiddels naar het UWV verstuurd.

Tot mijn opluchting gewoon in Alkmaar inderdaad.

Je opmerking over de verlengingstermijn, vind ik een goede tip.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2018 om 21:20

Hoorzitting achter de rug

en er is nog geen peil op te trekken.

Er wordt waarschijnlijk weer een arbeidsdeskundige op losgelaten, maar nu wel met de informatie van Visio. Als deze arbeidsdeskundige toch nieuwe "passende" banen kan vinden, moet dit aan mij en de juriste gemeld worden en moeten wij de tijd krijgen om daar op te reageren. Dit kan betekenen dat het UWV opnieuw uitstel voor de beslissing moet aanvragen. Dan gaat 12 september dus voorbij en zitten we inmiddels in oktober. 🙁

Martje

Martje

24-08-2018 om 10:17

Kaaskopje

Wat een gedoe. Ik heb geen tips of toevoegingen, maar ik hoop toch echt dat het UWV het rapport van Visio goed leest en de juiste conclusie trekt.

Kaaskopje

Ik mag toch hopen dat niet alleen de arbeidsdeskundige aan het werk mag, maar ook de arts. Er was toch wel een arts aanwezig bij de hoorzitting neem ik aan?

De geschetste gang van zaken komt me bekend voor inderdaad: als ze de beslissing willen handhaven of aanpassen op grond van nieuwe gegevens dan moet je ook nog in de gelegenheid gesteld worden om over die nieuwe gegevens je licht te laten schijnen. Er kan dan zelfs nog een tweede hoorzitting komen, maar alleen als jij daar behoefte aan hebt.

Als nu de arts aan de slag gaan en vervolgens de ad en jij inderdaad nog een reactie mag geven dan denk ik dat zelfs oktober aan de optimistische kant is. Maar anderszins: de snelste beslissingen op bezwaar krijg ik in die zaken waarin ze per kerende post worden afgewezen. Daar zit een mens ook niet op de wachten...(gelukkig heeft het UWV meestal het fatsoen om even te wachten zodat je de indruk krijgt dat er serieus over is nagedacht )

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2018 om 10:33

Martje

Ik heb me voorgenomen om maar van het ergste uit te gaan, maar mijn broek zal tot in de kelder zakken als ze mij alsnog arbeidsgeschikt verklaren. Ik was gister ook weer zo bang dat ik toch de verkeerde dingen heb gezegd. Zo was ik op de fiets naar het UWV gegaan. Ze stelde vragen over of ik nog kan fietsen. Ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik dat normaal amper doe en dat mijn dochter de veiligheid in de gaten hield tijdens het ritje naar het UWV (ze had voetgangers in een bepaalde hoek 'gedwongen' zodat ik ze niet aan zou rijden ). Ik kon ook nog een recent voorbeeld noemen waarin het bijna misgegaan was. Ik zag bij Ikea in Haarlem niet dat er een trapje was en had mezelf naar beneden gestort als een vriendin me niet beetgegrepen had. Dus dan hoop ik maar dat ze snapt hoe het zit.

Als ze puur op banen gaan zoeken, dan zie ik de bui al hangen. Een blind persoon kan ook werken, dus waarom Kaaskopje met een beperkter zicht niet? Maar zoals ik begrepen heb, tenminste ik hoop dat ik dat goed begrepen heb, zal het nu zo zijn dat de arbeidsdeskundige echt alle omstandigheden mee moet nemen en dus niet 1 + 1 = 2 moet toepassen. Plus en plus kan ook min worden, tenslotte.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2018 om 10:38

Temet

Er kan dan zelfs nog een tweede hoorzitting komen, maar alleen als jij daar behoefte aan hebt. ===

We moesten nu al toestemming geven voor een eventuele extra termijn. Dat hebben we uiteraard gedaan. Tegen dat dit rond is en ik moet toch in de WW blijven, heb ik nog maar een half jaar de tijd om geschikt werk te vinden.

Kaaskopje

"Als ze puur op banen gaan zoeken, dan zie ik de bui al hangen. Een blind persoon kan ook werken, dus waarom Kaaskopje met een beperkter zicht niet?"

Uiteindelijk is de vraag of er in het computersysteem dat het UWV hanteert banen zijn te vinden die jij in theorie met je beperkingen zou kunnen doen. Dat er nog andere banen zijn buiten het systeem om, en dat er blinde mensen zijn die werken, doet daar verder niet aan toe of af.

Afwachten maar, meer zit er niet op...

Groeten,

Temet

Martje

Martje

24-08-2018 om 20:29

Inderdaad

Het computersysteem zoekt functies waar je met je beperkingen en opleidingsniveau geschikt voor bent.

Als ik jouw reactie lees voel ik weer de stress die de beoordeling bij mij veroorzaakte. Ook ik ging het hele gesprek na en was ik bang dat ik iets verkeerd gezegd had of niet duidelijk genoeg geweest was.
Je hebt gedaan wat je kon doen en nu is het afwachten.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2018 om 01:10

Temet

Ik vind het echt (iedere keer weer) fijn hoe je meedenkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2018 om 01:14

Martje

Jij bent arbeidsongeschikt verklaard?

Kaat

Kaat

25-08-2018 om 01:31

Oei Kaaskopje

Je schrijft dat je jezelf naïef vond en nu beter voorbereid was etc, maar het voorval met de fiets klinkt me niet zo erg verstandig.
Nu heb ik zelf geen ervaring met dit soort instanties.
Maar als jij naar me toe zou fietsen en me dan omstandig uit zou gaan leggen dat je eigenlijk niet kunt fietsen, dan, tsja, ik weet niet, zou ik je toch op z'n minst een tikje onbetrouwbaar vinden.
Waarom ben je niet gewoon met ov gegaan??
(eigenlijk snap ik sowieso niet dat je nog fietst als dat zo onveilig is, voor jezelf en voor weggebruikers)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.