Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2018 om 01:42

Wat zou je willen inleveren ten gunste van 'het grote geheel'?


Angela67

Angela67

02-08-2018 om 17:26

Wilgenkatje

E-bike winst zit m in auto-vervanging!
Gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 17:26

Wilgenkatje

Maar je kent de achtergrond van al die e-bikers toch niet? Eerlijk is eerlijk, zolang ik geen hellinkjes op hoef te trappen, kan ik best op een gewone fiets in onze wijk. Maar ik ben zo'n kleingebruiker, dat de "schade" wel mee zal vallen. Man kan door de e-bike vérder fietsen, dan hij op een gewone fiets zou kunnen doen. Een ander zou misschien een autoritje maken om even leeg te waaien.

MK

MK

02-08-2018 om 17:30

omdenken

Misschien moet je eens omdenken Wilgenkatje. Veel mensen gebruiken de e-bike IPV de auto voor woon-werkverkeer. Zij zijn dan juist milieuvriendelijker bezig. Je koopt geen e-bike voor een kort ritje naar het winkelcentrum of de sportclub, daar zijn ze te duur voor. De gemiddelde e-biker zal meer kilometers afleggen dan de gemiddelde fietser op een gewone fiets.

Geweldige uitvinding zou ik zeggen.

RijkeTata

RijkeTata

02-08-2018 om 17:38

Industrie moet omschakelen

Ik schrik van de mensen die hier beweren dat je mensen van hun inkomen berooft als je geen spullen uit China meer koopt.

Als we echt massaal geen goedkope spullen die snel stukgaan uit China (e.d.) meer kopen, zullen de fabrieken daar moeten overschakelen op andere producten. Vraag en aanbod, weet je nog? Bij elke aankoop breng je een stem uit: dit wil ik wel en dit wil ik niet. Ik wil een zaklamp van 89 cent die volgend jaar stuk is, maar dan koop ik wel een nieuwe. Resultaat: meer productie, vervoer (energie) en afval. Geen goed plan voor de planeet. Als je je niet anders kunt veroorloven snap ik het wel, hoewel een degelijke zaklamp van 5 of 10 euro waarschijnlijk veel langer dan 5 of 10 jaar meegaat. Ik besef heel goed dat ik bevoorrecht ben, maar ik kies heel bewust voor de goede zaklamp (de mijne, mijn eerste met ledlampjes, doet het nu al een jaar of 10). Als we dat massaal gaan doen, zal de fabriek in China hopelijk de producten gaan maken die we heel bewust wél willen en die in het beste geval het milieu zelfs ten goede komen. Het gebeurt al: de meeste zonnepanelen komen uit China.

Hetzelfde geldt trouwens voor je dagelijkse boodschappen in de supermarkt. Als je het belangrijk vindt dat er biologisch eten te koop is, helpt het als je het ook regelmatig koopt. Als de vraag stijgt, zullen meer boeren biologisch gaan telen, wordt het aanbod groter en zal de prijs dalen. We hebben het al gezien bij de biologische zuivel, die is al flink in prijs gedaald. Wij als consumenten hebben veel macht in handen.

Bewust producten van slechte kwaliteit kopen, energie verspillen en afval produceren om de wereldeconomie draaiende te houden, is toch wel een heel idioot plan. Als de planeet niet meer leefbaar is, heb je helemaal niks aan geld. Geld kun je niet eten. Misschien denken sommigen: na mij de zondvloed. Maar ik heb kinderen, ik hoop dat zij en hun kinderen ook nog een beetje kunnen leven straks.

Angela67

Angela67

02-08-2018 om 18:31

de maatschappij zijn wij

In navolging op posting van Rijke Tata: tabaksindustrie en vroegere textielfabrieken, Fokker, you name it.
Het is aan de ene kant jammer dat alles marktwerking is, maar aan de andere kant is dat wat we zelf willen: dat er gemaakt wordt wat de mens koopt.
Dus als je vindt dat het anders moet, moet je het zelf wel/niet kopen of wel/niet doen.

En dan heeft het weinig zin om te zeggen: maar in landen xxx gaan ze steeds meer vlees eten dus wat heeft het voor zin?

Nou, wij hebben die transitie toch ook gemaakt naar minder vlees? Die tijd komt bij hen ook. Altijd maar kijken naar anderen en dan concluderen dat het dus geen heeft helpt niet en is niet waar.

Wat wel moeilijk is voor iedereen op een bepaalde manier, denk ik, is 'guilty pleasures' onderkennen. Dus ja, toch een keer Grieks afhaal eten ondanks dat het totaal niet biologisch / vegetarisch is en veel verpakkingsafval oplevert . . .Maar hé, als het je schuldig doet voelen, des te beter! Hoe schuldiger we ons voelen, hoe beter we nadenken over verbeteringen. Maar niet naar een ander wijzen denk ik dan. . .

gr Angela

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-08-2018 om 19:10

e-bike en auto vervangen

Ja, daarin kan ik echt wel omdenken, wat dacht je dan. Dat is natuurlijk prima.

Het gaat me in eerste instantie om recreatief fietsen; mensen die nu een rit van 40/50/60 ipv 15 km maken in het weekend. En om de fietstochtjes naar school door scholieren. Dat is geen autovervanging.

Maar ja, dan kun je tegenwerpen dat die recreanten anders hun fiets op de fietsdrager van de auto zetten, naar X of Y rijden, en dan daar gaan fietsen, omdat ze de eigen omgeving nu wel kennen. Oke, dan heb je een punt.
Maar er is ook gewoontevorming gaande. Mensen die eenmaal een e-bike hebben, laten hun gewone fiets steeds meer staan, omdat die te zwaar aanvoelt - dus ook de korte ritjes gaan per e-bike. En zo verbruiken ze meer energie dan eerst. Vroeger waren mensen gevoeliger voor de kosten van stroomverbruik, dat is nu minder heb ik het idee; ik hoor nooit iemand zeggen dat-ie de e-bike laat staan vanwege de kosten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 19:26

Wilgenkatje

Nu ga ik toch even vervelend doen 😊 ( ihkv de discussie). Jullie hebben een auto denk ik. Hoe vaak wordt de auto gebruikt per week of maand? Zou je de auto weg kunnen doen voor het "goede doel"?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-08-2018 om 19:53

ik wel, man niet

Nee hoor, niks vervelends aan.

Ik ben opgegroeid zonder auto. Ook toen wij trouwden, hadden we geen auto, mijn man had geen rijbewijs. Ik wel, en ik leende een enkele keer de auto van mijn broer of van de dominee die dat gewend was uit zijn studententijd

Onze auto kwam pas toen ons derde kind geboren was en mijn man voor zijn werk op veel verschillende plekken moest zijn.
We hebben vervolgens jarenlang de auto gedeeld met onze buren.

De auto van nu wordt vrijwel alleen gebruikt door mijn man, voor het werk.
Nooit voor boodschappen, die neem ik op de fiets mee.

Ik gebruik de auto vrijwel nooit, als ik alleen ergens heen ga is dat altijd per fiets, waterbus, bus, trein, metro. Heb al jaaaren een kortingkaart.

Een enkele keer gaan we met de auto op familiebezoek - samen.

Opties

Lastige vraag. Ik denk wel dat het handig is dat je je opties goed ziet.
Afval scheiden is, waar ik woon, een tamelijk onnutte bezigheid. Ik breng wel batterijen weg en uiteraard resten medicatie retour naar de apotheek.

Maar papier niet. Dat is een tijd onmogelijk geweest in de buurt vanwege herinrichting, daarvoor was het een bak met een smalle gleuf waar je bijna niets doorkreeg dat je niet eerst electrisch had geplet. En nu weet ik echt niet waar dat kan.

Ik ben wel al weer een tijd geleden overgegaan op jute boodschappentassen in mijn fietstas in plaats van al die plastic tasjes. Heb ik nog wel eens, maar echt veel minder.

Ineens stond er een deelauto op mijn parkeerplaats. Dus als ik nog eens zou willen, ik heb veel en met veel plezier auto gereden, dan kan ik voor de deur instappen zonder dat ik een eigen auto heb.

Het argument dat je mensen werk afneemt

daar lijkt een heel redelijk tegenargument. Maar behalve wat rijke Tata al inbrengt, het gegeven van vraag en aanbod kun je daar ook nog het volgende tegeninbrengen. Als je dat meer zou laten wegen, dan zou het toch ook terecht zijn dat je bij werkloosheid onzinberoepen bedenkt, alleen maar om mensen aan het werk te krijgen?

bieb63

bieb63

02-08-2018 om 20:27

Eens wilgenkatje

Ik heb ook niets met e-bikes. Uiteraard wel voor mensen die anders niet of nauwelijks kunnen fietsen. Of voor mensen die echt een hele grote afstsnd w/w verkeer hebben en dat als alternatief voor auto of scooter nemen, omdat gewoon fietsen substantieel veel meer tijd zou kosten. Dan vind ik dat een oke alternatief.

Target

Target

02-08-2018 om 21:08

Geld

Tja maar als je geld hebt om een auto te kopen dan heb je er misschien ook eentje? Wie zal het zeggen.

Waar ik over val, als de discussie toch deels gaat zoals ik vermoedde:
WIJ gaan praten over wat JIJ moet laten.

En ik waardeer je openheid en daarmee kwetsbaar opstellen, maar ik wil dan dus echt als eerste weten wat JIJ gaat doen ☺. En zo te horen praat je van de ander krom wat je voor jezelf recht praat en dan is het snel klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 21:36

Target heb je het tegen mij?

Zo ja... Doe eens wat suggesties wat iemand die sober leeft kan minderen? Ik ben oprecht benieuwd.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-08-2018 om 22:18

Er zijn mensen met geld voor een auto...

.. En met gezondheidsomstandigheden waardoor autorijden onverstandig is. Geld is niet alles!

Een goede kennis gebruikt medicatie waarmee je niet mag autorijden. Een andere kennis heeft na een ongeluk de macht over haar ene arm verloren. Geld voldoende, maar Geen auto meer.

Target

Target

02-08-2018 om 22:18

Kaaskopje

Het komt er op neer dat jij de vraag stelt maar m zelf niet wil of kunt beantwoorden of vindt dat jij niet de doelgroep bent. Dan kun je dat niet van mij vragen.
Alle initiatieven beginnen bij jezelf. Jij zegt dat je niet kunt, maar het is hetzelfde " niet willen/ niet bereid zijn tot" als de groep van wie jij het verlangt. En sober leven is subjectief, dat zegt me niet veel.

Jezelf wil je niet de pleziertjes ontzeggen, maar het gaat niet om pleziertjes. Bezuinigen doe je voor jezelf in de meeste gevallen, niet voor het grotere geheel, tenzij je het weggeeft.

Ik bedoel het echt niet vals of onaardig, maar dan heb je de vraag niet goed verwoord, of je antwoord is: nou ik niks en dus moeten jullie het maar doen.

Ik val in herhaling, als je niet begrijpt wat mijn punt is zal ik het hierbij laten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 22:25

E-bike

Zonder erfenis zouden we er nooit een hebben gekocht. (Autocorrectie maakte net van hebben hennepkwekerij 😂) Maar hij kwam op een goed moment. Ik bleek "opeens" astma te hebben en kwam geen brug meer op en een tunnel uit fietsen was ook een opgave. Inmiddels heb ik
medicatie , maar nu is de "grap" dat fietsen een drama is geworden door mijn ogen. Mijn schoonzoon opperde dat ik maar een oranje vlaggetje op mijn fiets moet klemmen. 😳 De praktijk is daardoor dat ik weinig fiets. Alleen naar fitness en de supermarkt. De fiets is officieel van man, ik profiteer mee.

Ik zie de fiets als puntje bij paaltje komt toch als iets wat we onszelf mogen gunnen. Geen auto, al meerdere jaren niet meer op vakantie, dus man mag van mij met ondersteuning de provincie door fietsen. De laatste keer is hij even naar Hoorn op en neer geweest. Toch sportiever dan met de trein en binnen een cirkel van 15 km heeft hij het meeste al gezien. Hij loopt bijna elke dag anderhalf à twee uur met de hond. Hij trapt zelf goed mee, zo gaat de accu langer mee.

Kaori

Kaori

02-08-2018 om 22:35

Hoeft geen bezuinigingen te zijn

Het kunnen heel kleine dingen zijn: elke dag 2 zwerfies op ruimen. Kost niks maar al iedereen dat doet is er een stuk minder zwerfvuil.

Thuis je afval echt goed scheiden, dus wel dat labeltje van je theezakje bij het papier, het touwtje bij rest etc of overstappen op losse thee.

Geen 1/2 liter flesjes meer kopen maar alleen formaten die weer ingeleverd kunnen worden voor hergebruik. Geen rietjes meer gebruiken, een camping besteksetje in je tas zodat je geen wegwerpbestek hoeft te gebruiken.

Op je werk geen plastic bekertjes meer gebruiken. Maar ook daar niet elke dag je vuilnisbak laten legen.

Wij hebben net alle persoonlijke afvalbakken op de kamers verwijderd, er zijn nu alleen nog bakken bij de koffieautomaten. Scheelt op jaarbasis 35.000!!! zakjes bij ons op de locatie. Om precies te zijn in 3 gebouwen. De andere gebouwen gaan hier nu ook toe over. We werken nu aan het apart inzamelen van petflesjes (bekertjes gaan al gescheiden) ook GFT staat op het wensenlijstje.

Vele kleine beetjes maken ook een plas. Dit zijn ook dingen die je gewoon zelf kunt doen, stellen mensen vragen over het waarom kun je dat uitleggen. Het is net als het opvoeden van een kind voordoen en voorleven en hopen dat iemand het oppikt en het zo als een olievlek verspreid.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 23:04

Target,

Je vult nu van alles in. Ik kan het ook omkeren, jij waagt je niet aan suggesties, terwijl je ze kennelijk wel hebt.

Ik heb bijvoorbeeld verteld dat we de vleesconsumptie minderen. Onze energierekening is heel gemiddeld. Kleren gaan lang mee. Hondenpoep gaat in een zakje, ik ben gestart met een klein moestuintje, we bakken een deel van ons eigen brood, geen auto, geen tabak, zelden alcohol. Ik koop weleens wat bij Action, maar zou een vijzel van een toko meer verantwoord zijn? Die hebben we ook namelijk, van de toko dus. Prullaria koop ik amper. Dat moet je allemaal afstoffen tenslotte. Man doet vrijwilligerswerk. Hij zou niet zonder kunnen. We willen kleiner wonen, maar dat gaat nog wel even duren.

Als jij niet, dan ik ook niet

Kaaskopje je bent ondertussen wel een icoon van het probleem. Je meent oprecht dat je niks meer kan dan je al doet en zoekt het ondertussen in details die er niet toe doen.
Iedereen denkt zo. Ook mensen die wel een auto hebben. Het is nu eenmaal bijzonder lastig om je je het leven anders voor te stellen.
Dat is vooral ook lastig als de wereld om je heen niet verandert. Alsof je de eerste bent die het anders doet en dan.... als niemand mee doet dan verandert er nog niks.
Wat iedereen kan doen is minder ruimte innemen.
Kleiner wonen. Dat scheel stoken, elektriciteit, onderhoud, meubels en nog een hele rij. Iedereen kan dat doen want zelfs als je sociaal huurt en dus niet zo makkelijk van woning zou kunnen wisselen, dan kun je besluiten je woning te delen. Kamerverhuur.
Ruimte opgeven voor het klimaat is een efficiënte, eenvoudige en voor iedereen bereikbare optie.

Sloeber

Sloeber

02-08-2018 om 23:35

Target zegt t ook al wel

In mijn ogen ben jij op een andere manier ‘rijk’ , kaaskopje. Je hebt nl veel tijd om zelf in te delen. Ik begrijp dat je slechte ogen hebt dus er zijn beperkingen maar er blijft vast zat over om te doen.

Daarnaast ben ik verbaasd dat je vindt dat je niks meer kunt doen terwijl je als ik het goed begrijp huisdieren hebt: kat, hond, vissen, ook heb je een ebike (zonder die nodig te hebben voor woon-werk verkeer), ruimschoots vlees eet. Dit maak ik zo op uit dit draadje. Wat ik allemaal prima vind overigens en je van harte gun maar ik snap echt niet goed waarom je dan tegelijkertijd vindt dat anderen wel dingen zouden moeten laten die voor hen belangrijk dijn terwijl jij aangeeft dat niet te willen doen. Is dat omdat je de indruk hebt dat die mensen het breder hebben financieel? Maar als je je realiseert dat jij het breder hebt dan -wat zal het zijn- 40% van de wereldbevolking, verandert er dan iets aan jouw bereidheid? Blijkbaar niet. En nogmaals, mijn zegen heb je maar waarom verwacht je het dan wel van anderen?

Ps; ik heb nog nooit op een ebike gezeten dus waarschijnlijk snap ik t niet maar als je slechte ogen hebt, wat is dan t voordeel van een ebike? Lijkt mij juist enger omdat je harder gaat?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2018 om 23:39

Plastic

Plastic is wel een lastig punt. Deels doe ik het zelf nog verkeerd, maar dat veel in de supermarkt in plastic schalen zit, de papieren zakken ver te zoeken zijn e.d., vind ik echt vervelend. In de keuken gebruik ik ook plastic, voor de vriezer en koelkast vooral. Bakjes van de Chinees worden hier nog lang gebruikt. Ik ga niet zo ver dat ik theezakjes ontleed. Het liefst zou ik losse thee drinken, maar ik betrap mezelf erop dat ik dat teveel gedoe vind. Toch maar een zakje dus. Daar heb je ook iets meer keus in bij de supermarkt.

Ik zou het toejuichen als supermarkten weer terug zouden gaan naar persoonlijke bediening bij groente en vlees, verpakt in papier. Het lijkt me ideaal als yoghurt, melk, vla en karnemelk uit tanks getapt kan worden. In zelf meegebrachte glazen standaard flessen. Dat scheelt toch een deel weggegooide verpakkingen.

Wat zwerfvuil betreft is er nog steeds veel winst te halen op scholen. Kinderen krijgen koekjes en pakjes en zakjes mee, die lang niet altijd netjes in een vuilnisbak verdwijnen.

Kaori

Kaori

03-08-2018 om 00:21

Papier van plastic

Papier van plastic is echt een dilemma want door het verpakken vind er veel minder verspilling van het verpakte goed plaats en dat weegt in de totale keten op tegen het verspillen van de totale investering in voedsel.

Toen we nog die zelf getapte flessen hadden had je weer meer voedselvergiftiging en omdat ze toch net niet helemaal schoon waren.

Die koekjes en zakjes en pakjes hoeven niet in de vuilnisbak te verdwijnen als je ze niet mee geeft. Een dopper of andere fles met water en een banaan, appel of mandarijn gaan ook prima.

Papier is zeker niet altijd beter dan plastic, hetzelfde geldt voor glas. Plastic heeft ook nadelen maar ook last van een imagoprobleem.

Kaori

Kaori

03-08-2018 om 00:24

Zelf meenemen

Je hoeft trouwens niet te zoeken naar zakjes in de supermarkt als je die van thuis meeneemt.

Ik gebruik al een aantal jaar waszakjes, gewoon van de Blokker.
Zijn ze vies gaan ze een keer mee in de was.

Daan

Daan

03-08-2018 om 00:32

Allemaal dilemma's

Precies, juist door klein te verpakken hoef je als individualistisch ingesteld mens niet al te veel te kopen.
We eten nu eenmaal niet in grote groepen en dat zie ik ook niet snel meer gebeuren. We vliegen al in een kramp als tegen etenstijd bezoek binnenvalt.

Bovendien blijft hygiëne een lastig punt. We leven met zoveel mensen dicht op elkaar, dat bijt en schuurt altijd. Je wilt als individu of als samenleving ook niet teveel risico's lopen. En dat risico vermijden gaat doorgaans ten koste vh milieu.

Kaaskopje, ook mij is niet duidelijk wat je precies met je (lange) teksten in dit draadje wilt zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2018 om 01:14

Kaori

Een aantal dingen die je vertelt, weet ik inderdaad. Papierproductie is niet 'schoon'. Dat in plastic verpakte komkommers beter zouden zijn dan onverpakte heb ik ook gehoord. Maar 6 appels in een legschaal met plastic eromheen lijkt me meer verzonnen voor het gemak, dan voor het transport en de houdbaarheid. Courgettes zijn veel kwetsbaarder dan komkommers en zitten nooit in plastic. Waarom een paprika-mix in plastic aanbieden voor een lagere prijs, dan 3 losse? Ze kunnen ook vast wel kratten met iets te klein uitgevallen paprika's vullen en die voor de mix-prijs aanbieden. Nog niet zo lang geleden kon je zelf tomaten grabbelen bij de supermarkt, nu zitten diezelfde tomaten in een plastic doosje. En dat stapelt zich op als vuilnis. Ik koop zelf ook gesneden groente en krieltjes uit de koeling, dus... schuldig. Als ik alles los moet kopen is het bij elkaar wel erg veel en hou dat maar eens goed. De koelkast en vriezer zitten al vol met andere zaken.

Ik heb dit jaar voor het eerst een aardappel in de tuin geplant en dat is wel erg leuk. Van 1 aardappel hebben we twee dagen gegeten. Het was net niet genoeg voor drie dagen. Dat doe ik volgend jaar dus weer, maar dan uitgebreider. Ik kan de worteltjes nu ook oogsten. Er ligt een mooie oranje pompoen te wachten. Er staat boerenkool voor het najaar in en paksoi kan al bijna geoogst worden. Er staat ook maïs. Ik vrees dat er volgend jaar meer tegels uit de tuin moeten. Voor een beginneling gaat het best aardig.

Het waszakje... ik zou er zelf niet opgekomen zijn. Wel slim! Kijken ze nooit raar?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2018 om 01:48

Mijn lange teksten

Ja, ik typ makkelijk een eind weg, dat is waar. Tja, wat wil ik ermee. Als dat nog niet duidelijk is, dan is het misschien beter om een eind aan dit onderwerp te maken. Ik hoopte op een soort samen brainstormen over wat anders kan, of je weer zou kunnen wennen aan een stap terug wat aanbod en mogelijkheden betreft. De boeren moesten aanvankelijk flink produceren om de bevolking te kunnen voorzien van voedsel, maar het gaat allang niet meer alleen om de eigen bevolking, het gaat voor driekwart om de export. Dat geldt voor ieder land waar dat speelt. Het is toch bezopen dat we zelfs in de zomer boontjes uit Kenia eten, of Egypte, terwijl we dat zelf ook op het land (of in de kas) hebben staan? Maar ook vakanties, zou je kunnen leven met vakantie, niet al te ver van Nederland, met de auto, trein, of bus, in plaats van verder weg en dan te moeten vliegen, puur omdat dat minder belastend is voor het klimaat? En toch ook het financiële deel, ben je bereid meer geld af te dragen als dat zou helpen om echte armoede de wereld uit te helpen met welke vorm van een basisinkomen dan ook, waardoor landverhuizen om economische redenen niet meer nodig is? Maar ook: accepteer je dat we een toestroom van vluchtelingen hóuden als je niets wilt veranderen? We kunnen nu goed zien wat er gebeurt met het weer. Dit gaat vaker gebeuren. Ik heb het ooit eerder over klimaatvluchtelingen gehad. Misschien is nu wat zichtbaarder waarom de kans groot is dat dat gaat gebeuren. Als je geen droog brood meer kan verdienen aan wat er op je land had moeten groeien en de overheid zorgt niet voor je, dan ga je weg. Heel begrijpelijk.

Maar goed, als het draadje afgesloten moet worden omdat het doel niet duidelijk genoeg is, dan mag dat.

Target

Target

03-08-2018 om 02:05

Kaaskopje

Ik heb bijvoorbeeld verteld dat we de vleesconsumptie minderen. Onze energierekening is heel gemiddeld. Kleren gaan lang mee. Hondenpoep gaat in een zakje, ik ben gestart met een klein moestuintje, we bakken een deel van ons eigen brood, geen auto, geen tabak, zelden alcohol. Ik koop weleens wat bij Action, maar zou een vijzel van een toko meer verantwoord zijn? Die hebben we ook namelijk, van de toko dus. Prullaria koop ik amper. Dat moet je allemaal afstoffen tenslotte. Man doet vrijwilligerswerk. Hij zou niet zonder kunnen. We willen kleiner wonen, maar dat gaat nog wel even duren...

Ja, maar dat is misschien een geld/gemakskwestie en dat doe je niet voor het grotere geheel.

Ik kan zeggen dat ik zoals Mirjam aangeeft dat ik klein ben gaan wonen, maar feit is dat ik klein woon omdat ik gescheiden ben en mijn ex het grote huis nog bewoond. Ik houd dus eigenlijk gewoon een extra huis bezet.
In feite had ik mn huwelijk goed moeten houden voor het grote geheel, maarja dat lukt niet in je eentje. Ik eet zo goed als geen vlees maar dat is meer omdat ik niet altijd zin heb om het te maken, niet voor het grote geheel.
Ik heb een hond tegen de eenzaamheid en ivm gezondheidsredenen. Ik kan zeggen: ja maar ik heb er maar 1...maar ik heb m toch.
Ik zit zwaar onder het gemiddelde met gas, licht/water, verwarm maar 1 kamer, gebruik 1 lamp. Gewoon voor mijn eigen portemonnee.
Ik rook en drink ook niet, ga niet op vakantie, verspil geen geld dat ik niet heb en geef het bescheiden uit en niet aan onzin.
En toch kan ik nog bewuster omgaan met ruimte, mijn kleine auto ( ik loop veel, kan niet fietsen door een aandoening).

Voor het grotere geheel, beter gezegd: voor mijn medemens doe ik wel het een en ander.
Ik heb geholpen ( dat is helaas gestopt) in een psychiatrische inrichting, zamel kleding mee in voor mensen met een kleine beurs, kan mensen een plezier doen met wat ik kan voor een minimale vergoeding, spaar het hele jaar door wat geld op voor een goed doel of iemand die ik met kerst een anoniem plezier doen. Als je het financieel niet kunt missen, gezondheid slecht is, betekent dat niet dat je niets kunt doen. Gewoon op een ander gebied of wat kleine gebieden.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2018 om 09:54

Target

Jij vroeg wat ik zelf dan doe en ja, veel is gewoon uit eigenbelang, maar ik heb er wel plezier in dat het mes aan twee kanten snijdt. Het voelt goed voor mijn geweten. Dat wij geen auto hebben komt bijvoorbeeld goed uit in dit opzicht. Man had een rijbewijs kunnen halen, maar wilde dit niet. Ik mag geen auto besturen, anders had ik tot een jaar of 18 geleden zeker rijles genomen. Zo eerlijk moet ik zijn.

Ik vind het heel erg vervelend dat we járen moeten wachten om kleiner te mogen wonen, terwijl gezinnen staan te trappelen voor een groter huis. Tot die tijd zitten wij hier wel goed, zo vind ik het opeens best een beetje jammer als ik mijn nieuwe hobby, het moestuintje achter moet laten als we gaan verhuizen, de bedoeling is om dan geen tuin meer te hebben, of niet groter dan een terras met wat plantjes eromheen. Dus ook hier eigenbelang, maar in de wetenschap dat een ander hier misschien graag wil wonen, waar wij plaats voor kunnen maken.

Ik ben weer overgestapt van energieleverancier. Ik heb niet de goedkoopste energiekeuze genomen. Het had beter bij ons budget gepast om dat wel te doen, maar ik voel hier dus een verantwoordelijkheid. Dit is iets wat binnen onze mogelijkheden ligt.

Zoals ik in mijn kennelijk te lange lappen tekst heb gemeld ga ik zeker meer doen voor 'de mensheid' als mijn eigen situatie duidelijk is. Zo egoïstisch moet ik nu wel zijn. Een van ons doet al vrijwilligerswerk, dat heeft hij vroeger ook gedaan. Bij mij zit naast dat ik nu dus echt even moet wachten, een enorme brok onzekerheid in de weg. Geen idee wat ik kan, ja heel gek op mijn leeftijd. Maar als alles duidelijk is, wil ik daar echt overheen stappen. Ik heb weleens wat gedaan, heb ergens gesolliciteerd, maar zelfs bij vrijwilligerswerk schijnt mijn verschijning twijfel te veroorzaken of ik het wel aan kan. Bizar gewoon. Tijdens het gesprek had ze besloten dat ik niet streng genoeg kon zijn tegen volwassen collega's. Het ging om de dierenambulance. Dat soort ervaringen doen mijn zelfvertrouwen geen goed. Maar goed, zoals gezegd ga ik hier wel mee aan de slag zodra dat kan.

Daan

Daan

03-08-2018 om 10:14

Kaaskopje

Het doel van deze discussie wordt mi troebel omdat het meer een draadje over jou lijkt.

Klein wonen zou voor mij juist de ultieme opoffering zijn.
Ik heb daar serieus grote problemen mee.
Zou me heus voegen als het moest, maar ben waanzinnig blij en dankbaar met de ruimte die ik heb.

En ja, ik weet ook wel dat we ruimte moeten delen.
En dat klein wonen een oplossing is in veel gebieden.
Toch denk ik vaak dat veel mensen veel te dicht op elkaar wonen. Dat dat ook weer een heleboel problemen geeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2018 om 10:44

Daan

Als het troebel blijft, staak ik bij deze zelf het draadje. Er worden mij vragen gesteld, waar ik antwoord op geef. Het was totaal niet mijn plan om er een draadje over mijzelf van te maken. Echt, iedereen mag zich vanaf nu vrij voelen om niet meer te reageren. Ik word er nu zelfs chagrijnig van. Ik probeerde gewoon een aanzet te geven voor een discussie. Ik was al bang dat OO daar geen geschikt platform voor was en twijfelde ook of ik het moest doen. Dat mijn plaats in de maatschappij ook tegen zou werken, had ik niet voorzien. Ik reageer daar op, maar dan volgt het verwijt dat het om mij gaat. Nee, dat wil ik dus niet, nogmaals. Ik ben alleen niet het type wat puur objectief iets bespreekt. Alsof ik er niet bij betrokken ben. Ik en iedereen is hier wel bij betrokken en zo had ik erover willen praten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.