Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

09-09-2018 om 17:16

LOI-kidzz, is dat wat?

Mijn zoon zit in groep 8 en is erg dyslectisch. Laat onderkend. Dus hij bungelt onderaan in de klas.
Ik vroeg me af of LOI-kidzz iets voor hem kon zijn. Vooral dan rekenen en wereldorientatie, taal krijgt hij elders al (bij de dyslexiebegeleiding).
Het is niet zo dat school er niks aan doet overigens. Ik vroeg me af of het zinvol is in zo'n situatie iets extra's aan te bieden. Een of twee keer per week. Hij zal waarschijnlijk toch TL-advies gaan krijgen trouwens

Nou

Dit soort dingen zorgt niet voor hands on begeleiding. Kinderen moeten het zelf doen en dan komt het er niet van. Of jij bent van plan er tijd in te steken. En dan kun je beter het programma van school extra doen of verfraaien met eigen aansluitende ideeen.

Lente

Lente

09-09-2018 om 17:43

Wereldorientatie

Voor het VO is dat niet belangrijk. Het onderdeel is niet voor niets niet verplicht op de cito toets. Maar als je zoon interesse heeft in deze onderwerpen, is alles goed wat hem leuk lijkt. Of dat nou LOI is, informatieboeken uit de bieb die jullie samen lezen, filmpjes online.
Voor geschiedenis kan ik de stripboekserie : 'van nul tot nu' aanraden. Maar ik weet niet of dat haalbaar is voor een dyslect.

Rekenen oefenen is heel zinvol, dat komt op het VO ook weer terug.
Heb je een idee wat hij nodig heeft? Zijn de verhaalsommen het probleem in verband met het lezen? Of gaat het echt om puur rekenen?
Als je het niet weet, zou ik een oude eindcito rekenen nemen en die samen doornemen. Dan heb je een aardig beeld wat er misgaat.
Of je vraagt het de leerkracht.
Als het probleem overall ligt met rekenen, dan zou je inderdaad LOI kunnen doen, of scala, of i.d.
Als echte instructie nodig is, zou ik het zelf doen of iemand inhuren. Dan liever Hands on, zoals AnneJ zegt.
Als de problemen niet te zwaar zijn, kan een stoere buurtpuber van een paar jaar ouder ook goed helpen.

Black

Black

09-09-2018 om 17:49

Best leuk

Hier ervaring met LOI Kidz rekenen. Dat was best leuk en ook goed opgezet. Er is wel veel tekst die je moet lezen, trouwens .

Audio-ondersteuning bij de Cito?!

Krijgt je kind ook audio-ondersteuning bij de cito’s?
Als een reken of oriëntatievraagstuk deels leeswerk bevat, zou ik bijtijds oefenen met audio-ondersteuning. Scholen geven kinderen vaak een oefen-ochtend zodat ze gewend zijn aan het gebruik van de repelt- modus. Maar dan zijn ze nog niet bedreven in het luisteren en denken in getallen of overeenkomsten tegelijk. Daar verliezen ze tijd mee. Als ze gewend zijn aan het omschakelen luisteren en verbindingen zien, krijgen ze ook meer vertrouwen.

—-
Cito/bijlestraining
Hier heeft een dyslect in groep 8 een 4-maanden durende citotraining gedaan. (Kind was bepaald niet de enige in de klas die wekelijks naar die instantie ging.)
In de eerste zes weken werd meerdere facetten getest. Daarna werd gekeken op welke facetten ondersteuning nodig was. Kind kreeg ook huiswerk mee, terwijl kind op school ook huiswerk mee kreeg als gewenning voor het VO. Best wel druk. Maar het vond de begeleiding en de uitleg in een klein groepsverband prettiger dan de uitleg in de klas. En het voelde zich meer zeker van zichzelf. Er was daar toen geen faciliteit tot audio-ondersteuning, maar de uitleg en tips leidde tot de puntjes op de i.

Ze gaven toendertijd in de kerstvakantie ook een examentraining voor de Cito-toets in februari. Zo was kind al gewend aan die drie dagen spanning rondom de Cito. Dat vond kind nog wel het meest waardevol van alles.

Tijdens de Cito op school, was er wel audio. Dat was voor de begrijpend lezen-toets fijn want lezen is voor een dyslect sowieso vermoeiend. Bij rekenen maakte kind niet gebruik van de audio. Omdat het niet gewend was aan audio tijdens rekenen, maar wel vertrouwde op de tips van de training, koos kind voor het zelf lezen van rekenopdrachten.

Al met al vraagt het best veel tijd van een kind. Als een kind dat niet kan opbrengen, steek dan de aandacht in datgene waarin hij de meeste baat bij heeft. Anders overvraag je hem nog.

Pirata

Pirata

09-09-2018 om 20:55

Ja ik twijfel ook

Ik twijfel ook nogal of ik dat wel moet doen.
Die audio-ondersteuning is wellicht handiger om op in te zetten.
Hij doet ook al toneel, verkenners, muziek en sport dus best veel.
Met rekenenen en wo lijkt hij meer last te hebben van algehele demotivatie. Hij gelooft niet meer zo in eigen kunnen. Ja, bij sport enzo wel.

Gunst

Dat zijn veel activiteiten. Ik ben bang dat hij op een vo daar één van moet loslaten, van wege huiswerk.
Als hij nu één activiteit inlever voor de rekenondersteuning, kan die ondersteuning hem wel doen groeien. Zodat hij in ieder geval naar vmbo-tl kan.
Dat is de afzegging wel waard. Hij heeft nog drie andere activiteiten waar hij zijn ei in kwijt kan. Soort van investeren in de toekomst.

De demotivatie kan ook komen door het niet begrijpen van de materie. Bij 1:1 uitleg, kan het begrip weer vorm krijgen zodat zijn plezier in rekenen toeneemt.
Kind vond de uitleg in het kleine groepje, buiten school, ook prettiger. Het sloeg aan.

Pirata

Pirata

09-09-2018 om 21:39

Flanagan

Ik ga het van der week bij de dyslexie eens hebben over die audio-ondersteuning. Lijkt me slim om daar nu aan te wennen. En over de motivatie. Binnenkort ook een gesprek met de juf op school overigens.
En ja, die demotivatie komt misschien ook door het slecht begrijpen. Als je de helft van de woorden al overslaat bij het lezen of er iets anders van maakt...
Een activiteit stoppen is geen optie op dit moment. Al die dingen zijn dikke pret voor hem en geven hem dat zelfvertrouwen (en hij heeft toch energie voor 2, of 3).

Redactiesommen

Heeft je zoon ook redactiesommen? In verhaalvorm informatie verstrekken die nodig is om bv. een totaal prijs of volume te berekenen.
Door de informatie ‘ uit te tekenen’ begrijp je beter wat er gevraagd wordt. Dan gaat het kwartje vallen.

Oeff: ‘ als je de helft van de woorden overslaat of er iets anders van maakt’, weet je dan zeker dat vmbo-tl er in zit? Was dat zijn advies? Soms willen lln in groep 8 een tandje sneller gaan om hun beoogde doel te bereiken. Als ze zich realiseren hoe ze ervoor staan.

Pirata

Pirata

17-10-2018 om 17:25

Toch maar

Toch maar LOIkidzz aangeschaft na een tegenvallend advies (kader). We zijn pas net begonnen, maar ik heb nu bij de cursus gezien hoe hij zaken aanpakt. Dus op dat gebied erg leerzaam.
Hij leest een halve vraag en kiest dan antwoord A, want dat klinkt goed en dan hoef je de rest van de antwoorden niet meer te lezen. Ben je lekker snel klaar....
Dus we gaan daar nu aan werken, samen met school en dyslexiebegeleiding.
Dan zal ik daarna overleggen of CITO-training zinvol is. Hij moet wel zelf de tijd willen nemen om welke vraag dan ook rustig te bekijken, anders heeft het weinig zin.

Pirata

Pirata

25-10-2018 om 11:44

Cito

Ook heb ik nu een CITO-toets hier liggen, tussen de bedrijven door doen we af en toe een vraagje.
Er valt nogal wat winst te behalen op het gebied van slordigheid. Maar er zit thuis al progressie in, bij LOI kidzz haalt hij nu al betere scores. Hopelijk werkt dat ook door naar school.

Pirata

Pirata

02-02-2019 om 11:15

Update

Het oefenen en de dyslexiebegeleiding hebben vermoedelijk geholpen, want zijn scores zijn nu zodanig dat hij het toch op TL-niveau mag gaan proberen. Ik heb het nog niet in kunnen zien, maar het advies is binnen (op papier). En het belangrijkste: hij begint meer vertrouwen in zijn eigen kunnen te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.