Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mabel Pines

Mabel Pines

21-10-2018 om 14:46

Verslaafd aan sociale media

Tja, ik moet het toch maar onder ogen komen: ik ben verslaafd. Ongeveer een maand geleden heb ik Facebook afgezworen omdat ik de godganse dag op mijn telefoon zat te kijken of er nog reacties waren. Dat lukt me eigenlijk best goed. Ik mis het niet eens, wat ik eigenlijk wel had gedacht. Zo eens in de drie dagen kijk ik even op de tijdlijnen van een paar goede vrienden om te zien of ik nog iets heb gemist en daar laat ik het dan bij.
Maar... ik blijf maar op die telefoon kijken. Nu op Ouders Online. Steeds even verversen, zien of er nog een nieuwe reactie is. Lezen, reageren, meer lezen. Dingen opzoeken. En dat allemaal de hele dag door. Op mijn werk (wel tijdens de pauze), tijdens het koken, tijdens de afwas, tijdens het journaal kijken, als ik naar bed ga... gewoon de hele dag.
En steeds alles opzoeken. Als ik me iets afvraag, ergens aan denk... hup telefoon erbij, googelen, lezen en als ik daar dan toch ben, meteen even OO checken...
Ik heb last van vermoeidheid door een ziekte, maar jemig... dit helpt toch ook niet. Voortdurend dat ding dat mijn aandacht trekt.

Dus, ik neem weer een stap. Ik heb vrijdagavond de browser van mijn telefoon gehaald. Als ik iets wel opzoeken, of wil lezen op Ouders Online, of op Facebook, zal ik mijn laptop aan moeten zetten (zoals nu). Ik kan wel googelen, maar niet doorlinken. Ik heb nog wel wat apps op mijn telefoon, maar geen 'sociale'. Het viel me gisteren niet mee, maar ik hoop dat het me meer rust gaat brengen.

Zijn er hier mensen die dit herkennen? Die ook geen maat kunnen houden en steeds behoefte hebben aan die sociale prikkels? Hebben jullie er iets mee gedaan? Of hebben jullie er geen echte last van?

(ik zie dat ik hier precies doe waar ik eigenlijk vanaf wil: vragen om die sociale beloning van een reactie.... hahaha lekker bezig. Maar ik hoop ook op positieve ervaringen en misschien tips).

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2018 om 15:12

Ja herkenning

Maar ik vind niet dat ik er last van heb. Ik vind het ideaal dat ik alles meteen kan opzoeken, de computer niet nodig heb om toch op OO te kunnen lezen, de mail te kunnen lezen, te zien welke post ik ga krijgen op de komende dag, het nieuws van de NOS te kunnen zien etc.. Ik zou het pas zorgelijk gaan vinden als ik er dingen om zou laten en dat is niet aan de orde.

Ik merk wat Facebook betreft, dat ik door sommige onderwerpen wat overvoerd ben en daar dus steeds meer overheen scroll. Oh, daar gáán we weer... hup, door naar het volgende berichtje. Verder vind ik, ondanks alle negatieve berichten over Facebook, het nut ervan groot. We hebben een nieuwe hobby en kunnen daar via Facebook zoveel over vragen! Of vanuit die hobby gratis anderen blij maken. Ideaal.

Mabel Pines

Mabel Pines

22-10-2018 om 23:35

Ja, de voordelen

Die ken ik ook. Maar jee... ik zou willen dat ik maat kon houden. Nee, ik 'laat' er niks om, althans, niet bewust. Ik denk dat ik onbewust wel veel dingen 'laat'. Geconcentreerd bezig zijn, bijvoorbeeld. Ik ben echt de hele dag afgeleid en is gewoon niet goed voor me.
Op dit moment geeft het me nog geen rust. Ik pak nog vaak de telefoon, maar merk dat ik er sneller 'klaar' mee ben en niet het plezier eraan heb beleefd dat ik anders wel zou hebben.

Het is op zijn minst een interessant experiment met mezelf, maar eigenlijk hoop ik wel dat het me meer rust gaat opleveren. En daardoor meer plezier in het echte leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2018 om 10:01

Taboe

Er komen zo weinig reacties dat het woord 'taboe' in mij opkomt.

Raffie

Raffie

23-10-2018 om 10:33

dat opzoeken

vind ik alleen maar handig, zou ik niet willen missen. Soms betrap ik mezelf er wel op dat ik steeds mijn telefoon pak, voor een spelletje of weeronline of facebook of... Dan leg ik bewust mijn telefoon verder weg.
En ja, als ik iets op fb heb geplaatst, kijk ik ook wel regelmatig of ik reacties of likes heb, maar ik zet er eigenlijk maar zelden iets op (maximaal 1 keer per maand?)
Dus ja, de verslaving ligt op de loer, maar op het moment dat ik dat door heb, weet ik het te stoppen.

Als jij merkt dat je dat niet kan, heb je denk ik goede keuzes hiermee gemaakt!

Hahaha. Ik dacht ongeveer t zelfde kaaskopje

Zat ook met verbazing te kijken hoe griezelig stil het hier is.

Ik val zelf wel mee, maar maak me momenteel wel zorgen over 1 van mijn kinderen qua schermgebruik. Ik zit eigenlijk stiekem te denken waarom ik in dat andere draadje (over een dichtgroeiende puber) zo heilig overtuigd ben van het feit dat je als ouder je verantwoordelijkheid moet nemen om daar iets aan te doen, terwijl ik qua ‘scherm’ heel eerlijk een beetje het spoor bijster aan het raken ben wat ‘we’ nou nog normaal moeten vinden, en wanneer het ‘te’ wordt. Ik geloof dat ik wilde dat er een beeldscherm BMI bestond. Dat je objectief ( of dat jou tegen jezelf of tegen een kind is) zou kunnen zeggen dat het de verkeerde kant op gaat. Te veel is. Ik zwalk echt een beetje tussen mij eigen ‘echte’ mening ( die denk ik wel een tikje ouderwets is) of wat meer meegaan met de tijdgeest ( t is nou eenmaal zo, al die schermpjes)

Maar toch, soms zit ik samen met (een deel van) mijn gezin op de bank, en constateer dat zelfs samen ongestoord een tv programma kijken zonder dat deze of gene er de helft vd tijd een ander schermpje ‘bij’ heeft bijna niet meer mogelijk is. Bizar. 15 jaar terug hadden we hier op OOL serieuze discussies over kinderen en ‘tv tijd’ , en hoe dat in te perken, en nu voelt ‘echt’ samen een tv programma kijken bijna als een bijzondere en haast ouderwetse sociale ‘event’ .

Ingrid

marie

marie

23-10-2018 om 10:43

Dat wel IngridT

Ik zit in precies dezelfde situatie, en heb dezelfde overdenkingen bij 1 van mijn kinderen.
Toevallig had ik het gisteravond ter sprake gebracht bij haar, maar daar heb ik wel wat voor moeten overwinnen en achteraf weet ik nog steeds niet of het zin heeft gehad of juist niet.

Ik krijg ook steeds meer het idee dat het nonstop met telefoon bezig zijn op school gewoon doorgaat, en niet alleen in pauze...

Voor mezelf vind ik idd het opzoeken echt geweldig, zou ik niet willen missen. Verslaving is alleen OO, daar kan ik mee leven.

Raffie

Raffie

23-10-2018 om 10:47

Inderdaad, mijn kinderen zijn 10 en 12, en ik ben tegenwoordig blij als ze eens ouderwets tv kijken! De een gamet het liefst de hele dag en de andere zit zo veel mogelijk te appen, instagrammen, en snapchatten!

Marie

Ik weet niet of je het weet, maar ik ben vo docent, op een heel fijn lyceum, dat echter wel een naar mijn zin iets te liberaal ‘device’ beleid voert. Ik kan je zorgen beamen. Op school gaat het gewoon door. Niet alleen tussen de lessen, maar ook tijdens. Het is bizar hoe dat in de laatste paar jaar veranderd is. Het is echt een achterhoedegevecht. Tenzij school de telefoons verplicht naar de kluisjes verbant ( ik ben er voir aan het l9bbyen, maar de meningen zijn verdeeld) heb ik er een hard hoofd in dat we dat onder controle houden.

Ingrid

Marie

Marie

23-10-2018 om 12:32

nog een Marie

Ik post hier op OOL al heel lang met de nick "Marie". Misschien moet ik toch maar eens een andere naam aannemen hier.

Verder herken ik het wel hoor. Vind het ook moeilijk om niet geregeld de telefoon te pakken om van alles op de hoogte te blijven.

ook

Ik ben wel schermverslaafd. Vooral Twitter en een chatgroep. De chatgroep voor alles wat je zo met vriendinnen kunt bespreken. Twitter vooral voor de discussies. Ik denk dat ik in het echte leven wel wat naaste plezier doe door mijn eeuwige behoefte aan discussies en meningen uiten op Twitter kan uitleven.
Verder heb ik ook tijdens kijken van een film of lezen van bepaalde boeken de neiging om bepaalde feiten te checken of wat zijpaden te bewandelen op wikipedia of zo.
Mijn kinderen -zeker jongste - zit vastgeplakt aan haar mobiel. Ik trek daar geen lijn in. Ze luistert ook heel veel muziek via haar mobiel, maar doet ondertussen ook spelletjes of chat.
Enige regel is geen telefoon tijdens het eten.

over tv kijken

Er is zelden een tv programma dat ik zo boeiend vind dat ik er ongestoord naar zou kijken - ik kijk dan ook zelden tv-. Dat mensen iets anders gaan doen tijdens samen TV kijken vind ik niet heel raar.
Oudste leest ook nooit een boek. Die kijkt eindeloos films en series. Komt dat door schermen? Ik weet niet. Mijn broer las ook nooit een boek.
Jongste leest wel. Ik lees ondanks mijn schermverslaving nog wel 2 of 3 boeken per maand (ok deels via scherm e-reader. Maar ik neem aan dat dat mag)

Tamar

Tamar

23-10-2018 om 13:05

ik was enigszins verslaafd aan Twitter, zodat ik nauwelijks aan mijn hobby toekwam. Nu is het gelukkig beter. In mijn ervaring vertoon ik vooral verslaafd gedrag als er iets in mijn leven is waar ik niet aan wil denken. En het afgelopen jaar was behoorlijk pittig. Bij de pubers denk ik dat ze niet aan school/huiswerk willen denken.

Dus mijn vraag aan de mede-verslaafden is: probeer je misschien ergens niet aan te denken, of is dat niet aan de orde?

Flavia

Flavia

23-10-2018 om 13:25

School

Bij dochter op school idd verplicht in de kluisjes, betrapt worden is inleveren en na het laatste uur ophalen. Om half 5 dus.
School heeft wel geïnvesteerd in nieuwe kluisjes en daarin zit een USB aansluiting.

Schermen doen ze wel omdat bijna al het lesmateriaal en huiswerk op het Chromebook staat.

Flavia

Flavia

23-10-2018 om 13:27

Zelf

Zelf lukt het bij tijd en wijle prima om niet te schermen maar als ik niet lekker in mijn vel zit is het ook heerlijk vluchtgedrag.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2018 om 13:51

Instagram, Twitter

deze twee zijn echt niet aan mij besteed. Vast een leeftijds'dingetje'. Ik heb het wel allebei, ik kijk er ook weleens, als ik een tweet van iemand wil bekijken, maar ik ben er niet zelf actief. De hoofdmoot is voor mij dus Facebook en OO voor het 'klets'-gedeelte. Verder fladder ik van het een naar het ander als ik iets wil weten, of wil bekijken.

Ely

Ely

23-10-2018 om 15:32

Ik reageerde hier niet op

Omdat ik niet met iemand die zegt verslaafd te zijn aan Social media in gesprek ga over die verslaving op social media. Dat lijkt mij beetje hetzelfde als onder het genot van een wijntje een alcoholverslaving willen bespreken.

Nu reageer ik dus toch 😊 dus dan maar met advies: vraag hulp aan je omgeving, in t echies

hulp?

Misschien was ik wat te sterk in mijn bewoordingen. Ik gebruik vaak sociale media (twitter, vriendenchat) omdat ik het leuk vind. Er is niets dat er onder lijdt in de rest van mijn leven. Ik voel geen enkele behoefte om hiervoor hulp te zoeken.

suuske

suuske

23-10-2018 om 20:18

Ik ook.
Ik kijk continu op m n mobiel. Check de kranten en OO, En dan weer opnieuw. Natuurlijk werk enzo gaat wel door. Maar er is een " bezetenheid" in 't schermen. Ik kan ook geen boek lezen zonder te kijken. Leg als ik thuis ben soms m'n mobiel boven neer. Dat geeft rust in m'n hoofd.
Het lukt mij niet goed anders.
Wel vervelend.

Jasmijn

Jasmijn

23-10-2018 om 20:19

zelfde als Kaaskopje

Ik vind het net als Kaaskopje heerlijk om van alles te kunnen opzoeken op het internet. Ik ben zelf een nieuwschierig iemand en zou wat dat betreft niet meer terug in de tijd willen. Ik vind het ook leerzaam en niet alleen onzinnig. Lees ik iets over de Geboeders de Wit, dan ga ik opzoeken hoe dat ook alweer allemaal gegaan is toen. Of ik vraag me af welk vogeltje dat en dat is, dan zoek ik dat op. Of een receptje, of een acteur uit een film, vroeger moest je dat dan maar aan iemand vragen (als je het dan niet allang vergeten was) en als kind liep ik uren door de bibliotheek, boeken over edelstenen, of bij die kaartenbakjes, zoeken naar boeken over iets en dan dat boek weer zoeken en erin lezen. Zo fijn dat internet, dat scheelt heel veel tijd.
Maar inderdaad, soms ga ik het internet op om iets nuttigs te zoeken en onbewust zit ik dan toch ineens op Ouders Online te lezen, of op Facebook. Maar op Facebook kijk ik steeds minder en minder, mijn vriendenkring zit er amper nog op en ik zelf plaats eigenlijk nooit wat dus dat is wat saai. (ja honden en poezenfilmpjes zijn nog wel vermakelijk maar dat vind ik eigenlijk tijdverspilling )

Op mijn telefoon zit ik nooit op Ouders Online, want ik vind mijn schermpje te klein en Facebook is het in mijn kring wat te saai. Dus ik eigenlijk vind ik dat alleen leuk om op mijn computer te bekijken. Dit zorgt ervoor dat ik het niet de hele dag kan doen, dat scheelt weer verslavings tijd
Maar heel herkenbaar dus, ik denk dat je goed bezig bent met afkicken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-10-2018 om 22:08

Verslingerd

Ja, valt niet mee om toe te geven dat ik eigenlijk niet meer zonder mijn tablet/smartphone kan. Ik merk dat ik minder goed lang achter elkaar met iets bezig kan zijn zonder even online rond te neuzen. Terwijl daar niks dringends op me wacht. Ik vind het suf. Heb laatst het boekje ' kleine filosofie van de digitale onthouding ' gelezen. Confronterende lectuur. Al ben ik bijna 60, ik ben net als wij allemaal kind van deze tijd.

marie

marie

23-10-2018 om 22:43

Ingrid, Marie

Marie, ik zal je nick niet meer gebruiken. (hoop dat ik eraan denk)

Ingrid, daar was ik al bang voor, dat het op (sommige?) scholen zo gaat.
Hoe het bij dochter gaat zal ik van dochter iig niet snel horen Ze weet wel hoe ik over haar schermgebruik denk.(en over school hoor ik nooit veel)
Voor mij is het dubbel, ik moet dochter altijd een beetje voorzichtig benaderen. Ze wil het nl erg goed doen en voelt zich snel schuldig over wat ze doet of 'niet goed bezig'. Hetgeen wellicht de behoefte tot schermen juist doet toenemen.
Maar misschien is het geen vluchtgedrag bij haar (sluit ik ook niet uit) maar gewoon 'veel te leuk'. Wie weet had ik als puber op deze leeftijd ook wel vastgeplakt gezeten aan mijn telefoon.

School verwaarloost ze niet, gaat prima.
Maar verder onderneemt ze niet zoveel. Lastig te zien natuurlijk wat kip en ei is, maar een stuk verveling zou haar wellicht meer tot actie laten komen,. Verveling is er echter nooit meer bij met je telefoon.

Vandaag nog maar eens benoemd dat ik zie dat ze er wel erg veel mee bezig is en of ze wil nadenken over een manier dit te verminderen, in het kader van 'te veel is niet goed, maakt niet uit wat het is'
Ze heeft er niet op gereageerd en dat is voor haar best positief, als ze niet ziet zitten wat ik zeg protesteert ze luid en duidelijk
Afwachten wat ze ermee gaat doen, heb me nu weer voorgenomen er toch wat bovenop te zitten.
Hoe leuk ook, al dat schermen kan nooit gezond zijn.

Herkenbaar is het zeker. Ik heb net als jij alle leuke apps weggehaald. Ik heb een poosje een app gehad dat bijhield hoeveel tijd ik op welke app doorbracht. En ik ben enorm geschokken want het was ruim 3 uur per dag.
Sterkte
Sini

Ach,

Ik heb geen internet op mijn mobiel, wel op de iPad. Grote kans dat de tijd dat ik op de iPad (een laptop) surf, net zo flink oploopt als de tijd die mensen besteden aan een mobiel. Ik check ook vaak het weer, of de file of OOL, binnenkomende e-mails etc.

Ik denk zodoende dat de verhuizing van apps naar je laptop geen tijdwinst gaat opleveren. Wil je echt tijdwinst bereiken, stop dan met Facebook of whatsapp.

Maar wat is er mis met iets opzoeken tijdens het eten koken of als je staat te wachten?
Laatst een programma gemist bekeken tijdens het eten koken.
Zolang je anderen er maar niet mee lastig valt. Denk hierbij aan geping tijdens het gezamenlijk eten in een restaurant of thuis.
Hier al jaren geen mobiel aan eettafel: die tijdstippen zijn heilig; daar hoeven we nooit om te vragen.

Mabel Pines

Mabel Pines

31-10-2018 om 11:43

Flanagan

Ik kijk nu nog maar enkele keren per week op OO en op Facebook. Als ik afwas was ik af en als ik kook dan kook ik. Ik heb dan gewoon lekker de radio aan, of een muziekje. Het is veel rustiger dan toen ik alles tussendoor op mijn telefoon deed. Ik denk dus dat ik een verstandige keuze heb gemaakt.

Guppie

Guppie

31-10-2018 om 19:48

Leegte.

Een verslaving is om een leegte op te vullen en een houvast in de buitenwereld te zoeken. Daar vooral wat aan doen. Wel lastig. Vaak doe je dingen die een probleem in stand houden. Bij vermoeidheid dingen doen waar je moe van wordt, waardoor je bevestigd wordt in je probleem. Het begint met inzicht en dan kan je er wat aan doen. En dingen doen waardoor je meer bij jezelf komt; wandelen in de natuur, yoga, mindfulness.

Mabel Pines

Mabel Pines

01-11-2018 om 16:26

Guppie

Dit is de meest hout snijdende reactie die ik ooit van je heb gelezen. Bedankt.

Ik heb een erg gelukkig leven en heb weinig te klagen. Ik doe van alles wat en vind alles leuk en veel mensen lief. Ik kan het ook goed met mezelf vinden. Ben dol op man en kinderen en zij op mij. Ik heb een leuke baan, waar ik leuke contacten heb en interessante projecten doe. Maar als je me vraagt waar mijn hart echt sneller van gaat kloppen, dan zou ik het eigenlijk niet weten. Ik laat me niet snel gek maken, maar ondertussen overvoer ik mezelf wel met werk, sociale media en eten. Om die leegte die er is niet te voelen. Dat is gewoon helemaal waar.

Wandelen in de natuur is een goed advies.

Naar aanleiding van deze draad

Heb ik mijn Facebook profiel voor een maand gedeactiveerd. Ben benieuwd!
Sini

Mabel

Mabel

09-11-2018 om 08:40

En Sini...

Mis je het? Of geeft het vooral rust?

Mwa

Ik zit vaker op OO het geeft rust eigenlijk. Ik mis wel de foto’s van mijn zusje haar kinderen, maar ik heb vrije tijd aan over gehouden. Heb sinds ik gestopt ben twee boeken gelezen. Dus!
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.