Relaties Relaties

Relaties

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 09:44

Familiediner

Ik zit momenteel te luisteren/kijken naar de herhaling van Familiediner. Ik vermoed dat de meesten weten wat dit voor programma is, maar voor wie dat niet zo is: Er is ruzie in de familie. Iemand buiten het familieconflict wil dat het goedkomt met de ruzie, vervolgens gaat Bert van Leeuwen (van de EO) naar de beide ruziënde partijen en nodigt ze uit voor een diner. Of de partijen genegen zijn daarbij aan te schuiven is dan afwachten. Ze worden opgehaald door een limousine, bij het restaurant kloppen de hartjes op volle toeren, want... zitten 'ze' in de taxi? De ruzies gaan soms best ver, de boosheid zit soms erg diep, maar deze 'interventie' werkt vaak wel. Hoe vaak niet, laten ze vast niet altijd zien.

Wat zouden jullie doen als Bert voor de deur staat?


Triva

Triva

30-10-2018 om 10:03

huh?

"Wat zouden jullie doen als Bert voor de deur staat?"

De deur dicht gooien, als familie en vrienden niet begrijpen dat ik nooit op tv zou willen met zoiets dan kan ik de relatie meteen wel verbreken.

Zeetakje

Zeetakje

30-10-2018 om 10:20

Haha, Triva

Dat zou ook mijn eerste reactie zijn.

Maar toch...op de één of andere manier weet Bert van Leeuwen kennelijk de goede toon te treffen. Ook bij mensen die dreigen de deur dicht te gooien, weet hij bijna altijd binnen te komen. Dan ontstaat er een gesprek. In eerste instantie onwillig, maar dan blijkt toch meestal hoe diep het verdriet zit en gaan de mensen overstag.

Vaak willen ze ook de mensen die het geregeld hebben niet teleurstellen. Dat zijn dan bijvoorbeeld neefjes of nichtjes die zo verdrietig zijn, omdat de familie uit elkaar ligt. Tja...probeer daar maar eens ongevoelig voor te zijn.

Hij is welkom

Ik laat Bert gewoon binnen, hij en de crew krijgen een kop koffie. En vervolgens neem ik zelf contact met het betreffende familielid op - achter de schermen. Ik vind het altijd zo treurig als misverstanden uit groeien tot een familievete.

niet meewerken

Ik zou er pertinent niet aan meewerken.
Dat die presentator schijnbaar wel vaak naar binnenkomt, is waarschijnlijk omdat dit soort programma's behoorlijk wat druk uitoefenen.
Ooit meegemaakt bij pech in buitenland. We hadden anwb gebeld. Die gaven ons nummer door aan een of ander "pech in het buitenland" programma van SBS of zo. Dat programma heeft ons zeker vier keer gebeld (eerst de productie-assistente, daarna de iets hoger productie-assistente, daarna haar baas. En die belde vervolgens nog een keer). Ons simpele antwoord: 'nee dat willen we niet", leidde tot een serie vragen " waarom niet" " kent u eigenlijk het programma wel" "kijkers vinden dit interessant, waarom wilt u er niet aan meedoen" "en wij zorgen dan natuurlijk ook dat u ook echt weer weg komt (suggestie wekkend dat dat sneller zou gaan dan met alleen anwb)" etc etc. En dat allemaal in snikhete zon op een dorpsplein in een klein frans dorpje.

Zeetakje

Zeetakje

30-10-2018 om 11:04

Alkes

Daar zou ik ook nooit aan meedoen. Ook niet aan het familiediner trouwens. Ik hoop dat ik het nooit nodig zal hebben, dat is natuurlijk de handigste manier om er niet over na te hoeven denken.

En toch begrijp ik de mensen die meedoen wel. Er wordt ingespeeld op iets wat enorm gevoelig ligt en waar mensen veel verdriet over hebben. Het is vaak zo dat ze het al regelmatig zelf geprobeerd hebben, maar waarbij het niet gelukt is. Dit is dan misschien een laatste strohalm. De laatste kans om in gesprek te komen met je broer, zus, kind, ouder enz.

Ik kan me er niet in verplaatsen, omdat ik het gevoel niet ken. Je kan in discussie over de vraag of het geen grens over gaat, maar ik begrijp het wel. Zeker de ouders die hun kinderen en kleinkinderen niet meer zien.

denken en doen

Denken en doen zijn twee verschillende dingen. Ik denk dat ik Bert binnen laat voor koffie, de persoon ga bellen voor wie het is, maar niet op tv wil met mijn ellende en vele kg overgewicht. Maar aan de andere kant ben ik slecht in nee zeggen als ze voor de deur zouden staan. Dus gebeurd het misschien toch.

Persoonlijk zou ik liever willen dat mijn zus gewoon komt zonder dat het geforceerd wordt, maar dat zit er voorlopig niet in zolang ze met deze man getrouwd blijft.

Dag Bert

Als die kwijlebal van de postcodeloterij het schip met geld komt binnenloodsen (partner heeft loten, ik niet), dan zal ik m wel binnenlaten, de rest van het TV-volkje mag verzoeken schriftelijk doen zodat ik daar - op mijn gemak, na rustig nadenken- schriftelijk op kan reageren.

Ik wil niet ongepland met mijn kop op tv en onder geen beding wil ik privésores voor het oog van de natie bespreken. En omdat dat uiteindelijk toch is waartoe Bert cs op aarde zijn, kan je maar beter het gesprek direct afkappen. Net telefonische verkopers: niet mee in discussie gaan. Zoals de Amerikanen dan zeggen: "No" is a complete sentence

Groeten,

Temet

Floria

Floria

30-10-2018 om 12:41

Nee

Ik zou het niet doen.

"Zeker de ouders die hun kinderen en kleinkinderen niet meer zien."
- Nu ben ik nog niet op dat punt, maar ik kan me alles voorstellen bij het contact met mijn moeder verbreken. Het staat nu op een laag pitje. (Overigens heeft ze het al twee keer zelf soort van verbroken.)
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat zij een verbreking van het contact als ontzettend zielig voor haarzelf zou presenteren en zich zou voordoen als compleet onwetend van de redenen. Iemand anders zou het dan zielig voor haar vinden en zou dan het programma regelen, begrijp ik?

Je staat dan als kind al meteen op achterstand. Die persoon heeft het verhaal van je moeder gehoord en je weet uit ervaring dat je er dan niet best op staat omdat alles verdraaid is. Het is mogelijk dat je nog iets geeft om de mening van je omgeving - als je de deur dichtgooit hebben ze het misschien op je werk daar weer over, enz. Maar als je je erin laat zuigen kom je weer in die ellende waar je afstand van had genomen.

Doen ze wel eens een follow-up? Of het echt goed is gebleven?

Ik zou niet mee gaan doen. Omdat er in wezen niets zou veranderen. Het heeft geen nut.

Andere conflicten kan ik me niet voorstellen en raak ik nooit bij betrokken, dus daar heb ik geen mening over.

Mari

Mari

30-10-2018 om 12:51

volgens mij

doen veel mensen toch mee omdat een jonger nichtje of neefje of zoon of dochter de brief naar het programma heeft gestuurd. Die willen ze dan niet teleurstellen.
Nee geen haar op mijn hoofd, en ik heb er heel veel, die er aan denkt om mee te doen. Maar ik heb dan ook geen neefjes nichtjes of familie waar ik mee in onmin ben

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 12:56

Follow up

Ja, volgens mij doen ze dat weleens.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 13:04

Dubbel

Wij maken er hier meer grapjes over dan het serieus te overwegen. Mijn vader heeft ooit met een snik in zijn stem gezegd dat hij dan op tv ziet hoe mensen een brief hebben geschreven naar de EO om het weer goed te krijgen en 'waarom kan dat dáár wél??'. Met andere woorden "loeders, dat hebben jullie niet voor ons over!'. Maar ik vermoed dat de praktijk toch echt anders uitpakt. Ik durf te wedden dat mijn vader (en moeder) de deur ook zouden dichtklappen, óf de gelegenheid zouden aangrijpen om aan te tonen dat zij het slachtoffer zijn van ondankbare kinderen. Ik twijfel opeens toch een beetje wat het zou worden. Ik dénk dat de weegschaal zou doorslaan naar dat wij zelf contact op moeten nemen in plaats van de EO voor ons karretje te spannen, dus zou Bert niet verder komen dan die mededeling bij de voordeur.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-10-2018 om 13:06

Hmm

Ik word altijd al snel partijdig bij dat programma. Laatst ook een dochter die ruzie had met haar vader, en vader die maar bleef mieren over hoeveel pijn ze hem had gedaan. Geen woord over de reden waarom die dochter onaardig was geweest tegen hem en zijn vriendin. Tot zover de onvoorwaardelijke liefde voor je kind.
Ik zou niet meedoen aan het programma. Degenen met wie ik ‘ruzie’ heb, of eigenlijk gewoon niet meer omga, zijn op een hand te tellen en hoef ik ook niet meer te zien. Als zij daar erg mee zitten hebben ze dat aan zichzelf te wijten

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-10-2018 om 13:13

Ik zou niet meedoen

Ik zou mijn privéproblemen niet op tv, en dus voor alles en iedereen, willen bespreken met wie dan ook. Dus wie er ook komt met camera en al, die kan onverrichter zake vertrekken. Ik zou ze daarom ook niet binnenlaten, omdat ik niet onder druk gezet wil worden.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 13:15

Als het bij ónze voordeur zou zijn

ik denk dat ik niet zou weigeren. Niet omdat ik daar zo gemakkelijk over denk, het is best gênant om met zoiets op tv te komen, maar ik hoop me dan toch te kunnen realiseren dat de bedoeling erachter goed is.

Ik begin me trouwens af te vragen of Bert echt altijd volledig onverwacht voor de deur staat. Bij de aflevering waar ik nu naar keek zat de vrouw des huizes dusdanig strak in de haarlak, dat ik me afvroeg of ze echt standaard zo rondloopt of toch al gewaarschuwd was. Ze waren ook direct erg gastvrij, deur open, kom binnen. Bij de andere familie leek wel meer sprake van een 'overval'. Daar had de man van een van de boze zussen de brief geschreven en Bert zei zelf dat hij zich afvroeg of de vrouw echt nog van niets wist, maar omdat ze zat te trillen als een rietje leek zijn komst echt onverwacht.

Floria

Floria

30-10-2018 om 13:16

Kaaskopje

"Ik dénk dat de weegschaal zou doorslaan naar dat wij zelf contact op moeten nemen in plaats van de EO voor ons karretje te spannen, dus zou Bert niet verder komen dan die mededeling bij de voordeur."

Ja, jullie zijn natuurlijk makkelijker te bespelen dan een EO-tussenpersoon die nog wel eens partij voor de kinderen zou kunnen kiezen, of die je ouders geheel respectloos (zonder het respect dat een kind aan de ouder is verschuldigd, volgens sommige ouderen, bedoel ik) kan confronteren met hun eigen onvolkomenheden

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 13:23

Floria

Inmiddels zijn we ook in een fase beland dat we dit soort acties echt niet meer kunnen maken. Vooral mijn vader hangt met een been in dementie. Maar mijn ouders waren en zijn ook van mening dat ze de vuile was niet met buitenstaanders wilden/willen bespreken, maar ook het idee alleen al dat iemand vraagtekens zou kunnen zetten bij de houding van mijn ouders, zou al genoeg zijn om een gesprek te weigeren.

Floria

Floria

30-10-2018 om 13:41

Ja, dat bedoel ik

Die vraagtekens.
Toevallig zat ik gisteren een appgesprek terug te lezen waarin ik zelf al geen vraagtekens mocht zetten, dus laat staan een ander.

Zijn het over het algemeen simpele conflicten in het programma? Ik ken ook mensen die niets meer doen voor de buren omdat die hun auto voor de verkeerde deur parkeren. Dat soort dingen lijkt me nou prima op te lossen. Maar ik raak daar dan ook niet in verzeild...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 13:56

Floria

Het gaat soms toch wat dieper dan 'simpel'. Vaak om kleinigheden die geëscaleerd zijn, maar toch ook echt wel om zaken waar ik de logica van het conflict wel zie.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-10-2018 om 17:31

Als Bert voor de deur staat...

Ben ik in de eerste plaats blij dat iemand de stap neemt om ongenoegen in een relatie aan te pakken. Maar op tv - nee. Ik sluit me aan bij Kenfan. Koffie voor Bert en de crew en zelf aan de slag.

Ik hen Bert weleens gevraagd wat er verder gebeurt dan wat er op tv te zien is. Ik begreep van hem dat mensen een mediation-traject krijgen aangeboden om verder te werken aan alles wat herstel nodig heeft.

Op zich vind ik het een mooi initiatief. Alleen al om te besluiten dat je het in je eigen familie niet zo ver wilt laten komen. Bijna alle families kennen wel iemand / een gezin waarmee het niet zo botert. Iemand van buitenaf die helpt een zinnig verzoeningsgesprek te voeren en realistisch te kijken naar de mogelijkheden kan goed werk verrichten. Als iedereen wil !

Paasei

Paasei

30-10-2018 om 17:40

Is het wel echt..?

Ik twijfel altijd aan de oprechtheid van die 'overval' programma's. Die van "presentator staat totaal onverwachts voor de deur". Of het nou die ene met een grote cheque van de loterij of Bert is. Het komt altijd 'in scene gezet' over. Volgens mij zijn die mensen gewoon voorbereid en passen ze in het script. Alles voor TV die kijkers trekt, tenslotte. Hoe dramatischer ('kunt u nog iets harder huilen/schreeuwen en wat meer in de camera kijken') hoe beter.

Overigens vind ik dat ANWB Alarmcentrale programma (dat hier boven genoemd werd) leuk. Lekker meegenieten van andermans (vakantie)ellende..

Half a twin

Half a twin

30-10-2018 om 17:51

Uit betrouwbare bron......

Kan ik zeggen dat het niet altijd is wat het lijkt. Mijn vader heeft ooit ingebeld naar een radioprogramne waar je, van een op internet zichtbare lijst, plaatjes aan kon vragen.
Gesprekje met een redacteur, plaatje gekozen en toen werd mijn vader teruggebeld voor het gesprekje op de radio met het verzoek om een ander plaatje aan te vragen, dat "paste beter bij de al eerder gedraaide muziek.
Ik geloof dus zeker dat er al wat voorgekookt is aan dat soort programma's.

Tas

Tas

30-10-2018 om 18:27

Hoop script

Bij een kennis is het opendoen van de deur wel 10 keer overnieuw gefilmd bij een programma. Na de zoveelste keer zei de presentator weer: hoi ik ben xxxxxx, waarna kennis zei: ja dát weet ik nu wel. Cut...overnieuw...

Het valt toch ook wel op dat ze erg vaak net te casual gekleed/opgemaakt/gekapt zijn, toevállig net allebei thuis zijn. Wordt veel te duur als ze achter de mensen aan moeten lopen, dus die waarschuwing is best gegeven.

Verder zou ik niet met mijn hoofd op tv willen. Ook hoef ik mijn broer nooit meer te zien of te spreken en zeker niet via een tv programma.

Phaedra

Phaedra

30-10-2018 om 19:34

No way!

Ik ben iemand bij wie Bert voor de deur zou kunnen staan i.v.m. verbroken familierelaties. Het is me ook al meermalen gevraagd wat ik zou doen als de limousine voorrijd.

Ik zou onder geen beding de deur opendoen. Wil absoluut niet op tv en zeker niet als het dit soort zaken aangaat.

En mocht Gaston, Winston of Martijn ooit bij me aanbellen, dan verstop ik me achter de bank. Die envelop doen ze maar in de brievenbus.

Net als Triva

Het feit dat Bert voor de deur staat is al reden an sich om de relatie te verbreken met degene die hem gestuurd heeft.

skik

Wat ik me nog afvroeg

als je Bert cs afpoeiert voor of na die koffie, willen ze je dan nog wel vertellen om wie het gaat? Dat de ANWB zomaar telefoonnummers aan derden doorgeeft vind ik echt schunnig, daar zou je toch bijna de Kampioen voor opzeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2018 om 22:13

Op tv

Mijn dochter heeft me een keer toch wel een beetje voor het blok gezet. Ze had ons opgegeven voor een programma en ging er iets te vanzelfsprekend van uit dat ik dat wel zou willen doen. Ik schrok daar in eerste instantie wel van, maar heb geen seconde gedacht dat ik zou willen weigeren. Het was heel dapper dat ze via dit programma haar verhaal wilde doen, dus moest ik voor haar ook dapper zijn. Ik denk dat ik bij Familiediner diezelfde redenatie zou hebben. En ach, dat hoofd op tv... De mijne is er nu drie keer op te zien geweest. Ik heb er geen nadelen van gemerkt. Ik ben er geen bn'r door geworden met paparazzi voor de deur 😉.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-10-2018 om 09:32

Nou

als ik bij zoiets voor het blok word gezet dan doe ik het niet. Ook niet voor m’n kind. Als ze dat gewild had, dan zou overleg voor mij de enige manier zijn. En wie weet zou ik dan ook nog wel meedoen. Die kans schat ik nog best hoog in. Maar niet als iets op zo’n manier als het ware afgedwongen wordt.
Gelukkig weten mijn kinderen dat, dus die zullen dat niet gauw doen.

Aagje

Miekemieke

Miekemieke

31-10-2018 om 09:40

geen toestemming gegeven

Er werd bij mij aangebeld door een heer met een grote hond. Zijn hond had op de stoep gepoept en hij vroeg of ik het kon opruimen omdat hij last van zijn rug had, hij kon niet bukken.
Ik kom oorspronkelijk uit de zorg dus het devies is altijd zorgen dat mensen zich zelf kunnen helpen. Ik heb uitgebreid voorgedaan hoe hij zonder bukken die drol kon oprapen de hond die deed best grappig mee met zijn kop dus het zag er allemaal waarschijnlijk wel komisch uit.
Toen ik weer binnen was werd er weer aangebeld met de mededeling dat het candid camera was of zoiets, het was sbs of rtl of zo. Of ik toestemming wou geven, nou nee dus, begreep best wel dat dat grappige tv was maar ik had daar geen zin in.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2018 om 10:47

Aagje

ik vond het dermate moedig van dochter, dat ik mijn eigen bezwaren aan de kant heb gezet. Dat was van mijn kant ook wel moedig te noemen. Dit valt voor mij onder, dat heb je dan maar voor je kind over. Als ze mij voor het blok had gezet voor een spelletjesprogramma, had ik haar vriendelijk uitgelachen en 'zoek maar een ander' gezegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2018 om 11:01

Miekemieke

Nou, wel prettig dat ze inderdaad wel toestemming vragen. Dat vermoedde ik al.

Ik heb SBS zelf hulp gevraagd bij een probleem van onze hond. Dan moet je ook met je hoofd op tv willen komen, dus dat had ik ervoor over. Ik had er totaal niet op gerekend, maar we zijn daar uitgebreid voor beloond met 'cadeautjes' die bij elkaar nog een aardige waarde hadden. Dat het gedrag van onze hond eigenlijk niet te verhelpen was zolang hij in dezelfde situatie bleef wonen, daar kon SBS niet zoveel aan doen, dat werd daarna ook steeds meer duidelijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat hun werkwijze op de dagen van filmen, zeer prettig was. Vriendelijk, alles rustig uitleggen, ontzettend bereid om met ons mee te denken,e.d.. Uit mijn mond is dat een groot compliment, want SBS zit nu niet bepaald onder de eerste knoppen van mijn afstandbediening.

Dat was dus nummer twee van mijn televisie-optredens ).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.