Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 19:45

Zakgeld, schenken en belasting

Onze kinderen hebben beiden een eigen rekening.
Zij krijgen zakgeld en we hebben vorig jaar een mazzeltje gehad waar zij ook wat van hebben gekregen op hun spaarrekening.

Nu bedenk ik mij ineens dat dit bij elkaar meer is dat het bedrag wat belastingvrij geschonken mag worden. Ik schat zo’n 1000 teveel.

Niet zo slim en wat doen we nu? Krijgen we hiervoor een aanslag? Of moet ik zelf aangifte doen? Gaat deze aanslag alleen over het bedrag wat teveel is geweest?

Ik voel me echt een beetje oenig nu. Wij hebben hier gewoon echt helemaal niet over nagedacht.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 19:49

Aanvulling

Terugdenkend is het zo dat een gedeelte via de rekening van mijn man is gegaan en de rest via mij. Maar dat maakt zeker niets uit?

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 20:40

Dat maakt niet uit

Zelfs bij gescheiden ouders moet je de geschonken bedragen op tellen al ontvanger.

Je betaalt schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling. Die is voor ouders aan kinderen in 2018 ruim €5000.
Dat zakgeld valt onder de zorgkosten en reken ik nooit mee.
Je moet wel zelf aangifte schenking doen.

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 20:41

Hele bedrag

In de aangifte zet je het hele bedrag, de belastingdienst houdt dan rekening met de vrijstelling.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 20:45

Dank

Maar moet ik dan aangifte doen of mijn kinderen?
Daar kom ik even niet uit

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 20:49

Kinderen

De kinderen, zij ontvangen het bedrag.
Even het formulier downloaden dan zie je het gelijk.
Je kunt er ook voor kiezen dat jullie de belasting betalen maar dan wordt het meer omdat dat stukje ook als schenking gezien wordt.
Ik heb laatst zitten rekenen bij € 15.000 was het als ik betaal €963 en als mijn moeder zou betalen € 1070
Bij €10.000 zou ik €463 moeten betalen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 20:59

Huh

Een van de kinderen is 10. Kan hij aangifte doen?

Ik baal er zo ontzettend van. Temeer omdat dit bedrag niet eens meer in het geheel op die rekening staat.
In het begin van het jaar hadden ze allebei een grote wens, daar hebben ze geld voor op hun rekening gekregen en zelf overgemaakt. En het mazzeltje was in de herfst.
Nooit meer bij nagedacht

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 21:15

Ja, dat kan

Ja, dat kan.

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 21:19

Bijbaan

Het maakt niet uit hoe oud een kind is. Ook als ze een bijbaan hebben bv moeten ze zelf aangifte doen om geld terug te krijgen.

Het vermogen wordt dan krom genoeg weer wel bij jullie aangifte meegenomen.
Maar de voordeligste manier met schenkbelasting is om je kinderen zelf aangifte te laten doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 21:24

Digid

Dan moet mijn 10-jarige een digid

Tjonge, we hebben er een potje van gemaakt

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 21:25

Digid

DigiD moet ie toch als ie 12 is als jij zijn zorgzaken nog wil inzien ivm privacy.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 21:52

Aangevraagd

Een mens kan een hoop leren in een paar uurtjes

Net voor beide kinderen digid aangevraagd. En dan volgende week maar snel regelen

V@@s

V@@s

09-01-2019 om 21:53

nee hoor

De schenkbelasting moet bij minderjarige kinderen door de ouders betaald worden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 21:59

V@@s

Dat had ik ook gelezen ergens. Ga ik sowieso doen. Op dit bedrag scheelt het weinig en dat hoeven de kinderen niet te betalen of te weten trouwens.

Angela67

Angela67

09-01-2019 om 22:02

'gewoon' optellen bij je eigen vermogen

Uw schenking en de belasting
Uw schenking heeft gevolgen voor de eventuele belasting die u en uw kinderen betalen. Zijn uw kinderen minderjarig, dus nog geen 18? Dan hoort voor de belasting hun spaargeld bij uw eigen vermogen
https://www.abnamro.nl/nl/prive/advies/schenken/kinderen-en-kleinkinderen/kan-ik-aan-mijn-minderjarige-kinderen-schenken.html

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_is_uw_vermogen/van_wie_berekent_u_de_bezittingen_en_schulden/bezittingen_en_schulden_minderjarige_kinderen
U hebt het hele jaar een fiscale partner
U en uw fiscale partner geven de totale waarde aan van de bezittingen en schulden van uw kinderen en de kinderen van uw fiscale partner. U of uw fiscale partner moet wel het ouderlijk gezag over deze kinderen hebben.

gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 22:16

Dus ik geef mijn kinderen geld wat van mij blijft. En omdat dat teveel was moet ik nu van mijn geld belasting betalen😁

Angela67

Angela67

09-01-2019 om 22:35

volgens mij

moet je pas actie ondernemen als ze 18 zijn.

Dus nú aangifte laten doen door kinderen vind ik vreemd en schiet je volgens mij niets mee op. De rekeningen vna de kinderen worden automatisch door de belastingdienst ingevuld bij onze aangifte en het gaat allemaal op de grote hoop.
stel ik stort 20 miljoen euro op een kindrekening - de belastingdienst kijkt alleen naar het saldo op een bepaald moment, niet of ik dat als moeder heb overgemaakt.
natuurlijk, als kindlief 18 wordt moet het wel vermogensbelasting gaan betalen over die 20 miljoen, maar hé, belasting betalen is voor het goede doel.

gr Angela

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 22:53

Nee, nu betalen is voordeliger

Als de spaarrekening op hun naam staat heb het al aan hun geschonken.
Dat is voordeliger dan op hun 18e een groot bedrag op hun rekening zetten.
Mijn dochter moet al een aantal jaar schenkbelasting betalen over het bedrag dat ze van haar oma krijgt op haar rekening.

Het vermogen dat op die rekening op haar naam staat valt voor de helft onder mijn vermogen en de andere helft onder haar vaders vermogen voor de inkomstenbelasting maar dat is iets anders als de schenkbelasting.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-01-2019 om 22:55

Ja maarrrr

Dit gaat niet over vermogensbelasting maar over wat wij op hun rekening hebben gezet. Geschonken hebben.

Ik bedenk me net ook dat dochter op de 29e nog 200 euro van haar vader op de rekening had gekregen. Dat was het kleingeld wat ze bij elkaar had geschooid aan de deuren met haar krantenwijk. Wij kunnen die losse euro’s wel gebruiken voor koffiegeld, collectegeld etc en met een gedeelte heb ik boodschappen gedaan. Ze had dit ook even kunnen gaan storten, maar dit was net zo makkelijk. Maar dat telt er nu dan ook bij.

Angela67

Angela67

09-01-2019 om 22:59

flavia

"Als de spaarrekening op hun naam staat heb het al aan hun geschonken.
Dat is voordeliger dan op hun 18e een groot bedrag op hun rekening zetten."

Ik vraag me dus praktisch gezien af wat ik verkeerd zou hebben gedaan en of ik nou gefraudeerd zou hebben.
Als ik 6000 euro zou storten per jaar op rekening van minderjarig kind en ik vertel dat niet aan de belastingdienst, wanneer komt er dan een 'rekening'?

ik snap dat als ik die 6000 euro stort als kind 19 is, dat het meerderjarig is. Maar ook dan: als kind in kwestie geen aangifte hoeft te doen vanuit inkomenssituatie, dan ben je dus bewust aan het frauderen als het kind op 19 jaar ook geen aangifte doet?

gr Angela

Angela67

Angela67

09-01-2019 om 23:11

hmm iets gevonden

dat misschien licht op de zaak werpt:

https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-beleggen/geld-schenken-aan-je-kind
*Sparen voor je (klein)kind op je eigen naam
Het is ook mogelijk om op je eigen naam te sparen voor je (klein)kind. Er zijn dan een paar zaken die je in gedachten moet houden:

Het kind heeft geen toegang tot de rekening.
Je moet ook dan het tegoed optellen bij je eigen vermogen in box 3. (...)
Als je het geld eenmaal overmaakt aan het kind moet je opletten of het bedrag de vrijstellingsgrenzen niet overschrijdt. Anders betaal je schenkingsbelasting.

*Sparen op naam van je kind
Ouders die een spaarrekening openen op naam van hun minderjarige kind en daar geld op storten, moeten het opgebouwde vermogen in de aangifte inkomstenbelasting optellen bij hun eigen vermogen in box 3. Ook het geld dat gestort wordt door grootouders is belast in box 3 bij de ouders.

------------

Wat mij opvalt is dat in het tweede stukje (sparen op naam van je kind) nergens gepraat wordt over schenkingsbelasting. Gaat de belastingdienst dan op 18 jarige leeftijd kijken waar het geld vandaan komt dat dan op de rekening staat, de rekening die dan van het kind is?

gr Angela

Lydia

Lydia

09-01-2019 om 23:36

Ik zou helemaal niets doen

Mijn kind heeft op zijn kindspaarrekening al ons spaargeld gehad. Dat was de rekening waar de hoogste rente op zat. Dat was ruim meer dan een schenking per jaar.
Dat geld is er ook weer afgehaald omdat het renteverschil niet meer bestond.
Hier hebben we nooit iets van gehoord.
Ik zou het bedrag niet noemen als schenking bij de belastingaangifte.

Hierbij ga ik wel uit van 18-minners bij de kinderen.
Boven de 18 moet je duidelijk maken wat je overmaakt.
Levensonderhoud is geen schenking. 6.000 euro als cadeau wel.

Angela67

Angela67

09-01-2019 om 23:40

lydia

inderdaad, ik zou zelf ook niets doen (vooral omdat het niet in me op zou komen dat te doen, hoewel ik een hele nette belastingbetaler ben en nooit op zoek naar voordeeltjes).
Maar ik vraag me echt af wie dit wel weet en ook netjes doet?
Ik kan me ook niet herinneren van al die jaren aangiftes invullen dat de belastingdient vraagt: hebt u dit jaar meer dan het schenkingsbelastingevrije-bedrag op de rekening van uw minderjarige kind gezet?
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2019 om 00:50

Volgens mij komt die vraag ook niet

Het is misschien een maas in de wet, maar zover ik weet geldt die schenkingsbelasting regel niet bij minderjarige kinderen. Wij hebben dat uitgezocht voor mijn moeder. Geld blijft dan in vermogen van de ouders.

Ik zou dus ook even niets doen.

De meerderjarige kindere moeten wel aangifte doen van de schenking. Maar het is een dunne lijn. Je mag ze zolang ze studeren wel belastingvrij geld voorlevensonderhoud geven, dus waar ligt de grens?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-01-2019 om 07:30

Tja

Wat gebeurt er als ik nu niets doe? Krijg ik dan na jaren ineens een boete ofzo?

Emmawee

Emmawee

10-01-2019 om 08:30

Bonnetjes

Ik weet niet wat je kinderen er van hebben gekocht, maar bewaar die bonnen goed. Mochten er fiscale hanen gaan kraaien (wat ik niet verwacht) dan kun jij aantonen dat je geen geld hebt geschonken, maar dat je ze zelf de aanschaf wilde laten betalen. Dat hoort dan gewoon bij het levensonderhoud.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-01-2019 om 08:41

Hmmmmm

Ik vraag me af of luxe electronica onder levensonderhoud valt

Maar ik denk dat ik het maar even laat gaan idd. Het was maar eenmalig, dit is niet iets wat jaarlijks gaat gebeuren.

Je hoeft niks te doen

Deze tekst “Schenken aan kinderen - Minderjarig
In de meeste gevallen betaalt de ontvanger dus de schenkbelasting. Bij schenkingen aan minderjarige kinderen betalen de ouders echter schenkbelasting. Dit komt omdat minderjarige kinderen geen belastingaangiften hoeven doen. Het geld op hun spaarrekening valt immers onder het eigen vermogen van de ouders. Dat is ook de reden dat de ouders schenkbelasting betalen wanneer zij aan hun minderjarig kind geld schenken.”
Slaat op schenkingen van anderen aan de kinderen. Daarover betalen de ouders belasting want het hoort belastingtechnisch tot het vermogen van de ouders.
Over “ schenkingen” van ouders aan hun minderjarige kinderen wordt niks betaald want het is helemaal geen schenking. Dat geld blijft van de ouders, het staat alleen maar op een andere rekening.

Doe niks en zoek uit hoe het werkt als ze 18 worden en hun rekening dan een saldo heeft die het schenken overstijgt. Je kunt je dan voorbereiden op dat moment, mogelijk door dat saldo in delen toegankelijk te maken.

Lise

Lise

10-01-2019 om 09:10

Miriam

Huh?

Jij zegt: "Over “ schenkingen” van ouders aan hun minderjarige kinderen wordt niks betaald want het is helemaal geen schenking. Dat geld blijft van de ouders, het staat alleen maar op een andere rekening."

Dat is raar.
Iets naar boven citeer je nl:

"Dat is ook de reden dat de ouders schenkbelasting betalen wanneer zij aan hun minderjarig kind geld schenken."

"zij" zijn dus de ouders.
Dus WEL schenkbelasting betalen voor je kinderen.

Flavia

Flavia

10-01-2019 om 09:37

schenkbelasting

De kinderen betalen schenkbelasting alleen omdat ze nog geen 18 zijn wordt er verwacht dat dit door de ouders afgedragen wordt als onderdeel van hun combinatie van belastingaangiften.
Zodra je het op een rekening op hun naam zet is het een formele schenking die boven het vrijstellingsbedrag aangifte plichtig is ook als het onder de 18 is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.