Relaties Relaties

Relaties

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2019 om 11:09

Bezoek aan ouders


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-01-2019 om 23:22

Fijn Kaaskopje

En dat zaken anders inschatten is menselijk. Dat hadden mijn zus en ik ook.
Daarom is het belangrijk dat je je eigen beeld vormt, en niet afgaat op het beeld van je zus.

Zo te horen zijn het fijne waardevolle dagen geweest. Fijn dat je in juni weer kunt gaan!

Fijn!

Na vele jaren deze hereniging met je ouders, mooi om te lezen!

sw4

sw4

17-01-2019 om 14:04

beter voordoen

Kaaskopje, het kan zijn dat je ouders zich tegenover jou en zus 2 beter voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Dit heeft mijn moeder tot haar dood toe gedaan. Bij mijn oudste zus liet ze zich zien zoals ze werkelijk was. Liet ze pijn zien, of verdriet. Tegenover ons was dit veel minder. In de laatste weken kregen wij ook eindelijk het ware gezicht te zien, maar we zagen ook dat ze zich ontzettend groot hield als er 'visite' was (als 'visite' werden dan ook mijn broers, schoonzussen, tantes en het verzorgend personeel gezien). Mensen die allemaal heel dicht bij haar stonden, maar die haar zwakheid niet mochten zien.
Waarom ik dit zeg? Niet om je te ontmoedigen of om je een slechter beeld van je ouders en hun gezondheid te laten krijgen. Maar mijn zus was wel degene die precies wist wanneer er een dokter geraadpleegd moest worden. Wij dachten dan wel dat we het nog even konden aanzien, omdat moeder zich dus bij ons veel beter voordeed. Dit was voor mijn oudste zus ook niet altijd even makkelijk, omdat zij dan als de zwartkijker werd bestempeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2019 om 14:52

Nee, dat is niet aan de orde

Ik weet bijna zeker dat ze geen onderscheid maken tussen mij, zus 1 en zus 2. Zus 1 lijkt ook amper te durven aanmoedigen om iets te doen. Ze schiet wel heel erg makkelijk in de zorgrol, dat is hoe ik het na erover nagedacht te hebben, wel hoe ik dat inderdaad moet zien. Niet dat ze gaat verzorgen, maar beroepsdeformatie, zeg maar. Mijn ouders hebben ook hele directe dingen gezegd over onze karakters, dus daar maak ik ook uit op dat ze heel openhartig waren. We zijn ook meer dan zus 1 heeft gedaan, buiten hun eigen patroon met ze op pad geweest en dat maakte de tong van mijn vader vooral erg los.

Goed houden

Ik snap wel waar sw4 voor wilt waarschuwen. Hier een moeder die ons allen zand in de ogen strooide. Pas toen mijn vader in een ziekenhuis belandde, maakte ze de opmerking:’Hij komt toch niet huis meer, hè?’ Hij bleek achter de voordeur een stuk minder aardig terwijl zij het mogelijk maakte dat ze nog in een oude huis konden wonen.
Nu waren ze allebei ca 85plus en ze heeft jaren voor een dementerende man gezorgd. Zijn verhuizing naar verpleegtehuis was als een bevrijding voor haar.
De vader van Kaaskopje is ook niet de allergemakkelijkste; de situatie met haar moeder kan alle kanten op. Hier wist mijn moeder niet meer hoe de wasmachine werkte, ze werd bang voor elektronica. Ze waste al een paar jaar op de hand want er was toch niemand die het in de gaten had.
Het gevaar zit niet in wat ze zegt, maar in wat ze doet. Een leeftijd van 89 jaar oud is best een kwetsbare leeftijd.
Is er geen verzorghuis in Spanje,waar ze beiden kunnen wonen?

Alison

Alison

17-01-2019 om 17:55

Fijn

Wat fijn en wat een opluchting dat het allemaal goed ging en dat je er wat aan hebt gehad. Ben zo blij voor je
Nu maar hopen dat er niks tussendoor gebeurt en dat je snel weer kunt gaan

Verpleeghuis voor Nederlanders

In het artikel een positieve ervaring van een Nederlander, meneer Kissing, die verlamd is en door Nederlands sprekende mensen verzorgd wordt. Zijn vrouw woont in een aanliggend appartementcomplex.
Dat er huizen zijn waar de Nederlandse taal gesproken wordt, zou ook heel fijn voor de ouders van Kaaskopje zijn.

https://www.trouw.nl/home/honderd-worden-aan-de-costa-kan-straks-niet-meer~a5a1abe6/

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-01-2019 om 20:48

Meerdere

Er zijn er meerdere in die regio. Erg goed, maar ook heel erg duur.
Voor mijn vader zijn we alvast aan het sparen, zodat hij zodra het thuis niet meer gaat daar rustig onder dak kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2019 om 10:23

Geen optie

De optie vader verpleeghuis en moeder erbij of ernaast is niet aan de orde. Mijn moeder vindt het nog veel te fijn in hun eigen huis. Ze betalen niets meer aan hypotheek, dus erg goedkoop om zo te wonen en ze vindt het gewoon fijn daar, ondanks dat alles eromheen eigenlijk steeds kaler en stiller wordt. Er gaan mensen weg en dan staan de huizen leeg, omdat de verkoop niet vlot. (Ik zag bij een makelaar dat het inderdaad iedereen zo vergaat daar. Het ene huis na het andere stond met een verlaagde prijs in de etalage.) Ze heeft nu kennelijk (zowaar!) contact met een vrouw waarmee ze een interesse deelt en dat lijkt (zowaar) tot iets op te bloeien. Ik vrees dat dat alleen de kans krijgt als mijn vader niet meer terugkomt, maar aangezien het die kant toch echt wel op lijkt te gaan... wie weet. Het zou fijn zijn. Ik vind het nu sowieso een geruststellend idee dat we alle drie contact met haar kunnen hebben en zo de sociale controle op kunnen voeren. Waarbij wij niet steeds afhankelijk zijn van zus 1 en hoe zij het een en ander interpreteert.

Ik heb inmiddels ook wat meer informatie over hoe het tussen een zus en mijn moeder zit (een tante bedoel ik nu) en dan heb ik toch ook wel begrip voor dat mijn moeder er niet voor openstaat om bij haar in te trekken als het ooit zover zou moeten komen. Tante heeft iets gezegd, waar ik ook boos over geworden zou zijn. En dan is het maar net hoe dat weer gladgestreken kan worden. Aangezien het over het geloof gaat, zie ik dat niet gebeuren. Dat was ook zo'n verbijsterende verrassing. Ze zijn na lang denken totaal van het geloof gevallen, vanuit een zeer streng gereformeerde achtergrond. Omdat ik zelf ook zo'n soort traject heb doorgemaakt, hadden we een stukje gesprek over wat we ontdekt hadden, met van zijn kant verbazing dat ik die kennis ook had. Hij uit stapels boeken, ik van internet. Dat soort onderwerpen gaat mijn vader nog goed af. Tot de deur weer op slot gaat en hij strandt in het nadenken.

Vroeger waren dit soort gesprekken ook al wel enigszins mogelijk, maar die werden overschaduwd of regelrecht verpest door al het andere onaangename waar mijn vader in verviel, zo kun je het wel samenvatten denk ik. Door hoe mijn vader nu is, is hij zachter geworden. Hij zegt wel dingen waarover ik nog steeds mijn hoofd schud, van vroeger dus, maar het heeft totaal geen zin meer om die koeien uit de sloot te halen. Laat maar lekker in die sloot.

Ik merk aan mijn vriendin (of ik dénk dat te merken) dat het haar allemaal te snel gaat. Zo ga ik de deur uit met 'nou dat wordt me wat!' en zo kom ik thuis met 'het was geweldig'. Ik moet haar nog in het echt zien en dan eens kijken hoe haar houding echt is, maar ze lijkt wat terughoudend. Dat is ook wel begrijpelijk. Ze heeft het vanaf dat ik 14 was allemaal meegemaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2019 om 10:28

Oh ja en als moeder ooit weg moet

is onze indruk dat er wel een spaarpot is, waarmee haar kosten in eerste instantie gedekt kunnen worden, maar hoe vol die spaarpot dan nog is, hangt wel af van de situatie van mijn vader vrees ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2019 om 09:48

Oh jee.. weer in het ziekenhuis

Ik kreeg net bericht dat mijn vader weer met longontsteking opgenomen is. Ik voel me nu meteen alweer schuldig, maar of dat terecht is, mag ik me afvragen. We zijn met hem naar de zee geweest. beetje fris af en toe... Maar hij genóót. Hij bedankte ons meermalen toen we daar waren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-01-2019 om 09:56

Kaaskopje

Voel je nu niet schuldig. Longontsteking krijg je niet van wat kou, maar van een bacterie of een virus.

Wel rot dat hij nu weer ziek is. Sterkte.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2019 om 10:04

Aagje

Ja dat idiote schuldmechanisme ook...

Ik ben ook nog steeds erg blij dat we geweest zijn, het zou zomaar de laatste keer geweest kunnen zijn wat hem betreft.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-01-2019 om 19:34

Rotgevoel is dat

Ziek worden komt niet van net wat te koud,,, maar we zijn zo gewend te praten over ' kou vatten'. Houd vooral vast dat je vader er erg van heeft genoten !! Het is zo fijn dat jullie konden gaan ! Goede keus genaakt !

Ik ging drie jaar terug bij eigenlijk wat te koude wind met mijn moeder in de rolstoel naar de net bloeiende voorjaarsbollen kijken. Prachtig. Een paar dagen later kreeg ze ( opnieuw) longontsteking. Ze is overleden en ook ik heb toen gedacht - waren we maar niet gaan wandelen... Maar ze vond het altijd zo fijn, naar buiten !!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2019 om 20:04

Wilgenkatje

Ja, ik heb ook besloten dat ik niet zo moet denken. Het huis neemt zelf soms ook bewoners mee naar de boulevard, dus het is ook niet zo dat we hem tegen de voorschriften in mee hebben genomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2019 om 01:40

Dendy

Ik weet niet of mijn moeder er gebruik van zou willen maken, maar zouden er mogelijkheden zijn om iemand in te schakelen die gesprekken in het Spaans kan voeren? We hebben de indruk dat mijn moeder zich geen raad weet met de situatie zoals die nu is. Ze laat zich koeioneren door een boze vader, die steeds verder afglijdt in verwardheid. Hij wil uit het ziekenhuis weg, in zijn buurt bellen... ophangen! Teruggaan naar het verpleeghuis wil hij niet. Andere ideeën opperen.. moeder van de leg, want ze weet dat vader dat niet wil... Verhuizen... uitgesloten. En ondertussen is ze zelf ook gewoon een oud mens die de uitputting nabij moet zijn.

Maar over dat Spaans: mijn indruk is, dat het al heel erg zou schelen als er eens een fatsoenlijk gesprek gevoerd zou kunnen worden met een arts en de verpleging. Het zou haar erg helpen, denk ik, als ze in begrijpelijke taal van een arts zou horen hoe de situatie is. Hopelijk dat zo'n arts dan ook uitspreekt dat het geen goede zaak is om hem nog naar huis te halen, maar het belangrijkste is dat zo'n gesprek hoog nodig is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2019 om 07:33

Kaaskopje

Dat zou dan iemand van een thuiszorgorganisatie kunnen zijn. anneke.es is nederlandstalig

Kennen ze helemaal niemand daar die goed spaans spreekt?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2019 om 08:54

Dendy

Ik durf niets over buitenlanders in Nederlanders te zeggen met de ouders die ik heb .

Mijn moeder schijnt wel op een cursus gezeten te hebben en doet haar best met de woorden die ze kent. Dat is niet veel, maar ze probeert het in ieder geval. Het is te weinig voor een goed gesprek over serieuze zaken als een medisch verhaal.

In hun woonplaats is ook een "Residence" waar men ingesteld is op Nederlandse bewoners, maar het ziekenhuis waar hij nu ligt, is in Torrevieja. Ik stel me zo voor dat medewerkers van zo'n huis niet overal naar toe gaan voor iemand die niet bij ze woont.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2019 om 08:55

Nederlanders

Nederland moest dat zijn en dan bedoel ik dus als het over mensen gaat die na zoveel jaar nog steeds gebrekkig Nederlands praten. Ik vind er wel degelijk iets van hoor, ook van hoe mijn ouders dat hebben gedaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2019 om 09:34

Kaaskopje

Deze residences leven van de nederlandse (en andere) niet-spaanse pensionados. Zoals ik al schreef, je ouders zijn zeker niet de enige. Voor elke service moet je betalen, maar ze bieden het vaak wel aan.

Spreekt je moeder wel engels? Er zijn in dat gebied veel engelse dames die op dit gebied hun diensten aanbieden. Onze “engelse” rijdt de hele buurt door met en voor mijn vader. Gaat ook met hem naar de dokter.
Spaanse artsen spreken slecht engels. Mijn vader spreekt/sprak goed spaans, maar nu hij ouder wordt lijkt hem dat toch wat minder goed af te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2019 om 10:06

Dendy

Mijn moeder is eigenwijs, maar ik kan proberen of ze dit soort hulp wil aannemen. Wil je mij mailen naar [email protected]?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2019 om 10:12

Kaaskopje

Je hebt mail

Kaaskopje

Kaaskopje

11-03-2019 om 11:19

En toen was het zo ver

Mijn vader is vanmorgen om 9 uur overleden. Als het goed is gaan we morgen weer die kant op.

Hangkous

Hangkous

11-03-2019 om 11:26

Kaaskopje

Gecondoleerd, sterkte de komende tijd.

Pennestreek

Pennestreek

11-03-2019 om 11:29

Ach

Gecondoleerd Kaaskopje. En toch, wat fijn dat jullie nog bij hem langs zijn geweest en dat dat zo'n positief bezoek was. Dat maakt het nu toch wel heen anders denk ik.
Sterkte de komende tijd, ook voor je moeder natuurlijk. Ik hoop dat jullie een passende oplossing vinden, waarbij zowel zij als jij en je zussen zich prettig voelen.

Flavia

Flavia

11-03-2019 om 11:29

gecondoleerd

Ik wilde hetzelfde typen als Pennestreek.

Sterkte voor jullie allemaal.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

11-03-2019 om 11:47

Kaaskopje

Gecondoleerd en veel sterkte voor jullie.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-03-2019 om 11:49

veel sterkte Kaaskopje

Was je erop voorbereid? Je wist dat het niet goed ging, maar hoe snel zoiets dan verloopt, is vaak niet in te schatten.

En nu dus binnenkort weer op reis. Alle goeds gewenst met elkaar. Dat het een goed afscheid mag zijn.

Doenja

Doenja

11-03-2019 om 11:50

Sterkte

Hoe moeilijk moet dit zijn en ook hoe fijn was het dat je toch nog bij hem bent geweest. Heel veel sterkte en ook met je moeder die er nu helemaal alleen voor komt te staan. Ook veel sterkte en wijsheid daarmee gewenst.

Martje

Martje

11-03-2019 om 11:50

Kaaskopje

Heel veel sterkte voor jullie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.