Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Zomer

Zomer

15-02-2019 om 09:15

@nnemoon en Tango

@nnemoon, ik bedoelde meer dat je met kader naar MBO 3 kan. Maar inderdaad, je zoon moet zich er prettig bij voelen. Het is al fijn dat hij een beetje weet welke richting hij wil. Dat is hier nog niet aan de orde. Dochter heeft nog geen idee. Maar zijn jullie er al definitief uit?

Tango, pittig voor je dochter. Is inderdaad een hele omschakeling. Oja dat ze een primitief verblijf hebben geloof ik meteen. Dat is meestal zo. Waarschijnlijk gaat ze er heel veel van leren. Enerzijds te dealen met wat er is en anderzijds ook haar grenzen aangeven. Er zit wel een grens aan onderkomen vind ik.

Fijn dat die docente even belde maar toch blijf ik het wat raar vinden. Nog niet eerder meegemaakt. Nee, maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee om kan gaan. Beetje creatief denken. Alsof je zoon dit voor de lol heeft. Dat stukje empathie mis ik een beetje vanuit school.

Dochter is toe aan vakantie. Was gisterenavond verkouden, warm. Vandaag maar 2 uurtje en ze is ook gewoon gegaan. Komende week lekker bijkomen. We hebben geen plannen. Misschien even shoppen en bios of iets dergelijks. Ik ben een extra dag vrij. Dochter heeft verder ook geen behoefte om iets te ondernemen. Misschien gaat ze nog wat doen met vriendinnen. Het wordt mooi zacht weer dus dat is wel lekker. Met de honden wandelen van familie die dichtbij wonen vindt dochter ook altijd leuk! We gaan het zien!

Triva

Triva

15-02-2019 om 09:21

Tango

Mijn zoon is ook zeer allergisch maar als hij weet dat hij de volgende dag in een huis met een kat moet werken dan neemt hij de avond ervoor gewoon een cetirizinetabletje van de Lidl in en dan gaat het prima. Wat doet jouw zoon want ik ben het er wel mee eens dat je in 2019, als je weet dat je de volgende dag in allergische omstandigheden moet leven, er echt wel voldoende medicatie is om dat aan te pakken. Ik ben er geen voorstander van om elke dag spul te slikken maar dat hoeft ook niet omdat je zoon niet elke dag die les heeft. Vraag anders de huisarts er naar.

Tango

Tango

15-02-2019 om 20:24

Triva

Ja, ik zou willen dat dit bij zoon ook zo werkte. We hebben al diverse allergie-medicatie geprobeerd en voor het dagelijks leven werkt wat hij nu heeft goed (hij heeft ook huismijtallergie en hooikoorts) behalve op de heftigste hooikoortsdagen. Een extra pilletje innemen voor de les dierverzorging helpt helaas niet voldoende. Hij krijgt toch echt nog last. Geen idee of de huisarts nog een oplossing heeft. Gaan we ook zeker nog naar kijken als deze opzet (buiten het lokaal) niet gaat werken.

@nnemoon

@nnemoon

20-02-2019 om 13:36

Rare week

Zoon heeft deze week maar een rare week. Hij was maandag en dinsdag ziek, hoofdpijn en overgeven. Vandaag alleen maar vanmorgen naar school geweest omdat er vanmiddag een open middag is. Morgen weer alleen een morgen naar school en 's middags gaan de leerlingen van klas 2 zelf naar de open dagen van de MBO's hier in de buurt. Hij kon zich inschrijven op vier verschillende lokaties en kon kiezen uit zorg & welzijn, Cios, groen, maritiem en uniformberoepen. Als 1e keuze had hij maritiem en als 2e keuze uniformberoepen. Hij is ingedeeld voor de uniformberoepen. Vrijdag nog een normale dag.

Vorige week een e-mail gestuurd aan mentor omdat zoon terug wil naar basis. Een aardige mail terug gekregen. School neemt geen overhaaste beslissingen en zoon moet gewoon in de schakelklas blijven. Zijn voorkeur wordt wel besproken met de lesgevende docenten en eventueel wordt het advies in mei aangepast. Ze willen dat hij er nog eens rustig over nadenkt en pas aan het eind van het jaar een beslissing neemt. Uit de mail las ik ook dat ze het zonde zouden vinden omdat hij met deze cijfers gewoon over kan naar de derde.

Nog eens een goed gesprek gehad met zoon. Hij vindt dat hij op zijn tenen loopt en eigenlijk altijd aan het leren is. Ik heb daar over nagedacht en hij heeft wel gelijk. Als hij vier toetsen in één week heeft begonnen we in het weekend daar alvast aan daardoor kreeg hij het gevoel dat hij nooit geen vrij weekend meer heeft. We hebben ons systeem nu aangepast. Door de weeks gaan we er goed tegen aan en in het weekend doen we niks. Afgelopen weekend is hij lekker de hele dag met twee vrienden wezen moutain biken, hopelijk krijgt hij nu meer rust.

Tango, wat akelig als je zoon zo'n last heeft van zijn allergie. Hoe is het trouwens nog gegaan op school?

Tango

Tango

20-02-2019 om 22:12

@nnemoon en Zomer

@nnemoon, wat snel al dat ze gaan kijken naar MBO-opleidingen. Hier doen ze dat geloof ik pas in de derde klas.
Ik begrijp jouw zoon wel hoor, dat hij zegt dat hij altijd aan het leren is. En goed dat jullie dat nu hebben aangepast. Lukt dat wel met alleen doordeweeks leren?

Zomer, geniet jouw dochter lekker van haar vakantie? Het is wel heerlijk weer in ieder geval. Wij kijken ook erg uit naar de vakantie. We gaan het eerste weekend lekker weg naar Zeeland om dochter op te zoeken.

Het gaat hier momenteel redelijk met zoon. Met moeite komt hij de laatste week voor de vakantie door. Gelukkig nog maar 1 (lange) dag en vrijdag is hij al vrij.
Morgen heeft hij ook weer Dier en hij zag daar vandaag al tegenop. Hopelijk gaat het met de afspraken met de docente een beetje lukken en ik heb hem gezegd dat hij de les uit mag gaan als het niet gaat, wel even tegen de docente zeggen natuurlijk.
Gelukkig maar 1 toets deze week, wiskunde. Ik heb er niets voor gedaan samen met zoon. Zondag begonnen we ermee, maar toen was zoon zo tegendraads: ik legde niet goed uit etc. Gelukkig stonden er daarna 3 vrienden voor de deur en kon hij even lekker buiten gaan voetballen. Deze week had hij nog 2 keer wiskunde en vandaag meldde hij dat hij alles begreep. Dan leren we ook niet meer. Wiskunde kan hij ook prima zelf doen, hij is hier best goed in. Zal dus best lukken morgen met die toets.

@nnemoon

@nnemoon

21-02-2019 om 13:20

Zomer en Tango

Zomer, is je dochter lekker aan het genieten van haar vakantie?

Tango, wat knap dat je zoon zich zelf heeft voorbereid op zijn toets wiskunde. Waar ging het hoofdstuk over? Hopelijk is het vandaag ook goed gegaan bij dier.

Tango, bij zoon gaan ze in de 2e naar de open dagen op het MBO omdat het dan misschien makkelijker wordt om aan het eind van de tweede een bepaalde richting te kiezen. Zoon heeft in de eerste de richting techniek gevolgd maar zou hij nu heel erg gaan twijfelen dan kan hij aan het eind van het jaar nog wijzigen en dat kan in de derde niet meer.

Tango

Tango

21-02-2019 om 21:35

Wiskunde

Volgens zoon was wiskunde goed gegaan. Het hoofdstuk ging over oppervlakte berekenen.

Vanmorgen gaf zoon zelf aan dat hij toch echt niet naar dier wilde. Ook niet even, ook niet met de afspraken die ik met de docent gemaakt heb. Hij ging zich ziek melden. Vanmiddag belde hij me dus toen hij bij de conciërge stond. Ze moeten altijd een ouder bellen om te melden dat ze ziek naar huis komen. Ik heb hem maar laten gaan. Ik ga nu maar de mentor en de docent mailen dat zij afspraken met zoon moeten gaan maken, in plaats van met mij. Want zo werkt het dus niet. Nu eerst maar vakantie vieren. Zijn we hard aan toe.

@nnemoon

@nnemoon

22-02-2019 om 16:24

Tango

Tango, wat akelig dat je zoon echt niet naar dier wilde. Goed dat je het bij de mentor en docent hebt neergelegd. Een fijne weekend in Zeeland, leuk dat jullie gaan kijken bij jullie dochter d'r stage plek en een fijne voorjaarsvakantie voor je zoon.

Hier nog een week te gaan met drie toetsen op het programma. Wiskunde, economie en Engels. Eigenlijk moet hij ook nog een toets voor aardrijkskunde inhalen in verband met ziekte.

Gisteren viel het op me hoe slecht zoon zijn spelling is. Hij schrijft woorden als me fiets, onbijt, tempratuur enz. Hij schrijft precies zoals hij het uitspreekt. Misschien een vorm van dyslexie?

Docent vroeg gisteren aan zoon wat je hebt als je naast je schoenen loopt. Zoon antwoordt zonder blikken of blozen vieze sokken. Het kwam niet in hem op dat het om uitdrukkingen ging.

@nnemoon

@nnemoon

22-02-2019 om 16:27

Nederlands

Zijn slechte spelling viel natuurlijk niet op me, maar het viel me op!

Zomer

Zomer

24-02-2019 om 21:06

@nnemoon en Tango

@nnemoon, hoe gingen de toetsen deze week? Dat van alleen doordeweeks en in het weekend niks dedeb we altijd op de basisschool en dat op dochter haar verzoek. Die vond het altijd heel fijn om in het weekend niks te doen terwijl ik denk, een hele dag vrij en dan 10 tot 20 min iets doen is toch heerlijk relaxed. Ik ga hier ook even weer over nadenken en met dochter bespreken. Het zal vast niet altijd goed uitkomen maar ik weet wel dat het heel goed bij dochter past. Kijken in hoeverre het haalbaar is. Fijn dat school alle vertrouwen in zoon heeft dat hij Kader makkelijk aan kan! Dat doet hij natuurlijk helemaal zelf maar zeker ook fijn dat de leraren het ook zien. Ik vind het wel een goed advies van school om nu nog geen definitieve beslissing te nemen. Je zoon moet nog even een weekje knallen en dan ook lekker vakantie voor hem!!!!! Hebben jullie nog plannen?

Tango, jullie hebben het wel getroffen met het weer! Vooral vandaag was het heerlijk! Heeft je dochter het naar haar zin? Ik ben heel benieuwd hoe het was. Nu kan je zoon ook lekker bijkomen komende week!!!!! Even geen gezeur met die dierverzorging. Ik snap je zoon wel. Hij voelt feilloos aan dat die leerkracht niet echt inlevend is. Dan is het lastig om daar als kind tegenop te boksen. Mijn dochter kan zich dan heel moeilijk daar over heen zetten. Had Ik vroeger ook wel. Zit een beetje in het DNA Wat goed dat hij zelf wiskunde heeft geleerd. Ik duim voor een goed cijfer!

Hier heeft dochter genoten met hoofdletters haha. Ze zei, ik ga niks doen en alleen maar uitrusten. Nou dat heeft ze gedaan. Veel geslapen, veel Netflix gekeken en FaceTimen met vriendinnen. Ik had nog wel dingen voorgesteld maar ze wilde niet. Voelde zich het eerste weekend ook niet echt fit en blijkbaar had ze gewoon ook echt even rust nodig. Ik zag vrijdag een proefwerk wiskunde staan. Daar gaan we morgen mee aan de slag. Verder moet ze nog iets van Nederlands doen en volgende week maandag een so van bio. Oudste heeft op dit moment een aantal vriendinnen hier in huis en ze spelen allerlei spelletjes. Het leuke is dat jongste ook mee mag doen en dat vindt ze superleuk! Dus een leuke afsluiter van een chille week .

Tango

Tango

28-02-2019 om 22:16

Dyslexie

@nnemoon, het zou heel goed dyslexie kunnen zijn hoor. Is dat nooit bekeken bij jouw zoon? Mijn zoon zou dit soort woorden ook zo schrijven. Hij schrijft bijv. ook vaak mogen i.p.v. morgen. En dat van die uitdrukkingen is ook heel herkenbaar
Nog 1 dagje en dan heeft jouw zoon ook vakantie. Of is hij morgen al vrij? Hebben jullie nog plannen?
Zomer, leuk is dat hè als ze dan mee mogen doen met de vrienden van oudste. Dat gebeurt hier soms ook als dochter vrienden op bezoek heeft. Zij heeft vaak zowel jongens als meisjes op bezoek en zoon mag dan soms mee darten of gamen met de jongens. Vindt hij ook geweldig. Dat mist hij nu ook wel een beetje nu oudste weg is.

We hebben inderdaad een heerlijk weekend gehad in Zeeland! Prachtig weer, elke dag op het strand gelopen. En verder gewoon een beetje op het park gebleven. Gekeken bij de animatie natuurlijk. Was heel leuk om dochter aan het werk te zien. Ze doet het erg leuk. Maar het is behoorlijk pittig voor haar. En verder nog getennist en een keer uit eten geweest. En de laatste avond nog met mijn moeder en zus naar de sauna. Heerlijk allemaal.
Dochter ging maandag met ons mee naar huis en moest dinsdag weer terug. Ze kon gelukkig met de ouders van haar vriendin meerijden die daarna naar huis ging. Ze was dus 1 nachtje thuis en ik moet zeggen ik vond het afscheid nemen nu nog lastiger dan de eerste keer. Ook omdat we haar nu echt een tijd niet zien. Ze heeft pas eind van de maand weer een paar dagen vrij zodat ze naar huis kan.

Zoon komt de vakantie door met hangen, af en toe met vrienden afspreken en morgen gaan we samen nog iets doen. Ik moet nog iets bedenken, maar wordt iets met een boswandeling en ergens een pannenkoek eten denk ik.

Triva

Triva

01-03-2019 om 11:24

voortgang hier

Toch best wel even een zware tijd gehad...

Zoon doet het meer dan prima op zijn leerwerkbedrijf, heeft zijn rijbewijs gehaald en hoopt dat als hij zijn MBO2 heeft en 18 is hij zijn eigen bus krijgt en zelf naar klussen mag. Degene met wie hij meeloopt heeft datzelfde traject doorlopen en doet nu geen IW meer maar werkt 5 dagen per week en doet MBO3 als avondschool.

De problemen liggen in de theorie. Die was zo ontzettend moeilijk dat mijn oudste (toch cumlaude havo Natuurkunde) ons niet kon helpen. Ik heb moeite gedaan om te achterhalen of dit wel MBO2 stof is en dat bleek toch zo te zijn ook is het VWO examenstof en eigenlijk nog wel een tikje verder volgens mij.

Omdat ik mijn zoon al help sinds groep 5 heb ik ook dit jaar ingezet om hem te helpen vanwege de dyslexie, ik ging er van uit dat MBO2 elektro ook voor mij te doen was als ik maar vanaf dag 1 mee deed in de hoop dat het zo eenvoudig was dat zoon het zelf kon overnemen omdat dit nu eenmaal geen geschiedenis is maar iets wat hij graag wil doen.

Dat bleek toch tegen te vallen....

Lang verhaal kort. Ik ben de afgelopen weken weer vanaf het begin begonnen. Op het VMBO keek ik vaak vooraf even door waar het over ging en dan kon ik het hem wel uitleggen waar nodig. Die methode lukte hier niet. Ik ben dus mijn eigen uittreksel gaan maken, weer van vooraf aan begonnen en met hangen en wurgen ben ik er weer. Zoon haalt nu zesjes gemiddeld (dus ook hoger en lager) en gezien zijn dyslexie ben ik daar wel tevreden over maar niet blij. Hij geeft aan dat dit voor zijn klasgenoten veel te veel is en dat die natuurlijk niet thuis geholpen worden. Ik heb het compensatiesysteem wel door en hij liep goed voor op de klas (nu staat hij dus even stil) en hij gaat het ook best wel halen maar het valt toch tegen.

Zijn begeleider zegt dat de stap vmbo-mbo2 hier in echt heel groot is en de stap mbo2-3 heel klein. Als je mavo hebt gedaan begin je ook bij mbo2 (anders zou ik echt niet zien hoe ze dit kunnen begrijpen). Ik heb er dus weer een beetje vertrouwen in maar het heeft wel enorm veel frustratie gekost.

De gesprekken met zoon zijn er wel op vooruit gegaan, volwassener ook, heel fijn om te merken. Hij begrijpt nu ook dat ik veel te veel doe als ouder maar hij is er blij mee en gezien onze lange samenwerking pikt hij het ook maar het was niet wat ik gedachten had vorig jaar. Ik kan me voorstellen dat het onderdeel installatiewerk een stuk eenvoudiger is maar mijn zoon moet om bedrading aan te kunnen leggen in huizen en schakelaars en gaten te frezen de gekste berekeningen kunnen maken met Uv Uk Riv Etot Itot met ook de grootste formules in omgekeerde volgorde en nog veel en veel meer.

@nnemoon

@nnemoon

02-03-2019 om 17:16

Vakantie

Zoon heeft nu ook eindelijk vakantie. Hij moest vrijdag nog tot tien over vier naar school. Daarna had hij een sollicitatiegesprek voor zijn eerste baantje als vakkenvuller. Het was een leuk gesprek en hij mag vrijdag voor een tweede gesprek. Hij is nog 14 jaar maar dat was geen probleem.
Volgende week nog geen echte plannen alleen absoluut niets doen voor school. 😉

Tango, zoon is op de basisschool en in de brugklas gescreend op dyslexie. Woorden schrijven was twijfelachtig maar omdat hij zo goed kan lezen zagen ze geen problemen.

Tango, wat leuk dat jullie zijn wezen kijken bij jullie dochter. Vindt ze de studie leuk die ze volgt?

Zoon kreeg hier van de week nog een uitnodiging van de ortho voor zijn laatste controle. Zijn beugel is er dan precies een jaar uit. Als ortho en zoon allebei tevreden zijn is dit het einde.

@nnemoon

@nnemoon

02-03-2019 om 17:27

Triva

Ik vind het heel erg knap wat je zoon doet. Wat je beschrijft zie ik helemaal voor me. Ik neem mijn petje voor je af., wat knap dat je alles herhaalt hebt en uittreksels hebt gemaakt alleen maar om je zoon te kunnen helpen. Wat fijn dat jij er voor hem bent en hem helpt de stof te begrijpen. Ik wil mijn zoon ook graag helpen als hij op het MBO zit maar ik ben bang dat het op een gegeven moment boven mijn pet gaat. Maar hoe doen die andere leerlingen dat dan uit zijn klas. Die hebben toch ook niet allemaal ouders die er zoveel tijd in steken als wij? 🤔

Triva

Triva

02-03-2019 om 18:13

Annemoon

Ja, geen idee... Ik was dit ook echt niet van plan hoor. Overigens zijn de uittreksels voor mij, het maken daarvan is al 35 jaar mijn manier van leren. Nooit gedacht dat ik nog eens uit de kast moest trekken. Het is ook niet dat de cijfers van hem omhoog schieten maar ik snap nu tenminste wat hij leren moet. Door het steeds samen te doen lukte het niet. Ik moet echt vooraf de boel snappen om het hem uit te kunnen leggen. Dat hoefde op het vmbo maar voor een paar vakken en vooral omdat het dan minder tijd kostte met het samen leren.

Tango

Tango

06-03-2019 om 11:53

Triva

Zo pittig lijkt me dat! Ik vraag me af of ik dat tegen die tijd nog op zou kunnen brengen. Ben er nu al een beetje klaar mee moet ik zeggen. Heeft ook te maken met dat zoon momenteel helemaal geen motivatie heeft. Maar daarover straks meer.
Ik vind het knap dat jij dit allemaal doet! Wat je schrijft herken ik wel. Je moet het zelf vooraf snappen om het uit te kunnen leggen. Met vmbo-basis stof lukt dit meestal wel, maar met MBO-stof wordt dat een stuk lastiger.

Tango

Tango

06-03-2019 om 12:03

Twijfel

Even delen hoor, want ik loop momenteel een beetje vast. Voor mijn werk bezoek ik regelmatig een school en vandaag was ik op een praktijkschool. Dat heeft mij dus zo aan het twijfelen gebracht over of wij nu wel goed bezig zijn met zoon.
Ik had het er met mijn man net ook even over.
Waar ik tegen aan loop zijn eigenlijk 2 dingen. Zoon is momenteel heel moeilijk tot niet te motiveren. Hij ziet er allemaal het nut niet van in dat hij bijv. biologie of Engels moet leren. Hij is veel liever bezig met hangen, gamen etc. Logisch natuurlijk, maar er komt echt nagenoeg geen motivatie uit momenteel.
Daarnaast stuit ik iedere keer weer op problemen vanuit school. Nu weer een SO biologie die 2 dagen van tevoren wordt opgegeven. Leerstof is onduidelijk (3 of 4 paragrafen) en het gaat over erfelijkheid en evolutie. Nou niet bepaald een makkelijk onderwerp. Ik liep zelf bij paragraaf 2 al vast, kon me niet herinneren dat ik dit ooit heb gehad. Pech is ook nog dat dochter op stage is en zij juist hier heel goed in was. Hadden we nu goed kunnen gebruiken.
En o ja, een toets Engels waarin opeens gevraagd werd om in 55 woorden op te schrijven wie je held is en waarom. Zoon was volkomen dichtgeslagen. Scoorde een 3,3 voor de toets. Hij mag hem over doen, maar hoe dan? Hoe leer ik dit hem?

Gevolg is dus dat ik momenteel met 4 docenten aan het mailen ben met vaak wel even resultaat, maar niet blijvend.
Ik had dus vandaag even zoiets van hoe lang gaat dit duren? Moeten we dit volhouden tot en met het examenjaar? Als ik er nu mee zou stoppen zou zoon niets meer doen en afstromen naar praktijkonderwijs. Maar is dit wel zo verkeerd? Ik zie hem op deze manier echt geen examen doen in de vierde.
Hebben jullie tips, adviezen, ideeën? Heel graag.

@nnemoon

@nnemoon

06-03-2019 om 15:55

Herkenning

Ik herken je gevoel. Waar doe je goed aan en wat is de beste plaats voor zoon. Hier ligt de situatie iets anders. Zoon zijn niveau is basis/pro. Maar door zijn motivatie en omdat hij zelf de lat zo hoog legt zit hij nu op kader. Ik heb het gevoel dat het te hoog voor hem is. Als ik dan het verhaal van Triva lees dan denk ik dat redt hij nooit op het MBO. Het verschil tussen de school van jouw zoon en de mijne is dat jouw zoon mindere cijfers mag herkansen. Dat doen ze op zoon zijn school absoluut niet.

Even terugkomend op jouw zoon, ik denk dat zijn gebrek aan motivatie door het puberen kan komen. Misschien ook een idee om te kijken welke vakken er volgend jaar allemaal afvallen. Ik bedoel dit niet onaardig maar ik denk met het oog op de toekomst dat basis meer kansen biedt dan pro. Misschien kun je samen met hem naar een open dag van het MBO gaan of kijken op internet welke opleidingen hij allemaal kan volgen na basis.

Triva

Triva

06-03-2019 om 16:04

Tango niet doen!

Het is gewoon een puber en die heeft nergens zin in, staat in de taakomschrijving. Mijn zoon bloeide op in de derde, geen ak, gesch en bio meer. Alleen nog maar Eng, Nl, Wisk en Nask en zijn praktijkvak (daar ook theorieles). Heerlijk overzichtelijk. Lekker bezig zijn. Echt volhouden hoor en zoon ook wat dat betreft een beetje motiveren.

Kijk wel goed naar het profiel. Mocht hij iets willen wat op een andere school wel 'te koop is' dan kun je nog na de zomer overstappen.

Met praktijkschool haalt hij geen echt diploma en moet eigenlijk bij mbo1 beginnen. Kijk ook niet teveel hoe het bij mijn zoon gaat. Ik heb geen zicht op andere MBOrichtingen en vooral hoe daar les wordt gegeven. Probeer echt een BBL opleiding te vinden, dan hoef je hem maar 1 dag te motiveren om naar school te gaan. Praat nu over het profiel en na de zomer over een BBL en laat zien dat hij het nu even moet volhouden dan gaat het al wat beter en dan over 2,5 jaar lekker werken.

Tango

Tango

06-03-2019 om 21:11

Dank!

Dit helpt echt hoor!
Ik heb net de schoolgids er maar even op nageslagen. En inderdaad volgend leerjaar geen M&M meer, alleen 1 uurtje maatschappijleer. 8 uur per week praktijkvakken en verder inderdaad Nederlands, Engels, wiskunde en biologie. Biologie gaat met de docente die hij nu heeft wel lukken, Engels is eigenlijk het grootste zorgpunt momenteel.
In totaal ook minder uren per week, 29 i.p.v. 32. Dat scheelt zeker 1 keer tot het achtste uur, iets wat zoon echt veel te lang vindt. Geeft inderdaad goede hoop.
Overstappen naar een andere school is denk ik lastig, omdat dit destijds de enige VMBO school was die hem aannam. Hij zou best willen denk ik, met name omdat deze school alleen profiel Groen aanbiedt, dus een richting kiezen al niet mogelijk is. En we blijven natuurlijk met die dierverzorging zitten, al wordt hierin gelukkig steeds beter meegedacht.
En natuurlijk biedt basis meer dan PRO en als zoon eenmaal op PRO zou zitten zou hij w.s. ook nog een jaar langer moeten, want PRO, zo hoorde ik vandaag duurt 5 jaar. Tenzij je een heel goede leerling is, maar zoon zal zich denk ik eerder naar beneden aanpassen.
Nee, we gaan gewoon op deze manier verder. Ik ben wel overtuigd.
En alsof zoon mijn twijfel aanvoelde kwam hij thuis met een 6,6 voor wiskunde. Een toets waar ik helemaal niets aan bij heb gedragen! En ging hij bovendien ook nog zonder klagen zijn M&M huiswerk maken, omdat hij daarna mocht darten op zijn nieuwe, deels zelf betaalde, dartbord dat zijn vader voor hem aan het ophangen was.

Van biologie kreeg hij bovendien een samenvatting van wat hij moest leren voor het SO morgen. Viel reuze mee, dus dat ook nog meegenomen. Nu alleen dat Engels even afwachten, want dat vind ik echt lastig voor hem, dat stuk tekst schrijven in het Engels. Geen idee hoe we dat moeten aanpakken.

Opsteker

https://www.baneninhetgroen.nl/lp/werken-leren-groenmedewerker

Dus vrij van dieren.

Verder stukje Engels:
Maak samen thuis een stukje tekst en schrijf dit een aantal keer over.
Korte zinnen, met woorden die blijven hangen. Denk hierbij ook aan bijvoeglijke voornaamwoorden om het aantal van 55 woorden te halen. Dat onthoudt ook makkelijker.
Zo zit het in zijn hoofd. Dit helpt hem een flink stuk op weg.

Triva

Triva

06-03-2019 om 22:06

Tango

Andere school kan vast wel als hij een overgangsbewijs naar de derde heeft. Als hij een ander profiel wil zou ik daar naar kijken. Dit is wel beperkend.

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 14:49

Triva

Jeetje, wat knap dat je je er zo in verdiept. Heb je zelf ook wel feeling voor techniek? Want dat zou ik dus helemaal niet kunnen. Ik ben echt A technisch en vind er ook geen bal aan. Totaal niet mijn interesse en dan kan ik mij er maar moeilijk toe zetten om mij in te lezen. Wel fijn dat je hier ook goed met zoon over kan praten en hij ook echt ziet wat je allemaal doet! En zijn rijbewijs!!!! Top hoor. Hij heeft het wel naar zijn zin zo te lezen en helemaal op zijn plek! Dat is ook veel waard. Je zoon gaat hier na ook door voor MBO3?

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 14:58

Tango

Beetje late reactie maar ben het met Triva eens. Niet doen dat praktijkonderwijs al snap ik je gevoel helemaal. Maar het zou zo zonde zijn. Ik moet zeggen dat ik die Engelse opdracht ook best pittig vind voor Basis. Ik zou hem hier ook zoveel mogelijk mee helpen. Is het misschien een idee dat je een gesprek inplant met de mentor, zoon en jij? En dan niet even vluchtig 10 min maar even een gesprek over de dingen waar zoon tegenaan loopt, zijn gebrek aan motivatie, hoe dingen gaan, waar jij tegenaan loopt. Niet als kritiek richting school maar meer als een plan van aanpak. Dat zoon het idee heeft dat hij de regie heeft. Ik denk dat je zoon en mijn dochter erg op elkaar lijken en dat ze op de praktijkschool nog verder inkakken en zich aanpassen. Je zou ook eens met zoon kunnen praten over een overstap naar een andere school. Ik moet heel eerlijk bekennnen dat ik dacht dat dochter ook een profiel kiest maar dat is helemaal niet zo op de groene school, beetje naïef van mij haha. Maar je kiest inderdaad voor groen. Ik was allang blij dat ze op deze school kon komen en heb mij daar helemaal niet in verdiept. Afgezien daarvan zijn wij nog steeds meer dan tevreden over de school! Maar misschien is het voor je zoon wel heel goed als hij kan overstappen. Al moet je zo’n overstap ook niet onderschatten.

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 15:02

Flanagan

Leuk die link!!!! Dank je! Gelukkig kan je met deze vmbo opleiding ook alle richtingen op wat MBO betreft dus dat scheelt. BIj dochter op school kiest meer dan de helft totaal iets anders dan een groene richting! Ik denk ook niet dat mijn dochter een groene richting kiest maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 15:14

@nnemoon

En, heeft je zoon genoten van zijn week vrij? Helaas was het weer wel wat minder maar gewoon lekker vrij zijn is al heerlijk natuurlijk. Heeft hij de baan gekregen? Ik hoop het!

Fijn dat het Ortho traject voorbij is! Hier staan we nog aan het begin maar fase 1 gaat veel sneller dan verwacht. Dochter heeft 3 fases en voor elke fase stond ongeveer een klein jaar maar fase 1 is na 4 maanden al voorbij. Ze moet aan het eind van de maand weer heen en dan krijgt ze dus een beugel voor onder en dan wordt haar kaak een soort van vastgezet. Dit gaat echt een lastige fase worden maar hopelijk doet deze beugel ook snel en goed zijn werk en hoeft ze deze ook maar 4 - 6 maanden in. Ik hoop het zo voor haar. Fase 3 is een blokjesbeugel. Die heeft ze nu ook alleen boven. Ook daar staat een klein jaar voor maar met een beetje mazzel gaat dat ook sneller.

En, heeft zoon veel toetsen in het verschiet?

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 15:22

School

Hier gaat het best goed met dochter. Ze had weer een mooi cijfer voor wiskunde (7.2) en voor bio (8.2). Verder nog enkele praktijkcijfers. Die zitten altijd rond de 6 - 7. Dochter heeft geen techniek meer voorlopig en daar is ze heel blij mee. Ze heeft nu dierenverzorging en dat vindt ze erg leuk. Ze heeft zich ontfermt over de kippen . Verder zit ze goed in haar vel. Ze kan soms zo aan het puberen zijn pffff. Een paar weken geleden heb ik man gevraagd of hij zich wat meer met haar kan bezighouden en heb ik mij een beetje terug getrokken want ze was mij daar toch steeds een potje chagrijnig. Ook wat PMS klachten volgens mij. Maar gelukkig lijkt dat weer even voorbij. Voor de rest laat ik haar zoveel mogelijk haar gang gaan. Ze nodigt af en toe een vriendin uit. Verder is ze vooral met zich zelf bezig maar dat is ook wel normaal voor haar leeftijd. Heel af en toe kan ik een normaal gesprekje voeren en is ze vrolijk! We koesteren maar die momenten . Deze of volgende maand zijn er weer mentorgesprekken. Het gaat snel! Nog even en het schooljaar is alweer voorbij!

Triva

Triva

10-03-2019 om 15:58

Zomer

Feeling... nou nee maar ik weet wel dat als ik iets moet leren dat ik alles wel kan leren en voor mijn zoon moet ik me wel motiveren. We zijn nu al een stuk voorbij het punt dat ik het niet meer zag zitten en dacht het te moeten opgeven omdat ik hem dit niet kon leren maar door zelf helemaal opnieuw te beginnen ben ik daar dus voorbij. Elke keer als ik voorzichtig even verder blader schrik ik me rot maar de stof van dit weekend snap ik voor 95% dus dat moet goed komen. Dit weekend was dus ook een makkie.

MBO3 wil hij wel maar dan als avondschool, net als zijn begeleider nu doet. Hij hoopt dus met 18 zijn 2 te hebben en dan ook zelf een bus te krijgen, fulltime te werken en dan bij te leren.

Tango

Tango

11-03-2019 om 10:08

Gesprek

Hoi Zomer, en anderen natuurlijk.
We hebben gelukkig volgende week een mentorgesprek staan. Zoon mag dat gesprek weer leiden en we hebben een formulier gekregen om dit voor te bereiden. Ik zag al dat er punten instaan zoals: wat vind je moeilijk? Hoe zouden je ouders/mentor kunnen helpen? En ook iets over motivatie. Ik verwacht dat zoon dit gesprek samen met mij wil voorbereiden, dus ik kan ook een beetje sturen in die richting natuurlijk. Dat gesprek komt er dus zeker aan.
Deze week is een behoorlijk pittige week voor zoon. Niet w.b. toetsen, maar hij moet elke dag het eerste uur aanwezig zijn. Vandaag had hij eigenlijk de eerste 2 uur vrij, maar kreeg hij extra begeleiding van M&M, morgenochtend mag hij de toets Engels overmaken, ook weer het eerste uur. Allemaal belangrijke dingen, maar wat kost dit hem veel moeite!
Ik merk gewoon dat hij echt niet goed in zijn vel zit. In het weekend is hij wel vrolijk en gezellig, maar hij wil vooral heel weinig extra dingen. Alleen thuis zijn op zijn kamer en een beetje rommelen met zijn ipad en darten. Gisteren ging hij wel even met vrienden naar buiten, maar daar was dan weer iets misgegaan waardoor hij weer huilend thuis kwam. Heel jammer. Op de dagen dat hij naar school moet slaat de spanning dan weer toe. 's Morgens buikpijn, moe zijn etc. Ben heel benieuwd hoe we deze week door gaan komen.

Tango

Tango

11-03-2019 om 10:53

Beroepen

Wat betreft die beroepen in de groensector. Leuk inderdaad om iets over te lezen. Ik denk echter ook dat zoon geen groen beroep gaat kiezen. Wat hij wel wil gaan doen is me ook nog een raadsel hoor.
Ook op onze groene school is er een groot deel van de leerlingen die niet in een groen beroep doorstroomt.En dat kan dus ook gewoon. Vandaar dat ik een overstap naar een andere VMBO school niet heel gauw zal overwegen. Omdat ik niet weet welk profiel zoon daar zou moeten kiezen en omdat een overstap voor hem ook wel weer heel pittig wordt denk ik. Op deze school heeft hij zijn draai in de klas aardig gevonden. Je weet natuurlijk nooit hoe dat op een andere school dan weer is. Ik ga op het mentorgesprek wel even vragen of ze ook volgend jaar als klas bij elkaar blijven en hoe het volgend schooljaar er uit gaat zien, ook ter motivatie van zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.