Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Schoonzus partijdig of niet

Ik heb mijn bedenkingen bij het volgende feit :

een zeer goede vriend van mij, bijna een broer, heeft een lange moeilijke scheiding achter de rug. Over zowat alles was er discussie en betwisting. Er zijn geen kinderen.
Tot overmaat van ramp hoorde hij dat zijn ex-vrouw onderdak gevonden heeft bij die vriend zijn schoonzus (die schoonzus is al jaren weduwe). Hij leefde daar in zeer goede verstandhouding mee (niet als minnaars).

Ik meen dat dat een zeer onhebbelijke daad is als verhouding schoonzus en schoonbroer, als misbruik van vertrouwen. Not done dus.

Bovendien impliceert dat dat die vriend niet alleen zijn schoonzus kwijt is, maar ook zijn vrouw die nu voor onbepaalde tijd bij zijn schoonzus gaat wonen en een hindernis betekent voor de verhouding schoonbroer en schoonzus.

Ben ik te kort door de bocht dat zoiets niet hoort en wat vinden jullie van zo'n toestand ?

@Emma

@Emma

08-03-2019 om 20:32

Nou

Er hoort wel meer niet. Wat moeten wij daarvan vinden? De schoonzus van de vriend, is dat dus de vrouw van zijn broer?
Het lijkt me niet prettig voor hem. Maar wat wil je doen? Voorlopig maar uit elkaars buurt blijven lijkt me. Roepen dat het niet hoort helpt niet, zeker niet bij mensen die net uit een relatie zijn.

Hopeless

Hopeless

08-03-2019 om 21:19 Topicstarter

@Emma

Klopt, het is de vrouw van zijn overleden broer.

Voor een (aangetrouwde) familie die jaren in goede verstandhouding leefde is dit toch geen prettig gevolg. Niet alleen het stel is uit elkaar, ook de rest van de familie volgt door hetgeen die schoonzus uitricht. En nee, het uitschreeuwen is natuurlijk geen boodschap, weet ik ook. Maar in dergelijke toestanden is het toch best neutraal te blijven, nou ja, anderzijds kan ze (gescheiden vrouw) ook niet in de kou blijven.

Moeilijk dus.

Ofwel was er reeds een tijdje iets aan de hand en lijkt het wel in scène gezet.
Let wel die vriend wist helemaal niks van de intenties van die schoonzus.

Nee, voor mij is dat toch iets te ver.

Angele

Angele

08-03-2019 om 23:18

Erbuiten houden

Als twee mensen gaan scheiden dan moet de familie zich er gewoon buiten houden en geen partij kiezen en met beide partijen blijven omgaan, niet alleen met hun familielid.
De schoonzus die die vrouw onderdak biedt is niet partijdig, zij kiest juist voor beiden: voor haar zwager en voor haar schoonzus. Jij bent juist partijdig, jij bent op de hand van je vriend en wil zijn ex meteen uit het zicht hebben.

Hopeless

Hopeless

09-03-2019 om 03:56 Topicstarter

Angele

Je hebt geen ongelijk als je zegt dat ik de ex van mijn vriend onmiddellijk uit het zicht wil hebben. Is dat niet het beste na een scheiding toch ?

Of dat op partijdigheid wijst, dacht ik niet.

Maar hoe moet het nu verder als die vriend zijn (goede) relatie met zijn schoonzus wil onderhouden, telkens opnieuw en opnieuw bij een bezoek, geconfronteerd wordt met de aanwezigheid van zijn ex bij die schoonzus ?

@Emma

@Emma

09-03-2019 om 06:56

Schoonzus

Misschien is de relatie met de schoonzus dan niet zo goed meer? Waarom zou je tegen je zin warm contact onderhouden met iemand die een relatie met je ex heeft?
"Je hebt geen ongelijk als je zegt dat ik de ex van mijn vriend uit het zicht wil hebben".
Het gaat hier toch over je vriend hopelijk, niet over jou? Waarom wil jíj hem uit het zicht hebben?

Miekemieke

Miekemieke

09-03-2019 om 08:54

Als ik het goed begrijp

Zijn er in de familie van een goede vriend van jou twee dames van de koude kant (gezien vanuit het perspectief van de goede vriend) samen gaan wonen. Een van die dames is getrouwd geweest met jouw goede vriend.
Jij vind het geen pas geven, staat jouw goede vriend daar ook zo in en wat vind hij er van dat jij het geen pas vind geven?

Olie op het vuur

Hopeles, wat wil je? Olie op het vuur gooien, zodat er niet alleen in de scheiding zelf over alles al ruzie is, maar die brand zich ook nog eens gaat verspreiden naar de familie en de vriendenkring? Waarom wil je dat? Dien je daar op een of andere manier het belang van je vriend mee? Hoe dan? Is hij blij als je samen met hem de boel gaat opjutten?
Als de relatie met schoonzus goed was kan je vriend ervoor kiezen schoonzus (zonder ex) bij hem thuis te ontmoeten of elders, samen iets te ondernemen (zonder ex). Ik kan me voorstellen dat hij dan liever niet meer naar het huis van schoonzus gaat. Maar dat zou hij voor zichzelf moeten beslissen. Het zou jammer zijn als dat niet meer kan, maar dat is het dan ook.
Het kan zijn dat het ook prettig is dat schoonzus nu iemand in huis heeft en dat ex-vrouw onderdak heeft.
Het kan zijn dat schoonzus nu een dilemma heeft, omdat ze tussen twee verhalen in zit: dat van je vriend en dat van zijn ex. Maar dat is haar probleem.
Het kan zijn dat je vriend het contact met zijn schoonzus daardoor verliest, dat is dan jammer, maar het gebeurt vaker dat een scheiding ook verlies van sociale contacten oplevert.
Ga ervan uit dat een scheiding op allerlei manieren verlies, verdriet, boosheid en andere onaangenaamheden oplevert en zorg ervoor dat je als buitenstaander dat niet nog erger maakt.

Tsjor

Angele

Angele

09-03-2019 om 09:02

Nee, dat snap ik niet

e hebt geen ongelijk als je zegt dat ik de ex van mijn vriend onmiddellijk uit het zicht wil hebben. Is dat niet het beste na een scheiding toch ?

Nee dat is niet het beste na een scheiding. Het is toch niet jouw huwelijk? Wat heeft die vrouw jou misdaan? Die scheiding is iets privés tussen hun, jij speelt daar geen partij in.

Triva

Triva

09-03-2019 om 09:23

Maar

Is dit om haar voorlopig onderdak te geven en was er geen andere oplossing? Dan is dat toch fijn? Als jouw vriend zijn schoonzus wil zien dan nodigt hij haar toch gewoon bij hem thuis uit? Zie het als een tijdelijke oplossing voor woonruimte en maak het niet te groot.

Elizabeth

Elizabeth

09-03-2019 om 14:07

Bemoeizucht

Jouw goede vriend en zijn vrouw zijn uit elkaar. Is hij in het huis gebleven? Zij moet ook ergens wonen. Nu woont ze dus bij die schoonzus. Misschien is zijn zij en schoonzus wel verliefd op elkaar? Misschien gaat het alleen om onderdak (waar vind je zo snel een betaalbaar huis tegenwoordig?). Jij hebt er in ieder geval helemaal niets mee te maken, je goede vriend ook niet want zij is inmiddels zijn ex, wij hebben er ook niets mee te maken.

Hopeless

Hopeless

09-03-2019 om 17:13 Topicstarter

Besluit

Bedankt voor jullie opmerkingen en vooreerst even duidelijk maken dat ik het niet ben die gescheiden is van mijn vrouw (@Emma). Een kleine onachtzaamheid in mijn eerdere tekst stichtte verwarring. Bij deze.

De moraal van jullie opmerkingen is me duidelijk : ook al ben ik ten zeerste begaan met mijn vriend zijn echtscheiding en zijn lijdensweg erna (ik weet het, voor zijn vrouw is het ook niet minder), doe ik er best aan te laten betijen en zelf eerder neutraal te zijn in mijn mening daarover.

Automatisch neem ik het op voor hem, ergens zal die schoonzus zich verplicht voelen het op te nemen voor die vrouw.

Carla

Carla

09-03-2019 om 17:38

goede band

Misschien hebben de twee voormalig schoonzussen het altijd erg goed met elkaar kunnen vinden. En vindt schoonzus van goede vriend het gezellig en financieel aantrekkelijk als ex-vrouw (tijdelijk) bij haar komt wonen?

En inderdaad, vriend kan zijn schoonzus gewoon zien maar dan niet bij schoonzus als hij zijn ex niet wil zien. Nog genoeg andere mogelijkheden.

Hopeless

Hopeless

11-03-2019 om 04:00 Topicstarter

Carla

Carla schreef :

"En inderdaad, vriend kan zijn schoonzus gewoon zien maar dan niet bij schoonzus als hij zijn ex niet wil zien. Nog genoeg andere mogelijkheden."

Toch nog een kleine opmerking daarover : denk je niet dat die schoonzus zichzelf een beetje gijzelt door die ex-vrouw van de vriend onderdak te verlenen en daardoor zelf niet meer beslist wie er op visite kan komen bvb. ?

Nou ja. Beide standpunten zijn enigszins plausibel.

Miekemieke

Miekemieke

11-03-2019 om 08:23

Hopeless

Over je laatste bericht, als de schoonzus van jouw vriend zwakbegaafd is dan is dat wel een punt.

Jouw belangstelling voor de familie en familiebesognes van je goede vriend klinkt niet echt gezond eerlijk gezegd.

Hopeless

Hopeless

11-03-2019 om 19:14 Topicstarter

Miekemieke

Vind ik helemaal niet gepast bij dit topic als jij al dingen gaat schrijven over mensen die je niet eens kent. Ik vraag me af langs welke kant uw "zwakbegaafde" opmerking staat en welke plaats uw negatief vooroordeel in uw grote gelijk bekleedt.

Het lijkt hier wel een bastion van vrouwen voor vrouwen, samen tegen alle mannen, mannen die wel eens een bron van alle kwaad kunnen zijn. Uw opmerking getuigt m.i. van een doorgedreven zelfgenoegzaamheid bij u. Die opmerkingen komen het niveau niet ten goede.
Jammer voor uw dwaling.

Het gaat hier tenslotte over het welzijn van drie mensen in het verder verloop van hun leven. Enige bezorgdheid daarover is helemaal niet ongepast bij familie en vrienden.

Of wat dacht je ?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2019 om 20:22

Nou ja zeg

Dat toontje weer....

Maar in ieder geval: Volgens mij bedoelde Miekemieke gewoon te zeggen dat schoonzus vast een volwassen vrouw is die bij haar volle verstand is en daarom prima zelf kan bepalen wie zij zelf wel of niet op visite wil hebben. Van gijzelen lijkt mij hier dus geen sprake. Andersom laat vriend zich dan ook gijzelen als hij niet meer bij zijn schoonzus op bezoek gaat omdat zijn ex daar toevallig ook is. Wat is er mis met dit als volwassen mensen af te handelen en de rest van de wereld er buiten te laten?

Hopeless

Hopeless

11-03-2019 om 20:50 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur

Oh die toon zeg je ....
Neem me dan niet kwalijk dat ik het anders begreep.
Wellicht even te impulsief geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.