Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stickertje

Stickertje

01-05-2019 om 11:19

Koning klant wordt steeds meer dictator klant/onbeschofte klant


vlinder72

vlinder72

09-05-2019 om 08:05

Niet geïnteresseerd

Ik vind aangeven dat ik niet geïnteresserd ben en dan ophang ook niet onbeschoft. Zij bellen mij. Ik sta in het bel me niet register. Helaas mag je dan nog steeds gebeld worden door organisaties waar je al klant van bent.

Ik regel nooit iets via de telefoon of aan de deur. En die langs de deur komen zijn ook heel irritant. Vorige week op 1 avond 3 keer. Mijn buren hebben nu een sticker en ik wil er ook een.

Dat gezeur aan de deur is namelijk ook heel vervelend.

Jo

Jo

09-05-2019 om 08:20

Het verbaasd mij

Zelfs zonder registratie in het bel mij niet register word ik privé nooit gebeld voor wat dan ook.

Ook niet door leveranciers van producten/service die ik afneem.

Spiegel folie op het glas van de voordeur van mijn flatwoning. Als ik Jehova getuigen of verkopers herken en ik heb op dat moment echt geen zin om ze op een vriendelijke manier te woord te staan dan doe ik de deur niet eens open. Ook niet als het licht brandt en het duidelijk is dat er iemand thuis is. Mijn buitendeur niet vervuilen met een sticker.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 10:25

Ik zie jouw reactie toevallig als eerste. Als je nog gebeld wordt, kán het zijn dat het nog binnen de zes weken is waarin je registratie verwerkt moet worden. Zo lang heeft het nodig om óveral te komen. Voor eigen bedrijven moet je naar het 'recht van verzet'.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 10:28

Jo, Jehova's

Ik heb het hier ooit weleens verteld geloof ik, maar als kind deed ik een keer de deur open... Jehova's... Zijn je ouders thuis? Nee, niet thuis! (ik vond dat een slim antwoord, ze waren er wél). Roept mijn moeder vanaf zolder "wie is daar bij de deur, Kaaskopje?" Grrr... haha. Ja, toen mocht ze zelf aan de bak.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 10:30

Knurf

Een inbreker is een crimineel, dus dat voorbeeld erbij halen.. wat denk je zelf?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 12:17

@Emma

Aan het lijntje houden, was voor mij een onderdeel waar ik zelf ook veel moeite mee had. Maar het moest. Het is, als je het eens goed gaat analyseren, zelfs een van de redenen geweest waarom ze mij eruit gewerkt hebben. Er speelde nog meer, ik was te duur voor ze geworden (dan heb je het over een euro verschil tussen de goedkopere en de duurdere collega's), omdat ik dat er niet uithaalde voor ze. Maar ik moest het echt hebben van een prettig gesprek en niet van 'aan het lijntje houden' en dat was niet de bedoeling. Ik was daardoor te middelmatig met mijn resultaten, als je het afzette naast de resultaten van collega's. Ik vind verkopen best leuk, zolang ik het gevoel heb dat ik een ander er een plezier mee doe. Het is voor mij bijvoorbeeld wel denkbaar dat als iemand een boeket wil laten samenstellen, ik daar ook commercieel mee om zou gaan, maar niet tot elke prijs. Dus klant komt binnen met "ik wil een roze boeket van 15 euro", dan is het voor mij denkbaar dat ik de klant bloemen laat zien met de vraag "die er ook bij? Een vollere bos voor 5 euro extra... doen?" Zegt hij of zij ja.. mooi meegenomen, nee... jammer niet aandringen. Aan de telefoon gaat dat dan nog verder. "Nee, dat hoeft niet van mij". "Maar uw vrouw/man zou zo'n volle bos wel erg mooi vinden toch?" "Ja" zegt de klant netjes. "En u wilt uw vrouw/man ongetwijfeld gelukkig maken met zoiets moois toch?" "ja wie wil dat niet?!", de verkoper heeft het dan al bijna in de pocket: "Nou, u houdt duidelijk veel van uw vrouw/man, doen dus maar?" en klant zegt "ja" voor hij het weet. Met nee voelt zo'n klant zich dan haast schuldig, hij houdt niet genoeg van zijn vrouw. Zo werkt dat en ik was daar niet goed in, dat gaat/ging tegen mijn natuur in.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 12:26

Dus.. aanvulling

Is het dus voor je eigen bestwil gewoon verstandig om het niet zo ver te laten komen dat je positief met een verkoper in gesprek raakt. Meteen er tussen springen met 'ik weet waar dit naar toe gaat en dat is vergeefse moeite' (of zoiets). Ik vind overigens ook dat je niet de suggestie moet wekken dat je wél belangstelling hebt. Dat gebeurt soms ook om zo'n verkoper een hak te zetten. Daar hou ik écht niet van. Of de telefoon het hele huis door laten gaan met 'oh daar moet je die en die voor hebben'. Zo flauw. Dan vind ik een kort maar krachtig 'geen belangstelling, fijne dag nog' en dan ophangen beter. Ook niet 'gezellig', maar wel eerlijk. Je weet direct waar je aan toe bent.

Saskia

Saskia

09-05-2019 om 12:34

Gewoon stoppen

Kaaskopje, ik heb gewoon geen zin om de juiste strategie te bedenken om om te gaan met ondringerige verkopers.
Gewoon niet meer doen, dat bellen.
Ik vind het vreselijk, en voel me niet geroepen beleefd op te leggen.
Laatst weer zo iemand, maar dan op straat. Mijn nee werd niet gerespecteerd, vreselijk vind ik dat. Kans dat ik bij de volgende weer wat minder vriendelijk reageer. Rot op ermee!
Voor mij gaat het over (het overschrijden van) grenzen. Net als bij een inbreker.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 13:04

Eens, Saskia

maar ik protesteer wel tegen het vergelijk met een inbreker. Voor de wet is de een legaal en de ander illegaal bezig. Dat je vindt dat iemand jouw 'gebied' ongevraagd binnenkomt, dat kan ik me voorstellen. Maar dat doet schoonmoeders ook weleens als ik de verhalen mag geloven .

Ondernemer

Ondernemer

09-05-2019 om 13:25

op straat

Ik woon tegenover een winkelcentrum. Als ik boodschappen wil doen moet ik door de ingang van dat winkelcentrum en in dat gangetje staan bijna altijd verkopers. Ik word er zo moe van dat ik vrijwel elke dag word aangesproken door Volkskrant, NRC, Cliniclowns, Oxfam Novib, NUON, Eneco, Essent, Geleidehondenfonds, Fondsen voor arme kinderen die geen zwemdiploma hebben, geen sinterklaascadeautjes krijgen, niet met vakantie kunnen, Oranjebaby's, Mamafonds en weet ik het wat allemaal! Soms leg ik uit dat ik aan de overkant woon en echt niet aan alles kan meedoen, maar dan moet ik ook aanhoren waarom ik juist wel lid moet worden van vul-maar-in. Tegenwoordig loop ik dus nee-schuddend voorbij en soms krijg ik dan 'Nou zeg!' te horen. Hoepel op zeg, ik heb er toch niet om gevraagd om steeds te worden aangesproken?

Triva

Triva

09-05-2019 om 16:15

Kaaskopje

Hou gewoon eens op om deze mensen te verdedigen omdat ze hun werk doen en niet in de ww zitten. Ja ze doen dit werk en als degene die je belt op wat voor manier aan geeft geen interesse te hebben dan heb je het fatsoen het gesprek netjes te beëindigen. Dat ze geleerd wordt om vast te houden is niet mijn probleem.

' Dus klant komt binnen met "ik wil een roze boeket van 15 euro", dan is het voor mij denkbaar dat ik de klant bloemen laat zien met de vraag "die er ook bij? Een vollere bos voor 5 euro extra... doen?" Zegt hij of zij ja.. mooi meegenomen, nee... jammer niet aandringen. '

Verschrikkelijk vind ik dat. Ik zou vstthouden aan 15€ en/of nooit meer terugkomen. Gewoon door dat 'vollere' bosgedoe. Als wat ik wil niet leverbaar is voor die prijs dan leg je dat uit maar zo ga je niet met klanten om. Ik heb namelijk niet voor niets die ptijs genoemd.

Kaaskopje

Ik vind telefonische verkopers ook criminelen. Dus.

Flavia

Flavia

09-05-2019 om 16:28

Triva

'Dat ze geleerd wordt om vast te houden is niet mijn probleem.'

Het wordt ze geleerd omdat het werkt, niet bij jou maar wel bij anderen en het doel is tenslotte zo veel mogelijk geld te verdienen. Het zijn geen charitatieve instellingen.
Dus laat je die taktiek op iedereen los, personen zoals wij die daarna niet terug komen zijn 'collateral damage' en blijkbaar weegt het op tegen de opbrengst.

Verkopers zijn seksistisch

Verkopers zijn seksistisch. Van mannen accepteren ze dat doorlopen veel sneller, maar van vrouwen "eisen" ze dat deze zich sociaal gedragen, want ach, hun tijd is toch niet belangrijk?

Ik neem me altijd voor om het gesprek netjes af te ronden, om de bedrijfsnaam te achterhalen en een keurig AVG inzageverzoekje te doen (bij telefonische verkoop), maar ik haal het einde van die gesprekken nooit. Er is altijd een moment waarop zo'n verkoper zo overduidelijk over mijn 'nee' heen walst, of zo'n moment dat de verkoper commentaar geeft op MIJN houding en EIST dat ik verantwoording over mezelf afleg (en de ene keer ligt die klacht richting 'cold frigid bitch', de andere keer word je beschuldigd van 'leading them on'). Dat besef ik me weer dat praten met zo'n verkoper totaal 100% zinloos is, en hem uit laten spreken ondraaglijk (als hij zich eenmaal van zijn manipulatieve, seksistische kant heeft laten zijn), dus dat ik alleen nog maar kan weglopen/ophangen.

Ik voel me gewoon gigantisch gemanipuleerd en ge-objectiveerd (gereduceerd tot object en tot stereotyp) als zo'n verkoper zo'n stomme truc uit de kast trekt om mij aan de lijn te houden (klagen over mijn houding; dat 'waarom?' gevraag waarbij ze zich gedragen alsof ik verantwoording verschuldigd ben aan hen; een compliment waar niets van klopt en wat totaal niet ter zake doet en wat gaat over iets waar ik totaal niets aan kan doen; of vrouwen 'als groep' van iets beschuldigen in de hoop dat ik me daar tegen ga verdedigen, etc.). Ik snap dat ze de instructie hebben om mensen zo lang mogelijk in gesprek te houden, maar de manier waarop, dat bedenken ze toch echt zelf en dat reken ik ze persoonlijk aan.

En dat is ook best iets Nederlands, dat er genoeg mensen zijn die zo verschrikkelijk makkelijk over andermans grenzen heenwalsen, dat je er hele call centers mee kunt vullen. Het bel-me-niet-register werkt best wel goed, dus ik word de laatste tijd vooral gebeld door Engelse bedrijven. En die Indiërs hangen meestal zelf op als ik me niet aan het script houdt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

09-05-2019 om 16:48

verkopers

Ik moet het toch even opnemen voor Kaaskopje.

Ik weet dat mensen in een uitkering kunnen worden gedwongen dit soort werk te doen en gekort kunnen worden op hun uitkering als ze dit weigeren. Daarom zal ik deze mensen nooit beschouwen als misdadigers, criminelen en inbrekers, hoe irritant, drammend en zelfs onbeleefd ze ook kunnen zijn. Ik weiger beleefd, wens ze zelfs ook nog een prettige dag toe. Daarna gaat de deur dicht, de telefoon uit of wandel ik verder. Zo simpel is het.

Beschouw hun werkgevers of de mensen die uitkeringsgerechtigden op deze manier onder druk zetten om dit werk te doen liever als criminelen.

Triva

Triva

09-05-2019 om 17:42

Flavia

"Het wordt ze geleerd omdat het werkt, niet bij jou maar wel bij anderen en het doel is tenslotte zo veel mogelijk geld te verdienen. Het zijn geen charitatieve instellingen.
Dus laat je die taktiek op iedereen los, personen zoals wij die daarna niet terug komen zijn 'collateral damage' en blijkbaar weegt het op tegen de opbrengst."

Ja dat snap ik ook maar ik erger me aan het feit dat ik van kaaskopje niet direct mag ophangen omdat zij dat onaangenaam vindt en onbeleefd.
Jammer dan. Er zijn meer mensen in de wereld die werk doen wat niet iedereen leuk vindt maar als je MIJ belt terwijl ik daar NIET om vraag en ik aangeef dat ik het niet op prijs stel dan beëindig je het gesprek. Doe je dat niet dan hang ik op.

Eén keer heb ik drie keer gevraagd (omdat meneer maar door bleef gaan) of hij beleefd kon zijn en mij een goedendag wilde wensen of dat ik moest ophangen zonder afscheid. Dat doe ik dus niet meer. ZIJ zijn niet beleefd omdat ze moeten aandringen en vasthouden. Jammer dan, je gaat een grens over.

Triva

Triva

09-05-2019 om 17:46

Sally

"Beschouw hun werkgevers of de mensen die uitkeringsgerechtigden op deze manier onder druk zetten om dit werk te doen liever als criminelen."

Zolang iemand niets doet wat crimineel is beschouw ik iemand niet als crimineel. Waar zouden we zijn als we dát opeens veranderen?

En dat onder druk zetten: Ik zie genoeg postbezorgers die geen contractuitbreiding willen en alle meeruren omzetten in vrije tijd. Ze werken dan 8-10 uur per week op contractbasis en zijn heel veel dagen per jaar vrij. Meer en meer wordt dit niet meer gepikt door de uitkeringsinstantie die moet aanvullen. Logisch ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2019 om 18:55

Ondernemer

Ja, ik kan me voorstellen dat je dan totaal overvoerd wordt.

Ook telefonische verkopers

Kunnen beleefd blijven als de 'klant' geen interesse heeft. In plaats van door te drammen of cynisch te worden ('oh, houdt u niet van korting dan?').

In dit geval is de klant echt geen koning, eerder een sukkel die uitgekleed moet worden

Lydia

Lydia

11-05-2019 om 20:36

Zo had ik laatst een verkoper aan de deur

Iets met energie geloof ik. Kan ook glasvezel zijn.
Die begon met zich voorstellen en wilde mij een hand geven en binnen e.e.a. gaan inventariseren over zijn onderwerp. Enorme babbel.
Ik wilde eerst weten waar hij van was (dus niet alleen zijn naam).
Daarna zei ik dat ik geen interesse had.
Toen vroeg hij: houd u niet van bezoek dan?
Zo irritant. Dan ben ik blij dat ik heel weerbaar ben en mijn mondje klaar heb. Maar het is heel vervelend voor de oudere mensen die hier wonen. Die worden overrompeld.

Ik woon in een appartement en dan heb je veel minder last van verkopers aan deur, jehova’s, kinderpostzegels en collectanten. De laatste twee vind ik wel jammer. Ik wil best iets geven aan de doelen met een vergunning voor die week. Ik denk dat ik er nu twee per jaar heb.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-05-2019 om 22:05

Collectanten

Ik loop regelmatig voor collectes, mijn ervaring is helaas dat ik een appartementencomplex niet binnen kom. Ik word gewoon niet binnen gelaten door de mensen bij wie ik aanbel. Heb jij nog een tip, Lydia, hoe ik wel bij jou aan de deur kan komen?

@Emma

@Emma

11-05-2019 om 22:20

pasje

Zo rekende ik laatst iets af bij een bekende keten voor voedingssupplementen en andere gezonde spullen. Ik had geen behoefte aan een lidmaatschap of een pasje en ik kreeg de wind van voren: echt niet? U krijgt korting hoor! (nee mevroiw ik wil niet) U bespaart wel 10 euro! (nee mevrouw ik wil niet).Wie wil er nou geen korting? (kan ik nu pinnen?) Dan moet u het zelf maar weten! (ik wil gewoon even dit kopen) Pffff, wat wil zo'n verkoopster nou, slaande ruzie!
Ik maak het vaker mee in die winkel, kom er ook maar liever niet meer.

Angela67

Angela67

12-05-2019 om 19:52

tine

op zich is dat ook prima natuurlijk, dat je niet binnen wordt gelaten. Kennelijk vinden de mensen bij wie je aanbelt collectanten niet prettig of nodig. Is ook een teken des tijds en ik zou zelf mijn energie daar niet in steken. Je kunt wellicht informatie achterlaten bij de ingang (qr code om te scannen) met een aardig briefje erbij?
En ja je kunt natuurlijk gewoon bij iedere bel aanbellen beneden en degene die open doet daar kun je met je collectebus heen. Maar ik weet niet of ik blij zou zijn als ik nee zeg, en je belt alsnog bij mij aan omdat mijn buurman ja zei . . .
gr Angela

Opdringerig

Ik werd een keer benaderd door een van de vele kinderhulp-fondsen. Ik bepaal zelf waar ik aan bijdraag dus ik zei vriendelijk dat ik geen belangstelling hebt. “Oh maar mevrouw interesseert het u dan niet dat er kinderleed is?”
“Nee, dat boeit me totaal niet. Fijne dag verder!”
Ik ga me niet verantwoorden over hoe ik mijn geld uitgeef en ik wens ook geen schuldgevoel aangepraat te krijgen.
Aan de telefoon zeg ik meteen dat ik geen interesse heb en dus het gesprek ga beeindigen. En dan hang ik op, met een vriendelijk “fijne avond verder”. Ongevraagde telefoontjes zijn een inbreuk op mijn prive-sfeer en ik voel me niet geroepen om daar meer tijd aan te besteden dan noodzakelijk.

Lydia

Lydia

18-05-2019 om 17:06

Tine

Een enkele keer staat hier wel plotseling iemand voor de deur, binnengelaten in het complex door een ander. En vanaf daar kan iemand overal bij de flat zelf aanbellen.

Als je bij mij aanbelt (van buiten het complex) en je vertelt waarvoor je collecteert, dan zou ik je binnen laten. Daarna zou ik niet meer bij iedereen buiten aanbellen maar direct bij de flat.
Zelf heb ik de kinderen binnen gelaten die kinderpostzegels kwamen aanbieden. Die kwam ik beneden tegen maar als ze gebeld hadden, had ik ook open gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.