Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chippie

Chippie

12-06-2019 om 10:56

Te fanatieke trainer

Geen idee waar ik het moet plaatsen... dus maar hier en ik zie wel wanneer het op een andere plek staat.

Onze dochter sport fanatiek: 3 keer per week. Daarvoor is ze veel tijd kwijt omdat de sportvoorziening niet om deur ligt. Trainer is heel fanatiek en de trainster heeft hoge ambities (voor zichzelf). Dochter kan (volgens haar) met meer trainen op NK komen. Fijn, maar daar heeft ze geen behoefte aan. Zij heeft zelf de beslissing gemaakt om dat niet te doen: ze wil tijd overhouden voor school en vriendinnen, doet volgend jaar eindexamen en zal over 1,5 jaar op kamers gaan en wil dan misschien wel een andere (studenten)sport gaan doen. Ik ben trots op haar dat ze die afweging heeft gemaakt.

Toen kwam er een mail van de trainster: minimaal 4 keer per week trainen, liever 5, dure trainingskampen, screeningen, 100% inzet, etc. Dochter heeft aangegeven dat ze dat niet wil. Haar enthousiasme is flink afgenomen en ze baalt van de 'grappige' opmerkingen over uitgaan (mijn dochter gaat ongeveer 2 x per maand uit en is 16,5).

Probleem: dochter wil dit niet maar er is voor haar ook geen alternatief. Er is niet een trainingsgroep binnen haar vereniging die 'gewoon' 2 a 3 keer per week traint

Chippie

Chippie

12-06-2019 om 11:01

Aanvulling (want internet deed raar)

Probleem: dochter wil dit niet maar er is voor haar ook geen alternatief. Er is niet een trainingsgroep binnen haar vereniging die 'gewoon' 2 a 3 keer per week traint. Ze baalt van de opmerkingen over haar inzet. Ze traint fanatiek maar wordt afgeschilderd als een lambal omdat ze uitgaat en niet vier keer in de week verplicht wil trainen. Daarnaast zijn wij zeurouders omdat wij het niet normaal vinden om twee keer per jaar een duur trainingskamp te bekostigen (lees: 2 dagen 85 euro, 6 dagen buiteland ruim 600 euro zonder zakgeld) en dochter steunen dat sporten vooral leuk moet zijn. Die laatste opmerking wordt gepareerd met: iedereen traint hier omdat het leuk is, maar die willen gewoon wel vier tot vijf keer per week trainen.

Andere ouders zeggen niets, kinderen geloven dat ze naar de komende Olympische Spelen gaan en staan tijdens een training letterlijk kotsend naar de kant.

Ik begin door dit hele gedoe bijna te twijfelen: dit is toch niet normaal? We hebben zaken bij bestuur aangekaart maar die zien het probleem niet of niet volledig of...

Ik geloof dat ik alleen wat herkenning zoek

Jasmijn

Jasmijn

12-06-2019 om 11:03

nu toch 3x

Maar ze traint nu toch 3x per week? Kan dat niet zo blijven dan?
Of is er een andere sportvoorziening die er (desnoods deels) op lijkt? Dan kan ze dat recreatief doen.

Flavia

Flavia

12-06-2019 om 11:28

andere vereniging

Is er een andere vereniging in de buurt die beter past bij het ambitie niveau en niveau van je dochter?

In de sport van mijn dochter wordt er regelmatig van vereniging gewisseld. De ene is meer gericht op de recreanten, de andere op de gedreven competitie spelers.

Als de spelers kotsend naast de baan staan is het niet goed, dan trainen ze te hard. En moet de trainer afremmen. Met een rood hoofd puffend naast de baan staan na een zware oefening kan, maar dan moet er daarna echt een rust moment zijn.

Anke

Anke

12-06-2019 om 11:33

Chippie

Kan ze niet overstappen naar een andere vereniging? Dit klinkt namelijk echt niet leuk.

ZW

ZW

12-06-2019 om 12:20

hier

De vereniging van mijn kinderen staat er ook zo in, volgens mij. Er is ook niet echt een groep voor 2-3x trainen. Ik denk dat meisjes van 16 5-6x gaan in de B groep.

Als de sportvoorziening niet om de deur ligt, is er waarschijnlijk ook geen andere club? Hier in de stad is het dit, of een club die 1 à 2x in de week traint. Een enorm verschil dus.

Maar afhankelijk van de sport zijn er natuurlijk wel andere mogelijkheden om zo'n verschil 1,5 jaar op te vangen.

@Emma

@Emma

12-06-2019 om 14:04

Tjonge

"Ze traint fanatiek maar wordt afgeschilderd als een lambal omdat ze uitgaat en niet vier keer in de week verplicht wil trainen. "

Dit gaat natuurlijk over henzelf en niet over jouw dochter. Ik ken ze wel hoor, ook in de muziek, dans, kunst. Mensen met pupillen die hun eigen tekortkomingen moeten gaan vervullen. Heel verstandig en wijs van jouw dochter. Ze weet wat ze wil en hoe ze het wil.
Ik zou samen met haar een sportgelegenheid gaan zoeken waar meer plezier te beleven valt die laatste 1,5 jaar.

Guppie

Guppie

12-06-2019 om 14:24

Klacht indienen

In elk geval een klacht indienen. Misschien met andere ouders over praten.

andere vereniging

Dit klinkt heel erg als de turnvereniging waar ik dit heb meegemaakt met mijn zonen. "Er is niet een trainingsgroep binnen haar vereniging die 'gewoon' 2 a 3 keer per week traint". Mijn kinderen zitten nu gelukkig op een studententurnvereniging waar het niveau van kluns tot "ooit was ik Nederlands kampioen" ligt en het is er reuzegezellig. De klunzen leren een hoop bij en kijken vol bewondering wat de anderen kunnen en de kampioenen houden hun kunsten op peil.

Zit jouw dochter niet gewoon op een wedstrijdvereniging en niet op een gezelligheidssportvereniging? Als het een wedstrijdvereniging is en zij wil dat niet, dan moet ze een andere vereniging zoeken. Dat vind ik niet raar van de leidster. De manier waarop ze wordt bejegend is natuurlijk niet oke.
Toen ik turnles gaf, hadden wij groepen die fanatiek aan wedstrijden meededen en meisjes die voor hun lol een a twee avonden turnden. Dat hielden we ook wel een beetje gescheiden. Voor beide groepen niet leuk om te mixen.

Chippie

Chippie

12-06-2019 om 16:38

Andere vereniging

Ik ga dor sommige reacties toch wel twijfelen of dit toch wat minder vreemd is dan ik dat vind.

Mijn dochter heeft hier jaren getraind. Ja, ze doet ook mee aan wedstrijden. Het is geen turnvereniging waar dit soort uitwassen (sorry) wat normaler zijn. Nee, ze kan niet drie keer blijven trainen, er ligt een verplichting om vier keer te trainen (plus nog wat andere verplichtingen waar dochter en wij niet achter staan).

Maar... er zijn dus meer verenigingen waar je verplicht wordt om vier keer in de weet uberfanatiek (totdat je kotsend langs de lijn staat!) te trainen. Dan moet je als kind ouder dus maar kiezen voor een andere club.

ZW

ZW

12-06-2019 om 17:11

Sport?

Bij bv zwemnen ga je conditioneel achterlopen als je structureel minder traint dan de rest. Dat is dus in praktische zin niet handig bij bepaalde opdrachten. Ook wordt aan het begin van het seizoen ruimte gehuurd gebaseerd op de groepsgrootte. Als dan blijkt dat er op een bepaald moment maar een halve bezetting, is dat gewoon duur. Dus hier stellen ze ook wel wat eisen. Een kwart van de trainingen niet komen is best wel wat natuurlijk. Ik neem aan dat het geen zwemmen is, want met vier keer in de week kom je doorgaans niet op een NK, maar misschien geldt een beetje hetzelfde?

Chippie

Chippie

12-06-2019 om 17:27

Nee, het is geen zwemmen, wel een conditiesport. Regels zijn dus halverwege het seizoen gewijzigd, verplicht 4 keer per week trainen en anders ben je niet meer welkom in de groep maar dus ook niet meer voor die leeftijd bij die vereniging.

*Oef, blijkbaar is het doodnormaal om als vereniging eisen te stellen om minimaal 4 keer per week te trainen = 16 uur tijdsinvestering*

*Oef, alle pubers van 16 trainen verplicht 4 keer per week?*

Anke

Anke

12-06-2019 om 18:00

Nee, natuurlijk is dat niet normaal

De meest pubers sporten een of twee uurtjes per week, als ze AL sporten.

Flavia

Flavia

12-06-2019 om 18:03

Chipie

Je kunt 2 dingen doen, vechten of weggaan.
Is het voor jou het gevecht waard?
Nee, dan is gaan de oplossing.

Nee het is niet normaal dat ze tijdens de trainingen kotsend naast de baan staan. Niet bij 1x trainen, niet bij 6x trainen. Een goede trainer ziet dat hij/zij een te zware oefening geeft en past aan.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-06-2019 om 18:16

Of ...

Geeft voedingsinstructies ten aanzien van het trainen. Wat je eet, de hoeveelheid ervan en het tijdstip waarop je het nuttigt? Bij intensief trainen doet het ertoe.

ZW

ZW

12-06-2019 om 20:00

verschilt per club

Er zijn minder ambitieuze clubs waar het niet uitmaakt, maar er zijn ambitieuze clubs waar ze wel graag willen dat je aan het minimum komt. Hoe meer tijd de trainer(s) er in steken (bv. mee naar wedstrijden, goed opgebouwd trainingsschema* maken), hoe meer ze graag hebben dat de sporter het zelf ook serieus neemt natuurlijk.

* goed opgebouwd houdt niet in kotsen hoewel dat kotsen ook aan de kinderen kan liggen die het schema niet goed opvolgen

Mijn zoon traint 4x. Een vriendje van hem kwam altijd hooguit 3x, soms maar 1x. Die heeft dus laatst een gesprek gehad en niet heel onverwachts is hij nu gestopt. Dat gesprek was vast niet vanwege die ene keer minder, maar een opkomstpercentage van onder de 50% per maand en vaak wedstrijden afzeggen, is wel een mogelijke reden. De oudere kinderen, zeker in de A-ploeg, komen misschien wel aan de 9x per week. Halen ze dat niet, dan is er de B-ploeg. Halen ze dat niet, dan is er een andere club beter voor ze, zo redeneert de club. Voor recreatief trainen is er gewoon geen mankracht of ruimte beschikbaar.

Het lijkt erop dat de instelling van je dochter en die van de club niet zo bij elkaar passen. Dat wil niet zeggen dat ze nergens past. Er zijn ook clubs die 3x heel prima vinden. Die zelfs maar 2x aanbieden. Als ze de sport zelf nog leuk vindt, moet ze kijken of er in de buurt zo'n club is.

Lente

Lente

12-06-2019 om 20:37

Als de regels tijdens het seizoen veranderd zijn,

Zou je kunnen meedelen aan de club dat je dit seizoen niets meer wilt veranderen aan het trainingsschema van je dochter. Meer zit er niet in. En dat je wilt dat ze stoppen met haar zoveel verwijten te maken.
Je dochter gaat door op het schema dat ze al had, voordat ze het systeem veranderden.
En dat je graag hoort wat de plannen zijn voor volgend seizoen zodat jullie daar rekening mee kunnen houden bij de afweging over wel/geen nieuwe seizoen bij club A.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.