Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-08-2019 om 11:16

‘Er is vraag naar.’ ( nu alweer pepernoten)

Jaja, ze staan er alweer hoor. De pepernoten en kruidnootjes in allerlei varianten. Ik ga ze echt nog lang niet kopen. Is hier nu echt al vraag naar, laatste week augustus? ( of is het gewoon marketing, om mensen zoals ik de naam van het winkelbedrijf te laten noemen ?)


Anonimama

Anonimama

28-08-2019 om 01:52

commerciele afwegingen

Kaaskopje, het zijn commerciële afwegingen. Supermarkten proberen op basis van data zo goed mogelijk te voorspellen hoe het koopgedrag van de klanten gaat zijn. Maar dat laat zich natuurlijk slechts beperkt voorspellen.
Ook fabrikanten doen dat. Ook zij willen niet met een overschot zitten, want dat kost geld. En supermarkten zijn natuurlijk afhankelijk van die fabrikanten. Dus als een supermarkt eind november merkt dat ze te krap hebben ingekocht, dan zijn de mogelijkheden om nog aan te vullen minimaal.

De werkelijkheid is altijd wat complexer dan je als klant denkt...

"In oktober vind je al geen witte chocoladeletter F meer, en een paashaas moet je ook een maand van tevoren kopen."
Volgens mij overdrijf je nogal. Het zou trouwens maar zo kunnen dat bepaalde fabrikanten überhaupt geen witte F'en maken. Ook hiervoor geldt: het zijn commerciële afwegingen. Vrije markt economie. Klagen kan overigens soms wel helpen.

@Emma

@Emma

28-08-2019 om 05:52

vraag

Die pepernoten in augustus liggen er toch niet omdat er vraag naar is? Omgekeerd: er is vraag naar omdàt ze er liggen.

Maries

Maries

28-08-2019 om 06:57

Lege schappen op 5 dec

Lijkt me flink onlogisch om op 5 dec nog goed gevulde (specifieke) schappen te hebben.
Lijkt me dat je dan iets flink verkeerd hebt gedaan...
Dat krijg je dan toch nooit meer op?
Geen idee ook of je dat nog verkocht krijgt, restjes zie ik altijd overal nog, vraag me weleens af of het nog wel weg gaat.
Zelf heb ik nog nooit misgegrepen.
Maar mijn wensen zijn ook nooit erg specifiek geweest, en waren ze dat wel dan kocht ik op tijd in.

Kaaskopje

'Wel vreemd, want een overschot komt neer op dat je de inkoopprijs niet terugverdient, bij een tekort loop je de winst mis, waar je het van moet hebben.'

Maar als je je inkoopprijs niet terug verdient, maak je verlies. Daarmee wordt je totale winst een stuk kleiner.

De keten wel

"Nee, zo werkt het niet. Een supermarkt koopt niet eenmalig in om daar het hele seizoen mee te moeten doen."
Een supermarktketen doet dat wel. De supermarkt koopt in bij de keten/het distributienetwerk. Wat de supermarkten bestellen gaat in de vrachtwagens, de restruimte moet worden opgevuld om die vrachtwagens efficiënt te laten rijden.
Voor de distributie is nu pepernoten vervoeren het beste en omdat supermarkten in principe geen opslag hebben, gaan ze ook meteen in het schap.
Kaaskopje "Maar wat is dan het excuus voor de lege schappen op 5 december? " Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wel chocoladeklazen bij de kassa tot in februari.
Het assortiment verandert natuurlijk wel (ik mis vaak de spiegeleitjes met pasen). Het "excuus" is opnieuw distributie. Er is maar een korte periode waarin specifieke producten vervoerd worden en op is op.
Gelukkig woon ik om de hoek van een banketbakker waar ze alles - ook spiegeleitjes - op bestelling maakt.

Triva

Triva

28-08-2019 om 08:51

Tja

"Hier al jaren geen letter M meer voor mama, geen K meer voor kind1. We zijn een nieuwe traditie aan het maken, je krijgt de laatste letter van je naam."

Als je daar meerdere jaren achter elkaar intrapt kun je je afvragen of je niet wat eerder moet inkopen. Als kind was mijn letter zeer zeldzaam, nu ligt het hele alfabet zelfs bij de lidl.

Wat ik vreemd vind is dat de lidl vanaf half nov kerstvoer verkoopt. Dus vlees en groente etc voor kerst en verder alles wat je maar kunt bedenken. Gaan mensen dat allemaal invriezenof eten ze zes wk lang regelmatig een kerstdiner?

Triva

'Gaan mensen dat allemaal invriezenof eten ze zes wk lang regelmatig een kerstdiner?'

Ik ben altijd blij als de camembert + cranberrysaus weer in de schappen ligt, dus ik denk dat laatste

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 09:03

Miriam

Bofkont!

Het deel 'gaten opvullen' had ik nog niet bedacht.

Het is allemaal natuurlijk totaal onbelangrijk. Als ik op 5 december bij wijze van spreken alleen nog maar O's kan kopen dan koop ik O's. Wat ik in het algemeen vaak wel irritant vind, is dat winkels in een folder een aanbieding doen van 1 tot 8 maart (ik zeg even wat) en dat je op 7 maart dan al achter het net vist. Of dat diezelfde winkel om 5 uur al geen volkorenbrood meer heeft. Ik vind dat klantonvriendelijk beleid. Het hoeft kennelijk ook niet per se. Bij winkel a lukt het wel redelijk om tot sluitingstijd brood op de plank te houden, bij winkel b grijp je nog weleens mis. Beide behorend bij grote ketens. Gevolg chagrijn over winkel b, lovende woorden over a. Maar ja, je woont nu eenmaal bij a of b, dus je blijft toch wel klant.

Niet alleen de supermarkt

Ook de fabrikant moet om op tijd te kunnen leveren op tijd beginnen en machines instellen, voorraden inkopen en producten maken. De mal voor paashaas er uit en die van Sinterklaas er in. De supermarktketen kan wel meer willen, maar in november zijn ze al bezig met de paaseitjes dus is het niet zo eenvoudig om nog wat extra letters te maken als dat het klinkt. De lokale banketbakkerij heeft dat probleem minder, al waren ze daar tijdens een open dag in september ook bezig met de chocolade voor Sinterklaas en lag de koelopslag al behoorlijk vol met letters en ander lekkers.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2019 om 09:28

Anonimama

Nee,ik overdrijf niet. Hoezo zou ik overdrijven? Ik vertelde mijn ervaring zoals dat gaat. Je moet ruim op tijd je schaarse letter kopen.
Simone of Sandra kunnen die van hen in januari met korting kopen, dat dan weer wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 09:33

Annaniem

Ik weet niet alles, maar wel een beetje van hoe het werkt en het is inderdaad waar dat feestdagproducten al in het seizoen ervoor over de lopende band rollen en in het magazijn opgeslagen worden. Ik heb de indruk dat daar een probleem zou kunnen liggen. Alle kosten die gedrukt kunnen worden, worden gedrukt, je wilt de goedkoopste zijn of niet, dus waarom magazijnruimte vol laten liggen als het naar de winkels kan? Dan kan het magazijn weer gebruikt worden voor een super-aanbiedingsslag die de maand erna geslagen gaat worden en/of opslag van paaseitjes voor Pasen. Dan maar op als er nog vraag is. En daarmee komen we terug bij wat Wilgenkatje in de titel schreef "er is vraag naar". Als het winkels daarom ging, zouden alle Sint-letters gewoon nog op voorraad zijn op 5 december. Dus dat 'er is vraag naar' de reden zou zijn van dat nú de kruidnoten al liggen te shinen in de schappen, is natuurlijk de grootste flauwekul.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 09:35

Aanvulling vergeten

dus waarom magazijnruimte vol laten liggen als het naar de winkels kan?

en... daardoor minder vierkante meters opslagruimte hoeven bezitten of huren.

jammer

Ik kreeg door deze draad trek in pepernoten, maar kon ze in mijn AH niet vinden. Ik vond het toch wat te ver gaan om te vragen of ze er al waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 09:49

Phryne

Het is wáár wat de F betreft. Is de F in de minderheid in Nederland? Ik weet wel dat de naam van de F in ons gezin tot haar geboortejaar veel minder voorkwam dan momenteel. Toen ik voor het eerst F hoorde roepen op het schoolplein was ik verbaasd "hoor ik nu echt F?" Wij waren kennelijk trendsetter in de provincies onder de streep van het Noorden. We konden van beide dochters ook nooit een naamdingetje vinden. Een mok, of een sleutelhanger, dat werk. Inmiddels is deze F ouder en komt regelmatig in onze buurt spelen met vriendinnen, dus mijn F is inderdaad niet meer uniek in onze wijk en landelijk gezien zelfs heel gewoontjes geworden. Zouden de winkels dat gemist hebben? Mijn andere dochter heet E... , op mokken en sleutelhangers nooit te vinden. Is de chocoladeletter E op in december, dan kan ik me er altijd nog uitkletsen met een W of M. Als je hem op zijn kant zet is het bijna een E, haha.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2019 om 10:32

Kaaskopje

Mijn andere dochter heeft een E, maar de chocoladeletters E zijn toch beter verkrijgbaar. Er zijn best veel voornamen met een E.

Chocoladeletters

Mijn kinderen hebben M, B en J als initiaal. M en J zijn juist hele veel voorkomende initialen dus daar is ook veel vraag naar. Zo weg, die chocoladeletters. Om voor vier kinderen allemaal dezelfde soort chocoladeletter te hebben zorgde ik er voor dat ik een setje kocht zodra ik ze in de winkel zag verschijnen. Wat dan helaas wel weer gebeurde dat ik ze opat als ik ineens trek in chocolade kreeg, waardoor ik alsnog op strooptocht moest om iedereen weer van zijn eigen letter te kunnen voorzien.

skik

Pirata

Pirata

28-08-2019 om 11:04

Ach

Het kan ze hier niet schelen of ze de juiste letter krijgen, als ie maar van de chocolatier komt of van Tony. Zo niet, dikke kans dat ie in de bak belandt.

letters

Ik ben weinig planmatig dus koop altijd vlak voor 5 december chocoladeletters. Als de N en de V niet meer beschikbaar zijn (komt geregeld voor), koop ik andere letter, verzin een leuk koosnaampje met die letter, schrijf een gedichtje erbij en hopla klaar. Het gaat mijn kinderen gelukkig vooral om de chocola en niet om de juiste letter.

Alkes

Van AH.NL

"Onze pepernoten liggen voor je het weet weer in onze winkels. Nog even geduld!"

Stickertje

Stickertje

28-08-2019 om 13:28

Tja....

====Tja
"Hier al jaren geen letter M meer voor mama, geen K meer voor kind1. We zijn een nieuwe traditie aan het maken, je krijgt de laatste letter van je naam."

Als je daar meerdere jaren achter elkaar intrapt kun je je afvragen of je niet wat eerder moet inkopen. Als kind was mijn letter zeer zeldzaam, nu ligt het hele alfabet zelfs bij de lidl.=====

De melkletters voor de mannen zijn hier altijd na 5 december nog volop voorradig. (een S en een P).

De pure letters voor dochter en voor mij zijn altijd zo uitverkocht, de M en de K. Sowieso is puur minder voorradig dan melk en als het dan ook nog gaat over veelvoorkomende letters dan is het echt zo weg.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

28-08-2019 om 13:41

Als je echt een bepaalde

Letter wil: De plaatselijke chocoladewinkel verkoopt ook chocoladeletters. In een jaar dat ik ook voor mijn vriend en zijn kinderen letters wilde heb ik ze daar besteld. Vroeg maar ik had de keus uit puur, melk en wit en in alle letters. Iedereen heeft in dat jaar en de jaren daarna zijn eigen letter in zijn favoriete smaak gekregen. Bonus is dat het ook nog eens veel lekkerdere chocolade is.
Het was trouwens wel een duur grapje maar we doen geen kadootjes dus dat compenseert

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 13:50

Phryne

Ja de E is inderdaad algemener. De M en P ook. Als een E op is zie ik dat zelf ook niet als winkel'fout', meer zeldzame letters worden ook minder gemaakt. Dus daar meldt ik bijvoorbeeld uitermate creatief (not) bij (als het moet) dat ik de onderste streep van de E best had willen opeten, maar dat ze het vast niet erg vindt dat ik dat niet gedaan heb. Of dat de ze ook een naam met een M heeft of een E. Ik ben voor geen gat te vangen ).

Paaseitjes

Ik zag vorig week in HongKong op het vliegveld paaseitjes (alhoewel ik niet weet of die chocoladeeitjes ook de 'rol' van Paaseitjes vervulden)

Kruidnoten

https://www.thebestsocial.media/nl/de-kruidnoten-liggen-weer-in-de-schappen-en-dat-gaat-niet-stilletjes-voorbij/

Blijkbaar zijn er AH's die wel al 'kruidnoten' hebben. Nog niet online maar wel in sommige winkels. Hier een winkel in Hilversum.

Ophef op het internet.

Lente

Lente

28-08-2019 om 18:56

Er is vraag naar, betekent: het wordt gekocht

Als er kruidnoten liggen in de winkel in augustus, en niemand koopt ze. Dan is er geen vraag naar en liggen ze er volgend jaar niet meer.
Ze worden echter wel gekocht dus er is vraag naar. Kruidnootjes zijn populair, er zijn genoeg mensen die blij zijn dat ze weer te koop zijn. Ergernis over kruidnoten in de schappen snap ik darom niet.
Als je houdt van spritsen kun je die het hele jaar kopen. Alleen niet in het opvallende seizoensvak. Wel soms bij de opruiming En niemand die zich ergert dat ze er het hele jaar liggen.

Lente

Ik zou willen dat Bolletje het hele jaar door die kerstkoekjes zou verkopen (vooral die sneeuwpoppen en kerstklokjes met chocola). Ik eet zelden tot nooit een koekje maar die vind ik echt heerlijk

Niet alleen kruidnoten

Die kruidnoten verrassen me niet, maar vandaag zag ik ook een hele stapel dikke pepernoten en gevulde speculaas en een speculaas taart in de Plus. Dat vind ik wel erg vroeg!

Lente

Lente

28-08-2019 om 21:31

Ook daarvoor geldt: als het niet zou verkopen, lag het er niet

Zie titel

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2019 om 22:25

Lente

Er wordt nooit bij mij aangebeld met de vraag of ik basilicum verkoop. Maar ik heb veel plantjes in de achtertuin staan en denk "weet je wat? Ik verkoop ze!" Ik zet een tafel aan de weg, 20 potjes basilicum erop en een bordje "te koop" en "50 cent per stuk". De volgende dag ben ik niet thuis, dus geen plantjes in de verkoop. De dag erna schiet iemand mij aan "heb je geen basilicum meer? Ik had juist een paar plantjes willen kopen!" In een paar dagen is " geen vraag" dus veranderd naar "wel vraag".

Lente

Lente

30-08-2019 om 12:45

Ja, en..... ?

Je plantjes werden verkocht. Dan was er dus vraag naar. Dat hoeft geen expliciete vraag te zijn. De kunst als verkoper is om dat te verkopen waar mensen behoefte aan hebben, ook als ze dat zelf niet weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.